جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص ترازوسین / آیا پروستات با ترازوسین درمان می‌شود

قرص ترازوسین
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص ترازوسین با نام انگلیسی Terazosin یک دارو از گروه مسدودکننده‌های آلفا است که برای درمان علائم بزرگ‌شدن خوش‌ خیم پروستات استفاده می‌شود. این گروه از داروها با گشادکردن رگ‌های خونی، امکان جریان بهتر خون را فراهم می‌کنند. در نتیجه این قرص دارای خواص ضد فشار خون هم هست و می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر داروها به عنوان یک داروی کاهنده فشار خون مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله به معرفی ترازوسین پروستات و همه کاربردهای آن می‌پردازد. اگر می‌خواهید درباره این دارو بیش‌تر بدانید، مقاله پیش رو را مطالعه کنید. می‌توانید از بخش مشاوره انلاین پزشکی در حال نیز برای مشاوره با پزشک استفاده کنید

مشاوره آنلاین پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

قرص ترازوسین چه مواقعی تجویز می‌شود

پزشکان بعد از بررسی وضعیت بیمار از طریق آزمایش پروستات و شرایط سلامتی او، دوزهای مختلفی از این دارو را برای مشکلات زیر تجویز می‌کنند:

قرص ترازوسین و بیماری های ادراری

یکی از اثرات قرص ترازوسین به عنوان یک داروی مسدودکننده آلفا آدرنرژیک، شل‌کردن ماهیچه‌های گردن مثانه است. این کار باعث رفع گرفتگی‌های مجاری ادراری و آسان‌شدن دفع ادرار می‌شود. پزشکان آن را برای بیمارانی که به دلیل بزرگ‌ شدن پروستات یا مشکلات دیگر دچار اختلال در دفع ادرار هستند تجویز می‌کنند. (درباره تکرر ادرار و روش های درمان آن این مطلب را بخوانید)

قرص ترازوسین و درمان پروستات

بزرگ‌شدن غده پروستات در مردان باعث بروز مشکلاتی مانند ادرار قطره‌چکانی، جریان ضعیف ادرار، تخلیه ناقص مثانه و… می‌شود. قرص ترازوسین پروستات برای درمان این بیماری و مشکلات مرتبط با آن تجویز می‌شود. مصرف این قرص باعث شل‌شدن ماهیچه‌های پروستات خواهد شد و این کار به بهبود دفع ادرار کمک می‌کند. (درباره عوامل ایجاد پروستات می‌توانید این مطلب را بخوانید)

قرص ترازوسین و درمان فشارخون

کاهش فشار خون یکی از عوارض مصرف قرص ترازوسین است. پزشکان از این ویژگی ترازوسین به عنوان یک داروی کاهنده فشار خون به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده می‌کنند. ترازوسین پروستات در واقع با شل‌کردن شریان‌ها و رگ‌ها، جریان خون را بهبود می‌دهد و این کار منجر به پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه میتوانید از خدمات دکتر اورولوژیست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

تجویز قرص ترازوسین برای چیست

طریقه مصرف قرص ترازوسین و دزهای مصرفی آن

قرص ترازوسین باید توسط پزشک تجویز شود. او می‌تواند مقدار مصرف دارو را بر اساس نوع بیماری، شرایط بیمار و پاسخ‌دهی به درمان تنظیم کند. بهتر است این دارو را به صورت منظم مصرف کنید تا بیش‌ترین اثربخشی را داشته باشد. برای پیشگیری از فراموش‌کردن مصرف هم توصیه می‌شود که آن را هر روز در ساعات معینی مصرف کنید. سایر توصیه‌ها در مورد مصرف آن عبارتند از:

ترازوسین به صورت قرص و کپسول خوراکی

این دارو به صورت قرص یا کپسول خوراکی مصرف می‌شود. نحوه مصرف آن به شکل روزانه است و معمولا یک بار  قبل از خواب یا دو بار در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو باید کاملا متناسب با دز تجویزشده باشد و بیمار نمی‌تواند به صورت خودسرانه اقدام به قطع مصرف، کاهش یا افزایش دز دارو کند. هر کپسول باید با یک لیوان آب و در زمان معین مصرف شود. استفاده همزمان آن با غذا یا بدون غذا تاثیری در جذب دارو نخواهد داشت.

مصرف ترازوسین طبق دستور پزشکان

شما نمی‌توانید این دارو را بدون نسخه تهیه کنید. همه برنامه‌ریزی‌ها برای مصرف آن هم باید با نظر و تجویز پزشک انجام شود. او ممکن است گاهی مقدار توصیه‌شده مصرف دارو را برای شما تغییر دهد تا مطمئن شود که بهترین نتیجه را دریافت می‌کنید.

دز مصرفی دارو ترازوسین

پزشک معمولا تجویز این دارو را با دز کم شروع می‌کنند و میزان مصرف را به تدریج افزایش می‌دهند.  تغییر دز ممکن است به چهار تا شش هفته زمان نیاز داشته باشد.  شما مجاز به تغییر دز دارو بدون هماهنگی با پزشک نیستید.

دز اولیه آن برای بیماران مبتلا به فشار خون یا مشکلات پروستات، یک میلی‌گرم است که به تدریج قابل افزایش تا 10 میلی‌گرم در روز است. پزشک می‌تواند مقدار مصرف را حداکثر تا 20 میلی‌گرم در یک یا دو نوبت روزانه ارتقا دهد.

درباره سونوگرافی پروستات و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

نحوه مصرف ترازوسین

عوارض جانبی قرص ترازوسین

ترازوسین پروستات هم مانند هر داروی دیگری می‌تواند در برخی از مصرف‌کنندگان باعث بروز عوارض ناخواسته شود. برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی قرص ترازوسین عبارتند از:

افت ناگهانی فشارخون

عملکرد این قرص در بدن باعث کاهش فشار خون می‌شود. به همین دلیل مصرف آن در افرادی که فشار خون طبیعی یا کم‌تر دارند، ممکن است باعث افت ناگهانی فشار خون و عوارض ناشی از آن شود. هر چه دوز مصرفی بیش‌تر باشد، سریع‌تر به افت فشار خون منجر خواهد شد.

ضعف و سرگیجه

کم‌شدن فشار خون در برخی از مصرف‌کنندگان این دارو باعث ضعف، سرگیجه و حتی غش‌کردن می‌شود. افرادی که با مصرف این دارو چنین شرایطی را تجربه می‌کنند، بهتر است آن را قبل از خواب میل کنند. در صورت تداوم سرگیجه و اختلال در عملکرد روزانه، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

افزایش وزن

افزایش وزن در برخی از منابع به عنوان یکی از عوارض جانبی قرص ترازوسین در نظر گرفته شده است. هنوز مدارک کافی در مورد چگونگی این عارضه وجود ندارد.

اختلالات نعوظ مردان

گشادشدن عروق و شل‌شدن عضلات در مصرف‌کنندگان این دارو ممکن است به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای مثل درد در برخی از اندام‌ها، افزایش ضربان قلب و اختلال نعوظ در مردان یا نعوظ دردناک شود. در صورت مشاهده چنین علائمی باید مصرف دارو را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد.

واکنش های آلرژیک شدید

واکنش‌های آلرژیک ناشی از مصرف ترازوسین پروستات نادر است. با این حال برخی از مصرف‌کنندگان آن با نشانه‌های واکنش آلرژیک مثل خارش، بثورات پوستی، تورم در صورت، گلو و زبان، سرگیجه شدید و اختلال در تنفس مواجه می‌شوند. این نشانه‌ها بسیار جدی هستند و نیاز به مداخله فوری درمانی دارند. در این شرایط فورا با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض جانبی ترازوسین پروستات

تداخلات دارویی و موارد منع مصرف ترازوسین

لازم است پیش از مصرف این دارو در مورد حساسیت به آن یا داروهای مشابه با پزشک خود صحبت کنید و یا با مشاوره دارویی انلاین حال در تماس برقرار کنید.

سایر نکاتی که درباره مصرف آن باید بدانید شامل موارد زیر است:

تداخل دارو ترازوسین

تداخلات دارویی ممکن است بر نحوه عملکرد این دارو تاثیر بگذارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. به طور کلی توصیه می‌شود که از مصرف همزمان ترازوسین پروستات با داروهای زیر خودداری شود:

  • سایر داروهای مسدودکننده آلفا مثل تامسولوسین و پرازوسین
  • داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ مصرف می‌شوند
  • داروهای مرتبط با فشار خون ریوی مثل سیلدنافیل و تادافیل
  • داروهایی که فشار خون را افزایش می‌دهند مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی و…

منع مصرف ترازوسین

تنها منع مصرف مطلق استفاده از ترازوسین، حساسیت به دارو است. از آن‌جا که عوارض ناشی از این دارو مثل افت ناگهانی فشار خون و… می‌تواند با افزایش خطر سقوط، شکستگی استخوان و مشکلات جدی در سالمندان همراه باشد، مصرف آن برای سالمندان هم دارای منع نسبی است و فقط در شرایط خاص تجویز می‌شود.

توصیه به مصرف آن برای بیماران مبتلا به فشار خون پایین و مشکلات چشمی خاص مثل آب مروارید و گلوکوم هم با احتیاط انجام می‌شود. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، باید پیش از عمل جراحی چشم یا درمان‌های دندانی در مورد مصرف آن با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

از سوی دیگر، سرگیجه و خواب‌آلودگی ناشی از این دارو ممکن است باعث اختلال در تمرکز شود. در نتیجه بهتر است تا 12 ساعت پس از مصرف اولین دز، بعد از هر بار افزایش دز و مصرف مجدد آن بعد از یک دوره قطع دارو، از انجام فعالیت‌های حساس مثل رانندگی، کار با ابزارهای خطرناک و… خودداری کنید. مصرف الکل و ماری‌جوانا همراه با این دارو می‌تواند خواب‌آلودگی ناشی از آن را تشدید کند.

منع مصرف داروی ترازوسین

کلام پایانی درباره قرص ترازوسین

قرص ترازوسین یک آلفا بلاکر یا مسدودکننده آلفا است که کاربردهای مختلفی دارد. مهم‌ترین موارد مصرف این دارو، درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و فشار خون بالا است. پزشکان از این دارو به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای درمان این اختلالات استفاده می‌کنند. شما نمی‌توانید این دارو را بدون نسخه تهیه و مصرف کنید. اگر دچار علائمی از اختلال پروستات یا فشار خون بالا هستید، لازم است حتما با یک پزشک مشورت کنید. دکتر قلب آنلاین یا دکتر اورولوژی آنلاین سامانه حال به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”قرص ترازوسین برای چه بیماری است” answer-0=”این قرص مشخصا برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات و مشکلات مرتبط با بزرگ‌شدن این غده استفاده می‌شود. کمک به کاهش فشار خون بالا هم یکی دیگر از کاربردهای مهم آن است.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”قرص ترازوسین برای درمان چه بیماری است” answer-1=”ترازوسین برای درمان فشار خون بالا یا بهبود ادرار در مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (بزرگ‌شدن غده پروستات) استفاده می‌شود.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”قرص ترازودون براي چيست” answer-2=”این قرص یک داروی ضدافسردگی است که از آن برای رفع اختلالات خواب، کاهش اضطراب، بهبود اشتها و خلق‌و‌خو و بالابردن سطح انرژی استفاده می‌شود.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”قرص ترازوسین برای چی خوبه” answer-3=”این دارو رگ‌ها و شریان‌ها را برای عبور بهتر خون گشاد می‌کند. هم‌چنین ماهیچه‌های پروستات و گردن مثانه را شل می‌کند و باعث آسان‌شدن دفع ادرار می‌شود.” image-3=”” headline-4=”h3″ question-4=”قرص ترازوسین کدام داروخانه دارد” answer-4=”می‌توانید قرص ترازوسین را از داروخانه آنلاین حال که در بخش سلامت اپلیکیشن آپ نیز وجود دارد خریداری کنید.” image-4=”” headline-5=”h3″ question-5=”تفاوت ترازوسین با پرازوسین چیست؟” answer-5=”هر دوی این داروها از خانواده مسدودکننده‌های آلفا هستند. پرازوسین باعث انبساط عروق خونی می‌شود و به طور ویژه برای کاهش فشار خون بیماران تجویز می‌شود. قرص ترازوسین هم چنین عملکردی دارد؛ اما نقش اصلی آن کمک به درمان مشکلات ناشی از بزرگ‌شدن غده پروستات است. از خاصیت کاهندگی فشار خون توسط ترازوسین به عنوان فواید ثانویه استفاده می‌شود.” image-5=”” count=”6″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

 

منابع

medlineplus.gov

drugs.com

webmd.com

ncbi.nlm.nih.gov

pharmawiki.ch

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ساعدی

11 ماه پیش

سلام پدربزرگ من برای بزرگی پروستات روزی یک عدد ترازوسین ۲ مصرف میکنه فشار خونش هم تقریبا کنترل میشه. برای فشار خون این قرص کافیه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر عملکرد این قرص در بدن باعث کاهش فشار خون می‌شود. به همین دلیل مصرف آن در افرادی که فشار خون طبیعی یا کم‌تر دارند، ممکن است باعث افت ناگهانی فشار خون و عوارض ناشی از آن شود. هر چه دوز مصرفی بیش‌تر باشد، سریع‌تر به افت فشار خون منجر خواهد شد. شما میتوانید از خدمات مشاوره پزشکی و دارویی حال هم از لینک زیر استفاده کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical/137
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات