جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مکمل سی ال ای : کاربردها، فواید و مضرات

مکمل CLA
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ مهر

مکمل سی ال ای میان افراد ورزشکار یا کسانی که اضافه وزن دارند، پرطرفدار است. اگر متعلق به یکی از این دو گروه هستید، به احتمال زیاد تا به حال به استفاده از مکمل‌ها فکر کرده‌اید؛ به ویژه این روزها که شرکت‌‌های دارویی و زیبایی از در و دیوار تبلیغاتشان را بر سرمان می‌ریزند تا به ما بگویند برای بهتر شدن به محصولات آن‌ها نیاز داریم. درباره بهترین مکمل برای افزایش وزن نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید

درباره مکمل سی ال ای یا CLA حرف و سخن زیاد است. بسیاری از افراد درباره استفاده یا عدم استفاده از آن سردرگم هستند؛ همچنین خیلی از آنها انتظار بیش از اندازه‌ای از این مکمل دارند؛ و تصور می‌کنند که صرفا استفاده از آن کافی است تا به بدن ایده‌آلشان برسند.

به همین علت تصمیم گرفتیم مطلب مفصل و کاملی را درباره مکمل CLA تهیه و منتشر کنیم، تا اگر مخاطبان حال سوال و ابهامی درباره‌ی آن دارند، بتوانند به اطلاعات دقیق و کاملی دسترسی داشته باشند.

اگر قصد خریدن و استفاده از مکمل CLA را دارید، این مطلب را بخوانید و با آگاهی کامل اقدام کنید.


تصویر خدمات اقساطی

مکمل سی ال ای چیست و چگونه کشف شد؟

نام اصلی مکمل  CLA اسید لینوئیک مزدوج است (Conjugated linoleic acid). سی ال ای یک اسید چرب و از خانواده‌ لینوئیک اسید است. این ماده غذایی در گوشت و مواد لبنی وجود دارد و در بدن به صورت طبیعی تولید نمی‌شود؛ در نتیجه باید با دریافت مواد غذایی تأمین شود‌.

سی ال لی را مایکل پاریزا، محقق دانشگاه ویسکانسین، در اواخر دهه ۱۹۷۰ کشف کرد‌. کشف این ماده غذایی زمینه را برای تولید صنعتی‌اش فراهم کرد. امروز یکی از فراگیرترین مکمل‌های غذایی، مکمل CLA است.

این مکمل در سراسر دنیا بسیار پرفروش است. ورزشکاران و افراد دیگر آن را برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌خرند. به همین دلیل، محققان مطالعات زیادی روی آن انجام داده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به نتایج این تحقیقات بپردازیم.

مکمل سی ال ای

 

سی ال ای چه تفاوتی با مکمل‌ سی ال ای دارد؟

همان‌طور که گفتیم، سی ال ای (CLA) نوعی اسید چرب از نوع امگا ۶ است که در مواد غذایی به ویژه گوشت و لبنیات وجود دارد.

باید توجه داشته باشید که همه چربی‌ها کارکرد یکسانی ندارند. بعضی از آنها وظیفه‌ تأمین انرژی دارند؛ در مقابل چربی‌هایی مثل اسید لینوئیک فواید زیاد برای سلامتی دارند.

منبع سی ال ای یا CLA گوشت و مواد لبنی است؛ اما مقدار CLA در همه‌ این حیوانات (اعم از گاو و گوسفند و بز) یکسان نیست. احشام علفخوار در مقایسه با دام‌هایی که از غلات تغذیه کرده‌اند، مقدار بسیار بیشتری CLA دارند. همچنین سن، نژاد و فصل در میزان سی ال‌ ای موجود در گوشت دام موثر است.

در مقابل مکمل CLA از غذاهای طبیعی مشتق نمی‌شود‌‌. تولیدکنندگان مکمل CLA، از طریق تغییر شیمیایی اسید لینولئیک موجود در روغن‌های گیاهی محصول خود را می‌سازند.

این مکمل‌ها مقدار زیادی از انواع سی‌ ال ای هستند. سی ال ای هرگز به این میزان در طبیعت وجود ندارد. بنابراین  استفاده از مکمل سی ال ای هم مانند دریافت آن از مواد غذایی طبیعی فایده ندارد.

اثرات این مکمل‌ها بسیار متفاوت از دریافت سی ال ای از طریق غذا خوردن است. استفاده از مکمل‌ها عوارضی به همراه دارد که لازم است از آن آگاه باشید.

برای آشنایی با بهترین مکمل گلوتامین بدنسازی نیز می‌توانید این مطلب را هم مطالعه کنید.

کاربردها و فواید مکمل سی ال ای چیست؟

وقتی از فواید سی ال ای یا CLA حرف می‌زنیم، باید یادتان باشد که خود ماده‌ سی ال ای و مکمل آن را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

مطالعات نشان داده که سی ال ای یا اسید لینولئیک مزدوج خاصیت ضدسرطانی دارد و می‌تواند بر کاهش رشد تومور تأثیر بگذارد. از مدت‌ها این خاصیت سی ال ای، موضوع تحقیق آزمایشگاه‌های پزشکی بوده است.

مزیت احتمالی دیگر سی ال ای در سلامت بدن، کنترل آترواسکلروز و دیابت است. همچنین این ماده می‌تواند به رشد و تشکیل استخوان کمک کند.

همچنین در حال حاضر نقش اسید لینوئیک مزدوج در کمک به سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت باکتریایی در حال آزمایش و بررسی است.

اما ویژگی جذاب سی ال ای نقش آن در کاهش توده چربی و افزایش توده بدون چربی است. این ویژگی بارها بر روی حیوانات در آزمایشگاه‌ها آزمایش و تایید شده است؛ و همین ویژگی محل مانور تولیدکنندگان مکمل سی ال ای بوده است.

تولیدکنندگان مکمل CLA این دارو را برای کمک کاهش چربی بدن و افزایش عضلات مشتریان خود تولید و عرضه می‌کنند. استفاده از این مکمل ترکیب بدن را با کاهش چربی و محافظت از حجم ماهیچه تغییر می‌دهد.

در منابع مختلف آمده است که مکمل سی ال ای باعث می‌شود که: 1- اولا جذب چربی بعد از غذا خوردن کاهش پیدا کند. 2- چربی موجود در سلول‌های بدن تجزیه شود. 3- روند متابولیسم بدن و سوزاندن چربی‌ها تشدید شود؛ و 4- در نتیجه تعداد سلول‌های چربی در بدن کاهش پیدا کند.

بنابراین افراد زیادی برای سوزاندن چربی‌های بدن از مکمل CLA استفاده می‌کنند.

بهترین صبحانه برای بدنسازی را بشناسید.

مکمل سی ال ای

 

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

آیا مکمل سی ال ای واقعا چربی‌سوز است؟

محققان آزمایش‌ها و تحقیقات بسیار زیادی را درباره خاصیت چربی‌سوزی مکمل سی ال ای انجام داده‌اند. طبق ویکی‌پدیای سی ال ای، تعداد این تحقیق‌ها به ۶۰۰ مورد می‌رسد. به نظر می‌رسد علاوه بر تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی، تأثیرگذاری مکمل سی ال ای روی افراد داوطلب (نمونه‌های انسانی) هم آزموده شده است.

مجلاتی مانند مجله چاقی، مجله تحقیقات بین‌المللی پزشکی، مجله تغذیه و چندین موسسه مرتبط با سلامت و ورزش، نتایج این تحقیقات را منتشر کرده‌اند. اکثر این تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل CLA در کاهش نسبت چربی در بدن افراد داوطلب اثرگذار بوده‌اند.

با وجود این همه بر سر این موضوع توافق ندارند. بعضی از منابع می‌گویند که این اثرگذاری چشمگیر نیست. بعضی دیگر اشاره می‌کنند که مکمل در افرادی که تغییری در سبک غذا خوردن خود نمی‌دهند یا ورزش نمی‌کنند، تأثیر ناچیزی دارد‌‌. همچنین مکمل CLA را با مکمل تترادسیل تیواستیک اسید یا TTA مقایسه می‌کنند و می‌گویند که دومی تأثیر بیشتری در لاغری دارد.

 

بیشتر بخوانید: چاقی و لاغری شما فقط مربوط به تغذیه نیست!

 

دستور مصرف مکمل سی ال ای چیست؟

عموما دوز مصرف روزانه مکمل CLA بین ۳ تا ۶ گرم متغیر است. بعضی از منابع این عدد را بین ۳.۲ تا ۶.۴ ذکر کرده‌اند.

باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از این مقدار، ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد. همچنین بهترین زمان مصرف مکمل قبل یا همراه با وعده غذاست. در هر صورت بهتر است که برای مصرف این مکمل با یک متخصص مشورت شود.

عوارض قرص cla چیست؟

وقتی سی ال ای را از طریق غذا دریافت می‌کنیم، فواید آن به بدنمان می‌رسد. اما مقدار این ماده در مکمل‌های صنعتی غیرطبیعی است و مصرف آن ممکن است عوارض داشته باشد؛ به ویژه اگر از آن بیش از دوز توصیه‌شده استفاده کنید.

سی ال ای یا CLA موجود در مکمل‌ها را با تغییر شیمیایی اسید لینوئیک موجود در روغن‌های گیاهی می‌سازند. به همین دلیل شکل آن و همچنین مقدارش، با آنچه در مواد غذایی وجود دارد، متفاوت است.

بر این اساس، مصرف این مکمل‌ها ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد، برای مثال:

۱. دوز بالای سی ال ای می‌تواند باعث افزایش تجمع چربی در کبد شود که خودش می‌تواند در مرحله‌ بعد به اختلال متابولیک و دیابت تبدیل شود‌.

۲. مکمل سی ال ای ممکن است موجب مقاومت به انسولین و در نتیجه دیابت بشود‌.

۳‌. کاهش کلسترول خوب یا HDL از عوارض دیگر مکمل CLA است.

۴. مصرف مکمل سی ال ای ممکن است موجب ناراحتی گوارشی از جمله درد معده، احساس تهوع و استفراغ شود.

برای آنکه عوارض قرص cla را کاهش دهید، پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید تا با توجه به شرایط زمینه‌ای شما احتمال بروز عوارض یا تداخلات دارویی را به شما بگوید. همچنین در صورت بروز هرگونه عارضه‌ای به پزشک خود مراجعه کنید.

درباره مکمل پروتئین وی و نحوه مصرف آن می‌توانید این مطلب را بخوانید

مکمل سی ال ای برای چه کسانی مناسب نیست؟

استفاده از مکمل سی ال ای برای زنان باردار و کودکان به هیچ عنوان خوب نیست. همچنین کسانی که از مشکلات زمینه‌ای مثل مسائل مربوط به متابولیسم، مقاومت به انسولین و دیابت رنج می‌برند، نباید این مکمل را مصرف کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم، لازم است که برای مصرف مکمل سی ال ای حتما با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که میزان ریسک مصرف این مکمل برای شما و شرایطتان چقدر است.

مکمل سی ال ای

 

چرا مکمل سی ال ای برای ورزشکاران جذاب است؟

همان‌طور که گفتیم، مکمل CLA باعث کاهش چربی و حفظ ماهیچه و عضلات می‌شود‌. در نتیجه ورزشکاران به ویژه کسانی که در زمینه بدنسازی فعالیت ورزشی دارند، از مشتریان پروپاقرص این مکمل هستند. البته در کنار آن برنامه غذایی برای عضله سازی نیز بسیار مهم می‌باشد.

مکمل سی ال ای به اشکال مختلف قرص و پودر و مایع در دسترس ورزشکاران است. علاوه بر ورزشکاران، بعضی افرادی که اضافه وزن دارند هم مایل به استفاده از این مکمل هستند. اما به نظر می‌رسد این مکمل بیشتر روی افرادی تأثیر دارد که تحرک بدنی بالایی دارند و ورزش می‌کنند.

ورزشکاران عموما مکمل CLA را همراه با مکمل کارنیتین استفاده می‌کنند. استفاده از این دو مکمل باعث چربی‌سوزی بالا در تمرینات ورزشی می‌شود‌. همچنین انرژی فرد را هنگام ورزش بالا می‌برد؛ در نتیجه ورزشکار برای مدت طولانی‌تری می‌تواند تمرین کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش برای لاغری موضعی و عمومی

 

تفاوت کاهش وزن طبیعی و کاهش وزن با مکمل سی ال ای چیست؟

این یک سوال مهم است. آیا کاهش وزن با مکمل سی ال ای همان مزایای کاهش وزن سنتی با ورزش و محدود کردن کالری را دارد؟

برای پاسخ دادن به این سوال، محققان در سال ۲۰۱۷ آزمایشی را روی دو گروه از موش‌های چاق انجام دادند. به گروه اول مکمل CLA دادند و به گروه دوم رژیم غذایی محدودکننده‌ی کالری دادند.

آن‌ها پس از مدتی تغییرات هردو گروه را بررسی کردند. هردو گروه به میزان مساوی وزن کم کرده بودند؛ اما دچار تغییرات فیزیکی متفاوتی شده بودند.

موش‌هایی که مکمل سی ال ای استفاده کرده بودند، چربی محافظت کننده و سالم زیر پوست خود را از دست داده بودند. در مقابل، در گروه دیگر که فقط با رژیم وزن کم کرده بودند، سطح گلوکز خون ناشتا بهتر شد. اما گروه مصرف‌کننده‌ سی ال ای چنین تغییری را تجربه نکردند.

در نتیجه کاهش وزن با محدود کردن کالری و ورزش گزینه سالم‌تری است.

 

در حال بخوانید: کمتر ورزش کنید و بیشتر بسوزانید!

مکمل سی ال ای

 

سخن آخر…

عوارض و ریسک‌های مکمل سی ال ای به فوایدش نمی‌ارزد. با وجود ابن شرکت‌ها در تبلیغات این مکمل‌ها وانمود می‌کنند که استفاده از آن‌ها نه تنها زیانی ندارد، بلکه اثرات مفیدی برای سلامتی دارد.

ما نمی‌خواهیم فواید این مکمل در زمینه چربی‌سوزی و لاغری را به کلی نفی کنیم. اما توصیه ما این است که هرچقدر می‌توانیم به روش‌های طبیعی و سالم رو بیاوریم و احتمال ابتلای خودمان به بیماری‌ها را تا جایی که می‌توانیم، کاهش دهیم.

اگر همچنان اصرار دارید که از مکمل سی ال ای استفاده کنید، فراموش نکنید که حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین چکاپ‌های لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید شرایط جسمی‌ مناسبی برای مصرف این مکمل دارید. برای مثال مبتلا به اختلال متابولیکی یا دیابت نیستید.

این روزها با در دسترس بودن پلتفرم‌های آنلاین پزشکی مشورت کردن برای چنین مواردی بسیار آسان شده است. پیشنهاد ما به شما مراجعه به پلتفرم حال است. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید به راحتی به متخصص مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. متخصصان داخلی، تغذیه و غدد بهترین گزینه‌های شما برای مشورت کردن هستند.


سوالات متداول درباره مکمل CLA

۱. مکمل سی ال ای چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

مصرف این مکمل باعث کاهش جذب چربی از غذا می‌شود و همچنین متابولیسم بدن را تشدید می‌کند و سلول‌های چربی در بدن را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب فرد دچار کاهش وزن می‌شود.

 

۲. آیا استفاده از دوز بالاتر باعث کاهش وزن و اثربخشی بیشتر مکمل سی ال ای می‌شود؟

دوز توصیه شده برای مصرف مکمل CLA بین ۳ تا ۶ گرم است. استفاده از دوز بالاتر نه تنها اثربخشی بیشتری ندارد، بلکه باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیری برای بدن می‌شود‌.

 

۳. مکمل سی‌ ال ای را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه مکمل CLA و هرگونه داروی دیگری تنها به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید. از خرید مکمل از افراد ناشناس، صفحات اینترنتی ناشناس و باشگاه‌های ورزشی خودداری کنید.

 

۴. عوارض اصلی مکمل سی ال ای چیست؟

کاهش کلسترول خوب در بدن، مشکلات گوارشی، کبد چرب، و احتمال ابتلا به دیابت مهمترین عوارض احتمالی این مکمل هستند.

 

۵. آیا مصرف مکمل سی ال ای بدون ورزش در کاهش وزن موثر است؟

بعضی تحقیقات حاکی از اثربخشی این مکمل در کاهش وزن هستند. اما  مصرف آن بیشتر در میان ورزشکاران و کسانی که تحرک بالایی دارند اثربخش است.

 

منابع:

https://www.news-medical.net/

https://en.m.wikipedia.org/

https://www.healthline.com/

https://jissn.biomedcentral.com/

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.webmd.com/

https://examine.com/

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات