جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش روماتیسم – نحوه انجام تست روماتیسم در منزل

آزمایش روماتیسم
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش روماتیسم برای فردایی سالم‌تر

آزمایش خون برای روماتیسم مانند زمزمه‌ای ملایم از اسرار بدن انسان است که یک نگاه اجمالی به وضعیت بدن و مفاصل دارد. این آزمایش و بسیاری از آزمایش های دیگر را می‌توانید از بخش آزمایش در منزل ثبت سفارش کرده و در خانه خودتان و با هزینه بسیار مناسب، انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش روماتیسم چیست؟

آزمایش روماتیسم را مانند یک کاوشگر اختصاصی، مجهز به ابزارهای پیشرفته و تخصصی بی نظیر، تصور کنید که عمیقاً در دنیای مرموز مفاصل و عضلات شما کاوش می کند.

تست روماتیسم که به عنوان معاینه روماتولوژیک نیز شناخته می شود، برای ارزیابی و تشخیص شرایط مختلف مربوط به مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها استفاده می شود. این آزمایش شامل چک کردن عوامل التهابی مانند فاکتور روماتوئید، سرعت رسوب گلبول های قرمز و پروتئین C-واکنش می باشد.

در طول آزمایش، پزشک سؤالات خاصی در مورد علائم آن مانند درد مفاصل، سفتی، تورم و محدودیت حرکت می پرسد. معاینه کننده همچنین در مورد مدت و شدت این علائم و همچنین هر عاملی که آنها را تشدید یا کاهش می دهد پرس و جو خواهد کرد. پزشک احتمالا به آرامی مفاصل را لمس کند و به دنبال حساسیت، گرما یا تورم باشد و یا از بیمار بخواهد که خود او آنها را حرکت دهد تا دامنه حرکت را ارزیابی کند.

علائم روماتیسم مفصلی چیست؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن است که در درجه اول مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد و با معاینه پزشک و نیز آزمایش روماتیسم قابل تشخیص است. علائم روماتیسم خاموش عبارتند از:

  • درد مفاصل: درد مداوم، اغلب در مفاصل متعدد، از علائم بارز RA است. معمولاً صبح ها یا بعد از دوره های عدم تحرک بدتر می شود.
  • سفتی مفاصل: سفتی، به ویژه در صبح یا بعد از استراحت، یکی از علائم رایج روماتیسم است و ممکن است چند ساعت طول بکشد.
  • تورم مفاصل: التهاب می تواند باعث تورم و حساسیت در مفاصل آسیب دیده شود. این می تواند به مرور زمان منجر به تغییر شکل مفصل شود.
  • قرمزی و گرمی مفاصل: مفاصل آسیب دیده ممکن است قرمز به نظر برسند، در لمس احساس گرما کنند یا به دلیل التهاب دمای پوست افزایش یافته باشد.
  • خستگی: بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم تجربه خستگی مداوم و کمبود انرژی را دارند
  • از دست دادن اشتها: RA می تواند یک احساس کلی بیماری ایجاد کند که منجر به کاهش اشتها و متعاقب آن کاهش وزن شود.
  • تب: برخی از افراد ممکن است تب با درجه پایین را تجربه کنند، به ویژه در هنگام تشدید بیماری.
  • بدشکلی مفصل: با گذشت زمان، التهاب و آسیب مداوم مفاصل ممکن است به بدشکلی مفصل و محدودیت دامنه حرکتی منجر شود.

علائم روماتیسم

نحوه انجام آزمایش روماتیسم؟

انجام آزمایش روماتیسم معمولاً شامل مراحل زیر است:

جمع آوری نمونه خون که توسط نمونه گیر انجام می‌شود و البته از بخش آزمایش در منزل قابل سفارش گذاری است. این آزمایش به ناشتا بودن نیازی ندارد و فقط نیاز به نمونه خون خواهد بود.

  • فاکتور روماتوئید (RF): این آزمایش خون وجود آنتی‌بادی‌هایی را که معمولاً با آرتریت روماتوئید که یکی از انواع بیماری‌های روماتیسمی است مرتبط هستند، بررسی می‌کند.
  • آنتی بادی ضد هسته ای (ANA): آزمایش ANA به شناسایی آنتی بادی هایی کمک می کند که ممکن است در برخی بیماری های خود ایمنی وجود داشته باشند که می توانند علائم روماتیسمی ایجاد کنند.
  • پروتئین واکنشی C (CRP) و میزان رسوب گلبول های قرمز (ESR): این تست ها سطح التهاب را در بدن اندازه گیری می کنند که می تواند در شرایط مختلف روماتیسمی افزایش یابد.
  • شمارش کامل خون (CBC): این آزمایش اطلاعاتی در مورد سلول های خونی ارائه می دهد و می تواند به شناسایی شرایطی مانند کم خونی یا ناهنجاری در گلبول های سفید کمک کند.
  • آزمایش‌های اضافی: بسته به علائم خاص و وضعیت مشکوک شما، ممکن است آزمایش‌های خون دیگری مانند پپتید سیترولینه سیکلیک (ضد CCP)، آزمایش آنتی بادی سیتوپلاسمی ضد نوتروفیل (ANCA) یا سطح اسید اوریک برای نقرس انجام شود.

البته تشخیص روماتیسم تنها بر اساس آزمایش خون نیست و نیاز به یک ارزیابی جامع شامل تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و گاهی اوقات مطالعات تصویربرداری برای رسیدن به تشخیص دقیق را دارد و برای این کار بهتر است با یک دکتر روماتولوژی آنلاین مشورت کنید.

انواع آزمایش روماتیسم

چندین آزمایش خون وجود دارد که به تشخیص روماتیسم یا بیماری های روماتیسمی کمک می‌کند.

تست فاکتور روماتوئید (RF)

وجود آنتی بادی هایی به نام فاکتورهای روماتوئید را که اغلب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یافت می شود، تشخیص می دهد.

تست آنتی بادی

این آزمایش به تشخیص آرتریت روماتوئید کمک می کند. افزایش سطح آنتی بادی های ضد CCP اغلب نشان دهنده این بیماری است.

سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR یا sed rate)

تست ESR میزان ته نشین شدن گلبول های قرمز خون را در یک لوله اندازه گیری می کند. مقادیر بالاتر از ESR طبیعی می تواند وجود یک بیماری التهابی یا روماتیسمی را نشان دهد.

 آزمایش پروتئین واکنشی C

CRP نشانگر التهاب در بدن است. افزایش سطح CRP می تواند نشان دهنده وجود و شدت التهاب باشد که در بیماری های روماتیسمی شایع است.

آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)

تست ANA برای تشخیص وجود اتوآنتی بادی هایی که به سلول ها و بافت های بدن حمله می کنند استفاده می شود. نتایج مثبت ANA می تواند نشان دهنده چندین بیماری خودایمنی از جمله لوپوس اریتماتوی سیستمیک و آرتریت روماتوئید باشد.

آزمایش اسید اوریک

آزمایش اسید اوریک به طور خاص برای تشخیص روماتیسم استفاده نمی شود، بلکه برای اندازه گیری سطح اسید اوریک در خون استفاده می شود. سطوح بالای اسید اوریک می تواند نشانه ای از بیماری هایی مانند نقرس باشد که در آن کریستال های اسید اوریک در مفاصل انباشته می‌شوند. از سوی دیگر، روماتیسم اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از شرایطی است که مفاصل، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آزمایش خون روماتیسم

آزمایش خون برای تشخیص روماتیسم

روماتیسم به طیف متنوعی از شرایط اطلاق می شود که باعث التهاب و درد در مفاصل، ماهیچه ها و سایر بافت ها می شود. برای تشخیص روماتیسم، یک ابزار تشخیصی رایج، آزمایش خون است.

آزمایش روماتیسم با هدف شناسایی نشانگرها یا آنتی بادی های خاصی است که با بیماری های روماتیسمی مختلف مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا نقرس مرتبط هستند.

یکی از نشانگرهای رایجی که در آزمایش خون برای روماتیسم بررسی می شود، فاکتور روماتوئید (RF) است. RF آنتی بادی است که سایر آنتی بادی ها را هدف قرار می دهد و وجود آن در خون ممکن است نشان دهنده روماتیسم مفصلی باشد. با این حال، همه افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید RF ندارند و برخی از افراد بدون این بیماری ممکن است سطح RF بالایی داشته باشند. بنابراین، آزمایشات اضافی برای تشخیص دقیق مورد نیاز است.

نشانگر دیگری که مکرراً آزمایش می شود آنتی بادی پپتید سیترولین دار سیکلیک (anti-CCP) است. وجود آنتی بادی های ضد CCP به شدت با آرتریت روماتوئید مرتبط است. علاوه بر این، آزمایش روماتیسم ممکن است میزان رسوب گلبول قرمز (ESR) و سطح پروتئین واکنشی C را اندازه گیری کند. این نشانگرها منعکس کننده میزان التهاب در بدن هستند و می توانند به نظارت بر پیشرفت بیماری های روماتیسمی در طول زمان کمک کنند.

آزمایش خون برای روماتیسم نقش بسزایی در تشخیص و درمان شرایط مختلف روماتیسمی دارد.

آزمایش خون

برای تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص روماتیسم باید با روماتولوژیست مشورت کنید. یک دکتر روماتولوژی آنلاین متخصصی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالاتی که مفاصل، ماهیچه ها و استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، از جمله روماتیسم آموزش دیده است. او می تواند علائم شما را ارزیابی کرده، معاینات را انجام داده، آزمایش های مربوطه را برای شما نوشته و گزینه های درمانی مناسب را ارائه کند.

علامت اختصاری روماتیسم در آزمایش خون

  • در نظر داشته باشید که تفسیر و یا خواندن ازمایش روماتیسم باید توسط متخصص روماتولوژی انجام شود اما برخی از علائم این آزمایش اشاره خواهد شد.
  • (RF): سطح بالای RF می تواند نشان دهنده آرتریت روماتوئید باشد، اما سایر شرایط نیز می توانند باعث نتیجه مثبت شوند.
  • (ACPA): مشابه آزمایش RF، این آزمایش سطوح آنتی بادی های ضد پروتئین های سیترولینه شده را که معمولا در افراد مبتلا به RA یافت می شود، ارزیابی می کند.
  • (ESR): این آزمایش سرعت ته نشین شدن گلبول های قرمز خون در انتهای لوله آزمایش را اندازه گیری می کند. افزایش ESR می تواند نشان دهنده التهاب در بدن باشد که علامت بارز بسیاری از بیماری های روماتیسمی است.
  • C (CRP); مانند ESR، این آزمایش سطح پروتئین تولید شده توسط کبد در پاسخ به التهاب را اندازه گیری می کند. سطوح بالای CRP می تواند نشان دهنده التهاب فعال در بدن باشد.
  • (CMP): این گروه از آزمایش ها جنبه های مختلف عملکرد اندام ها از جمله سلامت کلیه و کبد، تعادل الکترولیت ها و سطح قند خون را ارزیابی می کند. نتایج غیرطبیعی در این آزمایش ها می تواند نشان دهنده عوارض زمینه ای مرتبط با بیماری های روماتیسمی باشد.

فاکتور روماتوئید (RF) چیست؟

فاکتور روماتوئید (RF) یک آزمایش آزمایشگاهی است که سطح آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی را در پاسخ به آرتریت روماتوئید (RA) اندازه گیری می کند. این آنتی بادی ها می توانند به بافت های بدن حمله کنند و منجر به آسیب مفاصل و سایر علائم RA شود.

آزمایش RF اغلب برای کمک به تشخیص RA و همچنین برای نظارت بر پیشرفت بیماری و اثربخشی درمان استفاده می شود. سطح بالای RF در خون می تواند نشان دهنده احتمال بیشتر ابتلا به RA باشد، اما این یک آزمایش تشخیصی قطعی نیست. عوامل دیگری مانند درد، تورم و سفتی مفاصل و همچنین معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی نیز در هنگام تشخیص RA در نظر گرفته می‌شوند.

سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)

ESR آزمایشی است که سرعت نشستن گلبول‌های قرمز خون (گلبول‌های قرمز) در انتهای لوله آزمایش را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند برای کمک به تشخیص و نظارت بر شرایط مختلف مانند عفونت‌ها، اختلالات خودایمنی و انواع خاصی از سرطان استفاده شود.

هنگامی که بدن دچار التهاب می شود، گلبول های قرمز شکننده تر می شوند و تمایل دارند به هم جمع شوند. در نتیجه، آنها در ته لوله آزمایش سریعتر از شرایط عادی ته نشین می شوند. با اندازه‌گیری زمان ته نشین شدن گلبول‌های قرمز خون، پزشکان می‌توانند تصوری از سطح التهاب موجود در بدن پیدا کنند.

چند چیز وجود دارد که می تواند بر نتایج آزمایش ESR تأثیر بگذارد، مانند سن، جنسیت و برخی داروها. به عنوان مثال، افراد مسن و زنان به ترتیب دارای مقادیر ESR بالاتری نسبت به بزرگسالان جوان و مردان هستند. علاوه بر این، برخی داروها، مانند کورتیکواستروئیدها، می توانند مقادیر ESR را کاهش دهند.

سرعت رسوب گلبول قرمز

پروتئین واکنشی سی (CRP)

پروتئین واکنشی سی (CRP) پروتئینی است که توسط کبد در پاسخ به التهاب در بدن تولید می شود. هنگامی که بدن التهاب را تشخیص می دهد، CRP را در جریان خون آزاد می کند، یعنی همانجایی که می توان آن را با آزمایش خون اندازه گیری کرد.
سطوح بالای CRP در خون می تواند نشان دهنده وجود التهاب در بدن باشد و ممکن است ناشی از شرایط مختلفی مانند عفونت، آسیب یا اختلالات خود ایمنی باشد. CRP اغلب به عنوان نشانگر التهاب استفاده می شود و می تواند به پزشکان در شناسایی و نظارت بر شرایطی مانند مواردی مانند اختلالات خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس کمک کند.
البته سطوح CRP می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت و برخی داروها قرار گیرد. بنابراین، تفسیر نتایج آزمایش CRP در ارتباط با سایر تست‌های تشخیصی و معاینه فیزیکی مهم است.

پروتئین واکنشی سی

آزمایش روماتیسم در منزل

علاوه بر اینکه می‌توانید از بخش آزمایش در منزل، تست روماتیسم را ثبت سفارش کنید، می‌توانید با شماره پشتیبانی مجموعه “حال” نیز تماس بگیرید تا کارهای هماهنگی برای حضور نمونه گیر برای انجام آزمایش روماتیسم در منزل برای شما انجام شود.

برای افرادی که ممکن است اضطراب یا ناراحتی مرتبط با انجام آزمایش را داشته باشند، انجام این کار در خانه می تواند این نگرانی ها را کاهش دهد. ضمن اینکه با انتخاب یک آزمایش خون خانگی، در زمان با ارزشی که برای رفت و آمد به آزمایشگاه یا کلینیک صرف شده است، صرفه جویی خواهید کرد.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات