جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play
بیماری هیستری
بیماری هیستری چیست / نشانه ها و درمان رفتار هیستریک

بیماری هیستری یا اختلال تبدیلی اصطلاحی بود که در گذشته برای توصیف طیف وسیغی از علائم روانشناختی استفاده می‌شد و اعتقاد بر این بود که ناشی از درگیری‌های عاطفی یا مشکلات اینچنینی است. اصطلاح "هیستری" معمولا درباره زنان بود و گفته می‌شد که آن‌ها به دلیل اندام های تولید مثلی که دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال هستند. با این حال، این اصطلاح در حال حاضر منسوخ شده و درک جدیدی از اختلال هیستری ایجاد شده است که در ادامه این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
اختلال شخصیت نمایشی چیست
اختلال شخصیت نمایشی + نشانه‌ها و راه های درمان

آیا زندگی برای شما تایید گرفتن از دیگران است یا فکر می‌کنید باید با برخی رفتارها و صحبت‌ها، نظر دیگران را به خود جلب کنید؟ اگر اینگونه است احتمالا با اختلال شخصیت نمایشی دست و پنجه نرم می‌کنید و بهتر است آن را بیشتر و کامل‌تر بشناسید. در ادامه درباره انواع آن و اینکه اختلال شخصیت نمایشی چیست و نشانه‌های آن کدامند و چگونه درمان می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
درمان سریع اسهال کودکان
بهترین راه برای درمان سریع اسهال کودکان

اسهال کودکان مشکلی است که والدین را بسیار نگران می‌کند. این وضعیت ممکن است با علائمی مانند نفخ، درد شکم، گرفتگی عضلات و حالت تهوع نی همراه باشد که در این شرایط نیاز به مراجعه پزشک اطفال لازم و ضروری است.

میلاد توکلی
سرطان تیروئید
سرطان تیروئید / تشخیص بیماری سرطان تیروئید و درمان آن

سرطان تیروئید یک بیماری بدخیم است که از غده تیروئید شروع می شود، غده ای پروانه ای شکل که در گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم بدن را تنظیم می کند. سرطان غده تیروئید یکی از شایع ترین بدخیمی های غدد درون ریز در ایران و البته در کشورهای در حال توسعه است. میزان بروز سرطان تیروئید بین سالهای 1383 تا 1389 در ایران 20/2 در هر 100000 نفر بوده است این آزمایش جزو آزمایش خون قبل ازدواج نیز . به همین جهت بهتر است از طریق آزمایش در منزل غده تیروئید را مرتب بررسی کنید تا در صورت هرگونه مشکلی به سرعت درمان شوید.

تیم تحریریه
تله محرومیت هیجانی
۸ گام موثر برای رهایی از تله محرومیت هیجانی

تله محرومیت هیجانی یکی از طرحواره‌هایی است که بر روابط تأثیر بسیاری می‌گذارد و افرادی که در این تله گرفتار شده‌اند، معتقدند که دیگران به آنها توجه نمی‌کنند و برای کسی نیز مهم نیستند. آن‌ها اغلب احساس تنهایی می‌کنند و فکر می‌کنند که هیچ کس آنها را دوست ندارد، گویی نیاز آنها برای دوست داشته شدن هرگز برآورده نشده است. این افراد حتی اگر در یک رابطه باشند، احساس می‌کنند که مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود. درواقع شخصیت آن‌ها را ترکیبی از تنهایی و خشم دائمی شکل می‌دهد.

میلاد توکلی
ازدواج سنتی یا مدرن
ازدواج سنتی بهتر است یا ازدواج مدرن؟

مقوله ازدواج به طور قابل توجهی در طول زمان تکامل یافته و منعکس کننده تغییر هنجارها، ارزش ها و ساختارهای اجتماعی است. ازدواج سنگ بنای جوامع بوده و عمدتاً با عواملی مانند مذهب، پیوندهای خانوادگی، شرایط اقتصادی و تفاهم و قشرهای اجتماعی تعریف می شود. با این حال، در سال‌های اخیر دستخوش دگرگونی‌های مهمی شده است. مفاهیم ازدواج سنتی یا مدرن پیش آمده که در این مقاله، ویژگی‌های متمایز، مزایا و معایب هر دو شکل سنتی و مدرن ازدواج را بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

میلاد توکلی
علت خودزنی موقع عصبانیت
علت خودزنی موقع عصبانیت و راه پیشگیری از آن

پدیده خودزنی موقع عصبانیت، مانند بریدن یا سوزاندن خود، نشانه‌ای از آشفتگی درونی و احساسات بد است. این رفتار اگرچه یک مکانیسم مقابله ای است، اما در صورت عدم توجه می‌تواند منجر به عواقب شدیدتری نیز بشود. اگر درگیر هر نوع خودآزاری یا افکار خودخودزنی هستید و یا فرزندتان با این مشکل مواجه است، حتما این مقاله را مطالعه و با علت خودزنی موقع عصبانیت و راه های درمان آن آشنا شوید. در صورت تمایل می‌توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی نیز استفاده کرده و با مشاور به صورت چت متنی، تماس صوتی و یا تماس تصویری گفتگو کنید.

میلاد توکلی
سندروم مونشهاوزن
دانستنی هایی درباره سندروم مونشهاوزن

اختلال واقعیت یک اختلال روانی جدی است که در آن فرد با نشان دادن خود به عنوان بیمار، تقلید علائم بیماری یا خودزنی، سعی در فریب دیگران دارد. علائم این اختلال ممکن است از خفیف (اغراق جزئی در علائم) تا شدید که به نام سندروم مونشهاوزن یا مونهاوزن نامیده می‌شود، متغییر باشد. شدت علائم ایجاد شده ممکن است تا حدی شدید باشد که فرد تصمیم بگیرد برای متقاعد کردن دیگران به انجام اقدامات درمانی پر خطر مثل جراحی، آزمایشات پزشکی خود را دستکاری کند. برای گفت‌و‌گو با یک مشاور متخصص درباره این بیماری می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

سارا صاحبی
پارانوئید
با مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید چطور رفتار کنیم؟

احتمالا با شخصیت عجیب دایی جان داستان آشنایی دارید. او یک پیرمرد با مجموعه‌ای از مشکلات روحی و روانی است که ناخودآگاه، اثرات ناخوشایندی بر زندگی دیگران می‌گذارد. توهم توطئه یکی از بارزترین این مشکلات است. این اختلال که به نام بیماری پارانوئید شناخته می‌شود، یکی از انواع اختلالات شخصیت است که بیماران مبتلا به آن، گاهی به هذیان‌گویی و توهم هم دچار می‌شوند. پزشکان تخمین می‌زنند که حدود دو و نیم تا چهار و نیم درصد مردم جوامع مختلف به چنین اختلالی دچار باشند. این بیماری در بیشتر مبتلایان از سنین نوجوانی و جوانی آغاز شده و به نظر می‌رسد که مردان بیش از زنان با آن درگیر می‌شوند.

سارا صاحبی
اختلال شخصیت نمایشی
شخصیت نمایشی در زنان و مردان چگونه است؟

اختلال شخصیت نمایشی یا HPD (Histrionic Personality Disorder) همان‌طور که از اسمش مشخص است، نوعی اختلال روانی است که با رفتارهایی برای جلب توجه سایرین همراه است. افراد مبتلا به هیستریونیک به دلیل این‌که در پی تأیید و تشویق شدن از سوی دیگران هستند، عموما روابط اجتماعی خوبی دارند، ولی از این خصیصه برای جلب توجه و تأیید دیگران استفاده می‌کنند و اگر در این کار ناکام بمانند دچار سرخوردگی و افسردگی می‌شوند. اما فرد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک چه ویژگی‌ها و علائمی دارند؟ آیا این اختلال در مردان و زنان نمود متفاوتی دارد؟ اختلال شخصیت نمایشی چیست و چگونه باید با افرادی مبتلا به شخصیت نمایشی رفتار کرد؟ همه این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

پشتیبانی حال
کسب مهارت نه گفتن
کسب مهارت نه گفتن؛ چگونه نه گفتن را یاد بگیریم

حتما برای شما هم پیش آمده که خواسته باشید به یکی از دوستان خود نه بگویید اما در نهایت نتوانسته‌ و به خواسته او تن داده‌اید. این مشکلی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و مدام از این قضیه رنج می‌برند. ما در این مقاله به بررسی این موضوع و اینکه چگونه نه گفتن را یاد بگیریم صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
نشانه‌های والدین هلیکوپتری
نشانه‌های والدین هلیکوپتری؛ چگونه والدین هلیکوپتری نباشیم

والدین هلیکوپتری تمایل دارند هر حرکت کودک خود را به صورت ریز مدیریت کنند و به این ترتیب، با عدم اجازه تصمیم گیری و رشد استقلال به فرزندشان، ناخواسته مانع رشد او می‌شوند. اگر شما نیز متوجه شده‌اید که دائماً وظایف فرزندتان را انجام می‌دهید، دوستی‌های او را دیکته می‌کنید و مدام به دنبال او هستید، احتمالا شما والدین هلیکوپتری هستید. درواقع والدین باید تعادلی بین حمایت و اجازه دادن به فرزندانشان برای توسعه استقلال ایجاد کنند و درگیری بیش از حد در زندگی آن‌ها مانع یادگیری و رشد کودکان خواهد شد.

میلاد توکلی