جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته سی و ششم بارداری، علائم، اندازه شکم و تغذیه

هفته سی و ششم بارداری یک دوره قابل توجه در رشد و تکامل برای جنین است. از موقعیت رو به پایین تا رشد استخوان‌ها و ناخن‌ها، همگی در این دوره انجام می‌شند و مانند همیشه، مراقبت‌های دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی مناسب در هفته 36 بارداری بسیار موثر است. در این بخش از مطلب مربوط به هفته به هفته بارداری به بررسی علائم و ویژگی‌های هفته سی و ششم می‌پردازیم تا شما نیز با اطلاعات کامل‌تری این هفته را پشت سر بگذارید.


تصویر خدمات اقساطی

علائم هفته سی و ششم بارداری

در هفته 36 بارداری، بدن زنان با جابجایی جنین به سمت لگن دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود. این تغییر موقعیت باعث علائم مختلفی می‌شود که بر زندگی روزمره آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی از علائم هفته سی و ششم بارداری عبارتند از:

1. تسکین تنگی نفس: با حرکت جنین به سمت پایین، فضای تنفس افزایش می‌یابد و دریافت اکسیژن بیشتر برای زنان آسان‌تر می‌شود.
2. فشار لگن: رحم در حال رشد به لگن فشار وارد کرده و باعث درد و ناراحتی می‌شود.
3. انقباضات براکستون هیکس: این انقباضات تمرینی هستند که رحم را برای زایمان آماده می‌کنند.
4. خستگی: نیازهای جسمانی، همراه با ناراحتی ناشی از رشد رحم، احساس خستگی را در زنان ایجاد می‌کند.
5. افزایش ادرار: با حرکت کودک به سمت پایین، فشار روی مثانه افزایش می‌یابد که منجر به میل ناگهانی برای ادرار می‌شود.
6. سوزش سر دل: رحم در حال رشد همچنین می‌تواند باعث سرازیر شدن اسید معده به مری و در نتیجه سوزش معده در بارداری می‌شود.
7. ترشح از سینه‌ها: تغییرات هورمونی باعث تورم بافت سینه شده و منجر به ترشح از آن می‌شود.

البته همه این علائم ممکن است برای یک نفر اتفاق نیفتد و تنها برخی از آن‌ها را تجربه کند.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر سوسن رضایی

زایمان در هفته 36 بارداری

نوزادانی که در هفته 36 به دنیا می آیند درواقع کمی زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده‌اند و همچنان در معرض خطر عوارضی مانند سندرم دیسترس تنفسی، سپسیس، مجرای شریانی باز، زردی، وزن کم هنگام تولد و تاخیر در رشد هستند. البته با توجه به پیشرفت علم، این موارد در بیمارستان بررسی شده و پیشگیری خواهد شد. شانس زنده ماندن نوزادر متولد شده در این هفته بیش از 99 درصد است.

جنین در هفته سی و ششم بارداری

در هفته 36 بارداری، طول جنین تقریباً 33 سانتی متر، قد او از سر تا پا حدود 47 سانتی متر و وزن او نیز حدود 2700 گرم است. در این دوره، جنین دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود تا برای برای آمدن به این دنیا آماده‌تر شود.

یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات جنین، وضعیت قرارگیری او است. در هفته سی و ششم باردرای، احتمال اینکه جنین در آمادگی برای تولد در یک موقعیت رو به پایین قرار بگیرد، بسیار زیاد است. طبق مطالعات، حدود 93 درصد از جنین‌ها در این مرحله از بارداری سر به پایین می‌شوند که این تعداد تا هفته سی و هفتم به 97 درصد افزایش می‌یابد.

تغییر قابل توجه دیگری که در هفته سی و ششم رخ می دهد، ایجاد تغییر در چرخه خواب و بیداری جنین است. در این مرحله، جنین دوره‌هایی از خواب فعال و خواب آرام را تجربه می‌کند که نشان می‌دهد مغز او در حال بلوغ است و یاد می‌گیرد که بین روز و شب تفاوت قائل شود.

علاوه بر این، پلک های جنین اکنون به طور کامل شکل گرفته‌اند و از چشم‌های ظریف در برابر هرگونه تحریک خارجی محافظت می‌کنند. رشد استخوان‌ها و ناخن‌ها نیز در این هفته بیشتر می‌شود و جنین را برای زندگی خارج از رحم آماده می‌کند.

جنین در هفته سی و ششم بارداری

عوارض شایع بارداری در هفته 36

اکنون احتمالاً طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی و احساسی را تجربه خواهید کرد. برخی از زنان به دلیل رشد شکم خود افزایش ترشحات واژن و محدودیت حرکت را تجربه کنند و برخی دیگر ممکن است با عوارض رایجی روبرو شوند.

کمردرد، خستگی، سوزش سر دل، تکرر ادرار، گرفتگی عضلات پا، تورم مچ پا، اختلالات خواب، تغییرات خلقی، ترشحات سینه و انقباضات رحمی، همگی از علائم رایج بسیاری از مادران باردار در هفته سی و ششم هستند.

همانطور که رحم شما بزرگ می‌شود، منجر به ناراحتی و علائمی مانند کمردرد و تکرر ادرار می‌شود و دکتر زنان، وزن، فشار خون و سایر موارد را در طول معاینات هفتگی کنترل می‌کند.

شما در هر لحظه می‌توانید با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کرده و از او راهنمایی بگیرید.

بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست

علائم سقط جنین در هفته ۳۶ بارداری

در حالی که خطر سقط جنین به طور قابل توجهی در سه ماهه سوم کاهش می‌یابد، اما به طور کلی مادران و پدران باید با علائم هشدار دهنده آگاه باشند. اگر در هفته 36 بارداری هستید، به علائم زیر توجه داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک از آنها فورا به پزشک مراجعه کنید.

تغییر حرکت جنین

کاهش ناگهانی یا توقف کامل حرکت جنین یک شاخص نگران کننده است. به طور معمول، نوزادان به طور مکرر حرکت می‌کنند، به خصوص در سه ماهه سوم. اگر متوجه کاهش قابل توجهی در فعالیت کودک خود شدید یا حرکتی را احساس نکردید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی واژن

خونریزی واژینال، از خفیف تا شدید، می‌تواند از علائم سقط جنین باشد. البته مقداری خونریزی در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم طبیعی است.

ترشحات غیرمعمول واژن

فوران غیرمنتظره مایع از واژن یا افزایش قابل توجه ترشحات واژن احتمالا نشانه سقط جنین و معمولا ای ترشحات با خون، مخاط یا بوی غیر معمول همراه است.

درد شکم و کمر

درد شدید شکم و کمر نیز از علائم سقط جنین است، به خصوص اگر با علائم هشدار دهنده دیگری همراه باشد.

علاوه بر علائم فوق، آگاهی از سایر شاخص های احتمالی سقط جنین ضروری است، از جمله:

  • تب یا لرز
  • سردردهای شدید یا تغییرات بینایی
  • انقباضات پشت سر هم

تغییرات بدنی مادر در هفته سی و ششم بارداری

با رسیدن به هفته سی و ششم بارداری، بدن شما همچنان دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. رحم شما که اکنون به اندازه یک هندوانه بزرگ شده است، به سمت بالا به سمت دنده های شما کشیده می‌شود و تنفس را کمی سخت می‌کند.

در این هفته، حدود 0.5 کیلوگرم وزن اضافه خواهدی کرد، مطابق با هفته های قبل. همانطور که کودک به سمت لگن شما پایین می‌آید، متوجه تغییر شکل شکم خود خواهید شد، به خصوص اگر این اولین بارداری شما باشد.

استخوان‌های جمجمه نوزاد هنوز به هم ادغام نشده‌اند و این امکان حرکت راحت‌تر از طریق کانال زایمان را فراهم می‌کند. بیشتر استخوان‌ها و غضروف‌های نوزاد هنوز نرم هستند و این امر باعث می‌شود که در طول زایمان راحت‌تر از راه باریک واژن عبور کنند. با ورود به ماه آخر بارداری، بدن شما بیشتر احساس خستگی خواهد کرد.

Many pregnant people experience breast leakage in their third trimester.

This thin, yellowish fluid, known as colostrum, will provide your baby with nutrients in the first days of life. .

ترجمه: بسیاری از افراد باردار در سه ماهه سوم بارداری دچار نشت سینه می شوند.

این مایع رقیق و زرد رنگ که به نام آغوز شناخته می شود، مواد مغذی را در روزهای اول زندگی کودک شما تامین می کند.

healthline.com

اندازه شکم در هفته سی و ششم بارداری

اکنون شکم شما به حداکثر اندازه خود رسیده است و وزن کل آن بین 11 تا 15 کیلوگرم افزایش یافته است. برای مادرانی که دوقلو دارند، افزایش وزن می‌تواند حتی بیشتر از 15 و تا 20 کیلوگرم باشد. شکم از همه طرف تحت فشار است و بیشتر زنانی که دوقلو دارند در این زمان زایمان می‌کنند. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که هر چه موعد زایمان دیرتر باشد، احتمال اینکه نوزاد از طریق سزارین به دنیا بیاید، کمتر می‌شود.

در هفته 36 بارداری، کودک شما تقریباً به اندازه یک دسته کلم پیچ است.

آزمایش های هفته سی و ششم بارداری

در هفته 36 بارداری، ضروری است که برای اطمینان از سلامتی و رشد جنین خود، با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید. در طی این معاینه معمولی، متخصص زنان چندین آزمایش و معاینه مهم را انجام خواهد داد.

ابتدا، وزن و فشار خون شما برای پیگیری هرگونه تغییر و تشخیص هر گونه مشکل، اندازه گیری می‌شود. علاوه بر این، آزمایش ادرار برای دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت نیز انجام خواهد شد. اندازه گیری ارتفاع رحم شما که در این مرحله باید حدود 36 سانتی‌متر باشد نیز انجام می‌شود. برای تکمیل کار، ضربان قلب جنین با استفاده از گوشی پزشکی کنترل می‌شود و به شما این امکان را می دهد که ضربان قلب کودک خود را بشنوید.

بیشتر بدانید: آزمایش غربالگری چیست؟

سونوگرافی در هفته سی و ششم بارداری

با اینکه در هفته 36 بارداری، سونوگرافی معمولا انجام نمی‌شود اما پزشک ممکن است برای ارزیابی وضعیت کودک شما سونوگرافی را تجویز کند. در این مرحله، کودک شما باید در وضعیت سر به پایین باشد، اما اگر اینطور نیست، نگران نباشید. سونوگرافی دید واضحی از موقعیت جنین و محل جفت ارائه می‌دهد و پزشک ضربان قلب کودک شما را نیز بررسی می‌کند. این غربالگری برای تشخیص هر گونه مشکل مادرزادی انجام می‌شود.

به طور کلی، تعداد و زمان سونوگرافی بارداری بسته به شرایط فردی متفاوت است، اما اکثر افراد باردار در طول بارداری خود یک یا دو سونوگرافی انجام می‌دهند. سونوگرافی 36 هفته ای، به ویژه، می‌تواند به تشخیص علائم بریچ نیز کمک کند، که خود منجر به عوارض در حین زایمان می‌شود.

هفته 36 بارداری ماه چندم است؟

هفته 36 بارداری درواقع ماه نهم از بارداری شماست و شما نیز باید اکنون بسیار حساس‌تر از قبل باشید زیرا زمان زایمان نزدیک شده است.

تغذیه در هفته سی و ششم بارداری

علیرغم نوساناتی در زمینه اشتها، باید سوخت و ساز بدنتان را با دقت زیر نظر داشته باشید.

سعی کنید روزانه 2.5 تا 3 وعده از محصولات لبنی و 2 تا 4 وعده گوشت یا جایگزین های گوشتی مانند مرغ، ماهی، آجیل، تخم مرغ و حبوبات مصرف کنید تا به حفظ متابولیسم شما کمک کند.

2 تا 3 بار در هفته غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این اسیدهای چرب ضروری نقش حیاتی در رشد مغز کودک شما دارند.

ویتامین K در سه ماهه آخر بارداری و اوایل دوران پس از زایمان بسیار ضروری است، به خصوص اگر قصد شیردهی دارید. نقش مهمی در پیشگیری از لخته شدن خون و همچنین سلامت استخوان دارد.

مصرف مولتی ویتامین دوران بارداری خود را طبق تجویز پزشک خود ادامه دهید، زیرا به پر کردن هر گونه شکاف تغذیه‌ای در رژیم غذایی شما کمک خواهد کرد.

از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و نزدیک به زمان خواب خودداری کنید، زیرا می‌تواند الگوی خواب شما را مختل کند.

حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید تا هیدراته بمانید،زیرا کم آبی بدن در بارداری منجر به عوارضی برای شما و جنین خواهد شد.

نکات تغذیه ای برای هفته 36 بارداری

  • وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید.
  • انواع غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از تقویت‌کننده‌های انرژی بدون نسخه یا نوشیدنی‌های جایگزین وعده غذایی خودداری کنید.
  • سبزیجات را فراموش نکنید.

درد واژن در هفته 36 بارداری

در هفته 36 بارداری، دهانه رحم شروع به گشاد شدن می کند و کانال زایمان برای عبور نوزاد آماده می‌شود. همین موضوع باعث درد و فشار در ناحیه واژن می‌شود. این احساس شبیه دردهای قاعدگی است و در پشت نیز احساس می‌شود.

علاوه بر این، رشد جنین و افزایش جریان خون به واژن نیز باعث درد واژن می‌شود. رباط های لگن برای تحمل وزن اضافی کشیده شده و منجر به دردهای شدید می‌شود.

عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های مخمری نیز می‌توانند یکی از علل درد واژن در هفته سی و ششم بارداری باشند.

باید و نبایدهای هفته سی و ششم بارداری

در این هفته، در حالی که تنگی نفس و درد دنده ممکن است کاهش یافته باشد، اما درد لگن ممکن است بارزتر شود. برای کاهش فشار لگن، استفاده از کمربند مخصوص بارداری در هفته های آخر بسیار کمک کننده است. علاوه بر این، استراحت، کشش و تمرینات کگل را با نظر پزشک ادامه دهید.

در طول این دوره، حتما یک سبک زندگی سالم داشته باشید و اجتناب از الکل و سیگار، و هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان را جدی بگیرید. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فولات، آهن و سایر مواد مغذی ضروری به رشد و تکامل کودک شما کمک می‌کند.

اگر قصد شیردهی دارید، نیازی به آماده سازی نوک سینه های خود نیست، زیرا بدن به طور طبیعی نوک سینه را برای تغذیه آماده می‌کند.

علائمی که می‌گویند باید به پزشک مراجعه کنید

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده را داشتید باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه نمایید.

علائم هشدار دهنده اولیه

  • اختلالات بینایی
  • درد شکم، با و یا بدون خونریزی
  • انقباضات شدید عضلانی همراه با خونریزی
  • درد یا مشکل در هنگام ادرار کردن، یا وجود خون در ادرار
  • انقباضات مکرر (بیش از چهار بار در ساعت به مدت دو ساعت)
  • دردهای حاد و شدید شکم
  • سردردهای شدید
  • تورم بیش از حد دست ها، پاها یا صورت

شما اکنون تقریبا در انتهای راه بارداری خود هستید. پس با رعایت چند نکته گفته شده و استفاده از راهنمایی‌های پزشکان، یک بارداری خوب و با نتیجه عالی را تجربه کنید و از مادر شدنتان لذت ببرید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران