جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پرخوری عصبی / راه های درمان پراشتهایی عصبی را بشناسید

پرخوری عصبی
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پرخوری عصبی نوعی اختلال در خوردن است. فردی که دچار این اختلال است دو رفتار مشخص دارد:

1- در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی غذا می‌خورد؛

2- برای خلاص شدن از غذایی که خورده دست به پاکسازی می‌زند، مثلا خود را وادار به استفراغ می‌‍کند، از ملین‌ها و داروهای لاغری استفاده می‌کند، بیش از اندازه ورزش می‌کند و  روزه‌های سخت می‌گیرد.

پرخوری عصبی یا بولیمیا برای سلامت جسم و روان خطرناک است. فردی که دچار این اختلال است، دربارۀ وزن و غذا دچار وسواس ذهنی است؛ البته خیلی از کسانی که دچار بولیمیا هستند، وزن نرمالی دارند و به همین دلیل می‌توانند مشکل خود را پنهان کنند؛ اما آن‌ها غالباً دربارۀ شکل بدن و وزنشان خود را قضاوت می‌کنند و عزت نفس پایینی دارند.

پیچیدگی عوارض جسمی و روانی بولیمیا درمان آن را ضروری می‌کند. کسانی که دچار این اختلال هستند، نیازمند روان‌درمانی هستند. اگر خود یا نزدیکانتان دچار این مشکل هستید، خواندن این مطلب و همچنین درمان این بیماری را جدی بگیرید.

دربارۀ بی اشتهایی عصبی بیشتر بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

علت پرخوری عصبی

علت دقیق پرخوری عصبی ناشناخته است. عوامل مختلف ژنتیکی، عاطفی و اجتماعی در شکل‌گیری این اختلال نقش دارند. این اختلال معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود.

علت پرخوری عصبی

معمولا افراد زیر در معرض خطر ابتلا به پرخوری عصبی هستند:

  • افرادی که بستگان درجۀ یک آن‌ها (خواهر و برادر، والدین یا فرزندان) به اختلال خوردن مبتلا هستند. همچنین اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی احتمال ابتلا به پرخوری عصبی را افزایش می‌دهد.
  • مشکلات روانی و عاطفی مثل افسردگی، اختلالات اضطرابی، اعتیاد به مواد مخدر و … با اختلال خوردن ارتباط نیرومندی دارند. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً به خودشان احساسات منفی دارند.
  • رویدادهای ناگوار یا استرس‎های محیطی از عوامل دیگری هستند که در شکل‌گیری این اختلال تأثیرگذارند.
  • افرادی که اغلب رژیم می‌گیرند، بیشتر در معرض اختلال پراشتهایی عصبی هستند. آن‌ها دوره‌های متناوبی از رژیم و پرخوری را تجربه می‌کنند؛ یعنی در میان دوره‌های پرخوری، رژیم می‌گیرند و کالری غذاهای خود را به شدت کنترل می‌کنند. پس از مدتی به دلیل محرک‌های مختلفی مثل استرس، عزت نفس پایین، بی‌حوصلگی و … دوباره به دورۀ پرخوری وارد می‌شوند.

عوارض پرخوری عصبی یا بولیمیا

کسی که دچار پرخوری عصبی است، به شیوه‌ای غذا می‌خورد که مواد مغذی کافی به بدن او نمی‌رسد. او همچنین از مشکلات روانی مثل اضطراب و افسردگی هم رنج می‌برد؛ این وضعیت باعث می‌شود فرد در معرض مشکلات جسمی و روانی متعددی باشد؛ از جمله:

بیماری آشالازی یا اختلال بلع را بیشتر بشناسید

عوارض پرخوری عصبی

درمان پرخوری عصبی

کسی که دچار پرخوری عصبی است باید حتما به فکر پیدا کردن یک روانشناس خوب باشد. روان‌درمانی اصلی‌ترین بخش از درمان این بیماری است. علاوه بر آن، روش‌های دیگری نیز هستند که در کنار روان‌درمانی می‌توانند به فرد کمک زیادی کنند. مجموعه روش‌هایی که به درمان فرد مبتلا به بولیمیا کمک می‌کنند، به شرح زیر است:

  • روان درمانی: درمان شناختی –رفتاری نوعی مشاورۀ فردی است که می‌تواند به افراد مبتلا به بولیمیا کمک کند. در این روش روانشناس تلاش می‌کند که از طریق تغییر تفکر و تغییر رفتار به مراجع کمک کند؛ یعنی در او نگرش سالمی را دربارۀ غذا و وزن ایجاد کند و از این طریق موجب تغییر رفتار بیمار شود.
  • مشاورۀ تغذیه: یک مشاور تغذیه می‌تواند به بیمار کمک کند که روش‌های سالم غذا خوردن را یاد بگیرد.
  • دارودرمانی: همان‌طور که گفتیم، احتمال وجود بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب در میان افرادی که پرخوری عصبی دارند، بالاست. بنابراین گاهی برای آن‌ها داروهای ضدافسردگی و اضطراب تجویز می‌شود.
  • گروه‌های حمایتی: در گروه‌های حمایتی، افرادی که مشکل مشابهی دارند دور هم جمع می‌شوند، روایت‌ها و مسائلشان را درمیان می‌گذارند و از این طریق به یکدیگر در درمان کمک می‌کنند. در زمینۀ اختلال پرخوری عصبی، حمایت خانواده نیز نقش مهمی در روند درمان دارد.

درباره درمان بی اشتهایی یا کم اشتهایی بیشتر بدانید

قرص برای درمان پرخوری عصبی

همان‌طور که گفتیم، اگر روانشناس و روانپزشک در حین فرایند مشاوره تشخیص دهد که ریشۀ پراشتهایی عصبی در فرد افسردگی و اضطراب است، احتمالا از تجویز دارو برای درمان او استفاده می‌کند. داروهای ضدافسردگی کمک می‌کنند که چرخه‌های پاکسازی میان دوره‌های پرخوری کاهش پیدا کند.

دارویی که عموما برای درمان بولیمیا تجویز می‌شود، قرص فلوکستین است. فلوکستین یک داروی ضدافسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که برای درمان افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اختلال ملال پیش از قاعدگی و همچنین پرخوری عصبی استفاده می‌شود. این دارو تأثیرگذاری خود را در درمان پرخوری عصبی نشان داده است.

سیتالوپرام و پرخوری عصبی

قرص سیتالوپرام داروی ضدافسردگی دیگری است که هم‌اکنون برای درمان پرخوری عصبی پیشنهاد می‌شود. محققان برای بررسی تأثیرات این دارو بر درمان بولیمیا پژوهش‌های زیادی کرده‌اند.

برای مثال در مقاله‌ای که در مجلۀ تحقیقات زیست‌پزشکی (Biomedical Research) در سال 2005 منتشر شده، نوشته شده که نویسندگان مقاله تأثیر سیتالوپرام بر بولیمیا را بر روی گروهی آزمایش کرده‌اند. در این مطالعه، پس از 8 هفته مشخص شده که علائم پرخوری در 65 درصد از افراد و علائم رفتارهای پاکسازی (استفراغ و روزه داری و…) در میان 56 درصد از افراد کاهش پیدا کرده است.

داروی گیاهی ضد پرخوری عصبی

متخصصان طب سنتی نیز برای درمان پرخوری عصبی راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهند. به گفتۀ آن‌ها، این پیشنهادات هم برای درمان سوء‌تغذیه و کاهش عوارض جسمی مفید است و هم موجب کاهش اشتها می‌شود. از جمله مواد غذایی پیشنهادی در طب سنتی برای درمان پرخوری عصبی موارد زیر است:

  • دمنوش رازیانه میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. می‌توانید 2 تا 4 قاشق رازیانه را خرد کنید و در یک فنجان آب داغ دم کنید.
  • آب پرتقال و مرکبات سرشار از مواد مغذی است و میل به پرخوری را کنترل می‌کند.
  • ماهی سالمون سرشار از امگا 3 است و در کاهش چربی خون و بهبود عملکرد قلب نقش دارد و به کاهش آثار سوءتغذیه کمک می‌کند.
  • زردچوبه التهاب دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این مادۀ غذایی ویژه برای افراد مبتلا به پراشتهایی عصبی مفید است؛ زیرا آن‌ها با استفراغ‌کردن‌های مکرر فشار زیادی به معده و مری خود وارد می‌کنند.

بیشتر بدانید: اختلال خود زشت پنداری چیست؟

سخن پایانی درباره پرخوری عصبی

درمان پرخوری عصبی باید جدی گرفته شود. بولیمیا یک اختلال روانی و عصبی است و در صورت درمان نشدن سلامت جسمی و روانی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که علائم این بیماری را دارید، حتما با یک روانشناس مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما مشاوره آنلاین روانشناسی است.

سوالات متداول درباره پراشتهایی عصبی

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”با پرخوری عصبی چه کنیم ؟” answer-0=”پرخوری عصبی نیازمند مشاوره روانشناسی است. برای درمان آن لازم است که با یک روانشناس باتجربه جلسات مشاوره داشته باشید.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا درمان پرخوری عصبی با فلوکستین ممکن است؟” answer-1=”در صورتی که روانشناس تشخیص دهد که ریشۀ پرخوری عصبی افسردگی و اضطراب است، احتمالا مصرف فلوکستین را توصیه می‌کند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا افسردگی باعث پرخوری می‌شود؟” answer-2=”پرخوری عصبی با اختلالات روانی رابطۀ نیرومندی دارد. افسردگی می‌تواند یکی از دلایل پرخوری عصبی باشد.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

https://www.alliedacademies.org

https://www.hopkinsmedicine.org

https://www.mayoclinic.org

https://my.clevelandclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات