جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری لکوپلاکیا / شناسایی و درمان لکه های سفید در دهان

لکوپلاکیا
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

لکوپلاکیا با نام انگلیسی leukoplakia وضعیتی است که با ایجاد لکه‌های سفید یا پلاک روی زبان و مخاط دهان مرتبط است. فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ای مثل کشیدن سیگار را از اصلی‌ترین عوامل بروز آن می‌دانند. پزشک در معاینه اولیه قادر است چنین پلا‌ک‌هایی را از سایر ضایعات دهانی تشخیص دهد. اما از آن‌جا که لکوپلاکیا را یک ضایعه پیش سرطانی می‌دانند، ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر به نمونه‌برداری یا بیوپسی نیاز باشد. ما در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم که لکوپلاکیا چیست و چطور درمان می‌شود. اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین دندانپزشکی حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی اقساطی در تهران

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

لکوپلاکیا چیست

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، لکوپلاکیا به ضایعات عمدتا سفید یا خاکستری رنگی در مخاط دهان گفته می‌شود که نمی‌توان آن را به عنوان ضایعه دیگری تعریف کرد. این لکه‌ها روی زبان، کف دهان یا داخل گونه‌ها ظاهر می‌شوند و تحریک مداوم یا مزمن غشاهای مخاطی دهان در بروز آن نقش دارد. این عارضه در هر سنی ممکن است روی دهد؛ اما معمولا بزرگسالان به آن دچار می‌شوند.

لکه‌های ایجادشده ناشی از لوکوپلاکیا ضخیم، کمی برجسته با بافتی سخت و زبر هستند که ممکن است در طول هفته‌ها یا ماه‌ها به آرامی ایجاد شده باشند. این لکه‌ها اغلب بدون درد هستند؛ اما گاهی در تماس با گرما، غذاهای تند یا تحریک باعث درد و ناراحتی می‌شوند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش  دکتر آنلاین رایگان  مجموعه خدمات سلامت پزشکی حال بپرسید.

انواع لکوپلاکیا کدامند

بیماری لکوپلاکیا به دو شکل اصلی ظاهر می‌شود: همگن و غیرهمگن. هر یک از این‌ها ویژگی‌هایی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

لکوپلاکی همگن

یک لکه نازک سفید و یکنواخت است که ممکن است سطحی چروکیده یا برآمده داشته باشد که در سراسر آن ثابت است.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

لکوپلاکی غیرهمگن

لکه‌ای سفید یا سفید و قرمز با شکل نامنظم است که ممکن است مسطح، دارای برجستگی یا بلند باشد. انواع زخم‌دار و گره‌دار آن هم گاهی وجود دارد که تشخیص آن می‌تواند به پیش‌بینی احتمال سرطانی‌شدن کمک کند. شانس سرطانی‌شدن در نوع غیرهمگن این بیماری تا هفت برابر بیش‌تر از انواع دیگر است.

درباره درمان آفت دهان بیشتر بدانید

لکوپلاکیا چیست

مصرف محرک‌هایی مصل سیگار و دخانیات در بروز بیماری لکوپلاکیا نقش دارند

به جز این دو مورد اصلی، نوع نادری به نام لکوپلاکی وروکوز پرولیفراتیو هم وجود دارد که به ویروس اپشتین بار (نوعی ویروس تبخال) مرتبط است. لکوپلاکی مودار دهانی هم در نتیجه ابتلا به همین ویروس است و بیش‌تر در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مثل مبتلایان به ایدز دیده می‌شود.

درباره درمان عفونت قارچی با فلوکونازول بیشتر بدانید

راه های پیشگیری از لکوپلاکیا یا لکه های سفید دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از فعالیت‌هایی که ممکن است به پوشش دهان آسیب بزند، مهم‌ترین و ساده‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری لوکوپلاکیا است. پزشکان روش‌های توصیه‌شده برای جلوگیری از این بیماری را در چند نکته زیر خلاصه کرده‌اند:

  • کاهش یا توقف مصرف الکل
  • خودداری از مصرف هر نوع دخانیات مثل سیگار، تنباکو و…
  • معاینه منظم دهان و دندان توسط دندانپزشک (اسم قرص برای رفع بوی بد دهان را در این مقاله بخوانید)
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • خودداری از مصرف بیش از حد محصولات شوینده دهانی
  • استفاده از کاندوم یا سایر محصولات محافظت‌کننده در حین مقاربت دهانی برای کاهش خطر انتقال بیماری HPV و…
  • اطمینان از قرارگرفتن درست دندان مصنوعی، پروتز، بریس و… در جای خود
  • پرهیز از جویدن محصولات دارای لبه‌های تیز مثل آب نبات
  • تمیز نگه‌داشتن زخم‌های دهانی
  • پرهیز از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ

درباره مراقبت از دندان کودک بیشتر بدانید

پیشگیری از لکوپلاکیا

خودداری از مصرف نادرست و بیش از حد مواد شوینده دهانی به پیشگیری از لکوپلاکی کمک می‌کند

راه های درمان لکه های سفید در دهان یا لکوپلاکیا

درمان لکه‌های سفید دهانی معمولا با از بین بردن منبع تحریک مرتبط است. مثلا اگر این عارضه در اثر پرکردن دندان یا تماس نامناسب دندان مصنوعی با لثه باشد، با رفع این مشکلات برطرف می‌شود. لکوپلاکی ناشی از سیگارکشیدن هم با ترک سیگار و دخانیات بهبود می‌یابد.

این عارضه اغلب بی‌ضرر است و ضایعات ایجادشده بعد از حذف منبع تحریک در طول چند هفته تا چند ماه رفع می‌شوند. اگر از بین بردن منبع تحریک در کاهش لکوپلاکی بی‌اثر باشد، ممکن است پزشک انجام عمل جراحی را برای برداشتن ضایعه تجویز کند. یک دندانپزشک یا جراح دهان و دندان می‌تواند اقدام به این کار کند. نوع خاصی از این بیماری یعنی لکوپلاکی مودار هم برای درمان به داروهای ضدویروسی نیاز دارد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درباره لکه های سفید روی ناخن بیشتر بدانید

مشاوره پزشکی

درمان لکوپلاکیا در طب سنتی

اگرچه حفظ سلامت دهان و ترک عادت‌های مضر مثل کشیدن سیگار و قلیان بهترین راهکار برای درمان این بیماری است، اما راهکارهای دیگری در طب سنتی وجود دارد که می‌تواند به بهبود سریع‌تر این عارضه کمک کند، از جمله:

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

مصرف محصولات گیاهی و طبیعی یا مکمل‌های حاوی ویتامین C، E و بتاکاروتن به صورت روزانه یک راهکار موثر برای بهبودی لکوپلاکی است (البته توجه کنید که مصرف مکمل بتاکاروتن در افراد سیگاری مجاز نیست).

درمان لکوپلاکیا

دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار تصمیم می‌گیرد که از چه روش درمانی برای رفع لکوپلاکی استفاده کند

استفاده از چای سبز

مصرف سه گرم از مخلوط چای سبز، پلی فنول‌ها و رنگدانه‌های چای سبز به صورت خوراکی و قراردادن این مخلوط سه بار در روز بر روی ضایعات دهانی می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

مصرف پروبیوتیک‌ها

استفاده از محصولات حاوی پروبیوتیک مثل ماست می‌تواند با باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای دهانی که منجر به ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند مبارزه کند.

 

کلام پایانی درباره لکوپلاکیا

لکه‌های سفید در دهان معمولا نگران‌کننده نیستند؛ اما در صورت ماندگاری و طولانی‌شدن، می‌توانند نشانه‌ای از بیماری لکوپلاکیا باشند. با توجه به افزایش خطر ابتلا به سرطان در این لکه‌ها، وضعیت آن‌ها باید توسط پزشک بررسی و اقدامات درمانی مناسب انجام شود. برای جلوگیری از لکوپلاکی، رعایت بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار را فراموش نکنید. شما می‌توانید همه سوالات خود را در این زمینه از مشاوران آنلاین سامانه حال بپرسید و به سرعت پاسخ‌ آن‌ها را دریافت کنید.

سوالات متداول درباره لکوپلاکیا

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”لکه های سفید در دهان نشانه چیست؟” answer-0=”این لکه‌ها که اغلب روی زبان و اطراف دهان مشاهده می‌شوند، نشانه‌ای از بیماری لکوپلاکیا هستند. این بیماری در اثر آسیب‌های دهانی، ویروس HPV، شیمی درمانی، سیگارکشیدن یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا لکوپلاکیا خطرناک است؟” answer-1=”لکه‌های سفید دهانی معمولا بی‌ضرر هستند و با رفع محرک ایجاد آن، برطرف می‌شوند. باقی ماندن این لکه‌ها برای مدت طولانی پس از رفع محرک و درمان آن باید از نظر ضایعات پیش سرطانی مورد بررسی قرار گیرد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

my.clevelandclinic.org

webmd.com

bestpractice.bmj.com

peacehealth.org

medicalnewstoday.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

باراد

1 سال پیش

لکه های سفید توی دهان داروی خاصی نداره؟
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

داخل مطلب اشاره شده است
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات