جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی بارداری / علائم+دلایل و درمان افسردگی در بارداری

افسردگی بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

دوران بارداری برای مادران باردار یک دوره خاطره‌انگیز در زندگی است اما برای برخی از زنان، آنچه قرار است یک تجربه شاد باشد، می‌تواند به کابوس غم، اضطراب و ناامیدی تبدیل شود. این بیماری، افسردگی بارداری نام دارد که 20 درصد از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار دهد.

افسردگی بارداری وضعیتی است که می تواند بر مادر و جنین تأثیر منفی بگذارد و در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عوارض شدیدتری مانند زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. با تشخیص و درمان به موقع، زنان مبتلا به افسردگی بارداری می توانند بهبود یافته و بارداری شاد و سالمی را تجربه کنند. سعی کنید در سکوت رنج نکشید و در این زمان خاص از زندگی خود به دنبال حمایتی باشید که به آن نیاز داشته و سزاوار آن هستید.

مشاوره افسردگی آنلاین یکی از راه های درمان این معضل می‌باشد که از راه های درست، به مادران کمک می‌کند این مشکل را برطرف کنند.


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی بارداری چیست

افسردگی بارداری که به عنوان افسردگی پری ناتال نیز شناخته می شود، یکی از انواع افسردگی است که زنان را در دوران بارداری یا سال اول پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن نیز ممکن است شامل احساس غم و اندوه، اضطراب و سرخوردگی و همچنین تغییر در الگوهای خواب و اشتها باشد.

هرچند که بارداری می تواند یکی از شادترین و هیجان انگیزترین دوران زندگی یک زن باشد، اما می تواند طاقت فرسا و استرس زا نیز باشد. هورمون ها در حال خشم هستند، بدن شما به سرعت در حال تغییر است، و یک انسان کوچک در درون شما رشد می کند که برای بقا کاملاً به شما وابسته است. تمام اینها افسردگی در بارداری را توجیه می‌کند اما درک این نکته مهم است که افسردگی بارداری نشانه ضعف یا شکست مادری نیست. این یک وضعیت پزشکی است که می‌تواند با کمک یک متخصص درمان شود.

علائم افسردگی در بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری ممکن است علائم افسردگی در بارداری را تجربه کنند و به همین دلیل شناخت این علائم ضروری می‌باشد.

افسردگی در دوران بارداری می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. ممکن است بیشتر از حد معمول احساس غمگینی یا تحریک پذیری داشته باشید. ممکن است احساس کنید علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید یا احساس ناامیدی یا پوچی داشته باشید.

سایر علائم آشکار افسردگی بارداری می تواند شامل تغییر در اشتها، کم یا زیاد خوردن، و مشکل در خواب باشد. ممکن است همیشه احساس خستگی کنید و در تمرکز مشکل داشته باشید و انجام کارها یا تمرکز روی کار را دشوار کند.

به یاد داشته باشید که افسردگی در بارداری تقصیر شما نیست و بسیاری از زنان این علائم را تجربه می کنند. با آگاهی از علائم هشدار دهنده و اقدام برای رفع آنها، می توانید از افسردگی خلاص شوید.

دلایل افسردگی دوران بارداری

افسردگی دوران بارداری می‌تواند در اثر ترکیبی از تغییرات فیزیکی، احساسی و هورمونی باشد. برخی از دلایل افسردگی در دوران بارداری عبارتند از:

 تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد، مانند افزایش سطح استروژن و پروژسترون، می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی شود.

استرس

بارداری می تواند یک زمان استرس زا باشد و استرس می تواند به افسردگی کمک کند.

سابقه شخصی یا خانوادگی

زنان با سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی ممکن است بیشتر در دوران بارداری دچار افسردگی بارداری شوند.

مشکلات رابطه

مشکلات در روابط زن با شریک زندگی یا اعضای خانواده اش می تواند منبع استرس باشد و به افسردگی بارداری کمک کند.

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

عدم رابطه جنسی

مشکلات مالی

عوامل استرس زای مالی، مانند از دست دادن درآمد یا هزینه های غیر منتظره، می توانند در افسردگی در بارداری نقش داشته باشند.

عوارض بارداری

عوارض بارداری مانند سقط جنین، زایمان زودرس یا دیابت بارداری می تواند استرس زا باشد و منجر به افسردگی بارداری شود.

 بارداری برنامه ریزی نشده

زنانی که حاملگی برنامه ریزی نشده را تجربه می کنند ممکن است نسبت به آینده احساس غمگینی و عدم اطمینان داشته باشند که می تواند به افسردگی کمک کند.

درباره هفته پنجم بارداری بیشتر بدانید

تست افسردگی در بارداری

در دوران بارداری، برخی از زنان ممکن است علائم افسردگی مانند احساس غم و اندوه، تحریک پذیری، اضطراب و خستگی را تجربه کنند. برای کمک به تشخیص و درمان افسردگی در زنان باردار، پزشکان و مشاوران اغلب از تست افسردگی استفاده می‌کنند.

تست افسردگی در بارداری معمولاً پرسشنامه ای است که در مورد خلق و خو و رفتارهای فعلی زن سؤالاتی را می پرسد. این پرسشنامه همچنین ممکن است در مورد تجربیات گذشته زن در مورد افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان بپرسد. این تست برای ارزیابی شدت علائم افسردگی و کمک به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در تعیین مناسب ترین برنامه درمانی طراحی شده است.

برخی از تست‌های رایج افسردگی در بارداری شامل مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) و آزمون افسردگی بک است. این تست ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و نشان داده اند که در شناسایی علائم افسردگی در زنان باردار موثر هستند.

درباره هفته اول بارداری بیشتر بدانید

پرسش های تست افسردگی بارداری

پرسشنامه افسردگی بک (BDI) پرسشنامه ‌ای است که برای اندازه گیری شدت علائم افسردگی در افراد 13 ساله و بالاتر طراحی شده است و شامل 21 سوال چند گزینه ای است که هر کدام با چهار پاسخ ممکن است که علائم مختلف افسردگی مانند غمگینی، احساس گناه، تحریک پذیری و از دست دادن علاقه به فعالیت ها را ارزیابی کند.

در اینجا چند نمونه از سؤالاتی وجود دارد که در BDI  وجود دارند:

غم: من غمگین نیستم.

آ. من بیشتر اوقات احساس غمگینی می کنم

ب من همیشه غمگینم

ج. من آنقدر غمگین یا ناراضی هستم که نمی توانم آن را تحمل کنم

 

بدبینی: من نسبت به آینده بدبین نیستم.

آ. نسبت به آینده بیش از گذشته احساس دلسردی می کنم

ب انتظار ندارم همه چیز برایم درست شود

ج. احساس می کنم آینده ام ناامید کننده است و فقط بدتر خواهد شد

 

احساس گناه: من احساس گناه خاصی نمی کنم.

آ. من به خاطر بسیاری از کارهایی که انجام داده ام یا باید انجام می دهم احساس گناه می کنم

ب بیشتر اوقات احساس گناه می کنم

ج. من همیشه احساس گناه می کنم

 

از دست دادن علاقه: علاقه خود را به افراد یا فعالیت های دیگر از دست نداده ام.

آ. نسبت به گذشته به افراد یا چیزهای دیگر علاقه کمتری دارم

ب من بیشتر علاقه ام را به افراد دیگر یا چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردم از دست داده ام

ج. دیگر سخت است که به چیزی علاقه مند شویم

 

سطح انرژی: سطح انرژی من تقریباً نرمال است.

آ. راحت تر از قبل خسته می شوم

ب برای شروع یا تمام کردن هر کاری باید تلاش زیادی کنم

ج. من خیلی خسته هستم که نمی توانم کاری انجام دهم

درباره هفته چهارم بارداری بیشتر بدانید

خطرات افسردگی در بارداری

افسردگی در دوران بارداری می تواند عواقب خطرناکی هم برای مادر و هم برای فرزند متولد نشده اش داشته باشد. برای مادر، می‌تواند خطر عوارض مرتبط با بارداری مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری و دیابت بارداری را افزایش دهد. همچنین می‌تواند پیوند مادر با نوزاد و سازگاری با چالش‌های مادری پس از تولد را دشوارتر کند.

در مسمومیت بارداری چه بخوریم؟

اما شاید مهم‌تر از همه، اثرات بالقوه افسردگی بارداری بر جنین در حال رشد باشد. تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که از مادرانی که در دوران بارداری افسرده بودند به دنیا می آیند، ممکن است با تاخیر در رشد شناختی و عاطفی و همچنین افزایش خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و روانی در مراحل بعدی زندگی مواجه شوند.

به طور خلاصه، افسردگی در بارداری یک وضعیت جدی است که می تواند اثرات گسترده و مضری بر مادر و کودک داشته باشد و به همین جهت نیاز به درمان فوری دارد.

درباره تغذیه در دوران بارداری این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

افسردگی بارداری

تاثیر افسردگی مادر بر جنین

تحقیقات نشان داده است که افسردگی مادر می تواند منجر به وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و خطر تاخیر رشد و مشکلات رفتاری در کودک شود. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که کودکانی که از مادران افسرده متولد می‌شوند، ممکن است بیشتر در آینده در زندگی خود از اضطراب و افسردگی رنج ببرند.

علاوه بر این اثرات جسمی و روانی، افسردگی بارداری می تواند بر پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد نیز تأثیر بگذارد. مادران افسرده ممکن است برای ارائه نوع مراقبت و مراقبت پاسخگو که نوزادان برای رشد به آن نیاز دارند، تلاش کنند، که می تواند مشکلات رشدی و عاطفی را تشدید کند.

می‌توانید درباره هفته سوم بارداری اطلاعات بیشتری بدست آورید

داروی افسردگی در بارداری

قبل از هزچیزی باید بدانید که بارداری شرایطی بسیار پیچیده و مهم است و مصرف هرگونه دارویی بدون نظر پزشک کاملا ممنوع بوده و ما نیز آن را تایید میکنیم. اما با این وجود چندین دارو وجود دارد که می‌توان برای درمان افسردگی در بارداری استفاده کرد، اما تصمیم برای استفاده از دارو همیشه باید با مشورت یک پزشک باشد. خطرات و مزایای بالقوه دارو باید با در نظر گرفتن عواملی مانند شدت افسردگی، مرحله بارداری و سلامت کلی مادر، به دقت با یکدیگر سنجیده شوند.

داروی افسردگی در بارداری یک موضوع پیچیده است زیرا شامل درنظر گرفتن مزایای درمان و خطرات بالقوه برای جنین در حال رشد است. برخی از داروهای رایجی که برای افسردگی در دوران بارداری تجویز می شوند عبارتند از:

  1. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs): برخی از نمونه های SSRI عبارتند از Zoloft، Prozac، Celexa و Lexapro. مطالعات نشان داده اند که به طور کلی، SSRI ها در دوران بارداری بی خطر هستند، اما مهم است که در مورد خطرات و فواید آن با پزشک صحبت کنید.
  2. مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs): به عنوان مثال می توان به Cymbalta و Effexor اشاره کرد. مانند SSRI ها، ایمنی SNRI ها در دوران بارداری هنوز در حال بررسی است.
  3. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs): دسته قدیمی تری از داروهای ضد افسردگی هستند که برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. به عنوان مثال می توان به آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین اشاره کرد. ایمنی TCA ها در دوران بارداری به خوبی شناخته نشده است.
  4. بنزودیازپین ها: داروهای ضد اضطراب هستند که گاهی برای درمان افسردگی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان زاناکس و والیوم را نام برد. بنزودیازپین ها معمولاً در دوران بارداری توصیه نمی شوند زیرا می توانند خطر وزن کم هنگام تولد و مشکلات رشدی را افزایش دهند.

در نهایت، تصمیم به مصرف دارو برای افسردگی بارداری برعهده پزشک متخصص است. علاوه بر روانشناس می‌توانید از دکتر زنان آنلاین نیز مشورت بگیرید.

افسردگی در بارداری و جنسیت جنین

برخی تحقیقات نشان می دهد که جنسیت جنین ممکن است با خطر افسردگی بارداری مرتبط باشد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال JAMA Psychiatry نشان داد که زنانی که جنین دختر دارند در مقایسه با زنانی که جنین پسر دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی در دوران بارداری قرار دارند. محققان پیشنهاد کردند که این می تواند به دلیل تفاوت در قرار گرفتن در معرض هورمونی بین جنین های پسر و دختر باشد.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که رابطه بین جنسیت جنین و افسردگی مادر هنوز به طور کامل شناخته نشده است و تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

آزمایش قبل از بارداری و علت اهمیت آن را اینجا بخوانید.

افسردگی در بارداری

درمان افسردگی در بارداری با طب سنتی

درمان افسردگی در دوران بارداری یک موضوع حساس است و برخی از زنان ممکن است ترجیح دهند گزینه های طب سنتی را بررسی کنند. در حالی که شواهد علمی محدودی در مورد اثربخشی طب سنتی در درمان افسردگی وجود دارد، قرن‌هاست که برخی از داروهای طبیعی برای کاهش علائم افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در نظر داشته باشید مصرف این داروهای گیاهی نیز باید حتما تحت نظر پزشک باشد و مصرف خودسرانه آن می‌تواند خطرات جدی داشته باشد.

گیاهانی مانند خار مریم، بابونه و اسطوخودوس معمولاً در طب سنتی برای درمان افسردگی استفاده می شوند. به ویژه در برخی از مطالعات نشان داده شده است که خار مریم در کاهش علائم افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که خارمریم می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد و نباید بدون مشورت با یک پزشک مصرف شود.

طب سوزنی، یک عمل باستانی چینی است که شامل وارد کردن سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن است و ممکن است در درمان افسردگی در دوران بارداری نیز مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است با افزایش ترشح برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز، خلق و خوی را بهبود بخشد و علائم افسردگی بارداری را کاهش دهد.

یکی دیگر از گزینه های طب سنتی برای درمان افسردگی در دوران بارداری، ماساژ درمانی است. ماساژ درمانی سطوح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد که می تواند به علائم افسردگی کمک کند. علاوه بر این، ماساژ درمانی می‌تواند باعث آرامش و کاهش تنش عضلانی شود و به کاهش احساس اضطراب و افسردگی کمک کند.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهدیه

7 ماه پیش

من هفته ۲۳بارداری ام اصلا حس خوبی نسبت به حاملگیم ندارم همیشه حس میکنم در اینده ممکنه پشیمان بشوم همیشه میترسم از ناسالم بودن بچم، یا حس میکنم همسرم را از دست خواهم داد یا او خواهد مرد اصلا ارامش ندارم
پاسخ دهید
0

تیم تحریریه

6 ماه پیش

مطمئن باشید پشیمون نمیشید و همیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت شما بخیر این افکار در دوران بارداری کاملا طبیعی هستش و بهتره درموردش با مشاور و تراپیست و همچنین همسرتون صحبت داشته باشید تا ارامش ذهنی به شما برگرده.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات