جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

واکسن کزاز / آیا واکسن کزاز در بارداری ضرر دارد؟

واکسن کزاز
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ دی

واکسن کزاز به صورت تزریقی و معمولاً در قسمت بالایی بازو تزریق می‌شود و در پیشگیری از ابتلا به کزاز بسیار موثر است. عوارض جانبی آن نیز معمولا خفیف است و خود به خود پس از زمان کوتاهی از بین می‌رود. بنابراین تزریق این واکسن به طور کلی توضیه می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت «حال» اطلاعات کاملی از واکسن کزاز تهیه شده که می‌توانید در ادامه آن را مطالعه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

واکسن کزاز برای چیست؟

واکسن کزاز درواقع به عنوان یک سپر دفاعی عمل می کند و بدن را در برابر اثرات تهدید کننده سم کزاز مسلح می‌کند. کزاز زمانی آزاد می‌شود که باکتری کلستریدیوم تتانی از طریق آسیب های پوستی به بدن نفوذ کند. این واکسن به جای مبارزه مستقیم با باکتری ها، سیستم ایمنی را آموزش می‌دهد تا سمی که این باکتری ها تولید می کنند را شناسایی و به آن حمله کند. بدن پس از واکسینه شدن یاد می‌گیرد که به سرعت این سم را خنثی کند و از ایجاد سفتی شدید ماهیچه ها و اسپاسم های مشخصه بیماری کزاز جلوگیری کند.

ترکیبات واکسن کزاز

واکسن کزاز از سموم کزاز، دیفتری و سیاه سرفه تشکیل شده که غیرسمی شده‌اند، اما هنوز توانایی ایجاد پاسخ ایمنی را دارند. این واکسن حاوی باکتری زنده نیست و برای همه افراد قابل تزریق می‌باشد

عوارض جانبی واکسن کزاز

واکسن کزاز، مانند هر واکسن دیگری، می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد که البته با توجه به مزایای آن، چندان قابل اهمیت نیست و تنها باید از عوارض آن آگاه بود و اقدام لازم را انجام داد.

  • درد در محل تزریق
  • قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • تب خفیف
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد یا خستگی
  • تهوع یا استفراغ

البته اگر این عوارض جانبی واکسن کزاز را تجربه کنید، معمولاً پس از چند روز خود به خود این عوارض از بین می‌روند. با این حال، اگر متوجه چیزهای شدیدتر، مانند مشکل در تنفس، تب بالا، یا چیزی غیر از این موارد شوید باید به پزشک مراجعه کنید.

واکسن کزاز

با وجود عوارض واکسن کزاز، تزریق آن توصیه می‌شود

چه کسانی نباید واکسن کزاز بزنند؟

واکسن کزاز به طور کلی برای همه توصیه می‌شود، زیرا به محافظت در برابر عفونت باکتریایی به نام کزاز کمک می‌کند. اما به برخی افراد توصیه می‌شود که این واکسن را دریافت نکنند.

حساسیت

اگر فردی واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) به دوز قبلی واکسن کزاز یا هر یک از اجزای آن داشته است، نباید واکسن را دریافت کند.

مشکلات سیستم ایمنی

از آنجا که سیستم ایمنی بدن برخی افراد حساس، ممکن است به اندازه کافی به واکسن پاسخ ندهد و این امر باعث شود که این واکسن برای آن‌ها کمتر موثر باشد. بهتر است در چنین مواردی قبل از تزریق، با پزشک مشورت شود.

فرد بیمار

اگر فردی با تب بالا مبتلا به بیماری متوسط تا شدید باشد، به طور کلی توصیه می شود واکسیناسیون را تا بهبودی به تعویق بیندازید. این به این دلیل است که پاسخ ایمنی ممکن است در طول بیماری به خطر بیفتد و اثربخشی واکسن کاهش یابد.

واکسن کزاز بعد از ایجاد زخم در بدن

هنگامی که زخمی می گیرید، به خصوص اگر عمیق باشد یا ناشی از یک جسم کثیف یا زنگ زده باشد، خطر ابتلا به کزاز وجود دارد. پس از ایجاد زخم، اگر در 10 سال گذشته واکسن کزاز را نزده‌اید، یا سابقه واکسیناسیون شما مشخص نیست، بهتر است این واکسن را تزریق کنید

البته بهتر است قبل از تزریق شرایط خود را با پزشک عمومی آنلاین نیز درمیان گذاشته و در صورت عدم وجود مشکل، آن را تزریق کنید.

عوارض واکسن کزاز قبل از ازدواج

عوارض واکسن کزاز قبل از ازدواج هیچ تفاوتی با دریافت واکسن در هر زمان دیگری ندارد. زیرا واکسن کزاز برای محافظت از بدن در برابر بیماری کزاز است و تزریق آن در قبل یا بعد از ازدواج تفاوتی نخواهد داشت. ضمن اینکه عوارض آن نیز مانند همیشه خواهد بود.

بنابراین چه قصد ازدواج داشته باشید و چه مجرد باشید، ممکن است این عوارض را که معمولاً کوتاه مدت هستند تجربه کنید.

آیا زدن واکسن کزاز در بارداری ضرر دارد؟

دریافت واکسن کزاز در دوران بارداری به طور کلی بی خطر بوده و توصیه می‌شود. در واقع، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) هر دو توصیه می کنند که افراد باردار واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه بدون سلول (Tdap) را در طول هر بارداری دریافت کنند که در حالت ایده آل بین هفته 27 تا 36 بارداری باید تزریق شود.

مطالعات نشان داده اند که واکسیناسیون کزاز در دوران بارداری بی خطر است و خطر پیامدهای نامطلوب را برای نوزاد افزایش نمی‌دهد اما برای اطمینان از شرایط ویژه خودتان، حتما قبل از تزریق واکسن کزاز در بارداری با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید.

چند ماه بعد از واکسن کزاز می‌توان باردار شد؟

پس از دریافت واکسن کزاز قبل از اقدام برای باردار شدن، هیچ نیازی به انتظار نیست. می‌توانید واکسن را به‌عنوان یک سپر محافظ تصور کنید، سپر که بلافاصله بدون نیاز به زمان برای سفت شدن یا سفت شدن روی شما پرتاب می‌شود.

واکسن کزاز حاوی باکتری زنده نیست، بنابراین به کودک آینده شما آسیبی نمی‌رساند یا بر توانایی شما برای باردار شدن نیز تأثیری نمی‌گذارد. درواقع این واکسن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما در برابر کزاز طراحی شده و به زمان باردار شدن شما مربوط نیست.

بنابراین، اگر به تازگی واکسن کزاز را دریافت کرده اید، می‌توانید هر زمان که احساس آمادگی کردید، تلاش برای بچه دار شدن را آغاز کنید.

انواع واکسن کزاز و زمان تزریق آن

واکسن کزاز معمولاً بخشی از یک واکسن ترکیبی است که از چندین بیماری محافظت می کند. برای نوزادان و کودکان، به عنوان DTaP شناخته می‌شود که شامل محافظت در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه می شود. برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز، به عنوان Tdap یا Td شناخته می شود.

در ادامه جدول زمانی معمول برای تزریق DTaP ذکر شده است. البته می‌توانید درباره واکسن های کودکان و جدول زمانبندی تزریق آن در این قسمت اطلاعات کامل‌تری بدست آورید.

  • در 2 ماهگی
  • در 4 ماهگی
  • در 6 ماهگی
  • در 15-18 ماهگی
  • در 4-6 سالگی

برای نوجوانان، واکسن (Tdap) در حدود سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌شود و پس از آن هر 10 سال یک‌بار بهتر است تزریق شود. اگر باردار هستید، باید در طول هر بارداری، ترجیحاً بین هفته های 27 تا 36، نیز واکسن را تزریق کنید.

البته این یک دستورالعمل استاندارد و کلی است، اما پزشک شما ممکن است نظر متفاوتی با توجه به وضعیت شما داشته باشد و یک برنامه زمانی شخصی به شما ارائه دهد. بنابراین همیشه برای بهترین نتیجه با پزشک آنلاین مشورت کنید و از متخصصان راهنمایی لازم را دریافت کنید.

 

منابع:

cdc.gov

webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

2 ماه پیش

عالی
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات