جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان جوش صورت / داروهای درمان آکنه صورت

درمان جوش صورت
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان جوش صورت را باید جدی بگیرید. اگر همین حالا به پوست صورت خود در آینه نگاه کنید، احتمالا چند جوش یا جای جوش روی آن می‌بینید. جوش یا آکنه صورت یک عارضه پوستی بسیار رایج، به‌ویژه در میان جوانان است که حدود ۸۰ درصد افراد ۱۱ تا ۳۰ ساله را درگیر می‌کند.

درمان جوش صورت به دلایل ایجاد آن از جمله ژنتیک، نوسانات هورمونی، استرس، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی روغنی و… بستگی دارد و به همین دلیل انتخاب بهترین دارو برای جوش صورت می‌تواند یک اولویت باشد. اگر می‌خواهید درباره درمان آکنه صورت و انواع آن بیش‌تر بدانید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

شناخت انواع جوش های صورت

جوش صورت انواع مختلفی دارد و در هر سن و سالی می‌تواند ایجاد شود. آکنه بزرگسالان که به آکنه هورمونی هم معروف است، معمولا از اوایل جوانی یعنی سنین ۱۸ تا ۲۰ سالگی شروع می‌شود و تا سال‌ها ادامه می‌یابد. در‌حالی‌که آکنه ولگاریس عموما در نوجوانان ایجاد می‌شود و در بیش‌تر موارد برای حداکثر ۵ سال با فرد همراه است. انواع جوش‌های صورت را می‌توان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

جوش‌های سرسفید

این جوش‌ها در واقع برجستگی‌های سفیدرنگ سطح پوست هستند که با چربی و پوست مرده بسته می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه

این نوع جوش‌ها که در اثر مسدود‌شدن منافذ پوست با چربی و پوست اضافی ایجاد می‌شوند، بسیار شایع هستند.

پاپول‌ها

پاپول‌ها نوعی از جوش صورت هستند که به شکل برجستگی‌های صورتی یا قرمزرنگ ملتهب دیده می‌شود.

پوستول یا چرک‌دانه

پوستول‌ها جوش‌های حاوی چرک هستند که ظاهری شبیه جوش‌های سرسفید دارند. اما اطراف آن‌ها با حلقه‌های قرمز احاطه شده است و در اثر خراشیدن یا کندن آن‌ها از سطح پوست، زخم ایجاد می‌شود.

ندول‌ها

این جوش‌های جامد در عمق پوست قرار دارند و اغلب دردناک و بزرگ می‌شوند.

کیست‌ها

کیست‌ها همان جوش‌های پر از چرکی هستند که می‌توانند باعث ایجاد اسکار و جای جوش روی پوست صورت شوند.

راه های درمان جوش سر سفید و جوش سر سیاه را بشناسید.

انواع جوش صورت

انواع مختلف جوش‌های صورت به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوند و هر یک درمان‌های خاصی دارند

راه های درمان خانگی جوش صورت

تمیز نگه‌داشتن و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی متناسب با جنس پوست صورت از بهترین راهکارها برای پیشگیری و درمان جوش هستند. خوشبختانه می‌توان درمان جوش صورت (البته اگر خفیف باشد) را با روش‌های خانگی و آسان درمان کرد. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

ماسک‌های گیاهی

شما می‌توانید با استفاده از مواد دردسترس خود، ماسک‌های مناسبی برای درمان جوش صورت بسازید. مثلا ماسک خیار یک تسکین‌دهنده قوی است که باعث کاهش التهاب و بهبود آبرسانی به پوست برای درمان جوش‌ها می‌شود. ماساژ پوست صورت با انگور له‌شده هم می‌تواند در رفع جوش‌های آن موثر باشد.

بخور پوست

بخوردادن پوست با آب گرم با بازکردن منافذ پوست، به پاکسازی بهتر آن کمک می‌کند. شما می‌توانید با اضافه‌کردن ترکیبات مفید مثل اکالیپتوس و بابونه، اثربخشی آن را افزایش دهید.

روغن درخت چای برای درمان جوش صورت

این روغن حاوی ترکیبی ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است که تورم و قرمزی ناشی از جوش پوست را کاهش می‌دهد.

عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریایی قوی است و به درمان جوش‌های عفونی و جلوگیری از ایجاد جای جوش روی صورت کمک می‌کند.

بلغور جوی دوسر و درمان جوش صورت

بلغور جوی دوسر دارای خواص محافظتی، آبرسانی و ضدالتهابی پوست است و ترکیب آن با آب، یک ماسک خوب برای التیام پوست جوش‌دار شما خواهد بود.

ده‌ها ترکیب طبیعی و خانگی برای درمان آکنه صورت وجود دارد. اما توصیه ما به شما این است که ابتدا علت اصلی جوش‌های خود را پیدا کنید و سپس به دنبال درمان قطعی باشید. مسلما استفاده از راهکارهای خانگی برای درمان جوش می‌تواند به درمان سریع‌تر و بهتر کمک کند و در جلوگیری از جوش‌های جدید در آینده موثر باشد.

بیشتر بخوانید : ۱۲ ماده غذایی که باعث آکنه می‌شوند

درمان جوش صورت

استفاده از ماسک‌های گیاهی می‌تواند به درمان و بهبود جوش صورت کمک کند

درمان جوش صورت فوری

درمان جوش صورت نیاز به زمان دارد. اگر متوجه شدید که جوش‌های شما با شروع درمان به سرعت محو شدند، هم‌چنان درمان را ادامه دهید. برای درمان فوری جوش‌های خفیف صورت می‌توانید از شوینده‌ها یا پاک‌کننده‌های بدون نسخه مثل اسیدآزلائیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.

اما در صورتی که جوش‌ها زیاد و مقاوم هستند، حتما از راهنمایی پزشکی کمک بگیرید. دکتر پوست آنلاین حال می‌تواند در این زمینه به شما کمک کنند. مصرف هر نوع دارو برای درمان فوری جوش صورت باید تحت نظر پزشک باشد.

قرص مناسب برای درمان جوش صورت

انتخاب قرص مناسب برای درمان آکنه صورت به دلایل ایجاد جوش‌ها بستگی دارد. به نظر می‌رسد استفاده از قرص‌های ضدبارداری و هورمونی که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند، می‌توانند به کنترل جوش‌های ناشی از اختلالات هورمونی در زنان کمک کنند.

علاوه بر این، مصرف آنتی بیوتیک به ویژه ترکیبات حاوی تتراسایکلین در برخی موارد برای درمان آکنه صورت تجویز می‌شود. پزشک می‌تواند برای درمان آکنه کیستینگ شدید در بیماران، یک رتینوئید خوراکی به نام ایزوترتینوئین را تجویز کند. این داروی موثر با کوچک‌کردن اندازه غدد چربی، از تشکیل آکنه و رشد آن جلوگیری می‌کند. تجویز این دارو باید حتما توسط پزشک و با در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار انجام شود. استفاده خودسرانه از آن ممکن است منجر به مشکلات جدی به ویژه در زنان باردار شود.

سوالات دارویی شبانه روزی خود را از طریق سامانه حال با پزشکان مشاور دارویی در میان بگذارید.

دلایل جوش صورت

داشتن رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل ایجاد وتشدید جوش صورت است

کلام پایانی درباره درمان جوش صورت

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که نواحی مختلف بدن به ویژه صورت را درگیر می‌کند. کم‌تر کسی را می‌توان یافت که حداقل در یک دوره کوتاه دچار جوش صورت و مشکلات ناشی از آن نباشد. این جوش‌ها نقش مهمی در زیبایی و سلامت پوست و اعتماد به نفس افراد دارند. فراموش نکنید که درمان جوش صورت مزمن نیاز به تشخیص دقیق پزشکی و درمان تخصصی دارد. شما می‌توانید برای مشورت با بهترین متخصصان پوست و مو از مشاوران آنلاین حال کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”جوش صورت نشانه چیست؟” answer-0=”جوش صورت در افراد مختلف می‌تواند به دلیل ژنتیک، مصرف برخی از داروها، عادات غذایی ناسالم و… باشد. این جوش‌ها گاهی نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، استرس شدید و موارد مشابه هستند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”برای درمان جوش صورت چی بخوریم؟” answer-1=”داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی ویتامین‌ها و بتاکاروتن، نقش مهمی در بهبود جوش صورت و درمان آن دارد. مصرف ماهی به جای گوشت‌های چرب و فرآوری‌شده هم موثر است.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

 

my.clevelandclinic.org

healthdirect.gov.au

medicalnewstoday.com

everydayhealth.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات