جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

باز کردن گچ در منزل / نحوه باز كردن گچ دست و پا

باز کردن گچ در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

باز کردن گچ در منزل شاید به نظر آسان بیاید اما می‌تواند در مواقعی خطرناک نیز باشد. گچ پا تاریخچه ای جذاب دارد که به دوران باستان باز می‌گردد. در واقع، استفاده از گچ پا را می توان به مصریان باستان نسبت داد که از آن به عنوان دارویی برای درمان بیماری های مختلف پا استفاده می کردند. یونانی ها و رومی ها نیز به خواص درمانی گچ پا پی بردند و از آن برای درمان همه چیز از پینه و تاول گرفته تا آسیب های جدی تر پا استفاده کردند. این نسخه‌های اولیه گچ پا با استفاده از مواد طبیعی مانند عسل، موم و روغن زیتون بود.

در طول قرون وسطی، گچ پا همچنان به عنوان یک درمان رایج برای بیماری های مربوط به پا مورد استفاده قرار می گرفت. تا زمان رنسانس که گچ پا واقعاً به محصولی که امروز می شناسیم تبدیل شد. در قرن شانزدهم، گچ پا به طور گسترده‌تری در دسترس قرار گرفت و در داروخانه‌های سراسر اروپا فروخته شد. گچ با استفاده از مواد مختلفی از جمله گیاهان، روغن ها و رزین ها ساخته می شد و اغلب قبل از خواب روی پاها اعمال می شد. در ادامه درباره باز کردن گچ در منزل و نحوه بازکردن آن صحبت خواهیم کرد. می‌توانید برای درخواست باز کردن گچ در خانه از سرویس خدمات پزشکی در منزل در مجموعه «حال» استفاده کرده و این کار را توسط متخصص و در منزل خود انجام دهید


تصویر خدمات اقساطی

گچ فایبرگلاس چیست

گچ فایبرگلاس که به نام گچ تقویت شده فایبرگلاس یا FRP نیز شناخته میشود، نوعی گچ است که با الیاف فایبر گلاس تقویت می شود. معمولاً در پروژه های ساخت و ساز و نوسازی به عنوان جایگزینی برای گچ یا دیوار خشک سنتی استفاده می شود. افزودن الیاف فایبر گلاس به مخلوط گچ، آن را قوی‌تر و بادوام‌تر از گچ سنتی می‌کند. علاوه بر این، گچ فایبرگلاس در برابر آب نیز مقاوم است و برای استفاده در محیط های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه ایده آل است. اما درمورد بدن انسان می‌توان گفت قالب فایبرگلاس نوعی گچ است که معمولاً برای بی حرکت کردن استخوان های شکسته در پاها استفاده می شود و هنگامی که گچ استفاده می شود، سفت شده و ساختاری محکم را در اطراف ناحیه آسیب دیده تشکیل می دهد که به حفظ استخوان ها در زمان بهبودی کمک می کند.

مراقبت های پای گچ گرفته شده

از آنجا که اطمینان از بهبودی و جلوگیری از هر گونه عارضه بسیار مهم است بنابراین مراقبت از پای گچ گرفته نکته ای حیاتی است. یکی از مهم ترین نکاتی که در مراقبت از پای گچ گرفته شده باید به خاطر بسپارید این است که آن را همیشه خشک و تمیز نگه دارید و به عنوان مثال از شنا کردن یا خیس کردن گچ‌ها اجتناب کنید و اطراف گچ را نیز عاری از خاک و زباله نگه دارید.

پای گچ گرفته

همچنین مهم است که پای گچ گرفته شده را تا حد امکان بالا ببرید، به خصوص در چند روز اول پس از استفاده از گچ که به این ترتیب به کاهش تورم و بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده کمک می کنید. علاوه بر این، مصرف داروهای مسکن طبق تجویز پزشک می‌تواند به مدیریت هر گونه ناراحتی یا دردی که ممکن است در طول فرآیند بهبودی تجربه کنید، کمک کند. یکی دیگر از جنبه های کلیدی مراقبت از پای گچ گرفته، پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک است که شامل اجتناب از فعالیت ها یا حرکات خاصی است که می تواند آسیب را تشدید کند.

به طور کلی، مراقبت از پای گچ گرفته نیاز به صبر، پشتکار و پیروی از توصیه های پزشک دارد. با این حال، با مراقبت و توجه بیشتر، می توانید به بهبودی سریع خود کمک کنید.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

عوارض پس از باز کردن گچ

باید بدانید که برخی از عوارض ممکن است پس از برداشتن گچ ایجاد شوند که شناخت آنها ضروری است. یکی از عوارض شایع، تحریک یا قرمزی پوست در اطراف ناحیه ای است که گچ در آن قرار گرفته است که به دلیل عواملی از جمله فشار ناشی از گچ یا باند، تجمع رطوبت، یا واکنش آلرژیک به مواد استفاده شده در گچ باشد. یکی دیگر از مسائل احتمالی ضعف یا آتروفی عضلانی است. هنگامی که یک اندام برای مدت طولانی بی حرکت می شود، ماهیچه‌های اطراف آن ناحیه ضعیف شده و حتی آتروفی شوند که در این صورت استفاده از اندام آسیب دیده را دشوار می کند.

در برخی موارد، استخوان ممکن است به درستی بهبود نیافته باشد که‌می تواند منجر به ادامه درد، محدودیت حرکت و حتی آسیب مجدد شود. در این صورت، بیمار ممکن است نیاز به درمان های اضافی مانند فیزیوتراپی یا جراحی برای رفع مشکل داشته باشد. در نهایت، خطر تشکیل لخته خون در اندام آسیب دیده نیز وجود دارد که به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می‌شود و می‌تواند یک عارضه جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

به طور کلی، در حالی که باز کردن گچ در منزل می تواند تسکین دهنده باشد، بیماران باید از عوارض بالقوه آن آگاه باشند و تا آنجا که ممکن است این کار را به پزشک یا پرستار متخصص بسپارند.

درباره پرستار کودک در منزل بیشتر بدانید

مراقبت های پس از باز کردن گچ پا در خانه

پس از باز کردن گچ در منزل، مراقبت از ناحیه آسیب دیده برای کمک به بهبود و جلوگیری از هر گونه آسیب یا ناراحتی بیشتر بسیار مهم است. در اینجا نکاتی وجود دارد که به عنوان مراقبت های پس از بازکردن گچ پا باید در نظر داشته باشید:

با حرکات ملایم شروع کنید

ممکن است ماهیچه های شما در طول مدتی که گچ داشته، ضعیف شده باشند، بنابراین با ورزش های ملایم مانند راه رفتن در مسافت های کوتاه یا انجام برخی حرکات کششی سبک شروع کنید. با بهبود قدرت و تحرک، به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید

ناحیه اطراف گچ را خشک نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود. درواقع از خیساندن ناحیه در آب، خودداری کنید.

تورم و درد را مدیریت کنید

ممکن است پس از برداشتن گچ، کمی تورم و ناراحتی را تجربه کنید. بالا بردن پا، استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای مسکن بدون نسخه می تواند به شما کمک کند.

باز کردن گچ پا در خانه

دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید

احتمالاً پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از پا پس از برداشتن گچ به شما می دهد. مطمئن شوید که این دستورالعمل ها را برای دریافت بهترین نتیجه ممکن، به دقت دنبال کنید. البته به یاد داشته باشید، بهبودی پس از برداشتن گچ پا به زمان و صبر نیاز دارد، حتی اگر احساس می کنید برای فعالیت یا ورزش آماده هستید بازهم کمی صبر کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

آیا گرفتن نوار قلب در منزل امکانپذیر است؟! اینجا بخوانید

راه رفتن بعد از باز کردن گچ در منزل

راه رفتن بعد از برداشتن گچ پا می تواند یک تجربه دلهره آور باشد زیرا ممکن است هنگام برداشتن اولین گام های خود احساس آزادی و استقلال داشته باشید، اما مجبورید که کارها را آهسته و با احتیاط انجام دهید. ممکن است در ابتدا پای شما ضعیف و لرزان باشد و هنگام راه رفتن نیز درد یا ناراحتی ایجاد شود. پیروی از دستورالعمل های پزشک برای کمک به بازسازی عضله و انعطاف پذیری در پا بسیار مهم است. باید از راه رفتن روی سطوح ناهموار یا لغزنده تا زمانی که کاملاً راحت و به توانایی خود در راه رفتن بدون گچ اطمینان ندارید اجتناب کنید.

مراقب محیط اطراف خود باشید و برای راه رفتن زمان صرف کنید زیرا عجله می تواند منجر به زمین خوردن یا آسیبی شود که ممکن است بهبودی شما را به تاخیر بیندازد. ممکن است اضافه کردن تمرینات کششی و فعالیت بدنی منظم بتواند به سرعت بخشیدن برای بهبودی و تحرک کلی شما کمک کند.

مهمترین عارضه گچ گیری

مهم ترین عارضه گچ گرفتن پا یا دست، وضعیتی است که به عنوان سندرم کمپارتمان شناخته می شود. زمانی که گچ بسیار سفت باشد و باعث ایجاد فشار در عضلات و بافت‌های اندام شود، می تواند منجر به کاهش جریان خون و آسیب به اعصاب، ماهیچه ها و عروق خونی شود. علائم سندرم کمپارتمان شامل درد شدید، تورم، بی حسی یا سوزن سوزن شدن و کاهش دامنه حرکتی است. در صورت عدم درمان، سندرم کمپارتمان می تواند منجر به آسیب دائمی به اندام شود و حتی می تواند منجر به قطع عضو شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

درباره نحوه فیزیوتراپی دست در منزل از اینجا اطلاعات بیشتری بدست آورید

بارکردن گچ فایبرگلاس در منزل

مزایای باز کردن گچ در منزل

از مزایای باز کردن گچ فایبرگلاس در خانه توسط پزشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی بیمار

با روش باز کردن گچ در منزل بیماران مجبور نیستند برای برداشتن گچ خود به یک مرکز بهداشتی بروند و این برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند یا دسترسی محدود به حمل و نقل دارند بسیار مفید است.

مقرون به صرفه بودن

باز کردن گچ در منزل می تواند هزینه کمتری نسبت به برداشتن آن در یک مرکز پزشکی داشته باشد، جایی که ممکن است هزینه های اضافی برای خدمات ارائه شده وجود داشته باشد.

صرفه جویی در زمان

گچ فایبرگلاس را می توان به راحتی در خانه توسط پزشک جدا کرد که باعث صرفه جویی در وقت بیمار می شود.

کاهش خطر عفونت

با روش باز کردن گچ در منزل بیماران در معرض میکروب ها و باکتری های کمتری قرار می گیرند که اغلب در بیمارستان ها و کلینیک ها وجود دارند و به این ترتیب خطر عفونت نیز کاهش می‌یابد.

ایمن بودن

هنگامی که بازکردن گچ در منزل توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می شود، فرآیند آن  به طور کلی ایمن خواهد بود.

مراحل باز کردن گچ فایبرگلاس در منزل

مراحل باز کردن گچ فایبرگلاس در منزل در ادامه ذکر شده است اما توصیه می‌شود این کار را به متخصص این کار بسپارید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. با این حال، در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

مقداری ورقه پلاستیکی یا حوله های قدیمی را برای محافظت از مبلمان و کفپوش خود در برابر هر گونه گرد و غبار یا زباله هایی که ممکن است از گچ گرفته شوند، قرار دهید. به یک قیچی، یک اره کوچک، ژله نفتی یا روغن بچه و یک پارچه نرم نیاز دارید. با استفاده از قیچی، لایه های یک طرف گچ را با دقت برش دهید. مراقب باشید که پوست زیر آن را نبرید. از اره کوچک برای اره کردن با دقت در لایه های گچ استفاده کنید. حتما این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید و در صورت احساس درد یا ناراحتی این کار را متوقف کنید

هنگامی که کل قالب را اره کردید، از پارچه برای استفاده از وازلین یا روغن بچه روی پوست استفاده کنید. این کار به روان شدن پوست کمک می کند و بیرون کشیدن قالب را آسان تر می کند. به آرامی گچ را به جلو و عقب تکان دهید. پس از برداشتن گچ، از یک پارچه نرم برای تمیز کردن پوست استفاده کنید. پوست ممکن است به دلیل پوشاندن طولانی مدت کمی خشک یا پوسته پوسته شده باشد

به یاد داشته باشید، اگر در طول فرآیند باز کردن گچ در منزل احساس درد یا ناراحتی کردید، فوراً آن را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات