جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ریزش موی سکه ای / درمان طاسی سکه ای در خانم‌ها و آقایان

ریزش موی سکه ای
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ریزش موی سکه ای مهمترین نشانه ای که دارد این است که موهای سر، صورت یا بدن یک فرد به صورت تکه تکه بریزد. این شکل از ریزش مو بسیار شایع است؛ فرقی نمی‌کند که از چه جنسیت و سن و قومیتی باشید؛ این عارضه می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید.

طاسی سکه‌ای زمانی اتفاق می‌‎افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و باعث ریزش آن‌ها شود. وقتی ریزش مو در چند تکه اتفاق بیفتد، ممکن است این تکه‌ها به هم وصل بشوند؛ در نتیجه طاسی بزرگتر می‌شود و جلب توجه می‌کند. به همین دلیل کسانی که دچار ریزش موی سکه‌ای می‌شوند، معمولا از ظاهر خود ناراضی‌اند و به دنبال درمان هستند.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم دربارۀ این نوع از ریزش مو در زنان و مردان و کودکان بنویسیم، علائم و علل آن را توضیح بدهیم و از روش‌های درمانش بگوییم. اگر دچار طاسی سکه‌ ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم که پس از خواندن این مطلب، با دکتر پوست آنلاین در سامانۀ «حال» مشورت کنید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

علت ریزش موی سکه ای چیست

بعضی از مردم گمان می‌کنند که استرس در ابتلا به این بیماری نقش دارد؛ اما شواهد علمی کمی وجود دارد که این حدس و گمان را تأیید بکند. همان‌طور که گفتیم، طاسی سکه ای زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های فولیکول مو حمله کنند. در چنین وضعیتی سلول‌های فولیکول‌ مو کوچکتر می‌شوند و تولید مو بسیار کاهش پیدا می‌کند.

علل ریزش مو در طاسی سکه ای معلوم نیست؛ یعنی هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛ اما محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش زیادی دارد. یعنی اگر یکی از اعضای یک خانواده به ریزش موی سکه ای دچار باشد، احتمال اینکه عضو دیگری از آن خانواده به این عارضه مبتلا بشود، بالاست.

همچنین بر اساس پژوهش‌ها، در افراد مبتلا به ریزش سکه ای مو بیشتر می‌بینیم که خود فرد یا خانواده‌اش به بیماری‌های خودایمنی دیگر (برای مثال بیماری هایپرآلژزی) مبتلا باشند.

روش های کاشت موی جلوی سر را بشناسید

ریزش موی سکه‌ای دائمی است یا موقتی؟

ریزش مو بسته به علت زمینه ای آن می‌تواند هم دائمی و هم موقتی باشد. ریزش موی موقت معمولاً در اثر عواملی مانند استرس، تغییرات هورمونی، برخی داروها، کمبودهای تغذیه ای، یا ضربه فیزیکی به پوست سر (به عنوان مثال، از مدل مو یا درمان) ایجاد می شود. هنگامی که علت اصلی برطرف شود، مو معمولاً دوباره رشد می‌کند.

ریزش موی سکه ای به طور کلی به عنوان یک بیماری موقت در نظر گرفته می‌شود و یک اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش مو به شکل سکه روی پوست سر یا سایر نواحی بدن می‌شود. در بسیاری از موارد، موها ممکن است در عرض چند ماه تا یک سال بدون هیچ درمانی دوباره رشد کنند. با این حال، برای برخی از افراد، ریزش مو ممکن است گسترده تر، طولانی تر یا تکرار شونده باشد. در موارد نادر، ریزش سکه ای مو می تواند به آلوپسی توتالیس (ریزش کامل موهای سر) یا آلوپسی یونیورسالیس (ریزش تمام موهای بدن) پیشرفت کند که ممکن است درمان آن دشوارتر باشد. گزینه های درمانی پس از مشاوره با دکتر پوست آنلاین مشخض می‌شوند.

علائم احتمالی همراه با ریزش موی سکه ای

طاسی سکه ای به ندرت علائم دیگری جز ریزش مو دارد. برای مثال این بیماری باعث ایجاد درد نمی‌شود. اما بعضی از افراد هم هستند که می‌گویند درست قبل از ریزش مو احساس سوزن‌سوزن شدن، خارش یا سوزش در آن ناحیه از پوست خود دارند. همچنین بعضی از افراد قبل از ریزش مو مشاهده می‌کنند که ناخن‌هایشان آسیب دیده یا مقداری تغییر در آن‌ها رخ داده، برای مثال در آن‌ها حفره یا شکافی ایجاد شده است.

بهترین شامپو برای ریزش مو را پس از مطالعه این مطلب انتخاب کنید

ریزش موی سکه ای

همچنین کسانی که دچار طاسی سکه ای هستند، ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • موهای خاکستری و سفید شدن مو در جایی که ریزش مو اتفاق افتاده، اغلب باقی می‌مانند و نمی‌ریزند.
  • موها در جایی که ریخته‌اند، خودبه‌خود شروع به رشد می‌کنند.
  • مو در یک نقطه که طاس شده شروع به رشد می‌کند و در ناحیۀ دیگری شروع به ریزش می‌کند.
  • ریزش مو معمولا در ماه‌های سرد سال اتفاق می‌ افتد. در واقع سرما ممکن است محرک ریزش موی سکه ای باشد.

درباره نقش کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در ریزش مو بیشتر بدانید

ریزش مو سکه ای در کودکان

با وجود آنکه طاسی سکه ای معمولا در سنین 25 تا 36 سالگی شروع می‌شود، کسانی هم هستند که در دوران کودکی یا نوجوانی به ریزش موی سکه ای دچار می‌شوند و البته نیمی از آن‌ها در عرض یک سال دوباره شاهد رشد دوبارۀ موهایشان خواهند بود. وقتی موها دوباره رشد کنند، ممکن است دیگر هیچ‌وقت نریزند. البته ممکن است که کودک تا سال‌ها چرخه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی از ریزش و رویش مجدد مو داشته باشد.

در مورد

ریزش مو سکه ای در کودکان، ارث نیز نقش پررنگی دارد. معمولا کودکانی دچار طاسی سکه ای می‌شوند که یکی از والدینشان یا یکی از خویشاوندان نزدیکشان هم ریزش سکه‌ای مو داشته باشد. اما لزوما والدینی که دچار این عارضه هستند، آن را به کودکانشان منتقل نمی‌کنند. ضمن اینکه کودکان 5 ساله و بیشتر ممکن است بر اثر طاسی سکه ای دچار آسیب‌های عاطفی و روانی شوند، زیرا آن‌ها متوجه تفاوت خودشان و کودکان دیگر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه از شر ریزش مو خلاص شویم

کچلی سکه ای ریش در مردان

گاهی طاسی سکه ای موهای صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی مردان دچار ریزش موی سکه ای در ریش خود می‌شوند، مشاهده می‌کنند که در گونه‌ها، چانه‌، گردن یا اطراف لب بالایی خود لکه‌هایی از کچلی وجود دارد. این لکه‌ها معمولا کوچک هستند.

در موارد نادری پیش آمده که طاسی سکه ای حتی باعث شود که فرد همۀ موهای ریش خود را از دست بدهد. اما طاسی سکه ای عموماً به صورت تکه‌ای است. این نوع از ریزش مو معمولاً حتی دائمی هم نیست و در طول چندسال باعث چرخه‌هایی از ریزش و رویش مجدد مو می‌شود.

کچلی سکه ای ریش در مردان معمولا به اندازۀ سکه هستند که بعضی از مردان هنگام ریزش مو خارش و سوزش و قرمزی را در پوست آن ناحیه تجربه می‌کنند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علت طاسی سکه ای

ریزش موی سکه ای در زنان

شاید تصور کنید که ریزش موی سکه ای بیشتر در مردان دیده می‌شود. اما پژوهش‌های علمی هنوز نشان نداده که جنسیت در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. زنان هم به اندازۀ مردان دچار طاسی سکه ای می‌شوند، اما معمولا زمانی از آن شکایت دارند که در موهای سرشان دچار ریزش مو شوند.

به نظر می‌رسد که تفاوت اصلی میان مردان و زنان در پیامدهای ریزش موی سکه‌ای است. برای مثال در سال 2021 یک مقالۀ پژوهشی دربارۀ پیامدهای روانشناختی ریزش موی سکه‌ای در میان زنان و مردان و کودکان منتشر شده است. نویسندگان این مقاله در مطالعه روی گروهی از بیماران به این نتیجه رسیده‌اند که در میان زنانی که دچار طاسی سکه ای شده‌اند، احتمال ابتلا به افسردگی بالاتر است.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

بیشتر بخوانید: کاشت مو اقساطی

ازدواج بیماران آلوپسی

ازدواج افراد مبتلا به آلوپسی یا همان ریزش سکه ای مو، به طور کلی شبیه به هر ازدواج دیگری است. آلوپسی به طور مستقیم بر پویایی ازدواج یا روابط تأثیر نمی گذارد. اما با این حال، توجه به این نکته ضروری است که افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای، مانند هر فرد مبتلا به یک بیماری، ممکن است چالش‌های عاطفی یا روانی مرتبط با تصویر خود را داشته باشند که ممکن است بر روابط زناشویی آنها تأثیر بگذارد.

اعتقاد بر این است که آلوپسی دارای یک جزء ژنتیکی نیز هست، اگرچه علل دقیق آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است اما انواع مختلفی از تاسی سکه ای با الگوهای ژنتیکی مختلف وجود دارد.

اگر هر دو والدین مبتلا به ریزش موی سکه ای باشند، این احتمال وجود دارد که فرزندانشان این بیماری را به ارث ببرند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار بگیرند. اگر یک زوج مبتلا به آلوپسی قصد بچه دار شدن دارند، باید با یک پزشک ژنتیک مشورت کنند.

راه های درمان ریزش موی سکه ای

ریزش سکه ای مو درمان قطعی ندارد؛ اما پزشکان با تجویز برخی داروها می‌تواند به رشد مو در نواحی طاس‌شده کمک کنند.

رایج‌ترین شیوه در درمان ریزش موی سکه ای استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی است. همان‌طور که گفتیم طاسی سکه ای مو یک بیماری خود ایمنی است. کورتیکواستروئیدها یا کورتون‌ها داروهای سرکوب‌کنندۀ ایمنی هستند و از این طریق می‌توانند به درمان ریزش سکه ای مو کمک کنند. این داروها معمولا به صورت تزریقی تجویز می‌شوند؛ اما به صورت خوراکی و پمادهای موضعی هم در دسترس هستند.

داروهای دیگری که می‌توانند به رشد مو کمک کنند، محلول ماینوکسیدیل، آنترالین، اسید دی بوتیل استر (SADBE) و دیفنیل سیکو پروپنون (DPCP) هستند. البته این داروها بیشتر به رشد مجدد مو کمک می‌کنند و نمی‌توانند از ریزش مو و ایجاد لکه‌های کچلی جدید جلوگیری کنند.

ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کرد که استفاده از این داروها به صورت تضمینی ریزش سکه ای مو را درمان نمی‌کند و نتیجۀ درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است،

درباره تاثیر زینک در رویش مو بیشتر بدانید

روش دیگری که اخیرا برای درمان طاسی سکه ای مو پیشنهاد شده، نوردرمانی یا فتوتراپی است. البته این روش برای انواع بیماری‌های پوستی دیگر هم توصیه شده است و محققان هنوز دربارۀ آن تحقیق می‌کنند. در این روش بیمار در معرض طول موج خاصی از نور قرار می‌گیرد. می‌گویند که ترکیب این روش با داروی موضعی متوکسالن می‌تواند به بهبود ریزش مو کمک کند.

ریزش سکه ای مو در زنان

آمپول ریزش موی سکه ای

آمپول ریزش مو سکه ای نیز یکی از روش هایی است که پزشک برای درمان ریزش سکه ای مو گاهی تزریق کورتیکواستروئید یا کورتون (آمپول تریامسینولون) را تجویز می‌کند. این آمپول به ناحیه‌ای از پوست که دچار ریزش مو شده تزریق می‌شود و تزریق آن هر 4 تا 6 هفته تکرار می‌شود.

تریامسینولون یک داروی ضدالتهابی است و در بیماری‌های خودایمنی مختلف نقش درمانی دارد. البته این دارو عوارض جانبی نیز دارد. برای مثال بیمار پس از تزریق ممکن است دچار علائمی مثل گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، سرگیجه، افزایش فشار خون و … شود.

درمان خانگی برای طاسی سکه ای

در طب سنتی هم توصیه‌هایی برای ریزش موی سکه ای وجود دارد. مثلا می‌گویند که مالیدن آب پیاز، آب سیر، چای سبز خنک شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل، شیرنارگیل و … روی پوست محلی که دچار طاسی شده، اثرگذار است. اما پژوهش‌های علمی این روش‌ها را تأیید نکرده است. همچنین بعضی افراد از طب سوزنی برای درمان ریزش مو کمک می‌گیرند که باز هم شواهد علمی برای تأیید آن وجود ندارد.

 

منابع

https://www.aad.org

https://en.wikipedia.org

https://www.medicalnewstoday.com

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.healthline.com

https://www.forhims.co.uk

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات