جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چرا با کمردرد صبحگاهی بیدار می‌شوم؟

کمردرد صبحگاهی
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

حتما برای شما هم پیش آمده که صبح‌ها با کمردرد صبحگاهی از خواب بیدار شوید. کمردرد صبحگاهی در اغلب موارد، نشان‌دهنده مشکلی در وضعیت خواب افراد، تشک یا بالش است. اما می‌تواند دلایل متعدد پزشکی نیز داشته باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد دلایل کمردرد صبحگاهی و راه‎کارهای درمانی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

چرا دچار کمردرد صبحگاهی می‌شویم؟

از خواب بیدار شدن با درد کمر باعث می‌شود تا روزمان به کندی شروع شود. بنابراین اگر دلیل درد را بدانیم بهتر می‌توانیم با روش‌های موجود آن را مدیریت کنیم. اما کمردرد نشانه چیست؟ برخی از دلایل احتمالی کمردرد صبحگاهی عبارت هستند از:

  • بیماری دژنراتیو دیسک

افرادی که دچار بیماری دژنراتیو دیسک هستند، ممکن است صبح با اندکی درد در ناحیه پشت و کمر از خواب بیدار شوند. هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، احتمال سایش و پارگی دیسک‌ها در نخاع بیشتر است. این مسئله، منجر به باریک شدن ستون فقرات کمر می‌شود. پزشکان به این عارضه آرتریت ستون فقرات یا بیماری دژنراتیو دیسک می‌گویند.

بیماری دژنراتیو انواع مختلفی دارد و نوع دیسک آن می‌تواند اعصاب نخاعی را فشرده کرده و باعث ایجاد درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی در کمر و گردن شود. این درد از خفیف تا شدید ادامه دارد و ممکن است به سایر نقاط بدن نیز انتشار پیدا کند. البته علائم آن در صبح‌ها بیشتر است تا جایی که باعث اختلال در خواب می‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

 

بد بیدار شدن

بد بیدار شدن باعث کمردرد صبحگاهی می‌شود

بیشتر بخوانید: معرفی مهم ترین علائم دیسک کمر

 

  • فیبرومیالژیا یا سندرم درد اسکلتی- عضلانی

کمردرد صبحگاهی و سفتی آن، از علائم افرادی است که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند. این اختلال مزمن می‌تواند باعث ایجاد درد یا حساسیت به لمس در کمر شود. سایر نشانه‌های آن عبارت هستند از:

  • احساس خستگی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات حافظه که به آن اصطلاحا «فیبرو مه» گفته می‌شود.
  • سردرد
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و پاها

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین دی در زنان

 

نحوه خارج شدن از رختخواب هم می‌تواند باعث ایجاد کمردرد صبحگاهی شود. حتی اگر در طول شب به خوبی استراحت کنید ولی در صبح خیلی سریع بلند شده یا بیش از حد به جلو خم شوید، پشت و کمرتان درد می‌گیرد. برای کاهش احتمال کمردرد صبحگاهی ابتدا به آرامی به لبه تخت بیایید. سپس بازوهایتان را اهرم قرار دهید و پاهایتان را روی زمین بگذارید و روی تخت بنشینید. بعد از چند ثانیه پاهایتان را در حالت تعادل قرار دهید و بایستید.

  • انجام فعالیت زیاد در روز گذشته

در برخی موارد افراد به دلیل انجام فعالیت‌های سخت و سنگین مثل ورزش کردن و… دچار کمردرد صبحگاهی می‌شوند. بهتر است در روز بعد، از انجام فعالیت‌های شدید پرهیز کنید تا عضلات بدنتان کمی استراحت کنند. هم‎چنین گرم کردن و سرد کردن مناسب بدن، در هنگام ورزش به کاهش درد کمر و سفتی عضلات در روز آینده کمک می‌کند.

  • وضعیت خواب و کمردرد صبحگاهی

برخی حالت‌های خوابیدن فشار اضافی را به قسمت‌های تحتانی کمر، باسن و گردن وارد می‌کند. در چنین مواقعی بهتر است وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. هم‎چنین با قرار دادن بالش در اطراف بدن، برای کمرتان یک پشتیبان ایجاد کنید. مثلا اگر به پشت می‌خوابید می‌توانید یک بالش را زیر زانویتان بگذارید تا ستون فقرات در وضعیت بهتری قرار بگیرد و کمردرد کاهش پیدا کند.

  • استفاده از تشک نامناسب

تشک‌ها باید در برابر وزن و فرم بدن مستحکم باشند. در غیر این صورت باعث ایجاد کمردرد صبحگاهی می‌شوند. هم‎چنین بهتر است هر ده سال یک بار تشک خود را تعویض کنید. تورفتگی و تغییر شکل تشک یکی نشانه‌های زمان تغییر تشک است.

بیشتر بخوانید: معرفی مهم ترین علائم دیسک کمر

کمردرد صبحگاهی و راهکارهای درمانی آن

راه‎کارهای درمانی کمردرد صبحگاهی خیلی سخت و پیچیده نیستند. برخی از این تکنیک‌ها عبارت هستند از:

انجام حرکات کششی

درست قبل از بیرون آمدن از رختخواب روی پشت دراز بکشید. دست‌ها را بالای سرتان قرار دهید و تا جایی که می‌توانید دست‌ها و پاها را در خلاف جهت همدیگر بکشید. سپس زانوها را در داخل سینه بکشید. وقتی روی تخت نشستید پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست‌ها را بالای سرتان قرارداده و بکشید. سپس بدنتان را به طرفین خم کنید.

درباره انحراف ستون فقرات بیشتر بدانید

تاثیر ورزش‌های کششی

ورزش‌های کششی به بهبود کمردرد صبحگاهی کمک می‌کند

ورزش کردن در طول روز

 

ورزش منظم می‌تواند باعث کاهش کمردرد صبحگاهی شود. پیاده‌روی یکی از بهترین تمرینات است. حداقل ده هزار قدم در طول روز راه بروید. اگر شغل اداری دارید و زمان زیادی می‌نشینید، حداقل هر سی دقیقه یک بار بلند شوید و بدنتان را بکشید.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل که ورزش برای سلامت روان شما بسیار مفید است

مصرف داروهای موضعی

داروهای موضعی مثل روغن‌هایی با اسانس زردچوبه و نعنا به تسکین درد کمک می‌کنند. حتما مطمئن شوید که در این داروها از روغن‌های حامل مانند جوجوبا و زیتون استفاده شود. روغن حامل باعث رقیق شدن خاصیت اسانس‌ها و مانع از ایجاد تحریک پوست می‌شود.

برای شناخت بهترین پماد برای کمر درد این مطلب را بخوانید

اگر با اقدامات خود مراقبتی بالا مشکل کمردرد صبحگاهی‌تان حل نشد با یک پزشک مجرب صحبت کنید. درمان‌های پزشکی می‌تواند دردهای شدید کمر را سریع‌تر بهبود ببخشد.

چنان‎چه در این خصوص نیاز به مشاوره با پزشک دارید و امکان حضور فوری در مطب برای شما فراهم نیست، می‌‎توانید اپلیکیشن حال را نصب کرده و با پزشکان خوب آن از طریق مکالمه تصویری، گفت‎وگوی تلفنی یا پیام متنی ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

چرا دچار کمردرد صبحگاهی می‌شویم؟

بیماری دژنراتیو دیسک و همچنین وضعیت خواب و بد بیدار شدن از رختخواب و فیبرومیالژیا یا سندرم درد اسکلتی- عضلانی از دلایل کمردرد صبحگاهی است

آیا وضعیت خواب در کمردرد صبحگاهی موثر است؟

بله.برخی حالت‌های خوابیدن فشار اضافی را به قسمت‌های تحتانی کمر، باسن و گردن وارد می‌کند. در چنین مواقعی بهتر است وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. هم‎چنین با قرار دادن بالش در اطراف بدن، برای کمرتان یک پشتیبان ایجاد کنید.

برای بهبود کمردرد صبحگاهی چه راهکار هایی وجود دارد؟

انجام ورزش ها و حرکات کششی مثل یوگا و ورزش های روزانه بر کمردرد صبحگاهی تاثیر دارند. با این حـال مصرف داروهای موضعی نیز می‌تواند مناسب باشد. اگر با اقدامات خود مراقبتی بالا مشکل کمردرد صبحگاهی‌تان حل نشد با مشاوره آنلاین از طریق حال با یک پزشک صحبت کنید.

 

منبع

www.webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات