جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تزریق سرم در منزل / چگونه در منزل سرم بزنیم

تزریق سرم در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تزریق سرم در منزل یکی از اعمال درمانی مهم برای سلامتی بیماران است. در این روش مایعات ضروری برای بدن از جمله آب، املاح و داروها از طریق تزریق داخل وریدی به یکی از سیاهرگ‌های بدن وارد و در جریان خون توزیع می‌شوند. از آن‌جا که تک تک سلول‌های بدن انسان برای حیات به آب وابسته هستند، تزریق سرم برای کسانی که اسهال و استفراغ دارند، دچار آسیب یا سوختگی شده‌اند یا به دلیل جراحی یا بیماری قادر به خوردن غذا نیستند، ضروری است.

اگر می‌خواهید برای تزریق سرم نیاز به خروج از منزل نداشته باشید و به آسانی آن را در محیط امن و راحت منزل خودتان انجام دهید، می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل حال از جمله تزریق سرم، آمپول و… در منزل استفاده کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با این روش و مزایای آن بیش‌تر آشنا شوید.


تصویر خدمات اقساطی

طریقه تزریق سرم در منزل

تزریق سرم که به شکل تزریق وریدی انجام می‌شود، سریع‌ترین راه برای رساندن مایعات و داروها به داخل بدن است. این کار باید توسط کارشناس آموزش‌دیده یا پرستاران باتجربه انجام شود. اصلی‌ترین نکته در مورد تزریق سرم، پیدا کردن رگ مناسب است. به طور کلی وریدهای موجود در دست و ساعد به ویژه حفره آرنج، مناسب‌ترین عروق برای سرم زدن هستند. البته در شرایط خاص و برای برخی افراد مثل سالمندان و کودکان می‌توان از رگ‌های دیگر هم استفاده کرد.

برای تزریق سرم به ابزارهایی مثل تورنیکت یا رگ‌بند، محلول ضدعفونی کننده، چسب، گاز استریل، آنژیوکت با سایز مناسب، باتل سرم متصل به ست و در صورت لزوم به آتل رگ‌گیری برای کودکان نیاز است. مراحل تزریق سرم در منزل یا بیمارستان به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا دست‌های خود را به خوبی ضدعفونی کنید و در صورت لزوم، دستکش بپوشید
  • همه ویال‌های تزریقی را ضدعفونی کنید
  • بیمار را در محل مناسبی بخوابانید و با بررسی وریدها، مناسب‌ترین آن‌ها را برای تزریق شناسایی کنید
  • از بیمار بخواهید دست خود را مشت کند. سپس تورنیکت را حدود ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از محل تزریق ببندید و با زدن چند ضربه آهسته بر روی محل ورید، آن را به طور دقیق پیدا کنید
  • به آرامی سیاهرگ را لمس کنید. اگر رگ خیلی سفت است، مناسب تزریق نیست و بهتر است رگ دیگری پیدا کنید
  • بعد از پیدا کردن ورید مناسب، محل را ضدعفونی کنید
  • پوشش سوزن را خارج کنید و آماده نگه دارید
  • رگ را در جای خود نگه دارید و سوزن را با زاویه کم‌تر از ۲۵ درجه وارد کنید
  • بعد از ورود سوزن سرم، آنژیوکت را پایین بیاورید و به جلو حرکت دهید
  • سپس تورنیکت را باز کنید و انتهای ست سرم را به آنژیوکت وصل کنید
  • از چسب برای ثابت نگه داشتن سوزن در محل تزریق استفاده کنید
  • حرکت مایع در لوله را بررسی کنید و سرعت آن را به اندازه مورد نیاز تنظیم کنید

طریقه سرم زدن

مزایای تزریق سرم در منزل

تزریق سرم فرآیندی زمان‌بر است و بسته به حجم سرم و وضعیت بدن بیمار، بین سی دقیقه تا بیش از یک ساعت طول می‌کشد. اگر زمان انتظار در مراکز درمانی برای تزریق سرم را هم به این زمان اضافه کنید، احتمالا باید حداقل دو تا سه ساعت از وقت خود را به این کار اختصاص دهید. البته به شرط این که برای رسیدن به مرکز درمانی نیازی به طی مسافت طولانی و ماندن در ترافیک و… نداشته باشید.

با در نظر گرفتن کلیه این شرایط، به نظر می‌رسد که تزریق سرم در منزل از نظر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها کاملا مناسب است و به ویژه از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند. تزریق سرم در منزل مزایای دیگری هم دارد؛ از جمله:

  • عدم نیاز به خروج از منزل به ویژه برای سالمندان و افراد ناتوان (درباره مزایای پرستار سالمند در منزل می‌توانید این مطلب را بخوانید)
  • سرم تراپی در محیط امن و راحت منزل
  • عدم نیاز به ایستادن یا نشستن طولانی در سالن انتظار برای خالی شدن تخت و تزریق سرم
  • حضور اطرافیان و اعضای خانواده در کنار بیمار برای رفع نیازهای او
  • حضور پرستار در تمام طول مدت سرم تراپی در کنار بیمار و بررسی وضعیت او
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار در اثر قرار گرفتن طولانی در محیط آلوده مراکز درمانی به ویژه در دوران شیوع بیماری آنفولانزا و کرونا

تزریق سرم در منزل

سرم تراپی در اطفال

تزریق سرم برای کودکان کار سختی است و نیاز به توانایی و مهارت زیادی دارد. پرستاران خبره که بارها این کار را تجربه کرده‌اند، قادر به کنترل استرس کودک از طریق گفت‌و‌گو با او هستند. مراحل تزریق سرم در کودکان مانند بزرگسالان است. البته می‌توانید از وریدهای پشت پا برای تزریق سرم در کودکان هم استفاده کنید. لازم است در مرحله تزریق سرم به کودک حتما یک نفر دست یا پای کودک را برای رگ‌گیری ثابت نگه دارد تا سوزن بدون مشکل وارد ورید شود.

حضور در محیط مراکز درمانی و بیمارستان برای کودکان استرس‌زا است و این موضوع می‌تواند باعث تشدید اضطراب ناشی از تزریق سرم شود. به همین دلیل تزریق سرم در منزل برای کودکان یکی از بهترین گزینه‌هاست. تزریق سرم در منزل برای کودک باعث می‌شود تا او علاوه بر حضور در محیط امن منزل، از وجود پدر و مادر و سایر اعضای خانواده دلگرمی بگیرد و این کار را بدون نگرانی انجام دهد.

سرم تراپی برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به موارد مخدر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و هر پزشک با توجه به شرایط بیمار، شدت وابستگی به ماده مخدر، نوع اعتیاد و… راهکار درمانی مناسبی برای او پیشنهاد می‌کند. سرم تراپی برای ترک اعتیاد یکی از راهکارهای درمانی است که در کمپ‌های ترک اعتیاد یا منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته فراموش نکنید که هر نوع تزریق سرم در منزل با هدف ترک اعتیاد باید با تجویز پزشک و در دوزهای تعیین‌شده انجام شود. البته می‌توانید برای مشاوره ترک اعتیاد آنلاین از این قسمت اقدام کنید.

سرم‌ها و ترکیباتی که برای تزریق به معتادان استفاده می‌شوند، به دو شکل درمانی و تقویتی هستند. داروهای تزریق شده از طریق سرم‌ تراپی بر روی گیرنده‌های مواد مخدر در مغز اثر می‌گذارند و عملکرد آن‌ها را متوقف می‌کنند. به همین ترتیب اگر فردی از مواد مخدری مثل مورفین، هروئین، متادون و…  در دوزهای بالا استفاده کرده باشد، او را از حالت اوردوز نجات می‌دهد. سرم‌های تقویتی هم با هدف بهبود سلامتی عمومی فرد معتاد و تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن او انجام می‌شود.

سرم تراپی برای ترک اعتیاد یک شبه منجر به ترک اعتیاد نمی‌شود؛ بلکه یک فرآیند تدریجی است که کم کم باعث قطع وابستگی بیمار به مواد مخدر خواهد شد. اگر پزشک برای شما با هدف ترک اعتیاد، سرم تراپی را تجویز کرده است و تمایل به خروج از منزل برای انجام آن ندارید، می‌توانید از خدمات تزریق سرم در منزل سامانه حال استفاده کنید. این روش برای درمان معتادانی که می‌خواهند تا زمان قطع وابستگی، از قرارگرفتن در شرایط وسوسه‌انگیز و احتمال بازگشت به مصرف مواد خودداری کنند، بسیار مناسب است تا هر چه زودتر به نتیجه دلخواه برسند.

سرم تراپی

تزریق سرم در منزل برای سرماخوردگی

همه شما قطعا تجربه بیماری سرماخوردگی را دارید و می‌دانید که یک بیمار مبتلا به سرماخوردگی چقدر خسته، کلافه و ناراحت است. در برخی موارد ممکن است پزشک برای تسریع بهبودی این بیماران سرم تجویز کند. تزریق سرم با تامین آب و املاح مورد نیاز بدن، می‌تواند سرعت بهبودی را بیش‌تر کند. با این حال، ماندن در صف انتظار مراکز درمانی برای تزریق سرم احتمالا برای یک بیمار سرماخورده به شدت آزاردهنده و خسته کننده خواهد بود.

اگر در چنین شرایطی قرار دارید، از خدمات تزریق سرم در منزل به جای مراجعه حضوری به مراکز درمانی استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید در حالی که روی تخت راحت خود در منزل دراز کشیده‌اید و سرتان را روی بالشت محبوب‌تان قرار داده‌اید، زیر نظر یک کارشناس متخصص و حرفه‌ای، سرم تراپی انجام دهید. علاوه بر این، خدمات پرستاری در منزل حال به شما این امکان را میدهد تا به جز سرم، کلیه آمپول‌های تقویتی، انواع آنتی بیوتیک‌ و… را هم بدون نیاز به خروج از منزل تزریق کنید.

تزریق سرم در منزل برای کرونا

بیماری کرونا با شدت مختلفی افراد را درگیر می‌کند و بعضی از این بیماران به درمان‌های جدی و تخصصی نیاز دارند. در بیش‌تر موارد لازم است که برای تزریق داروهای آن از سرم تراپی استفاده شود. از آن‌جا که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا با ضعف و خستگی شدید ناشی از بیماری مواجه هستند، تزریق سرم علاوه بر تامین مایعات و املاح مورد نیاز بدن، با انتقال سریع‌تر داروها به جریان خون به درمان سریع‌تر بیماران هم کمک می‌کند. اما به بیماران مبتلا به کرونا مرتبا توصیه می‌شود که برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران، از حضور در مراکز شلوغ مثل بیمارستان‌ها خودداری کنند. پس چاره کار چیست؟

تزریق سرم در منزل یک راهکار مفید و موثر برای همه بیماران به ویژه مبتلایان به کرونا است تا بتوانند در محیط راحت و امن منزل خود، بدون احتمال آلوده کردن اطرافیان سرم تراپی انجام دهند. پرستاران اعزامی به منزل این بیماران هم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اقدام به تزریق سرم می‌کنند و در تمام مراحل سرم تراپی در کنار بیمار هستند و وضعیت او را چک می‌کنند.

تزریق سرم در منزل

بهترین راه برای تزریق سرم در منزل

گاهی ممکن است آماده شدن برای خروج از منزل و حضور در مراکز درمانی برای تزریق سرم یا آمپول، سخت‌ترین کاری باشد که از یک بیمار انتظار دارید. مراجعه به مراکز درمانی به ویژه برای تزریق سرم که کاری زمان‌بر و طولانی است، احتمالا دشواری‌های زیادی دارد. به همین دلیل، سامانه حال با هدف افزایش رفاه کاربران و خدمات‌رسانی بهتر و سریع‌تر به آن‌ها، خدمات تزریقات در منزل از جمله تزریق سرم در منزل را توسط کارشناسان حرفه‌ای و آموزش‌دیده راه‌اندازی کرده است.

شما برای استفاده از این خدمات تنها باید درخواست خود را از طریق سایت یا اپلیکیشن این سامانه ثبت کنید. پس از آن در سریع‌ترین زمان ممکن، متخصصان حرفه‌ای حال برای انجام تزریقات در منزل یا سرم تراپی به آدرس ذکر شده مراجعه می‌کنند. این متخصصان در تمام طول سرم تراپی در کنار بیمار هستند و پس از پایان کار، محل را ترک می‌کنند.

 

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/intravenous-injection#how-it-works

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/21635-iv-fluids

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/intravenous-drug-administration

https://www.healthline.com/health/intravenous-medication-administration-what-to-know#uses

https://infusionassociates.com/how-does-an-iv-work/

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات