جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اختلاف با خانواده همسر / راه حل اختلافات عروس با مادر شوهر

اختلاف با خانواده همسر
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اختلاف با خانواده همسر یکی از دیرینه‌ترین مشکلات زن و شوهرهاست که در هر خانواده‌ای و با هر سطح فرهنگی کم و بیش دیده می‌شود. علت آن هم واضح است: ازدواج حلقه اتصال دو خانواده با دو فرهنگ و دیدگاه متفاوت است. در واقع شما فقط با همسرتان ازدواج نمی‌کنید؛ بلکه با خانواده او ازدواج می‌کنید. این موضوع گاهی دشوار و آزاردهنده است. البته می‌توانید درباره اختلاف شوهر با خانواده زن نیز این مقاله را مطالعه کنید

در میان این مشکلات، اختلاف زن با خانواده شوهر معمولا مشهودتر است و همسران را دچار استیصال و سردرگمی می‌کند. برای زندگی در صلح باید یاد بگیرید که چطور حد و مرزهای خوبی تعیین کنید و به پدر و مادر همسرتان عشق بورزید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا زن و شوهر با خانواده همسر خود دچار مشکل می‌شوند. در ادامه هم شما را با راه‌های پیشگیری و برطرف‌کردن اختلاف با خانواده همسر آشنا می‌کنیم.

مشاوره آنلاین روانشناسی


تصویر خدمات اقساطی

دلایل اختلاف با خانواده همسر

اختلاف با خانواده همسر همانند اختلافات زناشویی جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی مشترک است. شما هر چه‌قدر از نظر سطح فرهنگ و دیدگاه به خانواده همسر خود نزدیک باشید، ممکن است با هم بر سر مسائل جزئی یا بزرگ دچار اختلاف شوید. عوامل مختلفی در بروز اختلاف با خانواده همسر نقش دارند که بعضی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

وابستگی شدید همسر به خانواده اش

خانواده‌ها شیوه‌های مختلفی برای تربیت فرزندان خود در پیش می‌گیرند. گاهی روش تربیتی خانواده منجر به پرورش فرزندی وابسته می‌شود. این فرزندان برای انجام هر کار و گرفتن هر تصمیمی به پدر و مادر خود وابسته هستند و بدون آن‌ها قادر به داشتن یک زندگی طبیعی نخواهند بود. این وابستگی در جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها نقش دارد؛ مثلا بعضی از همسران باید حتما شام یا ناهار را در کنار پدر و مادر خود بخورند یا فقط به همراه آن‌ها می‌توانند به خرید، سفر یا تفریح بروند.

گزارش‌دادن مکرر به خانواده و ارائه جزئیات رابطه خود به آن‌ها از معضلات وابستگی به خانواده است. به طور کلی، افراد در خانواده‌هایی که بسیار به هم نزدیک هستند و وقت زیادی با هم می‌گذارنند، بیش‌تر دچار چنین وضعیتی می‌شود. وابستگی به خانواده در هر سطح و واکنش همسر نسبت به آن می‌تواند آتش اختلاف با خانواده همسر را روشن و شعله‌ور کند.

بیشتر بدانید: چگونه از تله وابستگی عاطفی رها شویم؟

وابستگی همسر به خانواده

 

شکستن حریم های زندگی خصوصی

نداشتن حد و مرز در رابطه و بی‌احترامی دیگران به این حد و مرزها از بزرگ‌ترین آفت‌های زندگی زناشویی است. اگر این بی‌حرمتی از سوی خانواده همسر باشد، می‌تواند به جدی‌ترین دلیل اختلاف با خانواده همسر تبدیل شود. بعضی از خانواده‌ها به دلیل فرهنگ یا وابستگی بیش از حد به فرزند خود، حریم‌های آن‌ها بعد از ازدواج را رعایت نمی‌کنند و با سرک‌کشیدن مداوم در زندگی آن‌ها،  باعث بروز و تشدید اختلاف فرزندشان با همسر خود می‌شوند.

حضور مداوم و سرزده در خانه فرزند متاهل، اظهارنظرکردن در خصوصی‌ترین مسائل زناشویی فرزندان، ایرادگرفتن از نحوه تربیت نوه‌ها و تصمیماتی که فرزندان‌شان می‌گیرند نمونه‌هایی از شکستن حریم‌های زندگی خصوصی هستند.

درباره مدیریت روابط خانوادگی و برخورد با فرزندان این مطلب را مطالعه کنید

انتقادهای غیر منطقی

انتقادکردن می‌تواند اقدامی سازنده و اثربخش باشد؛ اما به شرطی که مطابق اصول و در چارچوب حد و مرزها انجام شود. انتقادهای غیرمنطقی که افراد از سوی خانواده همسر دریافت می‌کنند یا به آن‌ها وارد می‌کنند، می‌تواند زمینه‌ساز اختلاف با آن‌ها شود. زمانی که این انتقادهای غیرمنطقی مسائل خصوصی و تصمیمات شخصی افراد را هدف می‌گیرد، عواقب سنگین‌تری به دنبال خواهد داشت.

نبود حریم خصوصی در رابطه

پیشگیری از بروز اختلاف زن با خانواده شوهر

حتما می‌دانید که پیشگیری بهتر از درمان است! پس بهتر است تا اختلافات بین شما و خانواده همسرتان شدید و عمیق نشده است، دست به کار شوید. اگر در مراحل پیش از ازدواج هستید، الان بهترین فرصت برای اعمال اقدامات پیشگیرانه است. اما در صورتی که ازدواج کرده‌اید و رگه‌هایی از اختلاف با خانواده همسرتان وجود دارد، اصلا ناامید نشوید. شما هنوز برای اصلاح روابط با خانواده همسر فرصت دارید. به شما توصیه می‌کنیم برای این که دچار اختلاف با خانواده شوهرتان نشوید، این مسائل را رعایت کنید: البته می‌توانید مقاله دعوای زن و شوهر را نیز پس از این مطلب مطالعه کنید.

حد و مرزها را مشخص کنید

وجود مرز برای دو طرف یک رابطه باعث می‌شود تا آن‌ها بیش‌تر مراقبت رفتارها و اقدامات خود باشند. اگر خانواده شوهرتان سرزده به حریم خصوصی شما وارد می‌شوند، به سراغ یخچال و کمد لباس‌های‌تان می‌روند یا در مورد فرزندتان اظهار نظر بی‌جا می‌کنند، ممکن است به این دلیل باشد که شما مرزهای خود را از ابتدا به خوبی مشخص نکرده‌اید!

به شما توصیه می‌کنیم در هر مرحله‌ای از زندگی مشترک قرار دارید، با همفکری همسرتان حدود مرزهای خصوصی خود را مشخص کنید و آن را به صورت محترمانه و با رعایت ادب و احترام به اطلاع خانواده شوهر برسانید.

مادر شوهر

مهربان‌بودن را در اولویت قرار دهید

پدر و مادر شوهرتان کسانی هستند که سال‌ها برای رشد و بالندگی او تلاش کرده‌اند. فراموش نکنید که آن‌ها نقش مهمی در زندگی همسرتان دارند. خانواده همسر سزاوار احترام هستند؛ حتی اگر کنار آمدن با آن‌ها دشوار باشد. پس سعی کنید تا حد امکان با خانواده همسر مهربان باشید و نهایت ادب و احترام را در مقابل آن‌ها به کار بگیرید. این نوع رفتار می‌تواند مسیر شما را برای همسویی با ‌آن‌ها هموار کند و جلوی اختلاف با خانواده همسر را بگیرد.

از شنیدن اظهارنظرها نترسید

به یاد داشته باشید که نظرات آن‌ها فقط یک نظر است! این شما و همسرتان هستید که نهایتا برای زندگی‌تان تصمیم می‌گیرید. اگر رابطه شما به اندازه کافی بالغ و هدفمند باشد، اظهارنظرهای بی‌جا و دخالت‌های غیرمنطقی خانواده شوهر نمی‌تواند زندگی و تصمیمات‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. شما می‌توانید به خانواده همسر خود فرصت اظهارنظر بدهید و سپس با همراهی همسر، دلایل خود برای مخالفت با نظرات آن‌ها را بیان کنید.

راه های ازبین بردن اختلاف با خانواده همسر

آیا دچار اختلاف با خانواده همسر خود هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، باید به شما بگوییم که تنها نیستید! این یک مشکل بسیار رایج است که فراگیربودن آن، چیزی از رنج و ناراحتی ناشی از این اختلاف کم نمی‌کند. برخی از بزرگ‌ترین اختلافات زن و شوهر حول محور خانواده یکدیگر می‌چرخد.

مشکل اصلی این‌جاست که خانواده هر کسی برای او جزو جدی‌ترین مسائل است و مخالفت همسر با آن‌ها باعث بروز اختلاف بین زن و شوهر می‌شود. اما واقعیت این است که شما باید برای حفظ سلامت رابطه خود، اختلاف با خانواده همسر را حل کنید. راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم شما را در این کار یاری می‌کنند:

از همسرتان حمایت کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حل اختلاف با خانواده همسر این است که از خانواده‌اش پیش او بدگویی نکنید. جار و جنجال فقط باعث پیچیده‌ترشدن مشکلات می‌شود. سعی کنید در ملاقات‌های خانوادگی و مراسم‌ مختلف در کنار همسرتان باشید. قطع ارتباط با خانواده همسر را به عنوان دورترین روش در نظر بگیرید. تنها در صورتی به سراغ قطع ارتباط بروید که حس می‌کنید ادامه رابطه، نتیجه‌ای جز بدترشدن اختلاف ندارد!

می‌توانید معیارهای انتخاب همسر را از دیدگاه روانشناسی در این مقاله مطالعه کنید

حمایت از همسر

اجازه ندهید مسائل فرعی به رابطه شما لطمه بزند

شما با ازدواج تصمیم می‌گیرید که فردی در این دنیا بیش از همه چیز برای شما اولویت داشته باشد. این بدان معنی است که هیچ فرد یا موقعیتی نباید اجازه داشته باشد که رابطه و پیوند بین شما را به هم بزند. هر کاری که لازم است برای محافظت از ازدواج خود انجام دهید و به شکل‌های زیر، سعی کنید اختلاف با خانواده او را برطرف کنید:

  • بخشیدن خانواده همسر به دلیل دخالت‌ها، حرف‌های ناروا و…
  • عذرخواهی از خانواده همسر به دلیل برخوردهای نامناسب‌تان در مقابل آن‌ها
  • بحث و گفت‌و‌گو با همسر و خانواده او در مورد مشکلات و تلاش برای حل اختلاف
  • خودداری از سرزنش همسر و اعضای خانواده او

از مشاوره تخصصی کمک بگیرید

گاهی اختلاف با خانواده همسر و مسائل پیرامون آن به حدی پیچیده می‌شود که زن و شوهر نمی‌توانند به تنهایی آن را حل و فصل کنند. استفاده از افراد غیرمتخصص هم در این شرایط اغلب باعث بدترشدن وضعیت می‌شود. به همین دلیل، استفاده از مشاور خانواده که برای این کار آموزش دیده است، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. یک مشاور خانواده با بررسی بی‌طرفانه مشکلات و واکاوی گره‌های موجود، راهکارهایی برای حل مشکل و برطرف‌شدن اختلاف با خانواده همسر ارائه می‌دهد. همراهی زن و شوهر در کنار هم می‌تواند به حل بهتر و سریع‌تر اختلافات کمک کند.

همچنین در صورت نیاز به گفت و گو با مشاور زناشویی میتوانید از بخش خدمات مشاوره آنلاین جنسی سامانه حال استفاده کنید.

مشاوره حل اختلاف با خانواده همسر

بهترین مشاور برای حل اختلاف با خانواده همسر

اختلاف با خانواده همسر در بسیاری از زوج‌ها کم و بیش وجود دارد. گاهی این اختلافات به حدی تشدید می‌شود که چاره‌ای جز قطع رابطه با آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما توصیه ما به شما این است که پیش از هر کاری، برای حل این مشکلات از مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاوره خانواده آنلاین خدمتی ویژه از سامانه حال است تا به زوج‌ها کمک کند که مشکلات و گره‌های موجود در رابطه خود از جمله اختلاف با خانواده همسر را برطرف کنند و زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

 

سوالات متداول

برای حل اختلافات با خانواده همسر چه کنیم؟

برای این کار لازم است کمی صبور باشید و با اولویت‌ قراردادن رابطه‌تان، برای حل مشکلات تلاش کنید. استفاده از تکنیک گفت‌و‌گو، بخشش و کمک‌گرفتن از مشاور متخصص می‌تواند به حل اختلاف با خانواده همسر کمک کند.

مشکلات زندگی مشترک با خانواده شوهر را چگونه می توان برطرف نمود؟

اگر می‌خواهید برای همیشه با این مشکلات خداحافظی کنید، از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. علاوه بر این، همراهی و هماهنگی با همسر، توانایی حل مسئله و تقویت مهارت‌های ارتباطی هم می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

درگیری با مادرشوهرم را چگونه مدیریت کنم؟

بهتر است در مورد این مشکلات منصفانه فکر و اقدام کنید و با رعایت ادب و احترام، حد و مرزهای رابطه خود را مشخص کنید. عینک بدبینی را از چشم خود بردارید و با رفتارهای دوستانه و محبت‌آمیز رابطه‌تان را تقویت کنید.

چرا رابطه با مادرشوهر این‌قدر سخت است؟

در بیش‌تر موارد همه چیز به خودتان بستگی دارد. بعد از ازدواج سعی کنید اولویت خود را بر حفظ رابطه‌تان قرار دهید و از هر اقدام فرعی که می‌تواند کیفیت رابطه شما را کاهش دهد، جلوگیری کنید. مهربان، صبور و بخشنده باشید تا از رابطه با مادرشوهرتان لذت ببرید.

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

hfocusonthefamily.com

mediate.com

familyeducation.com

therapywithcompassion.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات