جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چطور از شر ریزش مو خلاص شویم؟!

ریزش مو
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ریزش مو به یکی از معضلات شایع در جامعه امروزی تبدیل شده که سن و سال و جنسیت هم نمی‌شناسد. ریزش موی سر مسئله‌ای است که افراد در برهه‌های زمانی مختلفی از زندگی خود دچار آن می‌شوند و سعی دارند تا علل ریزش مو را بدانند و برای درمان اقدام کنند.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ریزش مو بشوند، مثل تغذیه، مصرف بعضی داروها، استرس یا به هم خوردن تنظیم هورمون‌ها؛ و تازه این‌ها همه دلایلی نیستند که منجر به ریزش می‌شوند. فراموش نکنید که این پزشک متخصص پوست و مو است که می‌تواند دلیل و درمان را تشخیص دهد. در مقاله پیش رو درمان‌های مرسوم و دلایل احتمالی ریزش را بررسی خواهیم کرد.



تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

دلیل ریزش مو:

شناخت علت ریزش مو بسیار مهم است. ریزش مو می‌تواند نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از روند افزایش سن باشد. هر کسی می‌تواند موی سر خود را از دست بدهد، اما این مشکل در مردان بیش‌تر است. طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد موی سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع‌ترین علت طاسی است. البته بهترین شامپو برای ریزش مو را می‌ توانید پس از مطالعه این مطلب انتخاب کنید.

ممکن است ریزش موی شما ناشی از مشکلات تیروئید، استرس، عفونت‌های پوست سر، آلوپسی آندروژنیک یا صرفاً افزایش سن باشد. به‌هر حـال این پزشک متخصص است که می‌تواند دلیل این ریزش را تشخیص دهد.برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر مو و یا بازگرداندن و رشد مجدد موها، روش‌های درمانی متعددی وجود دارند. قبل از اقدام به درمان، با پزشک خود در مورد علت ریزش و گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید.

در ادامه درباره علل مهم و شایع ریزش مو در افراد صحبت خواهیم کرد.

کم خونی و ریز مو:

کم‌خونی از یکی از علل ریزش مو است. کم خونی یکی از بیماری‌هایی است که در میان زنان بسیار شایع است و تقریبا از هر 10 زن یک نفر به دلیل کمبود آهن به کم خونی مبتلا می‌شود. این بیماری یکی از دلایل اصلی ریزش مو محسوب می‌شود. اگر مطمئن نیستید که کم خونی دارید پس لازم است آزمایش خون انجام دهید. یک مکمل آهن ساده و مصرف خوراکی‌هایی که به درمان کم خونی کمک می‌کنند، می‌تواند مشکل را برطرف کند. از علائم کم خونی می‌توان به خستگی، سردرد، ریزش مو، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست و پاها، اشاره کرد.

 

کمبود پروتئین و ریزش موی سر:

در حقیقت اگر از طریق رژیم غذایی‌تان پروتئین کافی به بدن‌تان نرسد، ممکن است بدن با متوقف کردن رویش و رشد مو، کمبود پروتئین را جبران کند. این مورد 2 تا 3 هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می‌افتد. برای جبران پروتئین بدن می‌توانید از مواد غذایی مانند ماهی، گوشت، حبوبات و تخم مرغ استفاده کنید.

 

ژنتیک (وراثت) و ریزش مو:

ریزش موی ارثی یا ژنتیکی، که با نام آلوپسی آندروژنتیک شناخته می‎شود، شایع‎ترین علت ریزش مو است. ریزش موی ژنتیکی ممکن است از طرف خانواده پدر یا مادر به ارث برسد. اگر در خانواده‌ای هستید که زنان و مردان در سن معینی دچار ریزش مو می‌شوند، بیشتر در معرض خطر هستید. خانم‎ها، برخلاف آقایان دچار عقب رفتگی خط مو نمی‌شوند، اما فرقشان بازتر و موهایشان نازک‎تر می‌شود. مردان و زنان می‌توانند از مینوکسیدیل جهت کمک به رشد مو استفاده کنند.

 

فشارهای احساسی و عصبی و کاهش حجم مو:

انجام دادن ورزش، مدیتیشن و ماساژ استرس را کنترل و مانع ریزش مو شوید. درست است که فشار احساسی کمتر از فشار جسمی سبب ریزش مو می‌شود و معمولا استرس باعث ریزش مو نمی‌شود، اما ممکن است ریزش را تشدید کند. شما می‌توانید با انجام دادن ورزش، مدیتیشن و ماساژ استرس را کنترل کنید. کاهش استرس به موها کمک می‌کند؛ شاید به درمان قطعی منجر نشود، اما می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید تا بیشتر بیدانید: روش‌های کاربردی از بین بردن استرس

کم کاری غده تیروئید و ریزش مو:

غده‌ی کوچکی در جلوی گردن به نام تیروئید، هورمون‎هایی ترشح می‌کند که برای سوخت و ساز و رشد مو ضروری هستند. هنگامی که غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی‌کند، ممکن است چرخه رشد مو تغییر کند و فرد مبتلا به ریزش شود. هنگامی که سطح تیروئید به حالت طبیعی برگردد، ریزش مو هم کم‎کم کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید: قرص لووتیروکسین و نحوه مصرف آن برای درمان کم کاری تیروئید

مشکلات پوست سر از علل ریزش مو

کمبود ویتامین B:

استفاده از خوراکی‎هایی که ویتامین B دارند به درمان ریزش مو کمک می‌کند. ویتامین B مورد نیاز بدن را می‌توان با خوردن ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته‎دار و میوه‌های غیر مرکباتی تامین کرد.

 

کاهش وزن شدید و ریزش مو:

کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه هم یک نوع ضربه‌ی جسمی است که می‎تواند باعث کم پشتی مو شود. حتی اگر کاهش وزن به نفعتان باشد، این اتفاق ممکن است بیفتد. اگر کاهش وزن اصولی نباشد، ممکن است بدنتان دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. در واقع کاهش وزن سریع باعث غافلگیر شدن سیستم بدن می‌شود؛ به همین دلیل به مدت 6 ماه ریزش مو خواهید داشت، سپس رشد مو به روال عادی خود بر می‌گردد.

 

شیمی درمانی:

بعضی از داروهایی که برای درمان سرطان مصرف می‌شوند، متاسفانه ریزش کامل مو را در پی دارند. شیمی درمانی سلول‎هایی را که به سرعت در حـال رشد هستند از بین می‌برد. به عنوان مثال: سلول‌های سرطانی و سلول‌های مو. اما این ریزش موقتی است، هنگامی که دوره شیمی درمانی به پایان برسد مو مجددا رشد می‌کند.

 

مصرف قرص و دارو:

گاهی اوقات مصرف داروهای مختلف باعث کم پشتی مو می‌شوند. این داروها عبارتند از داروهای رقیق کننده خون و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، بیماری قلبی، آرتروز و افسردگی استفاده می‌شوند. اگر حتما باید قرص‎هایتان را مصرف کنید، می‌توانید با دکترتان درباره داروهایی که باعث ریزش مو می‌شوند صحبت کنید. مثلا اگر ممکن است، با درخواست تعویض دارو یا کاهش دوز داروها موافقت کند.

 

کهولت سن و تضعیف شدن تار مو:

یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو، کهولت سن است. کم پشت شدن مو‌ها در سنین 50 یا 60 سالگی در زنان و هم‎چنین در مردان اصلا جای تعجب ندارد. متخصصان درمان ریزش مو در سنین بالا را توصیه نمی‌کنند. افراد می‌توانند از جایگزین‌‌های زیبایی مانند کلاه گیس، اکستنشن و مدل‌های مویی که نقاط خالی سر را پوشش می‌دهند استفاده کنند.

 

سشوار و اتو مو:

استفاده بیش از حد از سشوار و اتو مو، به دلیل اینکه گرما را به طور مستقیم به پوست سر و مو انتقال می‌دهد، از دیگر علت‌های ریزش مو است که با گذشت زمان باعث کم پشتی مو می‌شود.

 

مشکلات پوستی سر: 

پوست سری که دارای قارچ باشد باعث التهاب شده و مانع از رویش موها می‌شود. پوست سری که قارچ داشته باشد، باعث التهاب شده و مانع از رویش موها می‌شود. مشکلات پوستی که باعث ریزش مو می‌شوند عبارتند از چربی پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری‌های قارچی.

درباره درمان ریزش موی سکه ای بیشتر بدانید.

درصورت هرگونه سوال در زمینه کاشت مو میتوانید از بخش خدمات کاشت اقساطی مو سامانه حال استفاده کنید.

علت ریزش مو در زنان

این عارضه در مردان شایع‌تر است، اما در زنان هم احتمال ریزش یا کم پشت شدن مو وجود دارد. اکثر خانم‌ها در سن ۵۰ یا ۶۰ سالگی با این مشکل مواجه می‌شوند، اما ریزش در هر سنی و به دلایل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. علت ریزش مو در زنان متفاوت است، از ژنتیک و ریزش ارثی گرفته تا عدم تعادل هورمون‌ها در بدن. بیماری‌هایی مثل کم‌کاری تیروئید، کم خونی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، استرس و… می‌توانند از دلایل ریزش مو در زنان باشند. بارداری و یائسگی نیز  دلایل دیگری هستند که زنان را دچار ریزش مو می‌کنند.

بارداری با مجموعه‌ای از فشارهای جسمی و روحی همراه است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. معمولا ریزش مو در زمان بارداری و هم‎چنین پس از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق می‌افتد. اما جای نگرانی نیست، چون این ریزش، موقتی است و موهایتان بعد از چند ماه دوباره رشد می‌کنند.

خرید قرص رینفولتیل برای ریزش مو

 

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان متفاوت است، از ژنتیک و ریزش ارثی گرفته تا عدم تعادل هورمون‌ها در بدن

علت ریزش مو در کودکان

از دست دادن مو در کودکان غیر معمول نیست اما ممکن است دلایلی متفاوت از بزرگسالان داشته باشد. کودکان عموما به دلیل بروز عفونت یا مشکلاتی در پوست سر خود موهایشان را از دست می‌دهند. با توجه به این که از دست دادن موی سر در کودکان می‌تواند تاثیرات روانی شدیدی در آن‌ها ایجاد کند، مراجعه به پزشک و پیگیری درمان در آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

از شایع‌ترین علل کاهش رشد مو و یا ریزش آن در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قارچ پوست سر یا عفونت قارچی کرم حلقوی که از نوع بیماری‌های عفونی بوده و در صورت عدم درمان، به طاسی منجر می‌شود.
  • نوعی بیماری خودایمنی به نام آلوپسی آره آتا که می‌تواند یک نفر از هر ۱۰۰۰ کودک را درگیر کند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌هایی که رشد مو از آن‌جا آغاز می‌شود حمله می‌کند.
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی که نوعی اختلال وسواس است و کودکان مبتلا به آن موهای خود را می‌کشند و می‌کنند. این عارضه در صورت تشدید می‌تواند به از دست دادن بخش‌هایی از موی سر، ابرو یا مژه منجر شود. این اختلال در بزرگسالان هم روی می‌دهد.
  • سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها هم می‌تواند باعث از دست دادن مو به ویژه در کودکان شود. مواد مغذی مانند آهن، روی، بیوتین، پروتئین و اسیدهای آمینه برای رشد مو ضروری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به مقاله نقش کمبود مواد معدنی در ریزش مو از وب‌سایت حال مراجعه کنید.
  • اگر غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند، فرد به اختلال کم کاری تیروئید دچار می‌شود که یکی از علايم این بیماری، از دست دادن موها است.

روش های کاشت موی جلوی سر را بشناسید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علت ریزش مو در جوانان و نوجوانان

قرص ضد ریزش مو برای زنان

از دست دادن مو معمولا با شروع میانسالی آغاز شده یا شدت پیدا می‌کند؛ اما در هر سن و جنسی قابل وقوع است. علت این مسئله با توجه به سن افراد می‌تواند متنوع باشد. مثلا علل این عارضه در میان جوانان به عوامل مختلفی مثل موارد زیر بستگی دارد:

1. استرس و اضطراب

جوانان عموما با حجم زیادی از استرس از مانند استرس تحصیلی، کاری و خانوادگی مواجه هستند. اختلافات خانوادگی و مشکلاتی از این دست جوانان را بیش از سایرین درگیر کرده و مشکلات روحی و جسمی برای آنان ایجاد می‌کند. این نوع ریزش مو در میان زنان و مردان جوان بسیار شایع است و گاهی به تعادل هورمونی ناشی از استرس و اضطراب نیز مربوط است. اگر می‌خواهید درباره راه‌ های کنترل اضطراب بیشتر بدانید به مقاله مربوط به آن از وب‌سایت حال مراجعه کنید.

2. رژیم‌های غیر استاندارد

افراد در سنین جوانی نسبت به اضافه وزن و زیبایی اندام خود بسیار حساس بوده و ممکن است برای کاهش وزن به رژیم‌های غذایی افراطی و غیر اصولی روی بیاورند. این مسئله می‌تواند با کاهش مواد مغذی بدن، باعث مشکلات شدید روحی یا جسمی از جمله نازکی موها یا ریزش آن‌ها شود. برای دریافت رژیم غذایی مناسب می‌توانید از یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مجرب کمک بگیرید.

3. مصرف دخانیات

جوانان با توجه به خوی هیجان طلب جوانی، گاهی به مصرف مواد مخدر، سیگار و قلیان روی می‌آورند. مصرف نیکوتین یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رشد  مو و کاهش آن است.

4. استفاده از رنگ‌های شیمیایی و مواد حالت دهنده مو

جوانان اغلب برای زیبا ساز موهای خود به استفاده مداوم از سشوار، ژل‌ها، ماسک‌های مو و… مراجعه می‌کنند. این مواد می‌توانند به ریشه و ساقه موها آسیب زده و باعث ریزش آن‌ها شوند.

5. مشکلات عصبی

افسردگی یک بیماری شایع در میان جوانان است که ممکن است در اثر ناکامی در تحصیل، کار یا روابط عاطفی ایجاد و یا تشدید شود. در بیشتر موارد از دست دادن مو ناشی از این اختلالات روحی موقتی است و با درمان افسردگی برطرف خواهد شد. اما در صورت تشدید بیماری، ممکن است از دست رفتن موهای شما طولانی و همیشگی شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم افسردگی می‌توانید به مقاله افسردگی چیست از وب‌سایت حال مراجعه کنید.

جلوگیری از ریزش مو

البته که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قطعاً جلوگیری از کم شدن مو مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر از هرنوع درمان خواهد بود، اما راه های جلوگیری از ریزش مو کدامند؟ اقدامات زیادی وجود دارند که می توانید برای کاهش، توقف یا جلوگیری از این ریزش انجام دهید، اما این‌که چه اقدامی باید انجام شود، به دلیل ریزش مو بستگی دارد. در بعضی از مواقع، مثل ریزش مو بعد از بارداری، ممکن است ریزش مو به خودی خود برطرف شود. به یاد داشته باشید که همه افراد ریزش مو روزانه دارند، که کاملاً طبیعی است. منظور ما از ریزش مو ریزش غیر طبیعی است. اگر این مشکل شما مداوم است، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

اما خود شما می‌توانید برای جلوگیری از این ریزش چکار کنید؟ 

جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای و اسفناج پر کنید

ویتامین‌ها و موادمعدنی نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو دارند. مطالعات نشان می‌دهند که داشتن یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مثل رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش می‌دهد یا شروع آن را کُند کُنَد. بهترین نتایج زمانی حاصل شدند که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته از این نوع غذاها، مثل جعفری، ریحان، سبزیجات، سالاد و…  استفاده کردند.

بهترین قرص برای رشد مو را بشناسید

مصرف چه خوراکی‌هایی می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند؟

غذاهای سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها آن چیزی است که باید به لیست مواد غذایی مورد استفاده خود اضافه کنید. تخم مرغ بسیار برای تقویت و رشد موها عالی است؛ منبع پروتئین و بیوتین، که برای سلامت و رشد مو مهم هستند. خانواده توت‌ها سرشار از ترکیباتی مثل آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که ممکن است رشد مو را تقویت کنند.

مثلاً توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک می‌کند، دو عاملی که باعث رشد مو می‌شوند. اسفناج غنی از آهن و ویتامین‌های A و C است که می‌تواند رشد موها را تقویت کند. آووکادو، مغذیجات، ماهی‌هایی با اسیدهای چرب امگا ۳، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی شیرین و… همه از مواد غذایی هستند که به نحوی در رشد و سلامت موها تأثیرگذارند.

از طرفی دیگر، فولیکول‌های مو بیش‌تر از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. گزینه‌های سالم شامل غذاهایی مثل تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون هستند. ویتامین A را هم فراموش نکنید. این ویتامین به تولید سبوم (Sebum) کمک می‌کند، در نتیجه در سلامت پوست سر مؤثر است و کمک می‌کند تا پوست سر موهای بیشتری را حفظ کند. برای جلوگیری از ریزش مو بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای و اسفناج پر کنید.

اسفناج

به دلیل داشتن آهن به حفظ شادابی و درخشندگی مو کمک می‌کند.

ماهی سالمون

دارای امگا 3 و ضد التهاب است.

جو دوسر

دارای بتا گلوکن و فیبر است.

فلفل قرمز

از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند.

مرغ

 دارای اسیدهای چرب امگا 6 بوده که به عنوان اسید آراکیدونیک شناخته می‌شود. به همین دلیل به رشد مو کمک کرده و آن را ضخیم و سالم می‌کند.

عدس

سرشار از روی، آهن، پروتئین و اسید فولیک است؛ علاوه بر درمان ریزش مو به درمان کم خونی کمک می‌کند.

تخم مرغ

ناخن و مو را تقویت می‌کند.

تخمه آفتاب گردان و سویا

به جریان خون در پوست سر و رشد موها کمک می‌کنند.

مغزها

مصرف انواع مغزها (گردو، بادام، فندق و…) به تقویت و رشد مو کمک می‌کند.

لوبیا سبز

دارای ویتامین‎هایی است که برای سلامت مو مفید هستند.


انواع روش های درمان ریزش مو :

روش های مختلفی برای درمان ریزش موی سر وجود دارد که برخی دائمی و برخی از آنها موقت هستند. مهمترین قدم برای درمان ریزش مو پیدا کردن علت این اتفاق است چون با توجه به علل مختلف راه های درمان هم متفاوت خواهد بود. برخی از ریزش موهایی که دلیل ژنتیکی دارند راه حل دائمی و قطعی برای آنها وجود ندارد اما میتوان با روش های درست از این امر جلوگیری کرد و یا روند آن را آهسته تر کرد. تشخیص اینکه علت ریزش مو و راه حل مناسب آن چیست فقط توسط پزشک متخصص پوست و مو امکان پذیر است.

 

مکمل‌های غذایی

دانشمندان تشخیص داده‌اند که ویتامین‌های A ، B ، C ، D، آهن، سلنیوم و روی، همه و همه در روند رشد و نگهداری مو، مهم هستند. شما می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها انواع مولتی ویتامین‌های روزانه را پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از آن‌ها را برای شما تجویز کند. خود ویتامین D هم در رشد مجدد موها مؤثر است. به جز این‌ها، بیوتین یا همان ویتامین H یا B7، در سنتز اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این روند برای چرخه زندگی مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است دچار ریزش مو شوید. می‌توانید در مورد مصرف روزانه سه تا پنج میلی گرم با پزشک خود صحبت کنید.

قرص زینک برای رشد سریع مو

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند. ریزش مو علامت رایج کمبود روی است. مطالعات نشان می‌دهند قرص زینک باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می‌شود. با این حال، برخی از گزارش‌ها حاکی از آن هستند که مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند به‌جای کمک به رشد موها، به تشدید ریزش مو کمک کند.برای مطالعه بیشتر درباره قرص زینک پلاس و موارد مصرف این قرص، این مطلب را از دست ندهید.

 

شامپوی ضد ریزش مو

استفاده از شامپوی ضد ریزش قطعاً می‌تواند به کاهش کم شدن موی شما کمک کند. به جز این شامپوها که متناسب با مشکل شما توسط پزشک برای شما تجویز می‌شوند، انواع دیگری از شامپوها هستند که نیازی به نسخه پزشک ندارند. شامپوهایی که حاوی مواد تحریک کننده رشد مو هستند، مثل شامپو کافئین، یا شامپوهایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی تقویت کننده پوست و مو هستند، مثل شامپو اکوفان. می‌توانید با مشاور پوست و مو داروخانه صحبت کنید تا شامپو برای ریزش مو مناسب با شرایط‌تان را به شما پیشنهاد دهد.

استفاده از یک شامپوی مناسب می‌تواند سلامتی و شادابی موها را برای شما به ارمغان بیاورد. امروزه انواع مختلفی از شامپوها از برندهای مختلف در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها موجود هستند که کافیست با توجه به نیاز و جنس موی خود، شامپوی مناسب را انتخاب و مصرف کنید. البته باید توجه کنید که شامپو معجزه‌گر نیست و برای داشتن موهای پر پشت و قطع ریزش آن از سایر روش‌های تقویت مو هم استفاده کنید.

یکی از معروف‌ترین شامپوها برای درمان از دست رفتن موها، شامپو آلپسین c1 است که حاوی کافئین در ترکیبات خود است. کافئین موجود در این شامپو با مهار هورمون‌های تشدید کننده ریزش، تا حد زیادی از سرعت ریزش کم کرده و پیاز مو را تقویت خواهد کرد. این شامپو می‌تواند با تقویت فولیکول‌های مو به افزایش ضخامت موها و کیفیت و استحکام آن‌ها هم کمک کند. بهتر است برای انتخاب شامپوی مناسب با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید

برای انتخاب بهترین شامپو با توجه به نوع مو خود میتوانید مقاله بهترین شامپو برای ریزش مو / شامپو ضد ریزش موی خارجی یا ایرانی که در این زمینه نوشته شده است مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی در سرطان خون

ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، اما ماینوکسیدیل چیست؟ ماینوکسیدیل متعلق به دسته‌ای از داروها است که به عنوان گشادکننده‌های عروق شناخته می‌شوند. مشخص نیست که ماینوکسیدیل چگونه باعث رشد مو می‌شود. این دارو برای ریزش ناگهانی، سکه‌ای، ریزش موی غیرقابل توجیه (به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی ریزش مو ندارید)، یا ریزش مو پس از زایمان استفاده نمی‌شود.

از محلول ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مو در درمان طاسی مردانه استفاده می‌شود. این ماده برای طاسی در قسمت جلوی پوست سر یا عقب رفتن خط موهای پیشانی در مردان استفاده نمی‌شود. محلول ۲ درصد ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مو در زنان دارای موهای کم پشت و از محلول ماینوکسیدیل ۵ درصد برای آقایانی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، استفاده می‌شود. این داروی بدون نسخه، برای تقریباً دو سوم خانم‌هایی که آن را امتحان می‌کنند، مفید است.

عارضۀ جانبی شایع در استفاده از ماینوکسیدیل تحریک پوست سر و آکنه در محلی است که از این محلول استفاده کرده‌اید. عوارض جانبی نادرتر عبارتند از: ضربان قلب نامنظم و تاری دید. درست است که ماینوکسیدیل یک داروی بدون نیاز به نسخه است، اما به دلیل عوارض جانبی که دارد بهتر است توسط پزشک شما تجویز شود و یا حداقل برای استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است “قرص ماینوکسیدیل” هم به گوشتان خورده باشد، اما این دارو نه‌تنها بدون نیاز به نسخه نیست، بلکه اصلاً قرص جلوگیری از ریزش مو نیست. قرص ماینوکسیدیل به شرطها و شروطها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود که به دلیل عوارض جانبی آن چندان هم استفاده نمی‌شود. استفاده خودسرانه، حتی از داروهای بدون نیاز به نسخه، هرگز توصیه نمی‌شود. بهتر است برای مصرف هرچیزی که از داروخانه تهیه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

قرص فیناستراید

از کارکردهای قرص فیناستراید جلوگیزی از ریزش موست. مصرف این دارو برای مردان تأیید شده است و برای مردان زیر ۶۰ سال بهتر عمل می‌کند. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در بدن که باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود، با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در پوست سر که رشد مو را متوقف می‌کند، ریزش مو با الگوی مردانه را درمان می‌کند.

مصرف اصلی قرص فیناستراید برای درمان بزرگ شدن پروستات اسن، اما به دلیل تأثیری که بر ترشح هورمون‌ها دارد، به عنوان قرص جلوگیری از ریزش مو مردانه هم تجویز می‌شود. مصرف قرص فیناستراید برای زنان باردار، زنانی که قصد باردار شدن دارند و کودکان ممنوع است. واضح است که مصرف این دارو بدون نسخه و تجویز پزشک متخصص کاملاً غیر عقلانی است.

بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید (اگر این دارو برای شما تجویز شده) روزی یک بار و درواقع حدود ۲۴ ساعت یکبار است. یعنی اگر ساعت ۱۲ ظهر اولین قرص را خوردید، بهتر است فردا هم ۱۲ ظهر یا دست کم نزدیک به ۱۲ ظهر قرص بعدی را بخورید. چرا که برای حفظ رشد موی خود باید به مصرف این دارو به طور مرتب ادامه دهید. با قطع مصرف فیناستراید، به طور کلی در طی ۱۲ ماه هرگونه افزایش مقدار مو از بین می‌رود.

عوارض قرص فیناستراید شامل موارد زیر هستند که اگر ادامه پیدا کردند باید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات انزال (از جمله کاهش حجم انزال)
  • درد در بیضه‌ها
  • افسردگی

عوارض جدی‌تر قرص فیناستراید شامل این موارد است:

  • تغییراتی در پستان‌ها مانند افزایش اندازه، توده‌ها، درد یا ترشحات نوک سینه
  • التهابات پوستی
  • خارش
  • کهیر
  • تورم لب و صورت
  • مشکل در تنفس یا بلعیدن

قرص فیناید

قرص فیناید، همان قرص فیناستراید است که توسط شرکت‌های داروسازی در ایران تولید می‌شود. همان تأثیرات و همان عوارض را هم به دنبال دارد. استفاده از آن برای خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که می‌خواهند باردار شوند و برای کودکان ممنوع است.

این قرص را برای درمان بزرگ شدن پروستات از آن استفاده می‌کنند. فیناید بر ترشح هورمون‌های مردانه تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل از آن برای جلوگیری از کم شدن مو و برای رشد مجدد مو استفاده می‌کنند. با قطع کردن مصرف قرص موهایی که به دلیل تأثیر آن رشد کرده‌اند تا نهایتاً ۱۲ ماه بعد کاملاً از بین می‌روند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

ریزش موی شدید

افراد معمولاً روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند. این میزان معمولاً قابل توجه نیست، چرا که موهای جدید همزمان رشد می‌کنند. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که موهای جدید جای موهای ریخته شده را نگیرند. برای کسانی که تصمیم ندارند هر روز موهای خود را بشمارند، روش‌هایی وجود دارد که بدانید چه زمان موهای شما کم می‌شود یا با سرعت بیش‌تری از بین می‌رود. خانم‌ها ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب، مقدار زیادی مو روی بالش خود ببینند یا هنگامی که موهای خود را شانه می‌کنند (به خصوص بدون کشیدن یا باز کردن گره موها، که می‌تواند موها را از ریشه بیرون بکشد)، با موهایی بیش از حد طبیعی در شانه خود مواجه شوند.

علائم و نشانه‌های ریزش مو ممکن است شامل این موارد باشد:

نازک شدن مو: این رایج ترین نوع کم شدن مو است که با افزایش سن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مردان، موها اغلب از روی خط موهای پیشانی شروع به عقب نشینی می‌کنند، در حالی که ریزش موی شدید در خانم‌ها به صورت مشخص شدن بیش‌تر پوست سر در بین موها نمود دارد.

بیشتر بخوانید: موارد مصرف آمپول نوروبیون

مزوتراپی مو درمان ریزش موی سر

مزوتراپی یک روش غیر جراحی است که در آن ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و… را به صورت موضعی به پوست تزریق می‌کنند. در این روش از سوزن‌های بسیار ظریف برای تزریق ویتامین‌ها یا … به لایه میانی (مزودرم) پوست استفاده می‌کنند. ایده پشت مزوتراپی این است که مشکلات اساسی مثل گردش خون ضعیف یا التهاب را اصلاح و در نتیجه عوارض آن را درمان کند. مزوتراپی را برای چربی سوزی موضعی، کاهش سلولیت، جوانسازی پوست و… هم استفاده می‌کنند.

علاوه بر درمان چین و چروک و از بین بردن چربی ناخواسته، از مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو هم استفاده می‌کنند. به دلیل غیرتهاجمی بودن مزوتراپی مو، این روش برای درمان ریزش مو آندروژنیک ،نسبت به روش‌های دیگر مثل کاشت مو، محبوبیت بیشتری دارد. در مزوتراپی مو عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها یا داروهایی مثل فیناستراید و ماینوکسیدیل که به تقویت خون‌رسانی و تحریک رشد مو کمک می‌کنند، به داخل پوست سر تزریق می‌شوند. در ادامه فیناستراید و ماینوکسیدیل را به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان ریزش مو از طریق مزوتراپی مو درمانی چند جلسه‌ای است. تعداد این جلسات را با توجه به میزان کم شدن مو تعیین می‌کنند. معمولاً حداقل تعداد جلسات مزوتراپی مو سه جلسه است، البته این تعداد بسته به وضعیت شما می‌تواند بیش‌تر یا در موارد محدودی کم‌تر باشد.

فواصل زمانی بین جلسات مزوتراپی عموماً بین ۱ تا ۲ هفته است، اما این امکان وجود دارد که پزشک متخصص پوست و مو فواصل دیگری را به شما توصیه کند. این هم دلیل دیگری است که برای درمان ریزش مو و انجام مزوتراپی مو حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

هزینه مزوتراپی مو هم از مواردی مثل ترکیب داروهایی که به پوست سر شما تزریق می‌شوند و دوز آن‌ها، تعداد جلسات مزوتراپی مو و وسعت ناحیه ریزش مو تأثیر می‌پذیرد و متغیر است.

مزوتراپی مو

پی آر پی مو

روش درمانی PRP (Platelet-rich Plasma) یک درمان پزشکی سه مرحله‌ای برای ریزش مو است. در این روش از فرد خون می‌گیرند و بعد از ایجاد تغییراتی در پلاسمای خون، آن را به پوست تزریق می‌کنند. در مرحله اول خون را از بازو می‌گیرند و آن را درون یک سانتریفیوژ (دستگاهی که به سرعت می چرخد تا مایعات با چگالی مختلف را جدا کند) قرار می‌دهند.

در مرحله دوم، بعد از گذشت حدود ۱۰ دقیقه، سانتریفیوژ خون را به سه لایه تقسیم می‌کند: پلاسمای کم پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت و گلبول‌های قرمز. در نهایت در مرحله سوم پلاسمای غنی از پلاکت را به داخل سرنگ می‌کشند و سپس در مناطقی از پوست سر که ریزش مو پیدا کرده، تزریق می‌کنند. بعضی از اعضای جامعه پزشکی معتقدند که تزریق PRP باعث می‌شود که مو رشد طبیعی داشته باشد، و با افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو، آن را حفظ می‌کند، اما هنوز تحقیقات کافی برای اثبات تأثیر پی آر پی مو بر رشد مو، انجام نشده است.

حتما بخوانید: هزینه کاشت مو

 

فیلر مو(Hair Filler) برای تقویت مو

مواد تزریقی در فیلر شامل موادی است که ریزش مو را متوقف می کند و فاز آناژنیکی رشد مو را طولانی تر می نماید و باعث رشد مجدد مو میشود. مواد مغذی را به پوست و ریشه مو می رساند تا ساقه ی مو سالم تر و ضخیم تر شود. حجم و ضخامت تار های مو را هم افزایش میدهد. فیلر مو را با تکنیک میکروتزریق به زیر پوست وارد میکنند و بهبود گردش خون در پوست سر می‌شوند.


درمان ریزش مو خانگی

استفاده از روغن های گیاهی برای درمان ریزش مو

تغذیه مناسب و رسیدگی به موها، کارهایی هستند که شما می‌توانید در خانه برای درمان یا بهبود این عارضه انجام دهید. اقدامات مراقبتی که برای درمان ریزش موها می‌توانید امتحان کنید، شامل استفاده از روغن‌هایی مثل روغن نارگیل و روغن زیتون در روتین مراقبت از مو است. تقویت موها با انواع ماسک‌های خانگی متناسب با نوع و جنس پوست و موی شما می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

ماساژ کف سر

ماساژ پوست سر با نوک انگشتان باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شده و به رشد بهتر موها کمک می‌کند.

روغن تراپی

استفاده از روغن‌های مخصوص مو از جمله روغن آرگان، نارگیل، بادام، رزماری، آویشن و… می‌تواند موهای از دست رفته را بازگردانده و به رشد موها و تقویت آن‌ها کمک کند. جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون هم از گذشته‌های دور بسیار متداول و موثر بوده است.

شست‌و‌شوی منظم موها

شستن کمتر یا بیشتر از معمول موها ممکن است به ریشه و ساقه مو آسیب زده و باعث کاهش استحکام، نازکی و ریزش آن شود. برای انتخاب شامپوی مناسب حتما از یک متخصص پوست و مو راهنمایی بگیرید تا شامپوی مختص جنس موی شما را برایتان تجویز کند.

رزماری برای مو

رزماری در طب سنتی به عنوان یک گیاه مناسب جهت افزایش رشد مو شناخته می‌شود. برای این منظور بهتر است که عصاره این گیاه استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرد. رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است که نقش مهمی در پر پشت شدن موها دارد. هر چه زودتر نسبت به درمان کاهش تعداد و کیفیت موی خود با روغن رزماری اقدام کنید، احتمال بهبود و رفع آن بیشتر است و زودتر به نتیجه خواهید رسید. این روغن به برقراری جریان خون مناسب مورد نیاز فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث حفظ طراوت و شادابی و تقویت موها خواهد شد. از دیگر مزایای رزماری می‌توان به رفع خشکی پوست سر، خارش و شوره اشاره کرد.

فراموش نکنید اگر این مشکل شما طبیعی نیست، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

حرف آخر

ریزش مو عارضه‌ای است که بخش زیادی از افراد را لااقل برای دوره‌ای کوتاه درگیر می‌کند. این مشکل به عوامل مختلف روحی و روانی و جسمی بستگی دارد و برای درمان باید به دنبال ریشه اصلی آن بود. بی توجهی به از دست دادن موها در کوتاه مدت، می‌تواند عوارض و مشکلات طولانی مدتی ایجاد کند و به ریزش مقاوم به درمان هم منجر شود. پس به محض این که مشاهده کردید موهای بیشتری را در حین شانه کردن موها یا شست‌و‌شوی آن‌ها از دست می‌دهید، برای شناسایی علل و درمان آن با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از پزشکان متخصص پوست و موی حال به صورت آنلاین مشاوره بگیرید. ریزش مو عارضه‌ای قابل کنترل و درمان است، به شرطی که به موقع نسبت به درمان آن اقدام کنید. شما از چه شیوه‌هایی برای درمان این مشکل استفاده می‌کنید؟

 

منابع
www.healthline.com

www.mayoclinic.org

medlineplus.gov

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات