جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

جلوگیری از خیانت همسر / ۶ توصیه برای جلوگیری از پایان یک رابطه عاشقانه

جلوگیری از خیانت همسر
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

خیانت یکی از شایع‌ترین دلایل اختلافات زناشویی و طلاق است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که دست کم در نیمی از ازدواج‌ها خیانت اتفاق می‌افتد! به همین دلیل جلوگیری از خیانت همسر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که زوج‌ها هنگام ازدواج کردن دارند. آیا واقعا می‌شود از چنین اتفاق تلخی جلوگیری کرد؟

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ پیشگیری از خیانت همسز صحبت کنیم. اما قبل از آن باید دید که خیانت چیست؟ آیا همۀ زوج‌ها تعریف یکسانی از خیانت کردن دارند؟ سوال بعدی این است که چرا خیانت در یک زندگی زناشویی رخ می‌دهد؟ زنان و شوهران چرا و تحت چه شرایطی به یکدیگر خیانت می‌کنند؟ دانستن پاسخ این سوالات برای یافتن راهکارهای جلوگیری از خیانت همسر اهمیت دارد. البته درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

ما را در این مطلب همراهی کنید. همچنین اگر متأهل هستید و دربارۀ خیانت در زندگی مشترکتان نگرانی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از سرویس مشاوره خانواده آنلاین در مجموعه حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

تعریف خیانت و علل خیانت همسران

زوج‌های مختلف تعریف متفاوتی از خیانت دارند. به همین دلیل مهم است که برای جلوگیری از خیانت همسر، ابتدا خیانت را تعریف کنیم و انواعش را بشناسیم، و سپس به سراغ علل آن برویم.

خیانت چیست

خیانت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از زوجین با فرد دیگری جز زوج خود درگیری صمیمیت عاطقی یا جنسی شود. در عصر حاضر، این صمیمیت می‌تواند هم حضوری باشد و هم در فضای مجازی و آنلاین.

انواع اصلی خیانت در نظر اکثر زوج‌ها عبارتند از:

  • خیانت جنسی: این خیانت به معنی درگیر رابطۀ جنسی شدن در خارج از چارچوب ازدواج و زناشویی است؛ صرف نظر از اینکه بین آن دو فرد عواطف و احساساتی وجود دارد یا نه.
  • خیانت عاطفی: وقتی سطحی از صمیمیت عاطفی یا رابطۀ عاشقانه میان یکی از زوجین با فردی جز همسرش شکل بگیرد، خیانت عاطفی رخ داده است.

علاوه بر دو شکل اصلی خیانت که در بالا به آن اشاره کردیم، باید خیانت آنلاین را هم اضافه کنیم. همان‌طور که گفتیم خیانت همواره در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد. ممکن است افراد به صورت آنلاین درگیر رابطۀ جنسی یا عاطفی شوند. مثلا از طریق چت کردن با دیگر عکس‌هایی را تبادل کنند یا صحبت‌هایی را رد و بدل کنند که مصداق بی‌وفایی و خیانت است.

وقتی زن یا شوهری به همسر خود خیانت می‌کند، معمولا می‌توان از نشانه‌هایی به این مسئله پی برد. این نشانه‌ها معمولا شامل موارد زیر است:

  • ممکن است زندگی جنسی شما تغییر کند و همسرتان کمتر از گذشته به رابطۀ حنسی با شما تمایل نشان دهد.
  • همسرتان آشفته و پراسترس به نظر می‌رسد.
  • همسرتان در مقایسه با گذشته بیش از اندازه به ظاهر خود توجه می‌کند.
  • او در مقایسه گذشته حریم خصوصی بیشتری را از شما می‌خواهد. مثلا بیشتر دوست دارد تنها باشد و از شما فاصله می‌گیرد.
  • همسر شما زمان بیشتری را در خارج از خانه می‌گذراند و بیش از گذشته به سفر می‌رود.
  • برقراری ارتباط با او دشوارتر از گذشته است و ممکن است واکنش‌های تندتر یا سردتر از معمول داشته باشد.

بیشتر بدانید: چگونه از تله وابستگی عاطفی رها شویم؟

خیانت همسر

دلایل خیانت همسر

خیانت همسر معمولا به دلیل نارضایتی در یک رابطه رخ می‌دهد. اما عوامل دیگری هم در بروز خیانت نقش دارند. برای مثال اعتماد به نفس پایین، اعتیاد به رابطۀ جنسی، ویژگی‌های شخصیتی هم ممکن است باعث خیانت در زندگی زناشویی شود. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مردان بیش از زنان خیانت جنسی می‌کنند؛ در مقابل زنان بیشتر دست به خیانت عاطفی می‌زنند.

ما قبلا هم در مجلۀ سلامت حال دربارۀ این موضوع نوشته‌ایم که چرا خیانت در روابط زوجین شکل می‌گیرد. به طور کلی، دلایل خیانت عبارتند از:

  • عدم رضایت جنسی یا عاطفی در رابطه: نارضایتی جنسی یا عاطفی در زندگی زناشویی بسیار شایع است. ممکن است یکی از زوجین یا هردوی آن‌ها توانایی رفع نیازهای همسر خود را نداشته باشند و همین موجب نارضایتی طرف مقابل شود و احتمال خیانت او را افزایش دهد.
  • احساس قدردانی نشدن: احساس کم‌ارزشی یا نادیده گرفته‌شدن می‌تواند احتمال خیانت را بالا ببرد. البته این وضعیت می‌تواند هم به دلیل غفلت طرف مقابل اتفاق بیفتد و هم به دلیل انتظارات غیرواقعی که یکی از زوجین دارد.
  • رفتار خشم و انتقام: اگر یکی از طرفین دیگری را آزار داده باشد و به او آسیب زده باشد، ممکن است زوجی که آزار دیده برای ارضای احساس انتقام خود دست به خیانت بزند.
  • احساس خلا و تنهایی: تنهایی می‌تواند فیزیکی یا ذهنی باشد. برای مثال وقتی شما برای مدت طولانی از همسر خود دور هستید، ممکن است احساس تنهایی کنید. اما گاهی در کنار همسر خود نیز احساس تنهایی می‌کنید، زیرا توانایی برقراری ارتباط صحیح و گفتگو را با یکدیگر ندارید. در هر صورت احساس تنهایی می‌تواند موجب سوق پیدا کردن به خیانت شود.
  • ویژگی‌های شخصیتی: بعضی افراد اساسا به دلیل ویژگی‌های شخصیتی‌شان بیشتر خیانت می‌کنند. برای مثال بعضی افراد هوش هیجانی پایینی دارند و مهارت هدایت و کنترل عواطف خود را ندارند. همچنین کسانی که به رابطۀ خود احساس تعهد کمتری می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که به همسر خود خیانت کنند.

درباره  افسردگی بعد از طلاق می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید

جلوگیری از خیانت همسر

راهکارهایی برای جلوگیری از خیانت همسر

بسیاری از زوج‌ها تصور می‌کنند که پس از خیانت دیدن دیگر زندگی زناشویی‌شان قابل اصلاح نیست و از خود می‌پرسند که بعد از خیانت همسر چه کاری انجام دهم؟؛ گرچه خیلی‌اوقات مراجعه به یک زوج درمانگر می‌تواند به شما در بهبود زندگی زناشویی و بازگرداندن اعتماد کمک کند؛ اما در اکثر موارد این کار ممکن نیست. به خصوص اگر فرد خیانت‌کار عمل خود را تکرار کند و احساس پشیمانی نداشته باشد. بنابراین پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

بیشتر بخوانید: 8 روش بازسازی رابطه بعد از خیانت دیدن

شاید سوالتان این باشد که پیشگیری از خیانت چگونه ممکن است؟ قبل از خیانت چه کنیم؟ آیا امکان جلوگیری از خیانت همسر وجود دارد؟ پاسخ این است: بله! زندگی زناشویی مثل یک نهال نیاز به مراقبت دارد و شما باید به کمک راهکارهایی دلایل احتمالی خیانت را در زندگی زناشویی‌تان کمرنگ کنید. ما می‌خواهیم در این بخش دربارۀ این راهکارها برای شما بنویسیم. درباره تاثیر خیانت بر زندگی مشترک می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

برطرف کردن نیاز همسر و اولویت قرار دادن همسر

نیازهای همسرتان را بشناسید و برای رفع آن تلاش کنید. از او بخواهید برایتان با روشنی و شفافیت بگوید که خواسته‌هایش در رابطه چیست و ارزیابی کنید که آیا شما این نیازها را برآورده می‌کنید یا خیر. فراموش نکنید که شما نیز در این رابطه به اندازۀ همسرتان اهمیت دارید. پس لازم است که نیازهای خودتان را هم بشناسید و آن‌ها را بیان کنید تا به همسرتان کمک کنید که این نیازها را رفع کند.

به یاد داشته باشید که همسر شما اولویت شماست. در اکثر مواقع، حتی فرزندان بر همسر شما اولویت ندارند. در هر شرایطی ابتدا به نیازهای همسرتان فکر کنید و بررسی کنید که چگونه می‌توانید این نیازها را رفع کنید. از همسرتان قدردانی کنید و بگذارید بداند که برای شما ارزش دارد. هیچ کس دوست ندارد با کسی زندگی کند که به او احساس بی‌ارزشی می‌دهد. همواره به همسرتان بگویید که چقدر برای شما اهمیت دارد.

ایجاد تنوع و سرگرمی در روابط با رضایت طرفین

وقت گذرانی و سرگرم شدن با همسرتان را در اولویت قرار بدهید. برای هم وقت بگذارید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که هر دو از آن لذت می‌برید. این کار در افزایش کیفیت زندگی مشترکتان اهمیت زیادی دارد و به جلوگیری از خیانت شوهر یا زن شما کمک زیادی می‌کند. البته شما نیاز به وقت گذراندن به تنهایی یا با دوستانتان هم دارید. در این زمینه هم با همسرتان توافق کنید. ممکن است شما برای وقت گذرانی با دوستانتان بیرون بروید و از نظرتان این کار مشکلی نداشته باشد، اما از نظر همسرتان خارج از مرزهای زندگی زناشویی شماست. در این زمینه گفت‌وگو کنید و به توافق برسید.

درک متقابل زوجین

شاید به نظرتان برسد که درک همسرتان کار آسانی است، اما این‌طور نیست. احتمالا همسرتان افکار و احساسات پنهانی دارد که به شما و شخص دیگری نمی‌گوید. لازم است نشان دهید که می‌تواند به شما برای بیان کردن این احساسات و افکار اعتماد کند، بدون اینکه ترس از قضاوت شدن داشته باشد. لازم است همسرتان احساس کنید که شما او را درک می‌کنید و می‌توانید خودتان را جای او بگذارید.

دربارۀ ازدواج مجدد با همسر سابق بیشتر بدانید.

خیانت همسر

گفت و گو برای رفع مشکلات/تعاملات صمیمانه

ارتباط موثر مثل دارویی است که ازدواج و زندگی زناشویی شما را سالم نگاه می‌دارد و درست مثل چسب شما را کنار یکدیگر حفظ می‌کند. ارتباط و تعامل به شما کمک می‌کند که با مشکلات خود آسانتر مواجه شوید، رابطه نیرومندتری را بسازید، تصمیمات بهتری بگیرید و به یکدیگر اعتماد بیشتری داشته باشید. ارتباط خوب با همسرتان تاثیر بزرگی در موفقیت رابطه شما دارد و احتمال خیانت را کاهش می‌دهد.

اما این ارتباط چگونه باید باشد؟ ارتباط چیزی بیش از حرف زدن است. ارتباط به معنای صداقت، پذیرش و کنار هم بودن است. اگر می‌خواهید ارتباط موثری داشته باشید، لازم است که با هم وقت بگذرانید، تجربه‌های مشترکی داشته باشید، نزدیکی فیزیکی و عاطفی داشته باشید، با هم راحت باشید و به آسانی احساسات خود را به اشتراک بگذارید، با هم تصمیم بگیرید و برای حل مسائل به توافق برسید.

رابطه زناشویی لذت بخش تر

رابطه زناشویی یا ارتباط جنسی با کیفیت نقش مهمی در جلوگیری از خیانت همسر دارد. وقتی نیازهای جنسی همسر شما در رابطه به خوبی برطرف شود، احتمال آنکه او به شخص دیگری گرایش پیدا کند، بسیار کم است. همسرتان را در آغوش بگیرید و ببوسید و تلاش کنید که به صورت منظم رابطه جنسی داشته باشید. نیازهای او را در این زمینه بشناسید و ارزیابی کنید که چقدر در رفع آنها موفقید. همچنین نیازهای خود در رابطه جنسی را با او به روشنی در میان بگذارید.

با هم رشد کنید و احتمال خیانت را کم کنید

اگر زندگی مشترک را همچون یک پرنده در نظر بگیرید که به سوی هدفی پرواز می‌کند، زن و شوهر بال‌های این پرنده هستند. پس لازم است که این بال‌ها با هم رشد کنند و هردو به یک اندازه به پرواز پرنده کمک کند. لازم است که همگام با همسرتان رشد کنید.

برای این کار لازم است که همیشه مراقب رابطۀ خود باشید تا از نیازها، ترجیح‌ها و افکار همسرتان دور نشوید. اما چگونه می‌توان با هم رشد کرد؟ با هم کتاب بخوانید، در سمینارهای مربوط به زندگی زناشویی شرکت کنید، به مشاوره بریود، برنامه‌های آموزشی ببینید، فعالیت‌های مشترک داشته باشید. این کارها کمک می‌کند که یکدیگر را دائما کشف کنید.

در این مقاله نیز می‌توانید دربارۀ اختلاف با خانواده همسر و راهکارهای آن بیشتر بخوانید.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است بلغزید و خیانت کنید، فرصت‌ها و موقعیت‌های خیانت را کم کنید. برای مثال با تعداد کمتری از افراد جنس مقابل در ارتباط خصوصی قرار بگیرید. با کسی به تنهایی بیرون نروید. یا اگر احساس می‌کنید برای کسی جذابیت دارید یا خودتان به سوی او جذب می‌شوید، از او دوری کنید. شما باید متوجه باشید که در برابر ازدواج خود مسئول هستید. بنابراین باید یاد بگیرید که مرزها را حفظ کنید.

مهم ترین راه پیشگیری از خیانت همسر

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از خیانت همسر وجود دارد. مهم‌ترین نکته این است که نیازهای خود و همسرتان را بشناسید و تلاش کنید که این خواسته‌ها را برآورده سازید. البته ممکن است به دلیل اینکه شما یا همسرتان نمی‌توانید این خواسته‌ها را به صورت شفاف و صریح بیان کنید، شناختن نیازها آسان نباشد.

خیانت همسر

یک مشاور خانواده یا زوج درمانگر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. وقتی در جلسه مشاوره خانواده شرکت می‌کنید، فضای امنی برای شما فراهم می‌شود که بتوانید از احساسات و افکارتان بگویید و صحبت‌های همسرتان را هم بشنوید.

در واقع، زوج درمانگر به شما آموزش می‌دهد که بتوانید تعامل و ارتباط موثری با همسرتان فراهم کنید. راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که به شما در پیشگیری از خیانت زن یا شوهرتان کمک می‌کند:

1- بر سر مرزهای زناشویی خود توافق کنید

2- همسرتان را در اولویت زندگی‌تان قرار دهید

3- با هم رشد کنید

4- موقعیت خیانت را کم کنید

5- مهارت‌های ارتباطی و صمیمت میان خود را تقویت کنید

6- رابطه جنسی و عاطفی میان خود را تقویت کنید

ضرورت راهنمایی از مشاوره خانواده برای جلوگیری از خیانت همسر

مراجعه به زوج درمانگر برای جلوگیری از خیانت زن یا شوهر بسیار مفید است. شما وقتی به مشاوره خانواده مراجعه می‌کنید، فضای امنی را در اختیار خواهید داشت که با مشاور و همسرتان از نیازها و توقعاتتان صحبت کنید و در مقابل خواسته‌های همسرتان را هم بشناسید. زوج درمانگر هم به شما کمک می‌کند که راهکارهای رفع این نیازها را بشناسید.

راهکارهایی که ما در این بخش ارائه کرده‌ایم، کلی هستند. باید توجه داشته باشید که هر رابطۀ زناشویی منحصر به فرد است و نیازهای هر رابطه با روابط دیگر متفاوت است.  بنابراین علاوه آنکه به راهکارهای این مطلب توجه می‌کنید، مشاوره خانواده آنلاین را از یاد نبرید. خدمات مشاوره خانواده در شرکت حال می‌تواند به شما کمک کند، در حالی که در فضای امن و آرام خانه هستید، همراه با همسرتان در جلسه آنلاین مشاوره حضور پیدا کنید و دربارۀ مسائلتان با مشاور زوج درمانگر گفت‌وگو نمایید.

سوالات متداول درباه جلوگیری از خیانت همسر

رسیدگی به ظاهر چه تاثیری در پیشگیری از خیانت همسر دارد؟

رسیدگی به ظاهر می‌تواند در کیفیت رابطۀ جنسی و جسمی شما تأثیر بگذارد. تلاش کنید آراستگی خود را حفظ کنید. البته انتظارات و خواسته‌های افراد مختلف در این زمینه با یکدیگر تفاوت دارد. بررسی کنید که انتظارات همسرتان در این زمینه چیست. اگر خودتان هم انتظار خاصی دربارۀ ظاهر همسرتان دارید، می‌توانید با صداقت خواستۀ خود را مطرح کنید.

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

این دو مورد را هرگز انجام ندهید. اولین مورد عدم یادآوری خاطرات گذشته که باعث کناره گیری عاطفی از همسرتان می‌شود و دوم پرخاشگری کلامی که منجر به دعوای لفظی می‌شود.

در مقابل خیانت شوهر چه عکس العملی نشان دهیم؟

با توجه به تعداد خیانت می‌توان دستورالعمل های مختلفی پیاده کرد اما ابتدا باید مشکل را پیدا کنید که این توسط مشاور خانواده امکانپذیر است

 

منابع

https://www.marriage.com/

https://www.lifehack.org

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات