جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته سی و سوم بارداری – هفته ۳۳ بارداری یعنی چند ماهگی

همانطور که در هفته سی و سوم بارداری درواقع وارد ماه نهم بارداری خود می‌شوید، تغییرات و تحولات بی شماری هم برای شما و هم برای کودک عزیزتان اتفاق می‌افتد. این زمان مهم در سفر بارداری شما دوره ای از دگرگونی قابل توجه را نشان می دهد؛ از افزایش وزن جنین در حال رشد گرفته تا تغییرات ظاهری او، همگی از اهمیت این دوران می‌گویند.

در این مقاله از سری مقالات هفته به هفته بارداری درباره علائم، وزن جنین، تست و اینکه هفته 33 بارداری یعنی چند ماهگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

در هفته سی و سوم بارداری چه اتفاقاتی می‌افتد

همانطور که وارد هفته سی و سوم بارداری خود می شوید، ممکن است متوجه افزایش خستگی در خود شوید. حمل وزن اضافی تقریباً 2 کیلوگرمی می‌تواند سطح انرژی شما را تحت تأثیر قرار دهد. با بزرگ شدن رحم، برخی از علائمی که تجربه می‌کنید ممکن است تشدید شوند و مشکلات گوارشی بارزتر. انقباضات براکستون هیکس نیز مکرر شده و باعث گرفتگی موقتی می‌شود که حدود 20 تا 30 ثانیه طول می‌کشد. این انقباضات نشانه طبیعی برای آماده کردن بدن شما جهت زایمان است.

این هفته مرحله مهمی در رشد کودک شما است. استخوان‌های جنین در حال تقویت هستند و مهارت‌های ضروری مانند مکیدن، بلعیدن و تمرین حرکات تنفسی نیز در او بهتر می‌شود. در این مرحله، تمام حواس پنجگانه جنین کاملاً فعال است. کودک شما اکنون می‌تواند صداها را بشنود و سایه‌ها را ببیند. در سه ماهه سوم، جنین تمایز بین نور و تاریکی را می‌فهمد و جالب اینجاست که شنیدن صدای شما می‌تواند تاثیر آرام بخشی بر او داشته باشد که در کاهش ضربان قلب او منعکس می‌شود زیرا با شنیدن صدای آشنای شما، آرام می‌شود.

مشاوره آنلاین با دکتر شایان آقایان

هفته 33 بارداری یعنی چند ماهگی؟

حتما شما هم به این سوال برخورده‌اید که هفته 33 بارداری یعنی چند ماهگی. خب بابد بدانید که شما به ماه نهم بارداری خود وارد شده‌اید و باید آمادگی خود را برای زایمان بیشتر کنید. اکنون وزن کودک شما حدود 2.5 کیلو است و آماده است تا چند هفته دیگر، برای همیشه مهمان خانه شما شود.

نگاهی به رشد جنین در هفته 33 بارداری

پس از آنکه متوجه شدید که هفته 33 بارداری ماه چندم است باید بدانید، در حالی که تنها 7 هفته تا زایمان مورد انتظار باقی مانده است و در حالی که جنین خود را برای تولد آماده می‌کند، فعالیت بیشتری نیز از خود نشان می‌دهد. هر روز که می‌گذرد، آن لگدهای ضعیف، قوی‌تر می‌شوند که قدرت فزاینده کودک را منعکس می‌کنند. علاوه بر این، اکنون می‌تواند از هر پنج حواس با دقت بیشتری استفاده کند.

لانوگوی ظریف (موهای ظریفی که بدن جنین را می پوشاند) در این زمان شروع به ریختن می‌کند. در حالی که بقایای این موها ممکن است در هنگام تولد روی شانه یا پشت کودک شما قابل مشاهده باشد اما فرآیند ریزش، بخشی طبیعی از رشد جنین است

تا هفته سی و سوم، سیستم ایمنی جنین یک فرآیند تقویتی را طی می کند. بدن شما آنتی بادی های ضروری را به جنین منتقل می‌کند و آن را با ابزارهای لازم برای مبارزه با عوامل بیماری زا و تقویت ایمنی پس از زایمان مجهز می‌کند.

قابل ذکر است که در این مرحله از بارداری، ادراک بصری جنین دستخوش پیشرفت‌های قابل توجهی می‌شود. اکنون می‌تواند نور را تشخیص دهد و به آن پاسخ دهد. علاوه بر این، کودک دوره‌هایی از خواب عمیق را نیز تجربه می‌کند که برای رشد و سلامتی او ضروری است. او اکنون واکنش‌هایی به صداهای بیرونی نشان می‌دهد و آگاهی رو به رشدی از محیط اطراف خود را نشان می‌دهد.

علائم و نشانه ها در هفته 33 بارداری

با نزدیک شدن به هفته سی و سوم بارداری، انبساط رحم ممکن است باعث درد و ناراحتی قابل توجهی در بدن شما شود. اگر در هفته های گذشته با معده درد یا سوزش معده در بارداری دست و پنجه نرم کرده اید، ممکن است این احساسات با پیشرفت بارداری شما تشدید شود. در ادامه برخی از علائم کلیدی وجود دارد که باید در هفته سی و سوم بارداری مراقب آن‌ها باشید:

  • خستگی مداوم
  • افزایش ترشحات واژن
  • افزایش انقباضات برکستون هیکس
  • قسمت های گرگرفتگی
  • شروع بالقوه سندرم تونل کارپال و در نتیجه درد مچ دست
  • کمردرد بارزتر می شود
  • تورم در مچ پا
  • چالش با الگوهای خواب
  • دل درد گاه به گاه
  • درد دنده: در این دوره دنده‌ها به تدریج منبسط می‌شوند. همزمان، رحم در حال رشد بر این ناحیه فشار وارد می‌کند که گاهی منجر به حرکات جنین نیز می‌شود و می‌تواند به سمت دنده‌ها حرکت کند.
  • تنگی نفس: در حالی که تغییرات هورمونی باعث تغییرات در سیستم تنفسی می شود اما رحم در حال رشد به معده و ریه فشار می‌آورد و باعث تنگی نفس می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً 62 درصد از زنان باردار، این تنگی نفس را در دوره‌ای از بارداری خود تجربه می‌کنند.

تحولات بدنی مادران در هفته 33 بارداری

در هفته 33 بارداری تابلویی از تغییرات در بدن شما نمایان می‌شود. از جمله برجسته‌ترین دگرگونی‌هایی که در این ماه‌های پایانی مشاهده می‌شود، رشد فزاینده شکم و سینه‌های شماست.

در این زمان حجم خون شما بیش از 40 درصد افزایش می‌یابد که یک سازگاری خیلی خاص برای حمایت از نیازهای کودک در حال رشد شما است. اکنون قلب شما سرعت خود را بیشتر می‌کند و جریان ثابتی از تغذیه و اکسیژن را برای شما و کودک عزیزتان ایجاد می‌کند.

در این مرحله، معمولاً حدود 0.5 کیلوگرم وزن اضافی در مقایسه با هفته قبل یعنی هفته 32 بارداری خواهید داشت. احساس سنگینی نیز ممکن است تشدید شود و همزمان، مایع آمنیوتیکی که کودک شما را پوشانده است، اکنون به اوج حجم خود رسیده است و محیطی مناسب برای رشد کودک شما ایجاد می‌کند.

لگدها و حرکات جنین نیز در این هفته متمایزتر به نظر می‌رسد. البته اگر متوجه کاهش حرکات جنین شدید، به سرعت با دکتر زنان آنلاین مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

سقط جنین در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سوم بارداری، احتمال سقط جنین بسیار کم است. در حالی که در این مرحله خطر سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد اما برخی از عوارض مانند دیابت بارداری یا ناهنجاری های ژنتیکی ممکن است باعث سقط جنین شود. در اینجا برخی از علائم مهم در مورد سقط جنین در این مرحله ذکر شده است.

– توقف یا کاهش ناگهانی حرکات جنین
– هر درجه ای از خونریزی واژینال، از لکه بینی خفیف تا جریان های شدیدتر
– وجود ناراحتی در ناحیه شکم و کمر
– ترشح مایع یا بافت از واژن

البته این علائم در این مرحله از بارداری نسبتاً نادر هستند، اما همیشه توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هر گونه نگرانی یا علائم غیرعادی، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

وزن جنین در هفته 33 بارداری

اکنون که دانستید هفته 33 بارداری یعنی چند ماهگی، این نکته نیز قابل ذکر است که با پیشرفت در هفته سی و سوم بارداری، طول کودک در حال رشد شما حدود 30 سانتی متر است که از سر تا پا تقریباً 42 سانتی متر شده و وزن آن 2100 گرم است.

استخوان سازی در جنین در هفته سی و سوم سریع‌تر شده و ساختارهای اسکلتی در حال رشد و سخت شدن هستند. در حالی که استخوان‌ها، به ویژه جمجمه، در حال سفت شدن هستند، درجه‌ای از نرمی و انعطاف‌پذیری را حفظ می‌کنند که برای فرآیند زایمان امری بسیار مهم است و به نوزاد امکان می‌دهد تا با سهولت نسبی در کانال زایمان حرکت کند. پس از زایمان، مغز جنین به رشد خود ادامه می‌دهد و تا حدود یک سال پس از زایمان، نواحی خاصی به نام فونتانل‌ها نرم و قابل انعطاف باقی می‌ماند.

مکیدن که در حدود هفته 28 بارداری شروع شده است، در این هفته با بهبود هماهنگی و افزایش تمرین در حرکات کودک، مکیدن نیز بیشتر پیشرفت می‌کند. همزمان موارد دیگری نیز بالغ شده و جنین را قادر می‌سازند تا به محرک‌های لمسی پاسخ دهد. مثلا سر خود را بچرخاند و دهان خود را در آمادگی برای تغذیه باز کند.
بافت چربی جنین به خصوص در بازوها و پاها بیشتر شده و به کاهش چین و چروک پوست کمک می‌کند. این لایه از چربی افزایش یافته نه تنها به رشد کمک می کند، بلکه در تنظیم دمای بدن پس از زایمان نیز نقش حیاتی ایفا می کند و در نتیجه وزن کودک نیز بیشتر می‌شود.

تست ها و معاینات بارداری در هفته 33

اگر اخیراً در هفته قبل به پزشک خود مراجعه کرده‌اید، ویزیت برنامه‌ریزی‌شده بعدی شما معمولاً در هفته سی و چهارم خواهد بود. سونوگرافی نیز به طور معمول در این مرحله از بارداری انجام نمی شود، اما برخی شرایط ممکن است نیاز به ارزیابی‌های بیشتری داشته باشند، به ویژه در موارد حاملگی های پرخطر یا حاملگی‌های چندقلویی. اگر پزشک شما سونوگرافی را در هفته 33 توصیه کند احتمالاً حرکات دوست‌داشتنی مانند تکان دادن انگشت و مکیدن را توسط کودکتان خواهید دید.

در موارد بارداری پرخطر، ممکن است یک آزمایش تخصصی به نام تست پروفایل بیوفیزیکال پیشنهاد شود که شامل ارزیابی‌های مختلف از جمله ارزیابی اولتراسوند می‌شود. این ارزیابی جامع با هدف تعیین سلامت کودک شما و مراقبت پیشگیرانه انجام می‌شود.

فعالیت های مجاز در هفته 33 بارداری

بسیار مهم است که در این مرحله یعنی هفته سی و سوم بارداریخود، شیوه‌های خودمراقبتی را نیز بیشتر مد نظر قرار دهید.

از خود در برابر محیط های استرس زا محافظت کنید و محیطی آرام را ایجاد کنید که هم بدن و هم ذهن شما را آرام کند. قدم زدن با احتیاط و به حداقل رساندن گشت و گذار در فضاهای باز و شلوغ می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

روزهای خود را با وعده های غذایی مغذی به پایان برسانید و تمرینات سبکی را انجام دهید که برای تقویت عضلات کف لگن شما طراحی شده است و به بدن شما برای آماده شدن برای روند زایمان قدرت و انعطاف می‌بخشد.

انجام ماساژ درمانی ملایم برای ناحیه تناسلی نیز یک تمرین تسکین دهنده است که می‌تواند راحتی زایمان را افزایش دهد.

در مصرف داروها احتیاط کنید و از استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی یا شیمیایی دوری کنید.

با حفظ یک رژیم غذایی خوب و مصرف آب کافی، به نیازهای متابولیک افزایش یافته بدن خود توجه کنید و در نهایت، لباسی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید در آن حرکت کنید و آرامش داشته باشد.

سلامتی شخصی در هفته 33 بارداری

در میان ظرایف بی‌شمار خودمراقبتی در این مرحله، چند ملاحظه اساسی نیز وجود دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

– اگر با درد دنده یا دوره‌های تنگی نفس مواجه شدید، یک تغییر ساده در وضعیتتان، معمولا ناراحتی را کاهش خواهد داد.
– استفاده از تکنیک‌های تنفسی که برای زایمان طراحی شده‌اند، می‌تواند حس کنترل و آرامش را در شما تقویت کند و شما را برای زایمان آماده کند.
– انجام یوگا و تمرینات مناسب برای بارداری نه تنها فواید بدنی به همراه دارد، بلکه به عنوان یک تمرین پرورشی برای کشش و تقویت عضلات شما عمل می‌کند.
– استراحت و تجدید قوا در طول روز باعث تجدید قوا و انرژی شما می‌شود.
– وقت خود را به تمرینات کگل نیز اختصاص دهید، تمرینی مفید که به تقویت قدرت و انعطاف لگن مشهور است و به تجربه زایمان راحت‌تر کمک می‌کند.

مواد مغذی برای مادران باردار در هفته 33

مادر آینده عزیز، یک بارداری سالم بر اساس تغذیه مناسب بنا شده است. وقتی صحبت از رشد کودک شما می‌شود، رژیم غذایی شما نقشی حیاتی در تضمین بارداری سالم ایفا می‌کند.

مولتی ویتامین: میوه ها و سبزیجات تازه فصلی را انتخاب کنید و نیاز روزانه خود به ویتامین را تامین کنید. البته می‌توانید از مولتی ویتامین های تجویزی پزشک آنلاین نیز برای تامین مواد مورد نیاز بدن استفاده کنید.

اسید فولیک: غذاهای غنی از اسید فولیک مانند سبزیجات برگ‌دار و حبوبات باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند، زیرا سنگ بنای یک بارداری موفق و بدون کم خونی است. مادران باردار مبتلا به کم خونی باید توجه بیشتری به دریافت آهن خود داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که آهن با سطوح توصیه شده برای بارداری سالم را مصرف می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3: مطالعات نشان داده، نوزادانی که از مادرانی متولد می‌شوند که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 (DHA) است که بیشتر در روغن ماهی یافت می‌شود، از نظر رشد اولیه برتری دارند.

نوشیدن مایعات: آب لیموی تازه را در آب بریزید و با مقدار کمی قند مصرف کنید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید و خود و کودکتان را هیدراته نگه دارید.

زمان مراجعه به دکتر در هفته سی و سوم بارداری

اگر متوجه علائمی مانند تشدید انقباضات مداوم رحم در طول زمان یا ترشح مایعات شفاف از ناحیه واژن شدید، باید احتمال زایمان زودرس را در نظر بگیرید و برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

سایر علائم مهم عبارتند از:

انقباضات مداوم رحم
لکه بینی یا خونریزی واژن
احساس فشار غیرمعمول در لگن یا ناراحتی پشت
دردهای گرفتگی مانند یادآور قاعدگی
تغییر در حجم یا قوام ترشحات واژن
تغییر رنگ ترشحات واژن که مایل به صورتی یا قهوه ای روشن هستند

علاوه بر این، علائمی مانند تورم ناگهانی دست‌ها یا صورت همراه با حالت تهوع، استفراغ یا سردردهای شدید را در این هفته و همچنین در هفته های بعد نادیده نگیرید و حتما تحت نظر پزشک باشید تا به سلامت از این دوران عبور کنید.

 

منابع:

nhs.uk

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران