جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خواص شگفت‌انگیز جعفری برای سلامتی

خواص جعفری
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

جعفری یکی از سبزی‌های خوارکی در رسته‌ کرفس‌سانان است که به سبب مزه‌ محبوبی که دارد یکی از گیاهان طعم دهنده در بیشتر آشپزی‌های آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه است. خاستگاه اولیه این گیاه در مناطق آفریقای شمالی، جنوب و غرب اروپا بوده است. این گیاه با نام‌های دیگری مانند کرفس مقدونی و پرسیل معطر نیز شناخته می‌شود. گیاه جعفری در زبان انگلیسی به نام‌های chervil  و parsley خوانده می‌شود. این گیاه جدا از کاربردهای فراوانی که در آشپزی دارد، یکی از گیاهان خوارکی بسیار مغذی‌ست که ثابت شده مزایای فراوانی برای سلامتی افراد دارد. برای شناخت خواص جعفری، این گیاه پرخاصیت و خوشمزه با حال همراه باشید.



تصویر خدمات اقساطی

جعفری سرشار از مواد مغذی

گیاه جعفری با وجود کالری کم، حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌های زیر است که می‌توانند یک منبع غذایی مناسب برای همه افراد به شمار برود. این گیاه حاوی میزان خوبی از آهن و اسید فولیک است که می‌تواند نفش موثری در سلامت بدن انسان داشته باشد.

گیاه جعفری سرشار از مواد مغذی است

جعفری یک منبع غذایی مناسب برای دریافت ویتامین‌های A، C و K است

  • ویتامین A: یک ماده مغذی ضروری است که نقش مهمی در ایمنی و سلامت چشم ایفا می‌کند. به علاوه، مصرف این ویتامین می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود ببخشد.
  • ویتامین C: به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های بالا یک منبع خوراکی بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند سلامت قلب افراد را نیز تضمین کند. علاوه بر این ویتامینC می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

شما همینطور می‌توانید درباره خواص بادام زمینی که سرشار از آنتی اکسیدان است.

  • ویتامین K: یک منبع خوراکی مفید برای استحکام و حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها است. مصرف روزانه جعفری می‌تواند به خوبی میزان این ویتامین را در بدن افزایش داده و از لخته شدن خون در بدن نیز جلوگیری کند.

این گیاه علاوه بر دارا بودن ویتامین‌هایی که نام‌شان برده شد، منبع بسیار خوبی از منیزیم، پتاسیم، آهن، فولیک اسید و کلسیم است. این نکته را هم به یاد داشته باشید که عصاره گیاه جعفری می‌تواند در کاهش سطح قند خون بسیار مفید باشد و به همین دلیل استفاده آن به بیماران دیابتی به شدت توصیه می‌شود.

شما همینطور می‌توانید درباره خواص بروکلی ، این خوراکی بی‌نظیر مطلبی را در حال بخوانید.

خواص جعفری برای کبد

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، جعفری به دلیل دارا بودن مواد مغذی می‌تواند در سلامت بدن تاثیر بسزایی بگذارد. یکی دیگر از تاثیرات مفید این سبزی پرفایده، خاصیت سم‌زدایی آن است. از آنجایی که کبد وظیفه اصلی دفع سموم بدن را بر عهده دارد، حفظ سلامت آن بسیار مهم است؛ اما با توجه به سبک زندگی و روش‌های تغذیه‌ نامناسب امروزی، سلامت این عضو مهم از بدن می‌تواند در معرض خطرات و عوارض جبران‌ناپذیری قرار بگیرد؛ پس بهتر است با رعایت رژیم‌های مناسب غذایی تا آنجا که می‌توانیم از بروز خطرات احتمالی در کبد جلوگیری کنیم. به دلیل این‌که مصرف جعفری در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و می‌تواند از بروز بسیاری از امراض جلوگیری کند، بهتر است با مصرف روزانه عصاره این گیاه همراه با دو عدد لیمو ترش، به کمک کبد خود بشتابید تا سموم ناشی از تغذیه نامناسب فست‌فودها، غذاهای چرب و مواد قندی که در بدن تجمع کرده‌اند، دفع شده و سلامت بدن‌تان تضمین شود.

درباره خواص دارویی بادیان ختایی بیشتر بدانید

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی جعفری

  • جعفری به میزان لازم
  • ۲ عدد لیمو ترش
  • ۲ لیتر آب

پس از ترکیب مواد ذکر شده، نوشیدنی شما آماده است تا کبد‌تان را برای دفع سموم و چربی‌سوزی یاری کند و سلامت بد‌ن‌تان را ضمانت کند. می‌توانید این نوشیدنی را طی چند نوبت در روز مصرف کرده و به عادت غذایی خود تبدیل کنید.

درباره خواص آب لیمو و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.


خواص جعفری برای لاغری

اگر قصد اجرای یک رژیم غذایی مناسب برای کم کردن وزن خود را دارید بهتر است از جعفری در برنامه غذایی خود غافل نشوید و از فواید مثبت آن خود را بهره‎مند سازید. مصرف این گیاه می‌تواند به کاهش وزن در مدت زمانی کوتاه، کمک قابل توجهی کند. وجود مقادیر قابل توجهی از کلروفیل که سبب عدم رشد باکتری‌های مضر شده و نیز از گسترش سموم در بدن جلوگیری می‌کند، می‌تواند چربی‌های اضافی را سوزانده و وزن بدن را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از گیاه جعفری به طور مرتب و روزانه باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا تاثیرات مثبت خود را نشان دهد. جعفری می‌تواند به راحتی سموم را از بدن دفع کرده و موجب شود تا میزان آنزیم‌های مضر در بدن کاهش پیدا کند.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

نوشیدنی‌ مفید لاغری، تهیه شده از جعفری

 اسموتی جعفری با لیمو و انگور

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی مفید و خوشمزه:

  • ۲۵ گرم جعفری
  • ۱۵۰ گرم انگور سبز
  • ۱ عد لیمو ترش
  • چند قالب یخ به مقدار لازم

با اضافه کردن مقداری آب به این ترکیب، اسموتی مفید و رژیمی شما آماده نوش جان کردن است.

بیشتر بخوانید: سرکه سیب برای کاهش وزن

خواص آب جعفری

خواص آب جعفری

مصرف آب جعفری می‌تواند سموم بدن را کاهش داده و سبب پاکسازی شود

جعفری از جمله گیاهانی است که برای بخش‌های مختلفی از سلامت بدن مفید بوده و می‌تواند تاثیر بسزایی روی بهبود مکانیسم بدن بگذارد و تندرستی افراد را تضمین کند. استفاده از آب این گیاه می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شود و از بروز انواع آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی و ‌ذات‌الریه به خصوص در فصول سرد جلوگیری کند. درباره حساسیت فصلی می‌توانید مطلبی را در حال بخوانید.

از دیگر فواید استفاده از آب جعفری می‌توان به جلوگیری از سرطان‌های پوست، سرطان سینه و پروستات اشاره کرد. استفاده منظم و مرتب از آب جعفری می‌تواند سبب تقویت دستگاه گوارش شود و از عارضه سوهاضمه جلوگیری ‌کند. همچنین می‌تواند در ایجاد سلول‌های تازه تاثیر بگذارد و با تغییرات مثبت بر عملکرد کلیه‌ها، سبب ازیاد ادرار شده و سموم و آنزیم‌های مضر را دفع کند و بدن را در حالت پاکسازی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: تکرر ادرار و کمر درد

برای به دست آوردن آب تصفیه شده جعفری بهتر است چند دسته از آن را چند بار در آب خیس کرده و به خوبی آبکشی کنید تا آلودگی‌های سطحی آن کاملا تمیز و برطرف شود. سپس آنها را همراه با ساقه داخل مخلوط‌کن ریخته و مقداری آب تازه به آن اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط نمایید، برای طعم‌دار کردن بیشتر این ترکیب می‌توانید چند قطره لیمو ترش هم به آن اضافه و سپس میل کنید. به یاد  داشته باشید بهتر است پس از آماده شدن این ترکیب، آن را زودتر مصرف کنید و از نگه داشتن آن در مدت زمان طولانی خودداری کنید.

خواص جعفری برای پوست

از آنجایی که جعفری سرشار از ویتامین A و C است، وجود این ویتامین‌ها در بدن برای سلامت پوست می‌تواند بسیار مفید بوده و شادابی و لطافت پوست را به دنبال داشته باشد. پس بهتر است در برنامه غذایی خود استفاده از این گیاه را حتما بگنجانید. مصرف جعفری می‌تواند چربی پوست را متعادل کرده و منافذ را پاکسازی و تمیز کند که همین امر باعث می‌شود تا پوست کمتر در معرض عوامل آسیب‌زا مانند آکنه و یا جوش قرار بگیرد.

نکته قابل توجه دیگر این است که جعفری به دلیل دارا بودن مقادیری روی، می‌تواند سبب پاکسازی پوست شود و بافت‌های تازه را جایگزین سلول‌های کهنه کرده و از بروز لکه‌های پوستی جلوگیری کند. در واقع جعفری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند تولید کلاژن در پوست را افزایش بدهد و از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و روند چین و چروک و پیری پوست را به تعویق بیاندازد. ترکیب جعفری با آب لیمو در کاهش نقاط تیره و رنگ پریدگی پوست تاثیر بسزایی می‌گذارد و شفافیت و شادابی معجزه‌آسایی را برای پوست‌تان به همراه می‌آورد. جعفری همچنین به دلیل دارا بودن بتاکاروتن به راحتی می‌تواند سبب التیام زخم‌های پوستی شود و ترمیم پوست را سرعت بخشد.

به افرادی که دارای پوست چرب هستند توصیه می‌‍‌شود مقداری جعفری را در کاسه‌ای له کرده و با کمی عسل مخلوط کنند، سپس ترکیب سبز رنگ به وجود آمده را روی صورت خود مالیده و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه صبر کنند و بعد صورت خود را با آب ولرم شست‌وشو دهند. ترکیب آنتی باکتریال عسل و جعفری سبب می‌شود تا پوست در برابر باکتری‌هایی که موجب ایجاد لکه و جوش‌ می‌شوند متعادل شده و مقاومت خوبی پیدا کرده و از التهاب‌های آن کاسته شود.

همچنین برای ارتباط با مشاوران پوست و مو میتوانید با دکتر انلاین پوست سامانه حال ارتباط بگیرید.

بیشتر بخوانید: کرم مرطوب کننده پوست خشک

خواص جعفری برای مو

جعفری به دلیل دارا بودن مواد مغذی، گزینه بسیار مناسبی برای درمان مشکلات مربوط به مو محسوب می‌شود. مس موجود در گیاه جعفری سبب می‌شود رنگدانه‌های مو کمتر در معرض آسیب قرار گرفته و موی سر در مدت زمان بیشتری بتواند رنگ طبیعی خود را حفظ کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر از شوره سر رنج می‌برید، شست‌وشوی سر با دم کرده برگ‌های جعفری می‌تواند یکی از درمان‌های مفید برای برطرف شدن این مشکل باشد.

خواص دمنوش جعفری

این روزها در اکثر نقاط دنیا از شرق تا غرب دور، مصرف دمنوش‌های مختلف بسیار مورد توجه افراد قرار دارد. نوشیدنی‌های خوش طعم و پرخاصیتی که می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای سایر نوشیدنی‌های مضر و بی‌فایده باشند. دمنوش جعفری هم از این قاعده مستثنا نیست و استفاده از آن فواید بسیاری را برای سلامت جسم افراد به دنبال دارد.

خواص دمنوش جعفری

مصرف روزانه دمنوش جعفری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

بهتر است برای تهیه یک دمنوش خوشمزه و پر خاصیت، از برگ‌های تازه این گیاه استفاده کنید. آنها را در یک قوری متوسط همراه با مقداری آب و یک برش لیمو ترش و مقدار دلخواهی عسل (با توجه به میزان علاقه‌تان به شیرین بودن نوشیدنی)  مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بخار کتری دم بکشد، سپس دمنوش حاصل را در فنجان ریخته و نوش جان کنید.

مصرف مرتب دمنوش جعفری در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به بهبود موارد زیر کمک قابل توجهی کند:

  • سلامت قلب
  • تقویت دستگاه ایمنی
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا و رفع رفلاکس یا برگشت غذا به مری
  • کاهش وزن
  • پاکسازی و سم‌زدایی کبد
  • رفع آلرژی و حساسیت‌های فصلی
  • التیام امراض تنفسی و بهبود عملکرد ریه
  • رفع بوی بدن دهان
  • کنترل فشار خون
  • کاهش کلسترول بد یا همان LDL
  • کاهش خطر متاستاز در سلول‌های سرطانی
  • تقویت بینایی و کاهش خطر آب مروارید و ایجاد لکه زرد چشمی
  • شادابی و کلاژن سازی پوست
  • کاهش عفونت‌های مثانه و سنگ کلیه

این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد جعفری به علت دارا بودن طبع گرم و خشک می‌تواند ضررهایی را برای بدن به دنبال داشته باشد. پس بهتر در استفاده از این گیاه پرخاصیت میانه‌وری کرده و از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

 

سوالات متداول

جعفری برای چه چیزی خوب است؟

مصرف جعفری از آنجایی که سرشار از مواد مغذی است می‌تواند در بسیاری از موارد سلامت بدن را تضمین کند و در برخی مواقع هم باعث بهبود امراض مختلف شود. جعفری با توجه به خاصیت سم زدایی و پاکسازی قابلیت دارد تا بدن را از وجود سموم و آنزیم‌های مضر تصفیه کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی شود.

خواص جعفری برای خانم ها چیست؟

گیاه جعفری به دلیل بالا بودن میزان رنگدانه‌ها یا همان فلانوئید سبب کاهش سلول‌های سرطان سینه شده و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دمنوش جعفری می‌تواند در کاهش دردهای قاعدگی و تنظیم چرخه آن تاثیر چشمگیری داشته باشد و از کمردردها و دل دردهای شدید این دوره جلوگیری کند و میزان آن را به حد قابل توجهی کاهش دهد.

فواید جعفری برای سنگ کلیه چیست؟

جعفری به علت اینکه جز خوراکی‌های مدر محسوب می‌شود تاثیر مستقیم در کنترل امراض مربوط به کلیه دارد. ریشه این گیاه برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بسیار مفید بوده و می‌تواند درد ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد.

مضرات جعفری چیست؟

افرادی که دارای حساسیت‌های پوستی و آلرژی‌های شدید هستند بهتر است تا آنجایی که می‌توانند از مصرف این گیاه خودداری کنند. این نکته را هم به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند عملکرد برعکس داشته و باعث کند شدن گردش خون شود و محرک اعصاب باشد.


منابع

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات