جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش تستوسترون / هزینه و تفسیر آزمایش Testosterone

تاریخ بروزرسانی : ۲۵ دی

آزمایش تستوسترون نقش مهمی در درک و حفظ سلامت مطلوب برای مردان و زنان دارد. تستوسترون هورمونی است که بر جنبه های متعددی از سلامت جسمی و روحی ما تأثیر می گذارد. در مردان، در درجه اول مسئول توسعه و حفظ توده عضلانی، تراکم استخوان و میل جنسی است و برای زنان سطح انرژی، تنظیم خلق و خو و سلامت جنسی را تنظیم می‌کند. با انجام آزمایش تستوسترون، پزشکان می توانند هرگونه عدم تعادل یا کمبود در سطوح هورمونی را شناسایی کنند و امکان برنامه های درمانی هدفمند را فراهم کنند.

برای این کار می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید. در این روش، نمونه گیر به منزل شما آمده و بارعایت تمام نکات بهداشتی نمونه خون را از شما گرفته و به آزمایشگاه می‌برد. با این کار دیگر نیازی به حضور شما در آزمایشگاه و حضور در صف های طولانی آن نخواهد بود.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش تستسترون چیست؟

آزمایش تستوسترون یک معاینه پزشکی است که به اندازه گیری سطح هورمونی به نام تستوسترون در بدن شما کمک می‌پردازد. تستوسترون هورمونی است که عمدتاً در مردان یافت می‌شود، اگرچه زنان نیز مقادیر کمی از آن را دارند و نقش مهمی در رشد ماهیچه ها، استحکام استخوان ها، میل جنسی و حتی خلق و خو ایفا می‌کند.

وقتی حدود 20 ساله هستید، سطح تستوسترون شما معمولا در اوج خود است. با این حال، گاهی اوقات همه چیز ممکن است از تعادل خارج شود و بدن شما ممکن است تستوسترون بیش از حد یا خیلی کم تولید کند. آزمایش Testosterone به پزشکان کمک می کند تا تعیین کنند که آیا سطح تستوسترون شما در محدوده طبیعی است یا عدم تعادل وجود دارد.

اگر علائمی مانند میل جنسی کم، خستگی، ضعف عضلانی یا تغییرات خلقی دارید، آزمایش تستوسترون می‌تواند به شناسایی علت این علائم کمک کند.

آزمایش تستوسترون برای ریزش مو

تستوسترون هورمونی است که بر رشد و تکامل برخی ویژگی‌های فیزیکی مانند موهای صورت وسر نیز نقش دارد. البته برخلاف تصور رایج، تستوسترون به خودی خود عامل اصلی ریزش مو نیست. در عوض، این یک مشتق از تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) است که می تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد.

در برخی از افراد، به ویژه آنهایی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، DHT می‌تواند به فولیکول های مو متصل شود، که ساختارهای ریزی در پوست سر هستند و مو از آنجا رشد می‌کند. این فرآیند اتصال می‌تواند فولیکول‌ها را منقبض کند و باعث شود تا رشته‌های مو نازک‌تر و کوتاه‌تر شوند. با گذشت زمان، این موضوع می‌تواند منجر به نازک شدن مو و در نهایت ریزش آن شود.

بنابراین، اگر با دکتر پوست آنلاین مشورت کرده‌اید و پزشک مشکوک است که ریزش مو ممکن است به سطح تستوسترون و DHT مربوط باشد، می توانید آزمایش تستوسترون را انجام دهید. این آزمایش سطح تستوسترون و سایر هورمون ها را در خون شما اندازه گیری می کند.

مشاوره با پزشک آنلاین به شما کمک خواهد کرد که بهترین نتیجه را دریافت کنید و به همین دلیل از مصرف داروهای اشتباه جلوگیری خواهد شد.

آزمایش تستوسترون در بارداری

در دوران بارداری، سطح تستوسترون به طور طبیعی در زنان افزایش می‌یابد. آزمایش تستوسترون به پزشکان کمک می‌کند تا این سطوح را کنترل کنند و مطمئن شوند که در محدوده سالم باقی می‌ماند.

اما چرا آزمایش تستوسترون در بارداری انجام می شود؟ سطوح بالای تستوسترون در دوران بارداری ممکن است نشان دهنده شرایط خاصی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اختلالات آدرنال باشد. نظارت بر سطح تستوسترون می تواند به پزشکان در تشخیص و مدیریت زودهنگام این شرایط کمک کند تا بتوانید از بارداری ایمن و سالم اطمینان داشته باشید.

به یاد داشته باشید، اگر پزشک شما آزمایش تستوسترون را در دوران بارداری توصیه کند، جای نگرانی نیست. این یک روش معمولی است که به اطمینان از سلامتی شما و کودکتان کمک می کند.

درباره آزمایش هورمون بیشتر بدانید.

آزمایش تستوسترون

نشانه های کمبود تستوسترون در مردان

علائم کمبود تستوسترون در مردان شامل موارد زیر می‌شود:

در اینجا مثلا یک مرد 30 ساله را در نظر بگیرید.

  • کاهش سطح انرژی: ممکن است احساس خستگی مزمن، نداشتن استقامت یا عدم انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشید.
  • کاهش میل جنسی: ممکن است متوجه کاهش میل خود به رابطه جنسی شوید یا با اختلال نعوظ مواجه شوید.
  • ضعف عضلانی: تستوسترون به ساخت و حفظ توده عضلانی کمک می کند، بنابراین کمبود آن می تواند منجر به کاهش قدرت و اندازه عضلات شود.
  • افزایش چربی بدن: ممکن است متوجه افزایش چربی بدن، به ویژه در اطراف ناحیه شکم خود شوید.
  • تغییرات خلقی: سطوح پایین تستوسترون می تواند به احساس تحریک پذیری، غمگینی یا حتی افسردگی کمک کند.
  • عدم تمرکز: ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید یا به طور مکرر دچار نقص حافظه شوید.
  • از دست دادن تراکم استخوان: تستوسترون نقش حیاتی در حفظ استخوان های قوی دارد، بنابراین کمبود آن ممکن است خطر پوکی استخوان یا شکستگی را افزایش دهد.

لازم به یادآوری است که تجربه یک یا دو مورد از این علائم لزوماً به معنای کمبود تستوسترون نیست اما مشاوره با دکتر عمومی آنلاین به شما کمک خواهد کرد تا استرس خود را کاهش دهید و در صورت نیاز آزمایش بدهید.

آزمایش تستوسترون در پریودی

همانطور که گفته شد، زنان نیز تستوسترون، در مقادیر کمتری دارند. اما سطح تستوسترون در طول چرخه قاعدگی متفاوت است.

در طول دوره قاعدگی، سطوح هورمونی شما، از جمله تستوسترون، از نوسانات طبیعی برخوردار است. به طور کلی، سطح تستوسترون در این زمان کمتر است. اما بدن هر زنی متفاوت است و ممکن است در بین افراد تغییراتی وجود داشته باشد.

اگر مشکوک به مشکلات مربوط به سطح تستوسترون هستید یا اگر علائمی مانند انرژی کم، میل جنسی کم یا پریودهای نامنظم دارید، آزمایش تستوسترون برای شما ضروری است. این کار را می‌توانید از بخش آزمایش در منزل انجام دهید و بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه، در خانه خودتان و با کمک نمونه گیر، تست testosterone را بگیرید.

می‌توانید درباره افزایش میل جنسی با دارو این مطلب را بخوانید.

چگونه تستسترون رو بالا ببریم

در مورد چگونگی افزایش طبیعی سطح تستوسترون چند نکته ساده وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

  • ورزش منظم: فعالیت هایی مانند وزنه برداری، پیاده روی سریع را حداقل 30 دقیقه در روز انجام دهید.
  • رژیم غذایی متعادل: غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، آجیل، آووکادو و سبزیجات می توانند مفید باشند.
  • خواب کافی: 7-9 ساعت خواب بدون وقفه در شب را داشته باشید.
  • مدیریت استرس: استرس مزمن به طور بالقوه می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد. از تمرین ذهن آگاهی، درگیر شدن در سرگرمی‌ها و یا مشاوره آنلاین روانشناسی غافل نشوید.
  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن یا چاقی به کاهش سطح تستوسترون کمک می‌کند. با ترکیبی از ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل، وزن خود را سالم نگه دارید.
  • ویتامین D و روی: سعی کنید غذاهایی مانند ماهی چرب، لبنیات غنی شده، گوشت قرمز، صدف و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ورزش منظم

نحوه انجام آزمایش testosterone مردان

یکی از روش های رایج برای آزمایش تستوسترون از طریق آزمایش خون است. نگران نباشید؛ تنها یک روش ساده و سریع است و نمونه کوچکی از خون، معمولاً از بازوی شما، گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. جالب است بدانید که سطح تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن مردان کاهش می‌یابد، اما گاهی اوقات، ممکن است عوامل زمینه ای دیگری بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد و نیاز به مراحل درمانی نیز باشد.

شرایط مورد نیاز برای آزمایش تستوسترون

قبل از انجام آزمایش تستوسترون، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و برای آنها آماده شوید.

  • مشاوره با پزشک برای انجام آزمایش تستوسترون و ذکر علائمی که دارید
  • ناشتا باشید
  • درباره هر گونه دارو، مکمل یا داروهای گیاهی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید
  • برای به دست آوردن دقیق ترین نتایج، پزشک ممکن است برنامه ریزی آزمایش را در صبح زمانی که سطح تستوسترون معمولاً بالاتر است، پیشنهاد دهد.
  • از فعالیت بدنی شدید یا ورزش در روز آزمایش خودداری کنید زیرا ممکن است به طور موقت بر سطح تستوسترون شما تأثیر بگذارد

آزمایش testosterone

آزمایش testosterone چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی که برای آزمایش می روید، یک نمونه گیر ابتدا یک ورید مناسب، اغلب در بازوی شما پیدا می کند. سپس آن ناحیه را با یک پنبه الکلی تمیز کرده و سپس از یک سوزن نازک برای کشیدن مقدار کمی از خون شما به داخل یک ویال استفاده می کنند.

پس از گرفتن نمونه خون، تکنسین های آزمایشگاه میزان تستوسترون موجود در خون شما را اندازه گیری می کنند و نتایج معمولاً ظرف چند روز در دسترس شما هستند

سطح نرمال و غیر نرمال تستسترون خون

به طور کلی، برای به عنوان مثال یک مرد 30 ساله، محدوده طبیعی سطح تستوسترون معمولا بین 300 تا 1000 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL) است. با این حال، محدوده ایده آل ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، و بهتر است با یک دکتر عمومی آنلاین برای این موضوع کمک بگیرید.

اگر سطح تستوسترون خیلی پایین باشد، ممکن است منجر به علائمی مانند کاهش میل جنسی، خستگی، افسردگی و مشکل در تمرکز شود. به این وضعیت تستوسترون پایین یا هیپوگنادیسم گفته می‌شود.

از طرف دیگر، اگر سطح تستوسترون بیش از حد بالا باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند آکنه، تغییرات خلقی، پرخاشگری و حتی مشکلاتی در باروری شود. این وضعیت به عنوان تستوسترون بالا یا هیپرگنادیسم شناخته می‌شود.

با میل جنسی زیاد چه باید کرد؟

تفسیر تستسترون خون

تفسیر جواب آزمایش تستسترون خون

1. TT (تستوسترون کل): مقدار کل تستوسترون در جریان خون را اندازه گیری می کند، که شامل هر دو شکل متصل و غیرمجاز می شود.

2. FT (تستوسترون رایگان): به مقدار تستوسترونی اشاره دارد که محدود نشده و برای استفاده توسط بافت های بدن در دسترس است. این نشان دهنده شکل فعال تستوسترون است.

3. SHBG (گلوبولین اتصال به هورمون جنسی): SHBG پروتئینی است که به تستوسترون متصل می شود و در دسترس بودن آن را برای استفاده تنظیم می کند. سطوح بالای SHBG می تواند منجر به کاهش تستوسترون آزاد شود، در حالی که سطوح پایین SHBG می تواند منجر به افزایش تستوسترون آزاد شود.

4. DHT (دی هیدروتستوسترون): DHT یک آندروژن قوی است که از تستوسترون به دست می آید. در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف به ویژه در دستگاه تناسلی مردانه نقش دارد.

5. LH (هورمون لوتئین کننده): LH تولید تستوسترون در بیضه ها را تحریک می کند. سطوح بالا LH ممکن است نشان دهنده هیپوگنادیسم اولیه باشد، در حالی که سطوح پایین می تواند نشان دهنده هیپوگنادیسم ثانویه باشد.

6. FSH (هورمون محرک فولیکول): FSH همراه با LH برای تنظیم تولید تستوسترون کار می کند. سطوح غیر طبیعی FSH می تواند نشان دهنده مشکلات بیضه یا غده هیپوفیز باشد.

پس از آشنایی با علائم اختصاری آزمایش تستوسترون باید بدانید که تفسیر آزمایش، وظیفه پزشکان است و نباید خودتان آزمایش را تفسیر و یا برای مصرف دارو اقدام کنید. برای این کار از پزشکان آنلاین مجموعه “حال” کمک بگیرید و راه درمان را به راحتی و در خانه خودتان طی کنید.

انجام آزمایش تستوسترون در منزل

برای انجام انواع آزمایش خون دیگر نیازی به خروج از منزل نیست. شما می‌توانید برای آزمایش تستوسترون خون از بخش آزمایش در منزل “حال” سفارش خود را ثبت کرده و منتظر تماس باشید تا برای ساعت مشخصی، نمونه گیر به منزل یا محل کار شما آمدهو نمونه گیری را انجام دهد. با این روش در هزینه و زمان خود صرفه جویی خواهید کرد و دیگر نیازی نیست در ترافیک یا صف های آزمایشگاهی بمانید.

جواب آزمایش تستوسترون نیز به صورت آنلاین و فوری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

علی

11 ماه پیش

تو تیتر زدی هزینه آزمایش ولی ننوشتی
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات