جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت نازک شدن مو و نحوه درمان موهای نازک

علت نازک شدن مو
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ اردیبهشت

برخلاف ریزش موی گسترده، نازک شدن مو لزوماً باعث طاسی نمی‌شود اما باعث می‌شود کف سر بیشتر نمایان شود و این موضوع، باعث ناراحتی، خجالت و یا از دست دادن اعتماد به نفس مخصوصا در خانم‌ها می‌شود در ادامه درباره علت نازک شدن مو و راه درمان آن صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

علت نازک شدن مو و ریزش آن

علت نازک شدن مو و ریزش ناگهانی آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از علل شایع آن ارثی بودن موضوع است که شامل مردان و زنان می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو به مرور زمان کوچک شده و منجر به نازک‌تر شدن و کوتاه‌تر شدن تارهای مو می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی تلوژن افلوویوم است که ریزش موقت مو است که به دلیل اختلال در چرخه رشد مو رخ می‌دهد. این مشکل به خاطر عواملی مانند جراحی، زایمان، استرس شدید یا حتی برخی داروها ایجاد می‌شود.

آلوپسی آره آتا نیز یک اختلال خودایمنی است که باعث ریزش ناگهانی مو به صورت تکه‌ای می‌شود.

کمبودهای تغذیه ای، به ویژه آهن، روی، ویتامین D و بیوتین نیز علت دیگر ریزش ناگهانی یا نازک شدن مو هستند. به همین جهت داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف مولتی ویتامین بسیار مفید خواهد بود

ضمن اینکه اختلالات غده تیروئید، عفونت پوست سر، یا عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

علت نازک شدن مو آقایان

نازک شدن مو معمولاً به تدریج اتفاق می‌افتد، یعنی به محض مشاهده، شما زمان دارید تا علل را مشخص کنید و بهترین اقدامات درمانی را بیابید.

نازک شدن مو ممکن است ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی بیماری‌ها نیز ممکن است به نازک شدن مو منجر شود.

عادات سبک زندگی که ممکن است باعث نازک شدن موی آقایان شود شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مراقبت بیش از حد از مو: شامل رنگ کردن، خشک‌کننده‌ها و نرم کننده‌ها می‌شود.
  • استفاده از محصولات مراقبت مو: این محصولات مو شامل اسپری ها و ژل های مو می‌باشد.
  • استفاده از کش مو: چه موهایتان را به صورت دم اسبی ببندید و چه برای ورزش کردن آن را ببندید، این کار می‌تواند موهایتان را کشیده و از فولیکول‌ها بشکند و همین مورد به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌های نازک مو می‌شود.
  • عدم دریافت کافی برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی: عدم مصرف آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی همگی باعث نازک شدن و یا ریزش مو می‌شوند.
  • استرس شدید: استرس با افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول همراه است. هورمون های استرس، شرایطی مانند تلوژن افلوویوم را ایجاد می‌کنند که در آن موها ریزش کرده و فولیکول های مو وارد فاز طولانی “استراحت” می شوند و موهای جدید در آن مدت رشد نمی‌کنند.

علت نازک شدن مو در زنان

نازک شدن مو در زنان ممکن است ارثی یا ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد. به طور کلی ممکن است علت نازک شدن مو در زنان یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • بچه دار شدن
  • قطع مصرف قرص های ضد بارداری
  • تغییرات هورمونی
  • وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست دادن
  • برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان بودن
  • داشتن نقص سیستم ایمنی
  • یک اختلال پوستی یا عفونت
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود سایر ویتامین ها و مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، سلنیوم و روی

البته نازک شدن مو می‌تواند ناشی از کشیدن موها، اختلالات مربوط به اشتها و داشتن تب بالا نیز باشد.

علت ازک شدن مو در زنان

علت نازک شدن مو در کودکان

یکی از علل شایع نازک شدن مو در کودکان بیماری به نام آلوپسی است که یک اختلال خود ایمنی می‌باشد و در آن سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های مو حمله می‌کند. این موضوع منجر به ریزش موی سکه‌ای و نازک شدن مو می‌شود.

علاوه بر این، کمبودهای تغذیه ای نیز می‌تواند به نازک شدن مو در کودکان کمک کند. دریافت ناکافی مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و ویتامین D رشد مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید و عفونت های پوست سر مانند کرم حلقوی می تواند باعث نازک شدن مو شود.

اگر فرزندتان با مشکل نازک شدن مو مواجه شده است برای درمان بهتر است با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کرده و بهترین راهکار را دریافت نمایید.

تشخیص علت نازک شدن مو

کشف دلیل نازک شدن موها برای بسیاری از افرادی که با ریزش مو سر و کار دارند، بسیار مهم است. فرآیند تشخیصی معمولاً با بررسی بصری الگوی ریزش مو آغاز می‌شود، که می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی در مورد علت اصلی ارائه دهد. تعیین علت نازک شدن مو در درجه اول شامل تجزیه و تحلیل الگوی ریزش مو است. ارزیابی جامع رژیم غذایی، سوابق شخصی و سابقه خانوادگی ،به این تشخیص کمک می‌کند. علاوه بر این، ممکن است آزمایش خون و نمونه های پوست سر مورد نیاز باشد. آزمایش خون کامل، تمام کمبود ویتامنی‌‌ها و مشکلات موجود را مشخص می‌کند.

کمبود کدام ویتامین علت نازک شدن مو است؟

یکی از اصلی‌‍ترین ویتامین‌هایی که باعث نازک شدن مو می‌شود، ویتامین D است. مطالعات علمی نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D در بدن باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود.

ویتامین D به چرخه رشد مو کمک کرده و باعث تشکیل فولیکول‌های جدید مو می‌شود. در صورت کمبود این ویتامین، رشد مو مختل شده و منجر به نازک شدن مو می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله Skin Pharmacology and Physiology منتشر شد، نشان داد که کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به ریزش مو در مقایسه با زنان بدون ریزش مو، به طور قابل توجهی بیشتر است. مطالعه دیگری که در سال 2018 در مجله آنلاین درماتولوژی منتشر شد نیز نشان داد که اصلاح کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا به ریزش مو منجر به بهبود رشد مو می‌شود.

البته ویتامین های B کمپلکس مانند بیوتین و ویتامین B12 از ویتامین‌های دیگری هستند که کمبود آن‌‌ها علت نازک شدن مو است.

بهتر است برای تشخیص دقیق اینکه آیا کمبود ویتامین دارید یا خیر، آزمایش ویتامین را انجام دهید و با اطمینان دارو مصرف کنید.

پیشگیری از نازک شدن مو

  • سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از مولتی ویتامین‌های مناسب مو استفاده کنید.
  • اگر سیگار می کشید، به ترک سیگار فکر کنید.
  • در صورت صلاحدید پزشک از قرص بیوتین و ویتامین D استفاده کنید.
  • سعی کنید استرس را کاهش دهید.
  • فقط در صورت نیاز موها را شانه و برس بزنید و از ابزارهای حالت دهنده مو مانند اتو و سشوار کمتر استفاده کنید.
  • مواد شیمیایی را کمتر استفاده کنید.
  • موهای خود را سفت نبندید.

درمان نازک شدن مو

برخی از موارد نازک شدن مو در خانه قابل درمان است. شما گزینه‌های زیر برای درمان نازک شدن مو را در نظر داشته باشید، اما حتما برای علت نازک شدن مو و درمان آن ابتدا با پزشک صحبت کنید تا بهترین راهکار را دریافت نمایید.

ماساژ پوست سر

مزایا: مقرون به صرفه و در دسترس است.
معایب: نازک شدن موهای ناشی از شرایط پزشکی زمینه ای را برطرف نمی کند.
شاید ارزان‌ترین روش برای داشتن موهای پرپشت‌تر، ماساژ پوست سر باشد. هیچ هزینه ای ندارد، و اگر به درستی انجام شود، مضر نیست.

هنگامی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود به اطراف پوست سر خود فشار وارد کنید تا جریان خون را تقویت کنید. می توانید از ماساژور دستی پوست سر نیز استفاده کنید تا سلول های مرده پوست را نیز از بین ببرید.

ماساژ پوست سر

اسانس و روغن های گیاهی

مزایا: تحقیقات روی حیوانات اثربخشی را نشان داده و اسانس‌ها به‌طور گسترده در مغازه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها در دسترس هستند.

روغن اسطوخودوس با موفقیت توسط برخی از افراد مبتلا به طاسی، استفاده شده است. همچنین توسط تحقیقات حیوانی آن نیز در سال 2016 تایید شده است. اسطوخودوس اغلب با روغن های دیگری مانند روغن های رزماری و آویشن ترکیب می شود. با این حال، شواهد کافی مبنی بر اینکه روغن‌ها می توانند نازکی مو را درمان کنند، وجود ندارد.

مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر. قرمزی یا سایر تحریکات، کهیر یا بثورات پوستی می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد.

 شامپو حجم دهنده

شامپوهای حجم دهنده به تنهایی ریزش مو را برطرف نمی کنند و ممکن است نیاز به نسخه داشته باشید.
شامپو حجم دهنده و شامپو برای ریزش مو به دو صورت عمل می کند. اولاً، چنین محصولاتی به موهای شما حجم می دهند، بنابراین موهای شما ضخیم تر به نظر می رسند. ضمن اینکه شامپوهای مخصوص موهای نازک حاوی ویتامین ها و اسیدهای آمینه‌ هستند تا پوست سر را سالم‌تر کنند.

مولتی ویتامین

مزایا: مولتی ویتامین ها به رفع نازک شدن موهای ناشی از کمبودهای تغذیه ای کمک کنند و بدون نسخه در دسترس هستند.
معایب: مواد مغذی اضافی ممکن است مضر باشد.
موهای سالم به سلامت کلی بدن شما بستگی دارد. در موارد سوءتغذیه یا اختلالات غذایی خاص، موهای جدید از فولیکول ها تولید نمی‌شوند. آزمایش خون در منزل به تشخیص کمبود مواد مغذی در بدن شما کمک می‌کند.

موهای سالم برای ضخیم و قوی شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند. اگر در چندین زمینه کلیدی کمبود دارید و علت نازک شدن مو همان کمبود ویتامین است، پزشک مولتی ویتامین روزانه مانند Hair Vit را توصیه می‌کند.

مکمل های اسید فولیک

مزایا: این مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند و ممکن است کمبود آهن را نیز درمان کنند.
معایب: شواهد کافی در مورد اثربخشی آن‌ها وجود ندارد.
اسید فولیک نوعی ویتامین B است که چند مطالعه منبع معتبر نشان داده‌اند کمبود آن ممکن است با برخی از انواع ریزش مو مرتبط باشد. اما، مانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی مبنی بر تضمین اسید فولیک برای کمک به ضخیم تر شدن موهای شما وجود ندارد.

مکمل اسید فولیک

بیوتین

مزایا: بیوتین به طور گسترده بدون نسخه در دسترس است و ممکن است کمبود بیوتین را درمان کند.
بیوتین یا ویتامین B7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می‌شود.

اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که کمبود بیوتین داشته باشید. اما با این حال، شکل‌های مکمل بیوتین در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و در صورت نیاز می‌تواند تهیه و مصرف کنید.

اگر مکمل های ویتامین B5 مصرف می کنید، نباید بیوتین مصرف کنید زیرا وقتی باهم مصرف کنید اثربخشی یکدیگر را کاهش می‌دهند.

ماینوکسیدیل

مزایا: ماینوکسیدیل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است و بدون نسخه در دسترس است.
معایب: تحریک پوست سر و خارش شدید.
محلول ماینوکسیدیل یک درمان مناسب برای ریزش مو است که توسط FDA تایید شده است. هنگامی که ماینوکسیدیل دو بار در روز مستقیماً روی پوست سر استفاده می شود، به تدریج موها را در نقاط طاسی ضخیم شده و موی جدید رشد می‌کند. البته درضدهای مختلفی از این دارو وجود دارد که دکتر پوست آنلاین با توجه به وضعیت شما نوع آن را تعیین خواهد کرد.

تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن نیز از عوارض احتمالی آن است.

ماینوکسیدیل

اسپیرونولاکتون برای نازک شدن مو

مزایا: اسپیرونولاکتون موهای نازک ناشی از هورمون آلدوسترون اضافی را درمان می‌کند.
معایب: این دارو فقط با نسخه در دسترس است و ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و سایر عوارض جانبی شود.
اسپیرونولاکتون (آلداکتون) گاهی اوقات برای افرادی که موهای نازک ناشی از تولید آلدوسترون دارند تجویز می‌شود. در حالی که از نظر فنی دارویی است که برای فشار خون بالا یا آکنه هم تجویز می‌شود اما یک ضد آندروژن بوده و در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و متعاقب آن ریزش مو مربوط به نوسانات هورمونی کمک کند.

فیناستراید

مزایا: این اولین داروی خوراکی مورد تایید FDA برای ریزش موی مردان است.
معایب: این دارو فقط با نسخه در دسترس است و به طور کلی برای زنانی که قبل از یائسگی هستند در نظر گرفته نمی‌شود.
فیناستراید یک داروی ریزش مو است و به عنوان یک قرص روزانه در نظر گرفته می‌شود که مردان برای ریزش مو مصرف می کنند.

افرادی که قصد باردار شدن دارند یا در سنی هستند که ممکن است باردار شوند، به دلیل عوارض جانبی جدی احتمالی در دوران بارداری، باید از مصرف این دارو خودداری کنند. با این حال، مطالعات نشان داده است که برای زنان یائسه یک درمان موثر بوده و توسط برخی از پزشکان تجویز می‌شود.

درمان نازک شدن مو در طب سنتی

طب سنتی نیز برای درمان نازک شدن مو راه‌های مختلفی را ارائه می دهد که قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرد و شامل موارد زیر است:

  •  ماساژ پوست سر: اعتقاد بر این است که ماساژ پوست سر با روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس، رزماری یا روغن نعناع باعث بهبود گردش خون، تحریک فولیکول‌های مو و تقویت رشد مو می‌شود
  •  عرقیات گیاهی: شستشوی مو با عرقیات گیاهی مانند چای گزنه، دم اسب یا رزماری باعث تقویت مو و جلوگیری از نازک شدن مو می شود.
  •  آلوئه ورا: استفاده از ژل آلوئه ورا روی پوست سر یک درمان سنتی برای ریزش مو بوده است
  •  آب پیاز: استفاده از آب پیاز روی پوست سر به دلیل داشتن گوگرد باعث تحریک رشد مو می شود.

البته در نظر داشته باشید که این درمان‌های سنتی برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و ممکن است برای همه نتیجه مناسبی نداشته باشد. بنابراین اگر با نازک شدن شدید مو یا ریزش آن مواجه هستید، بهتر است با یک متخصص یا پزشک آنلاین ارتباط گرفته و به صورت صوتی، تصویری و یا چت متنی با او گفتگو کنید.

 

منبع:

healthline.com

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات