جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سکسکه نشانه چیست؟ درمان خانگی سریع سکسکه

سکسکه چیست
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ آبان

این مقاله توسط میلاد دودانگه تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-8d67b873-76bb-48aa-afaa-077d884c08bc.jpg
میلاد دودانگه
پزشک عمومی و خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

سکسکه یک وضعیت پزشکی است که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که فرد سکسکه ای را تجربه کند که می تواند هم ناراحت کننده و هم مخل باشد. این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما مدیریت آن دشوار است و در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به سایر عوارض پزشکی شود. سکسکه اسپاسم های مکرر دیافراگم شما همراه با صدای “هیک” از بسته شدن تارهای صوتی شما است. دیافراگم شما عضله ای است که زیر قفسه سینه شما قرار دارد و ناحیه قفسه سینه و شکم را از هم جدا می کند. این عضله بخش مهمی از فرآیند تنفس است. هنگام دم به سمت پایین و هنگام بازدم به سمت بالا حرکت می کند.

 


تصویر خدمات اقساطی

سکسکه چیست

سکسکه یک وضعیت پزشکی است که با اسپاسم های غیر ارادی و مکرر دیافراگم مشخص می شود. این اسپاسم‌ها باعث می‌شوند که فرد سکسکه را تجربه کند که می‌تواند هم مخل و هم ناراحت‌کننده باشد. سکسکه می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و در برخی موارد ممکن است روزها یا حتی هفته ها ادامه یابد. سکسکه معمولاً بی ضرر است و هیچ گونه عارضه پزشکی جدی ایجاد نمی کند، اما مدیریت آن دشوار است و در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به سایر مشکلات پزشکی شود.

چه چیزی باعث سکسکه می شود؟

علت دقیق سکسکه مشخص نیست، اما چندین محرک بالقوه وجود دارد که می تواند منجر به یک دوره سکسکه شود. این محرک ها می تواند شامل سریع غذا خوردن، نوشیدن الکل زیاد، سیگار کشیدن، استرس و برخی داروها باشد. در برخی موارد، سکسکه همچنین می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD)، تومور یا عفونت باشد.

خوردن یک وعده غذایی زیاد، نوشیدن نوشابه های الکلی یا گازدار، یا هیجان زده شدن ناگهانی نیز ممکن است باعث سکسکه شود. برای اکثر افراد، سکسکه معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد. به ندرت، سکسکه ممکن است ماه ها ادامه یابد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سکسکه طولانی به چه معناست

اگر سکسکه شما ظرف چند روز از بین نرود، آن را «مداوم» می‌نامند. اگر چند ماه طول بکشد، «سکسکه‌های طولانی‌مدت» نامیده می‌شوند. سکسکه های طولانی مدت نادر هستند. آنها می توانند استرس زا و خسته کننده باشند. سکسکه غیرقابل درمان می تواند بخشی از یک مشکل پزشکی اساسی و بزرگتر باشد و ممکن است تا زمانی که آن مشکل اصلاح نشود از بین نرود.

برخی از دلایل سکسکه طولانی مدت شامل موارد زیر است:

  • سرطان و تومورها
  • سکته
  • اختلالات معده یا مری، از جمله GERD (یک اختلال گوارشی و شکمی).
  • پلورزی دیافراگم
  • اورمی
  • ذات الریه
  • بیماری های روده
  • بیماری پانکراتیت و تحریک مثانه
  • هپاتیت و سرطان کبد
  • تومورها و ضایعات
    سکسکه همچنین ممکن است پس از جراحی و در طول روند بهبودی از یک عمل اتفاق بیفتد. اگر سکسکه شما برای مدت طولانی ادامه دارد حتما نیاز است تا با یک متخصص گوارش گفتگو کنید.

سکسکه

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

نحوه تشخیص سکسکه

اگر سکسکه ای را تجربه می کنید که بیش از چند دقیقه طول می کشد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک احتمالاً از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند آزمایش خون، اشعه ایکس یا الکتروکاردیوگرام (ECG) را برای رد هر گونه بیماری زمینه‌ای که ممکن است باعث سکسکه شما شود، تجویز کند.

نحوه درمان سکسکه

درمان سکسکه به علت اصلی آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، سکسکه را می‌توان با درمان‌های خانگی، مانند نوشیدن یک لیوان آب سرد، حبس کردن نفس یا نوشیدن یک قاشق چای‌خوری شکر، درمان کرد. در برخی موارد، داروهایی مانند داروهای ضد اسپاسم ممکن است برای کمک به تسکین سکسکه تجویز شود. اگر سکسکه ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند GERD باشد، برای متوقف کردن سکسکه باید درمان شود. از راه های دیگر که می‌توانید برای درمان سکسکه در خانه از آن استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب خوردن سریع
  • به آرامی زبان خود را بکشید.
  • ایجاد حالت تهوع کردن (چفت کردن انگشت به گلو)
  • به آرامی کره چشم خود را مالش دهید
  • آب غرغره کنید
  • حبس نفس
  • تنفس در کیسه کاغذی (از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید)

داروی درمان سکسکه

اگر پزشک تشخیص دهد که داروها برای درمان سکسکه شما ضروری است، ممکن است داروهای ضد اسپاسم مانند دی سیکلومین یا هیوسیامین را تجویز کند. این داروها با شل کردن ماهیچه های صاف در دستگاه گوارش عمل می کنند که می تواند به کاهش دفعات و شدت سکسکه کمک کند. بسته به علت اصلی سکسکه، پزشک ممکن است داروهای دیگری مانند شل‌کننده‌های عضلانی یا آرام‌بخش‌ها را نیز تجویز کند.

سکسکه ای که برای مدت طولانی ادامه دارد را می توان با دارو درمان کرد. داروهای تجویزی مورد استفاده برای سکسکه طولانی مدت عبارتند از:

  • گاباپنتین
  • باکلوفن
  • کلرپرومازین

بهترین راه برای پیشگیری از سکسکه

بهترین راه برای پیشگیری از سکسکه اجتناب از محرک هایی است که می تواند منجر به یک دوره سکسکه شود. این شامل آهسته غذا خوردن، اجتناب از الکل و سیگار، و مدیریت استرس است. علاوه بر این، هیدراته ماندن و پرهیز از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های گازدار مهم است، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند منجر به سکسکه شوند.

متوقف کردن سکسکه کودکان

نوزادان درست مانند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دچار سکسکه می شوند. در واقع یک جنین در حال رشد ممکن است دچار سکسکه شود! نوزادان زیر 12 ماه اغلب دچار سکسکه می شوند و از آن آسیبی نمی بینند. در صورت تمایل می توانید با شیر دادن یا دادن مقداری آب آنها را متوقف کنید. با این حال، اگر سکسکه بعد از چند ساعت متوقف نشد، به پزشک متخصص اطفال آنلاین مراجعه کنید.

کودکان می توانند درمان های خانگی ذکر شده در بالا را امتحان کنند اما اگر در مورد فرزندتان نگرانی دارید، هرگز در تماس با پزشک اطفال خود تردید نکنید. ضمن اینکه درباره دلایل و درمان سکسکه نوزاد می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

درمان های خانگی برای سکسکه

علاوه بر درمان های خانگی ذکر شده در بالا، چندین درمان خانگی دیگر نیز وجود دارد که می تواند به مدیریت سکسکه کمک کند. این درمان ها شامل غرغره کردن با آب نمک، نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا نوشیدن یک فنجان سرکه سیب است. علاوه بر این، برخی افراد دریافتند که خوردن یک قاشق کره بادام زمینی یا یک تکه لیمو می تواند به جلوگیری از سکسکه کمک کند.

برای درمان سکسکه باید با چه متخصصی مشورت کرد؟

اگر سکسکه شما مداوم است و به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. یک دکتر گوارش آنلاین می‌تواند علت اصلی سکسکه را تعیین کند و درمان مناسب را توصیه کند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات