جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه چیز درباره درد بازو و روش های درمان آن

درد بازو
تاریخ بروزرسانی : ۲۴ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

به ناحیه بالای دست و بخش بین شانه و آرنج، بازو گفته می‌شود. عوامل مختلفی می‌تواند باعث احساس درد در این ناحیه شده و منجر به آسیب آن شود. درد این ناحیه در بیشتر مواقع نگران کننده نیست، اما گاهی نشانه‌ای هشدار دهنده بوده که باید جدی گرفته شود. اگر شما فعالیت شدید جسمی داشته و یا اشیا و وزنه‌های سنگینی را با دست‌های خود جا به جا کنید، احتمالا دچار گرفتگی و درد بازو خواهید شد. به طور کلی، آسیب دیدگی‌های پوستی، استخوانی و مفصلی یا مشکلات ایجاد شده در رگ‌ها و بافت نرم بازو می‌تواند باعث ایجاد درد در آن شود. اگر می‌خواهید درباره این مشکل با یک پزشک مشورت کنید، می‌توانید از مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید.

با توجه به این که علت ایجاد درد بازو چه چیزی باشد، بیمار ممکن است علائم دیگری مثل تورم، قرمز شدن پوست، التهاب، بی حسی، درد و کوفتگی و… را هم تجربه کند. هر نوع شکستگی استخوان، در رفتگی مفصل و یا کشیدگی عضله بازو هم با درد و ناراحتی در آن ناحیه همراه خواهد بود. گاهی درد بازو یک عارضه جانبی ناشی از مشکلات جدی‌تر مثل آرتروز و به ویژه آرتروز گردن است. برای مطالعه درباره روش های درمان آرتروز گردن مقاله‌ موجود در بلاگ حال را بخوانید.

در حال بخوانید: تست کرونا در تهران

در صورتی که این درد ناشی از مشکلات قلبی و گرفتگی عروق باشد، ممکن است تهدید کننده زندگی بوده و به رسیدگی فوری پزشکی نیاز داشته باشد. در برخی موارد هم مصرف داروهای خاص یا درمان‌های سرطان مثل شیمی درمانی یا پرتو درمانی هم می‌توانند به صورت موقت باعث ایجاد چنین دردهایی شوند. به طور کلی عوامل بسیار مختلفی، ایجاد کننده یا محرک در بازو هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.



تصویر خدمات اقساطی

درد بازوی چپ

نوع دردی که در بازوی چپ احساس می‌شود و نحوه گسترش و انتشار درد به نواحی دیگر، می‌تواند یکی از نشانه‌های حمله قلبی در افراد باشد. این درد معمولا دردی ناگهانی و غیر عادی بوده که در مردان، اغلب به پایین یا بالای بازو منتشر می‌شود. در حالی که زنان این درد را حتی در بازوی راست و نواحی پشت خود هم حس می‌کنند. همراه شدن این درد با احساس فشار در قفسه سینه احتمالا یک نشانه جدی از حمله قلبی بوده و به درمان فوری نیاز دارد.

گرچه درد ناشی از حمله قلبی در بازوی راست هم حس می‌شود، اما بروز آن در بازوی چپ شایع‌تر و شناخته شده‌تر است. البته باید توجه کنید که درد بازوی چپ همیشه به معنی حمله قلبی نیست. گاهی درگیری اعصاب در این ناحیه، فشار بدنی، خستگی و… هم می‌توانند به درد بازو منجر شده و ارتباطی با مشکلات قلبی نداشته باشد. درد بازوی چپ اگر ناشی از حمله قلبی باشد، معمولا به صورت تابشی بوده و در برخی افراد به ویژه زنان، باعث حالت تهوع، تنگی نفس و درد پشت هم می‌شود. اگر احساس کردید که درد با گذشت زمان تشدید می‌شود، بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و از کارشناسان آن‌ها مشاوره بگیرید.


درد بازوی راست

دردی که در شانه و بازو حس می‌شود، می‌تواند ناشی از آسیب عضلات، استخوان و یا اعصاب آن بخش از بدن باشد. پزشکان تاکنون دلایل مختلفی را برای درد بازوی راست شناسایی کرده‌اند. البته این دلایل باعث ایجاد درد در بازوی چپ هم می‌شود. از مهم‌ترین دلایل درد بازوی راست می‌توانیم به موارد زیر اشاره ‌کنیم:

فشار بیش از حد به بازو

حتما شما هم درد بازو بعد از اولین جلسات باشگاه، جابه‎جایی وسایل سنگین و یا در آغوش گرفتن طولانی مدت یک نوزاد سنگین وزن را تجربه کرده‌اید. وقتی که شما کاری را که به آن عادت ندارید، با دست‌های خود و با فشار زیاد یا مدت طولانی انجام می‌دهید احتمالا به درد بازو دچار می‌شوید. این عارضه به دلیل خستگی عضلات و یا ایجاد آسیب و التهاب در آن‌ها است. به وجود آمدن این نوع درد، گاهی بلافاصله نیست و ممکن است بعد از گذشت چند ساعت و یا مدت زمان طولانی‌تری ایجاد شود. پزشکان می‌گویند که گرچه این دردها در بسیاری از موارد خود به خود و با گذشت زمان برطرف می‌شوند، اما ماساژ درمانی می‌تواند در تسکین خستگی عضلات بازو موثر باشد. استفاده از کمپرس سرد هم به کاهش درد بازو کمک می‌کند.

حمله‌های قلبی

ممکن است تصور کنید که به دلیل قرار گرفتن قلب در سمت چپ قفسه سینه، دردهای ناشی از مشکلات آن فقط در سمت چپ بدن حس می‌شوند. اما بعضی افراد ممکن است درد ناشی از آن را در بازوی راست خود هم احساس کنند. اگر درد ناگهانی و غیر عادی که بازوی راست شما را درگیر کرده، با تنگی نفس، سرگیجه، تعریق شدید، حالت تهوع و درد فک و… همراه شد، لازم است فورا با اورژانس تماس بگیرید.

درباره دیستروفی عضلانی بیشتر بدانید

التهاب تاندون روتاتورکاف

مفصل شانه انسان توسط گروهی از تاندون‌ها به نام روتاتورکاف پوشیده شده و محافظت می‌شود. افراد و به ویژه ورزشکاران ممکن است به دلیل فشار بیش از حدی که به این تاندون‌ها وارد می‌کنند، دچار التهاب یا پارگی در آن ناحیه شوند. در اثر این اختلال، محکم نگه داشتن استخوان بالای بازو دشوار شده و با درد و ناراحتی همراه می‌شود. این عارضه از طریق معاینه دقیق همراه با بررسی تصاویر رادیوگرافی یا ام آر آی تشخیص داده خواهد شد. برای درمان آن هم از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تزریق کورتون به تاندون مذکور و در نهایت عمل جراحی برای درمان پارگی آن کمک می‌گیرند.

درباره نحوه فیزیوتراپی دست در منزل از اینجا اطلاعات بیشتری بدست آورید

علل ایجاد درد در بازوی راست

التهاب و پارگی تاندون‌های شانه یا روتاتورکاف یکی از دلایل ایجاد درد در بازو است

مشکلات خود ایمنی

گاهی سیستم ایمنی بدن، سلول‌های خودی را به عنوان دشمن شناسایی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند. این اشتباه منجر به ایجاد بیماری‌های خود ایمنی در بدن می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری لوپوس، آرتریت روماتوئید و… اشاره کرد. این بیماری‌ها گاهی باعث احساس درد‌های مفصلی و عضلانی در نقاط مختلف بدن مثل گردن، مچ دست‌ها و بازوها خواهند شد.شما همینطور می‌توانید درباره روماتیسم که یک بیماری خود ایمنی است بیشتر بخوانید.

سندرم تحلیل و تخریب

این یک عارضه است که اغلب در افرادی که نیاز به خوابیدن دراز مدت در رختخواب و استراحت طولانی دارند، رخ می‌دهد. این مسئله باعث تحلیل رفتن عضلات آن‌ها شده که اصطلاحا آتروفی نامیده می‌شود. این سندرم باعث ایجاد علائمی مثل سفت شدن بافت عضله و فشردگی آن، تحلیل رفتن و احساس ناتوانی در عضلات بدن از جمله بازوها می‌شود. بهره‌گیری از تمرینات فیزیوتراپی حتی در افرادی که از نظر حرکتی ناتوان هستند، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد و یا تشدید این عارضه است.

در حال بخوانید: درمان بیماری کرون با طب سنتی

التهاب شبکه عصبی بازو (براکیال) یا سندرم ترنر پارسوناژ

این بیماری نوعی اختلال در اعصاب محیطی است که نواحی مختلف بدن از جمله بازوها را تحت تاثیر قرار می‎دهد. به نظر می‌رسد بیشتر مبتلایان به آن، درد و ناراحتی را در یک طرف بدن و یک بازوی خود، به ویژه در شب‌ها و به صورت ناگهانی حس می‌کنند. این درد گاهی با ضعف و بی‌حسی هم همراه می‌شود. پزشکان معتقدند که این بیماری بیشتر در اثر ابتلای فرد به یک نوع عفونت ویروسی یا باکتریایی شدید ایجاد می‌شود. گرچه این درد با برطرف شدن علت ایجاد آن، خود به خود رفع می‌شود؛ اما گاهی برای تسکین آن از داروهای ضد التهاب و مسکن استفاده می‌کنند.

مشکلات مرتبط با دیسک

همیشه دردهای ایجاد شده در بازو، ناشی از مشکلات همان بخش نیستند. گاهی آسیب‌ها و مشکلات ایجاد شده در اندام‌های دیگر هم می‌توانند به این عارضه منجر شوند. یکی از این اختلالات، مشکلات مربوط به دیسک است. اگر یکی از دیسک‌های مهره‌های ناحیه گردن دچار التهاب یا آسیب شود، عوارض ناشی از آن ممکن است به صورت درد و بی حسی در بازوها یا احساس ضعف در آن‌ها احساس شود.راجع به دیسک گردن و نشانه های آن بیشتر بخوانید.

علت درد ماهیچه بازو

یکی از اصلی‌ترین دلایل درد ماهیچه بازو، آسیب عضلات آن در اثر فشار بیش از حد و تخریب آن‌ها است. این عارضه معمولا در اثر حمل اشیای سنگین، وزنه زدن و… رخ می‌دهد و گاهی منجر به پاره شدن مویرگ‌ها و کبودی بافت عضله می‌شود که در سطح پوست قابل مشاهده است. گاهی پارگی تاندون هم علت درد در ماهیچه بازو است و علاوه بر درد بازو، باعث ضعف، تورم و کبودی در بازو و نواحی اطراف آن به ویژه شانه هم می‌شود. استفاده از کمپرس سرد و مصرف داروهایی مثل قرص ناپروکسن می‌تواند تا حدودی به تسکین درد و ناراحتی ناشی از آن کمک کند.

در حال بخوانید: آسم چیست

علائم درد بازو

درد بازو ممکن است به صورت ناگهانی و یا تدریجی ایجاد شود. مجموعه‌ای از عوامل، از دیسک و آرتروز گردن گرفته تا خستگی و کوفتگی ناشی از حمل اجسام سنگین و… در بروز آن نقش دارند. اما این دردها اغلب تنها نبوده و با علائم دیگری همراه خواهند شد. از مهم‌ترین علائم درد بازو می‌توان به مواردی مثل تورم، کبود شدن، احساس کشیدگی در عضلات، التهاب، حساسیت به لمس و… اشاره کرد. در صورتی که این درد در اثر التهاب مفاصل یا اختلالات خودایمنی ایجاد شود هم ممکن است با تب و لرز یا تغییرات پوستی همراه باشد.

علائم درد بازو

درد بازو ناشی از ضربه یا آسیب فیزیکی اغلب با کوفتگی و کبودی همراه است

درمان درد بازو

اولین گام برای درمان درد بازو، شناسایی و تشخیص علت دقیق آن درد است. با توجه به این که عوامل بسیار متنوعی می‌توانند باعث ایجاد این درد شوند، روش‌های درمان آن هم متفاوت خواهد بود. اما چند راهکار عمومی برای تسکین درد‌های بازو توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود که گرچه روش‌های درمانی قطعی نیستند، اما می‌توانند باعث تسکین درد و ناراحتی شوند. از این روش‌ها بیشتر برای تسکین موقتی درد تا زمانی که علت دقیق بیماری شناسایی و درمان مناسب آن انجام شود، استفاده می‌کنند.

یکی از پرکاربردترین و سریع‌ترین آن‌ها، استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن و… است. استفاده از کمپرس گرم و سرد هم تا حد زیادی می‌تواند کمک کننده باشد. از تکنیک‌های فیزیوتراپی، یوگا و مدیتیشن هم می‌توان به عنوان روش‌های درمان درد بازو نام برد. گاهی به کارگیری ماساژ و طب سوزنی هم به عنوان یک روش درمانی توصیه می‌شود. البته نباید فراموش کرد که روش‌هایی مانند ماساژ در صورتی که توسط افراد غیر متخصص و بدون شناخت علت دقیق درد انجام شود، می‌توانند باعث ایجاد درد بیشتر در ناحیه ملتهب، شده و عوارض شدیدتری ایجاد کنند. به همین دلیل بهتر است که برای تشخیص علت و درمان درد بازو با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


ثابت نگه داشتن مفصل شانه به کمک بازوبندهای طبی هم از انواع روش‌هایی است که می‌تواند به بیماران مبتلا به درد بازو که مشکل‌شان ناشی از آسیب تاندون‌ها و… است، کمک کند. این کار از طریق ثابت نگه داشتن مفصل و عدم تحرک آن، باعث کاهش انتشار درد در نواحی ملتهب مفصل و حرکت کردن تاندون‌های آسیب دیده می‌شود. انجام تمرینات ورزشی مناسب زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست آموزش دیده هم از راهکارهای عملی در درمان چنین دردهایی است.

در حال بخوانید: تست بیش فعالی کودکان

درمان درد بازو در طب سنتی

برای درمان درد بازو قطعا نیاز به شناخت علت دقیق آن و درمان مناسب داریم. در صورتی که علت این عارضه به درستی تعیین نشود، ممکن است به تشدید مشکلاتی مثل آرتروز، بیماری‌های خود ایمنی و سایر علل ایجاد کننده چنین دردهایی منجر شود. اما در کنار روش‌های درمانی که پزشک معالح برای رفع این دردها پیشنهاد می‌کند، می‌توان از روش‌های توصیه شده در طب سنتی هم استفاده کرد. گرچه این روش‌ها جایگزین درمان تخصصی نیستند، اما در صورت به کارگیری مناسب می‌توانند نقش کمکی در تسکین درد و یا بهبود علائم داشته باشند. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین روش‌ها برای درمان درد بازو در طب سنتی می‌پردازیم:

روغن تراپی

ماساژ بازو و مفصل شانه با استفاده از روغن‌های درمانی مخصوص مثل روغن زیتون، سیاهدانه و انواع دیگر آن‌ها که به صورت تک نوع یا ترکیبی از چند روغن استفاده می‌شوند، می‌تواند درد بازو را کاهش دهد. درباره خواص روغن زیتون بیشتر بخوانید. این روش از دیرباز توسط نیاکان ما برای رفع دردهای عضلانی، مفصلی، رفع خستگی‌های شدید و… مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حال بخوانید: خواص روغن نارگیل

مصرف ترکیبات گیاهی ضد التهاب

استفاده از گیاهان ضد التهاب شناخته شده مثل زردچوبه و زنجبیل و… یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش دردها از جمله درد بازو است. این محصولات را می‌توان به شکل دمنوش های گیاهی، اضافه کردن به غذای روزانه به عنوان ادویه و سایر روش‌ها استفاده کرد. مطابق برخی از منابع طب سنتی، استفاده از ضماد تهیه شده از خمیر زردچوبه و قرار دادن آن بر روی محل درد هم می‌تواند در کاهش درد بازو موثر باشد. به ترکیبات گیاهی متعددی در این زمینه می‌توان اشاره کرد. اما بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها از متخصصان طب سنتی حال راهنمایی بگیرید.

درمان درد بازو در طب سنتی

مالش نواحی دردناک بدن از جمله بازوها با روغن‌های مخصوص، یکی از راه‌های تسکین انواع دردهای بازو است

استفاده از پماد فلفل قرمز

در سال‌های اخیر استفاده از پماد فلفل قرمز به عنوان یکی از روش‌های تسکین دردهای عضلانی بسیار رایج شده است. این مسئله به وجود ماده‌ای به نام کاپسایسین در فلفل مرتبط است. این ماده به عنوان یکی از ترکیب‌های مطرح ضد درد و التهاب شناخته شده و از آن در ترکیب پمادهای موضعی مختلف استفاده می‌شود. گرچه استفاده از آن نیاز به تجویز پزشک ندارد، اما بهتر است که مصرف آن را با نظر پزشک آغاز کنید. چون ممکن است مصرف آن برای برخی افراد با توجه به حساسیت‌های پوستی موجود، مناسب نباشد.

در حال بخوانید: آمپول بتامتازون برای چیست؟

از روش‌های مختلفی برای درمان چنین دردهایی می‌توان استفاده کرد. اما انتخاب بهترین روش برای هر فرد متفاوت بوده و به علت اصلی درد بازو در او وابسته است. پس بهتر است پیش از شروع هر روش درمانی، با یک پزشک متخصص در مورد مشکل خود صحبت کنید. همچنین در صورت لزوم، آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های توصیه شده را انجام دهید تا علت دقیق عارضه شناسایی و روش درمانی مناسب برای وضعیت شما، توسط پزشک معرفی شود. علاوه بر نکات ذکر شده، لازم است که دوره‌های درمانی تجویز شده را هم به طور کامل انجام دهید و از قطع خودسرانه دارو یا سایر روش‌های درمانی خودداری کنید.

حرف آخر

درد بازو یک عارضه نسبتا رایج است که به دلایل متعددی مثل خستگی و کشیدگی عضلات، پارگی تاندون، التهاب تاندون یا تاندونیت، التهاب عضلات یا مفصل شانه و… ایجاد می‌شود. گاهی هم این درد یکی از علائم مشکلاتی مثل بیماری‌های خود ایمنی و یا عوارض جانبی برخی از درمان‌ها مثل شیمی درمانی یا پرتو درمانی است. در برخی مواقع هم دردهای غیر عادی این ناحیه می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مثل حمله قلبی باشد که به درمان تخصصی نیاز دارد. تشخیص علت دقیق این درد، اولین و اساسی‌ترین گام برای درمان آن است. انتخاب روش درمانی مناسب، با توجه به علل ایجاد آن، زیر نظر پزشک و با تجویز او انجام می‌شود. برای مشاوره تخصصی در این مورد می‌توانید از مشاوران متخصص حال کمک بگیرید. شما برای تسکین درد بازو از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

 

سوالات متداول

علت درد بازو چه می‌تواند باشد؟

این درد دلایل مختلفی مثل ضربه و آسیب، خستگی یا گرفتگی عضلات یا تاندون‌ها، فشار بیش از حد، استفاده طولانی مدت از بازوها و… دارد. البته گاهی با کبودی، التهاب و تورم بافت هم همراه است.

چرا بازوی چپ من درد می‌کند؟

خستگی، اختلالات عصبی، آرتروز، التهاب مفاصل و… از دلایل درد بازوی چپ یا راست هستند. اما در صورتی که یک درد غیر عادی و ناگهانی را به خصوص در بازوی چپ حس می‌کنید، ممکن است نشانه بروز حمله قلبی باشد.

چگونه می‌توان فهمید که درد بازو جدی است؟

اگر این درد با تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق و انتشار درد به فک و شانه همراه باشد، احتمالا نشانه‌ای از حمله قلبی است. در صورت جراحت‌های شدید، پارگی تاندون یا شکستگی استخوان هم به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

چه زمانی باید برای درد بازو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علت درد در ناحیه بازو برای شما قابل شناسایی نیست، نیاز به مشورت با متخصص ارتوپدی دارید. در صورت همراه بودن این درد با درد قفسه سینه و… که نشانه حمله قلبی هستند، با اورژانس تماس بگیرید.


منابع

nortonhealthcare.com

www.nhs.uk

www.verywellhealth.com

my.clevelandclinic.org

www.medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

علیرضا

12 ماه پیش

من برای دو شب متوالی وقتی که خوابم بازوچپم دچار گرفتگی میشه و جوری درد میگیره که از خواب بیدارم میکنه و بعدش با دستم باید ماساژ بدم تا از گرفتگی دربیاد راه حلی داره که این اتفاق نیوفته؟
پاسخ دهید
0

ادمین

12 ماه پیش

ممکنه مشکل تیروئید و یا کم خونی داشته باشید. با پزشک مشورت کنید
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشاوره داشته باشید تا علت دقیق این اتفاق بررسی و روند درمان به درستی آغاز شود. از لینک زیر جهت ارتباط با پزشک ارتوپد آنلاین مجموعه حال اقدام کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical/184
پاسخ دهید
0

دکتر حسن براتی

12 ماه پیش

برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات