جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی مختلف، زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) هستند. در صورت عدم درمان عفونت ادرار در بارداری عواقب جدی مانند عفونت کلیه یا زایمان زودرس ممکن است در انتظار مادر باشد. در هر لحظه می‌توانید با دکتر زنان آنلاین درباره نشانه ها و علائم خود صحبت کرده و مراحل درمان را در خانه طی کنید.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

عفونت ادراری چیست؟

برای پاسخ به این سوال که برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟ بهتر است با این موضوع کمی بیشترز آشنا شوید. عفونت ادراری که به عنوان UTI نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد سیستم ادراری که شامل کلیه ها، مثانه، حالب و مجرای ادرار است، شده و باعث عفونت می‌شود. در دوران بارداری، بدن زن دچار تغییرات زیادی از جمله تغییرات هورمونی و افزایش حجم کار بر روی کلیه ها می‌شود. این تغییرات ممکن است زنان باردار را مستعد ابتلا به عفونت های ادراری کند.

عفونت ادراری در باردرای در صورت عدم درمان، منجر به عوارضی مانند عفونت کلیه، زایمان زودرس شده و حتی بر رشد و تکامل نوزاد تاثیر بگذارد. برای تشخیص عفونت ادراری، پزشک معمولاً آزمایش ادرار تجویز می‌کند و گر عفونت ادراری تایید شود، پزشک آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.

درباره تکرر ادرار در بارداری بیشتر بدانید.

علت عفونت ادرار در بارداری

در دوران بارداری، تغییراتی در بدن زن رخ می دهد که او را مستعد ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در بارداری می‌کند. بنابراین مراقبت های دوران بارداری را باید جدی بگیرید. علت اصلی عفونت ادراری در دوران بارداری، نزدیکی مجاری ادراری به دستگاه تناسلی، به ویژه رحم در حال بزرگ شدن است.

مجاری ادراری خود را به عنوان یک رودخانه و مثانه خود را به عنوان سدی که ادرار را در خود نگه می‌دارد تصور کنید. اکنون، در دوران بارداری، با بزرگ شدن جنین، رحم شما نیز بزرگتر می‌شود و همانطور که خانه (رحم) بزرگتر و راحت تر می شود، به رودخانه (مجاری ادراری) نزدیک‌تر می شود. این نزدیکی یک پیامد ناخواسته ایجاد می‌کند و جریان آرام رودخانه (ادرار) را مختل کند. خانه در حال رشد (رحم) را به عنوان یک کودک بازیگوش در نظر بگیرید که عاشق اکتشاف و بازی در رودخانه (مجاری ادراری) است. گاهی اوقات، این کودک ممکن است به طور تصادفی مشکل ایجاد کرده و منجر به آلوده شدن رودخانه شود.

علاوه بر این، در طول بارداری، بدن شما دچار تغییرات هورمونی نیز می‌شود که عضلات مجاری ادراری را شل می‌کند. این کار، جریان رودخانه را کند می‌کند و چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های دستگاه ادراری را آسان‌تر می‌کند. البته این خانه در حال رشد (رحم)، به مثانه شما فشار بیاورد و هر بار که به دستشویی می‌روید، تخلیه کامل ادرار را برای بدن دشوار می‌کند. این ادرار باقیمانده می‌تواند محل مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها شده و باعث عفونت می‌شود.

راه های درمان اسهال در بارداری را از اینجا بخوانید.

عفونت ادرار در بارداری

عفونت ادرار در بارداری و سقط جنین

نگران نباشید؛ اکثر عفونت‌های خفیف ادراری در بارداری اگر به درستی درمان شوند، خطر سقط جنین وجود نخواهد داشت. عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد دستگاه ادراری شده و باعث التهاب شود.

عامل رایج این عفونت ها باکتری به نام E.Coli است و در صورت تشخیص به موقع و درمان، اکثر عفونت های ادراری بدون تأثیر بر بارداری درمان خواهند شد.

فقط عفونت‌های شدید کلیه که درمان نمی‌شوند می‌توانند به طور بالقوه خطر زایمان زودرس یا سایر عوارض در دوران بارداری را افزایش دهند. بنابراین حتما در صورت شک به عفونت ادراری در بارداری با دکتر زنان آنلاین مشورت کرده و به صورت چت متنی، تماس صوتی و یا تصویری با او گفتگو کنید.

طرز خوابیدن در بارداری را در این مقاله بخوانید.

علائم عفونت ادراری در بارداری

علائم رایج عفونت ادراری در زنان باردار شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • افزایش میل یا تکرر ادرار
  • درد یا فشار در ناحیه تحتانی شکم یا لگن
  • ادرار کدر، خون آلود یا بدبو
  • تب خفیف
  • خستگی یا خستگی عمومی
  • درد هنگام رابطه جنسی

زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و فشار فیزیکی رحم در حال انبساط بر مجاری ادراری بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند. علائم ممکن است به سرعت ظاهر شوند و شدیدتر از عفونت ادراری معمولی باشند.

ویار بارداری از کی شروع میشه؟

سر درد بارداری

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

راه های درمان عفونت ادرار در بارداری

در ادامه چند راه منحصر به فرد برای درمان عفونت ادراری در بارداری ذکر شده است:

  • مایعات زیادی مانند آب و آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید تا باکتری ها را از بین ببرید. 8-10 لیوان در روز مناسب است.
  • کمپرس گرم را به قسمت پایین شکم بزنید یا حمام آب گرم بگیرید
  • مکرر ادرار کنید و سعی نکنید آن را در خود نگه دارید. این به حذف باکتری ها کمک می‌کند.
  • پس از استفاده از توالت، برای جلوگیری از گسترش باکتری، از جلو به پشت خودتان را پاک کنید.
  • مصرف پروبیوتیک ها را برای بازگرداندن سطح باکتری های خوب در نظر بگیرید. البته ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • داروهای تجویزی عفونت مجاری ادراری در بارداری که بی خطر هستند و دکتر زنان آنلاین تجویز کرده مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از عود، دوره مصرف آنتی بیوتیک را حتی اگر احساس بهتری دارید، کامل کنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید و از شلوارهای تنگ اجتناب کنید تا هوا جریان داشته باشد.

در مورد بهترین روش درمان عفونت ادراری در دوران بارداری با متخصص زنان و زایمان حتما مشورت کنید زیرا شما دیگر تنها نیستید و یک نوزاد را با خود حمل می‌کنید.

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟

رسیدیم به پاسخ سوال برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم. قرص سفیکسیم یکی از داروهایپرمصرف برای این موضوع است اما مانند هر دارویی در بارداری، قرص سفیکسیم نیز فقط باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.  قرص سفیکسیم یک آنتی بیوتیک خوراکی است که برای درمان عفونت ادراری در زنان باردار استفاده می‌شود و با ایجاد تداخل دیواره سلولی باکتری ها باعث توقف رشد و عفونت می‌شود. سفیکسیم طیف وسیعی دارد، به این معنی که طیف گسترده‌ای از سویه‌های باکتریایی، از جمله E. coli که شایع‌ترین عامل عفونت ادراری است را هدف قرار می‌دهد.

این آنتی بیوتیک توسط FDA در دسته B بارداری در نظر گرفته شده، به این معنی که مطالعات حیوانی خطری را برای جنین نشان نداده است، اما مطالعات انسانی قوی در این زمینه وجود ندارد. دوز معمول بزرگسالان 400 میلی گرم یک بار در روز است و باید با معده خالی با یک لیوان پر آب مصرف شود. عوارض جانبی شایع ناراحتی خفیف گوارشی است.

درباره درمان یبوست در بارداری بیشتر بدانید.

راه های جلوگیری از عفونت ادرار بارداری

در حالی که عفونت های ادراری و بارداری ارتباطی ندارند، اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری کمک می‌کند.

1- بهداشت را رعایت کنید: تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی برای پیشگیری از عفونت ادراری حیاتی است. صابون‌های ملایم و بدون عطر را برای شستن انتخاب کنید و از استفاده از دوش‌ها یا پودرها خودداری کنید زیرا می‌توانند تعادل باکتریایی طبیعی در واژن را به هم بزنند.

2- هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار کافی آب در روز به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می کند و احتمال عفونت را کاهش می دهد.

3- به طور منظم ادرار کنید: نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی باعث می‌شود باکتری ها در مثانه تکثیر شوند و خطر عفونت را افزایش دهند.

4. مثانه را قبل و بعد از فعالیت جنسی خالی کنید: ادرار کردن قبل و بعد از آمیزش جنسی به دفع باکتری های احتمالی که ممکن است وارد مجرای ادرار شده باشند کمک می کند.

5- پوشیدن لباس زیر قابل تنفس: از لباس های زیر تنگ یا موادی که رطوبت را نگه میدارند پرهیز کنید.

6- مصرف پروبیوتیک ها: مصرف برخی از پروبیوتیک ها، به ویژه آنهایی که دارای سویه های لاکتوباسیل هستند، ممکن است به حفظ تعادل سالم باکتری ها در دستگاه ادراری و جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری های مضر کمک کند.

7- مدیریت صحیح بیماری های مزمن: اگر زنی از قبل یک بیماری مانند دیابت داشته باشد، مدیریت صحیح سطح قند خون به پیشگیری از عفونت ادرار بارداری کمک می‌کند. زیرا سطح قند خون بالا می تواند احتمال رشد باکتری در دستگاه ادراری را افزایش دهد.

جلوگیری از عفونت ادرار بارداری

عفونت ادراری در بارداری خطرناکه؟

عفونت‌های ادراری می‌توانند در دوران بارداری در مقایسه با افراد غیر باردار جدی‌تر باشند. اگرچه همیشه خطرناک نیستند، اما عفونت های ادراری درمان نشده در بارداری منجر به عوارضی می‌شود که به طور بالقوه می تواند به مادر و جنین آسیب می‌رساند

عفونت ادراری در بارداری باعث ناراحتی، درد، تکرر ادرار و در برخی موارد خون در ادرار می‌شود. اگر عفونت به کلیه ها سرایت کند، منجر به بیماری شدیدتری به نام پیلونفریت نیز می‌شود. پیلونفریت ممکن است خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سایر عوارض مانند فشار خون بالا را افزایش دهد.

بنابراین اگر اگر مشکوک به عفونت ادراری هستند حتما با پزشک آنلاین مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید تا خطری شما و جنین را تهدید نکند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات