جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کمردرد عصبی چیست و چگونه ایجاد و درمان می‌شود

کمر درد عصبی
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ تیر

کمردرد عصبی یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای مراجعه افراد به مطب پزشکان ارتوپدی است زیرا به طور قابل توجهی زندگی روزمره را مختل می‌کند. راه های متعددی برای پیشگیری یا کاهش این نوع درد وجود دارد. درمان‌های خانگی، فیزیوتراپی، قرص و پماد های کاهش درد از راه های درمان کمر درد عصبی به شمار می‌روند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد


تصویر خدمات اقساطی

کمردرد عصبی چیست؟

ستون فقرات مانند خانه‌ای از اعصاب متعدد است که نقش مهمی در انتقال سیگنال‌ها به مغز دارند. وقتی استخوان‌ها یا بافت‌های نرم ستون فقرات به این اعصاب فشار می‌آورند، می‌تواند در انتقال طبیعی سیگنال اختلال ایجاد کند. این فشردگی اعصاب در قسمت پایین کمر منجر به طیف وسیعی از علائم از جمله درد در پشت، لگن و پاها می‌شود.

گیر افتادن عصب می‌تواند به طور ناگهانی و به دلیل ضربه یا آسیب نیز رخ دهد، اما ممکن است به تدریج در طول زمان و در نتیجه شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و ساییدگی ناشی از افزایش سن ایجاد می‌شود. در هر صورت، مشاوره با دکتر ارتوپد آنلاین برای کاهش علائم کمر درد عصبی و جلوگیری از عوارض بیشتر ضروری است.

علت کمردرد عصبی چیست؟

کمر درد عصبی گاهی می‌تواند یک مسئله پیچیده باشد، اما آیا می دانستید که گاهی با عوامل فیزیکی و عاطفی مرتبط است؟ استرس و اضطراب مزمن عوامل مهمی در ایجاد کمردرد عصبی هستند، به ویژه اگر کنترل نشده باشند.

واکنش بدن به استرس و اضطراب بسیار جذاب است. زمانی که ما استرس را تجربه می‌کنیم، مغز ما یک سری واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی را برای محافظت از ما در برابر تهدیدهای آن ایجاد می‌کند. این پاسخ، کورتیزول و آدرنالین را آزاد می‌کند و باعث سفت شدن و سفت شدن ماهیچه‌های ما می‌شود. در مورد کمردرد عصبی، این تنش می‌تواند در ناحیه کمر، گردن و شانه‌ها ظاهر شود و به اعصاب فشار وارد کند.

بسیاری از افرادی که تنش عضلانی را به دلیل استرس تجربه کرده‌اند، می‌گویند که در حین ماساژ درمانی احساس گره یا سفتی شدید در این نواحی کرده‌اند. این تنش مستقیماً با استرس و اضطراب زمینه‌ای مرتبط است که در نهایت می‌تواند منجر به کمردرد عصبی شود.

no adult can expect to live 100 percent pain-free or stress-free. However, we can discuss ways to minimize discomfort and help patients feel less tense.

هیچ بزرگسالی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که 100 درصد بدون درد یا بدون استرس زندگی کند. اما می‌توانیم راه‌هایی را برای به حداقل رساندن ناراحتی و کمک به بیماران ارائه کنیم.

utswmed.org

نشانه های کمردرد عصبی

کمردرد ناشی از فشردگی عصب، که به عنوان کمردرد عصبی نیز شناخته می‌شود، درد بسیار واضحی دارد. بیماران معمولا طیفی از احساسات ناخوشایند از جمله سوزش، گزگز و بی‌حسی را تجربه می‌کنند. با پیشرفت بیماری، درد به پاها و باسن می‌رسد و فعالیت های روزانه بسیار سخت می‌شود.

آیا کمردرد عصبی خطرناک است؟

به طورکلی کمردرد عصبی یک مشکل خطرناک نیست اما بسیار آزاردهنده بوده و باعث کاهش کیفیت زینگی شما می‌شود. اما در موارد نادری ممکن است یک هشدار برای یک بیماری جدی باشد و نیاز است تا علت آن مشخص و درمان ریشه‌ای انجام شود.

ریسک فاکتورها

عوامل خطر برای کمردرد عصبی شامل موارد زیر است:
سن: کمردرد عصبی با افزایش سن شایع‌تر می‌شود و معمولاً بعد از 30 سالگی شروع می‌شود.
وزن: اضافه وزن فشار زیادی را به کمر وارد می‌کند.

چاقی و کمر درد عصبی
بلند کردن نامناسب: بلند کردن اجسام سنگین خطر ابتلا به نوروپاتی کمر یا کمردرد عصبی را افزایش دهد.
سیگار کشیدن
مشکلات عصبی و روانی: افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمردرد عصبی هستند.

انواع کمردرد عصبی

کمردرد ناشی از مشکلات عصبی می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. کمر، باسن و دنبالچه نواحی شایعی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، در حالی که گاهی اوقات درد به نواحی بالاتر مانند ناحیه زیر تیغه های شانه نیز می‌رسد.

دامنه درد نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. در برخی موارد به یک ناحیه خاص از کمر محدود می‌شود و در برخی موارد دیگر به ناحیه وسیع‌تری گسترش می‌یابد. درد ابتدا از یک مکان شروع می‌شود و سپس به مکان دیگری منتقل شده یا گسترش می‌یابد. به عنوان مثال، ممکن است از ناحیه کمر شروع شود و متعاقباً به پایین کمر برسد یا هر دو ناحیه را درگیر کند. این پیشرفت به میزان درگیری عضلانی و چگونگی گسترش آن در طول زمان بستگی دارد.

علائم کمر درد عصبی چیست

هنگامی که اعصاب ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرند، می‌تواند منجر به طیفی از علائم ناراحت کننده و حتی ناتوان‌کننده شود. برخی از شایع ترین علائم کمردرد عصبی عبارتند از:

  • احساس سوزش شدیدی که از قسمت پایین کمر تا باسن وجود دارد.
  • دردی که اغلب با الگوی خاصی به ساق پا می‌خورد و با حرکات یا موقعیت‌های خاصی تشدید می‌شود.
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در نواحی آسیب دیده، که ناراحت کننده است.
  • ضعف عضلانی، به ویژه در پاها، که کارهای ساده ای مانند راه رفتن یا ایستادن را سخت می‌کند.

نحوه پیشگیری

اما نحوه پیشگیری از کمردرد عصبی چگونه است؟ این بیماری می‌تواند یک مسئله ناامید کننده و ناتوان کننده باشد، اما اقدامات ساده زیادی وجود دارد که برای جلوگیری از آن می‌توانید انجام دهید. نکته کلیدی این است که سلامت کلی بدن را حفظ کنید و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با انجام این کار، برای رسیدگی به نیازهای روزمره و کاهش خطر ابتلا به کمردرد عصبی، مجهزتر خواهید شد.

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که عادات وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید. این بدان معنا است که از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید و اقداماتی را برای کاهش سطح استرس خود انجام دهید. یک رژیم غذایی سالم و یک موقعیت خواب راحت با تراز مناسب ستون فقرات نیز می‌تواند خطر کمردرد را کاهش دهد. علاوه بر این، ترکیب تمریناتی که عضلات مرکزی بدن شما را تقویت می‌کند، می‌تواند به بهبود انعطاف پذیری و قدرت بیشتر شما کمک کند و شما را در برابر آسیب، انعطاف پذیرتر کند.

ترک سیگار گام مهم دیگری در پیشگیری از درد کمر است. تحقیقات نشان داده است که سیگار به اعصاب آسیب می‌رساند و احتمال کمردرد را افزایش می‌دهد. ورزش منظم مانند شنا یا پیاده روی نیز می تواند به بهبود استقامت و قدرت کمک کند و خطر کمردرد را کاهش دهد.

حفظ وزن مناسب با پیروی از یک رژیم لاغری آنلاین نیز بسیار کمک کننده است، زیرا وزن اضافی بر عضلات کمر فشار آورده و منجر به ناراحتی و درد می‌شود. با پیروی از این نکات ساده، می توانید خطر کمردرد عصبی خود را کاهش دهید.

بیشتر بدانید: چرا با کمردرد صبحگاهی بیدار می‌شوم؟

مدیریت کمردرد عصبی

بهترین دارو برای کمردرد عصبی، یافتن علت اضطراب و استرس و رفع یا کاهش این عامل است. در بسیاری از موارد با حذف عامل استرس زا، علائم کمردرد نیز کاهش می‌یابد. اما به یاد داشته باشید که بدن پس از واکنش به یک موقعیت استرس زا به حداقل 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. پس اگر فوراً احساس بهتری نداشتید نگران نباشید.

اگر نمی‌توانید عامل استرس زا را به طور کامل از بین ببرید، بهتر است درگیری خود را با آن کاهش دهید و بیشتر روی آرامش خود تمرکز کنید. برای این کار می‌توانید از ورزش روزانه و منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت بیشتر، اجتناب از محرک‌های استرس زا، گوش دادن به موسیقی یا هر چیز دیگری که به آرامش بیشتر شما کمک می‌کند، استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که کاهش استرس ممکن است زمان زیادی طول بکشد و باید در این فرآیند صبور باشید.

اگر پس از از بین رفتن عامل استرس زا همچنان کمردرد دارید، ممکن است به این دلیل باشد که فشار عصبی به طور کامل از بین نرفته است یا بدن شما به زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز دارد. گاهی حتی نگرانی در مورد کمردردی که ایجاد شده است باعث اضطراب می‌شود. بهتر است با آرامش و بدون مقاومت و نگرانی شرایط خود را بپذیرید و بگذارید درد بعد از مدتی از بدنتان خارج شود. بهترین درمان برای دردهای عصبی، پذیرش و صبر است.

همچنین سعی کنید عامل استرس زا را برطرف کنید و یک بار برای همیشه آن را حل کنید. اما اگر از اختلال اضطراب رنج می‌برید و نمی‌توانید استرس خود را کنترل کنید، بهتر است از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی با یک مشاور گفتگو کرده و مشکل را حل کنید.

راه‌های درمان کمردرد عصبی

اگر به دلیل مشکلات عصبی کمردرد دارید، اولین قدم این است که با یک روانپزشک آنلاین مشورت کنید تا علت اصلی ناراحتی خود را مشخص کنید. پس از تشخیص نیز یک برنامه درمانی شخصی برای رفع نیازهای خاص شما ایجاد می‌شود.

اما بسته به شدت درد و تشخیص علت، برنامه درمانی ممکن است شامل یک یا چند روش زیر باشد:

  • فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات شما
  • تغییر در شیوه زندگی، مانند بهبود رژیم غذایی و ورزش
  • داروهای مسکن بدون نسخه
  • تزریق به ستون فقرات که توسط متخصص ارتوپدی توصیه می‌شود

در بسیاری از موارد، درمان‌های غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی کمر در منزل و داروهای ضد درد در تسکین اعصاب تحت فشار، بسیار مؤثر هستند. البته این درمان ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را ایجاد کند. در مراحل اولیه درمان، ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی که باعث بهبودی و کاهش ناراحتی می‌شود، بسیار مهم است که شامل ورزش های ملایم، حفظ وزن مناسب و اجتناب از فعالیت‌هایی است که این وضعیت را تشدید می‌کند.

درمان کمردرد عصبی

ورزش برای کمردرد عصبی

یکی از موثرترین تمرینات برای کمردرد عصبی، کشش یک زانو تا قفسه سینه است. برای انجام این تمرین به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. یک زانو را به سمت قفسه سینه خود بیاورید و به مدت 15 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی آن را پایین بیاورید. این حرکت را 5-10 بار روی هر پا تکرار کنید.

ورزش دیگری که می‌تواند مفید باشد چرخش کمر است. به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاها را روی زمین بگذارید. به آرامی زانوهای خود را از یک طرف به سمت دیگر تکان دهید، اجازه دهید کمرتان کمی قوس پیدا کند. این حرکت را 10-15 بار تکرار کنید تا به شل شدن ماهیچه‌های منقبض کمک کنید.

حرکت گربه یکی دیگر از تمرینات موثر برای دمان کمردرد عصبی است. پس از چهار دست و پا شدن، دست‌ها و زانوها را کمی از هم باز کنید. پشت خود را به سمت بالا قوس دهید و قبل از اینکه به آرامی آن را به حالت مقعر پایین بیاورید، لحظه‌ای نگه دارید. این حرکت را 10-15 بار تکرار کنید تا به شل شدن عضلات منقبض و بهبود انعطاف پذیری کمک کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با یک دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید تا وضعیت شما بدتر نشود.

بیشتر بدانید: کمردرد بعد از رابطه جنسی

درمان خانگی کمردرد عصبی

یکی از راه‌های موثر برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی، استفاده از یخ یا گرما درمانی است. استفاده از یخ به مدت 20 دقیقه چندین بار در روز، به بی حس شدن ناحیه آسیب دیده و کاهش ناراحتی کمک می‌کند. با این حال، اگر اخیراً دچار آسیب دیدگی کمر شده‌اید، برای جلوگیری از تحریک بیشتر، ضروری است که در 48 ساعت اول از گرما خودداری کنید.

علاوه بر این، ورزش منظم نیز نقش مهمی در  درمان کمردرد عصبی دارد. ورزش‌هایی مانند یوگا یا تای چی، می‌تواند به تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری و بهبود عملکرد کلی بدن شما کمک کند. این ورزش‌ها حتی باعث آرامش و کاهش تنش عضلانی نیز می‌شوند.

پماد برای کمر درد عصبی

بهترین پماد برای کمر درد باید حتما توسط پزشک برای شما تجویز شود تا با توجه به وضعیت خاص شما مشکل جدیدی ایجاد نشود. اما به طور کلی کپسایسین و پماد تد (ted) پمادهایی هستند که برای کمردرد عصبی استفاده می‌شوند.

قرص کمردرد عصبی

یکی از روش‌های رایج برای درمان کمردرد عصبی این است که مسکن‌های بدون نسخه را مصرف کنید. این داروها برای کنترل درد و التهاب مناسب هستند. به عنوان مثال، آسپرین یک داروی همه کاره است که نه تنها درد و التهاب را تسکین می‌دهد، بلکه به کاهش خطر حمله قلبی نیز کمک می‌کند.

در برخی موارد، پزشک داروهای ضد اسپاسم مانند باکلوفن یا متوکاربامول را نیز برای کمک به مدیریت اسپاسم عضلانی و تسکین درد تجویز می‌کند.

علاوه بر این داروها، روانپزشک نیز ممکن استداروهایی را برای کمک به کنترل استرس و اضطراب توصیه کند. به خاطر داشته باشید که این داروها فقط توسط پزشک قابل تجویز هستند و بخش مهمی از یک برنامه درمانی جامع هستند.

سایر قرص‌ها برای درمان کمردرد عصبی شامل ایبوپروفن و قرص ناپروکسن هستند که معمولا برای درمان انواع مختلف درد و التهاب استفاده می‌شوند. ایبوپروفن اغلب بعد از عمل جراحی یا برای کنترل علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می‌شود، در حالی که ناپروکسن معمولاً برای درمان کشیدگی عضلات و کمردرد استفاده می‌شود. سلکوکسیب گزینه دیگری است که ممکن است برای درمان درد ناشی از شرایطی مانند استئوآرتریت ستون فقرات و آرتریت روماتوئید تجویز شود.

درمان کمر درد عصبی در طب سنتی

طب سنتی طیف وسیعی از راه‌حل‌های طبیعی را ارائه می‌دهد که در کاهش التهاب و کاهش ناراحتی کمردرد عصبی موثر است. یک رویکرد مناسب این است که غذاهای ضد التهابی را در برنامه روزانه خود بگنجانید که به تجمع ترکیبات قدرتمند در جریان خون شما کمک و با التهاب مبارزه می‌کند.

مخلوط کردن یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه با شیر گرم یک راه ساده برای استفاده از خواص ضد التهابی آن است. مصرف این نوشیدنی قبل از خواب به فرآیند ضد التهابی در هنگام خواب کمک می‌کند. برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند یا گزینه های غیر لبنی را ترجیح می‌دهند، شیر بادام یک جایگزین عالی است. از طرف دیگر، آب آلبالو، غنی از آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد التهابی است و می‌تواند به تسکین درد عضلانی ناشی از ورزش یا شرایط مزمن کمک کند. دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز زنجبیل نیز برای تسکین کمردرد عصبی مناسب هستند.

داروهای گیاهی برای کمردرد عصبی

تحقیقات نشان داده است که برخی گیاهان دارویی ممکن است در کاهش درد عصبی کمر موثر هستند. فلفل هندی، پنجه شیطان، بید سفید و مریم گلی در کوتاه مدت با عوارض جانبی کمی، کمردرد حاد و مزمن را کاهش می‌دهند. اما به طور کلی، تحقیقات بیشتری برای تعیین ایمنی و اثربخشی طولانی مدت آن‌ها مورد نیاز است. ضمن اینکه اسانس اسطوخودوس دارای اثرات آرام بخش است که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، یعنی عواملی که در ایجاد کمردرد عصبی نقش دارند. با گنجاندن این درمان‌های طبیعی در برنامه روزانه خود، ممکن است بدون نیاز به دارو، از درد عصبی کمر راحت شوید.

 

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سجاد

1 ماه پیش

کمردرد عصبی واقعا چیز بدیه اذیت کنندست
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات