جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص رزوواستاتین / دارویی برای کاهش سطوح کلسترول

قرص رزوواستاتین
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص رزوواستاتین به انگلیسی (Rosuvastatin) دارویی از خانواده استاتین‌ها است که با تاثیرگذاری بر کبد به شکل‌های مختلف، مانع تولید کلسترول می‌شود. البته این همه کاربردهای رزوواستاتین نیست. از داروی رزوواستاتین علاوه بر کاهش کلسترول در بیماران مبتلا به کلسترول بالا یا هیپرکلسترولمی، برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی مثل سکته و حمله قلبی هم استفاده می‌شود.

گاهی این دارو را برای بیماران مبتلا به دیابت، بیماری‌های کلیوی یا افرادی با سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید هم تجویز می‌شود. استفاده از رزوواستاتین به صورت خودسرانه به هیچ عنوان مجاز نیست و لازم است پیش از مصرف حتما مشاوره تخصصی بگیرید. برای دسترسی آسان به پزشک متخصص قلب می‌توانید از مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق کمک بگیرید. ضمنا مطالعه این مقاله شما را با قرص رزوواستاتین، کاربردها و عوارض آن آشنا می‌کند.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

معرفی قرص رزوواستاتین

قرص رزوواستاتین دارویی تجویزی است که به دو صورت کار می‌کند. این دارو با مسدودکردن آنزیمی در کبد، منجر به کاهش کلسترول می‌شود. علاوه بر این، با افزایش جذب کلسترول خون از کبد و تجزیه آن، در کاهش کلسترول خون نقش دارد.

این داور از انباشته‌شدن چربی و کلسترول در امتداد دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف آن همراه با رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش در کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و کاهش نیاز به جراحی قلب در کسانی که بیماری قلبی دارند موثر است.

رزوواستاتین به شکل قرص یا کپسول در دوزهای ۵، ۱۰، ۲۰ و ۴۰ میلی‌گرمی عرضه و معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن باید مصرف می‌شود. احتمالا پزشک تجویز رزوواستاتین را با دوز کم آغاز می‌کند و به تدریج، میزان مصرف آن را با توجه به اثربخشی دارو و واکنش بدن افزایش می‌دهد. لازم است برای تغییر در دوز دارو یا قطع مصرف آن حتما مشاوره تخصصی بگیرید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید. شماره مشاوره دارویی به شما کمک میکند که به راحتی با پزشکان مشاور دارو ارتیاط برقرار کنید.

قرص رزوواستاتین

قرص رزوواستاتین با کاهش کلسترول خون مانع بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود

عوارض داروی رزوواستاتین

مصرف رزوواستاتین مانند هر داروی دیگری با عوارض جانبی همراه است. از مهم‌ترین عوارض داروی رزواستاتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوپاتی یا درد و ضعف عضلانی به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به مشکلات کلیوی یا اختلال غده تیروئید
  • مشکلات کبدی
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • یبوست
  • دفع پروتئین از طریق ادرار

برخی از بیماران به دنبال مصرف این دارو دچار احساس سردرگمی و کاهش حافظه می‌شوند. عوارض جانبی جدی در اثر مصرف آن نادر است و در کم‌تر از یک نفر از هر هزار مصرف‌کننده عوارضی مثل درد و ضعف عضلانی غیرقابل توضیح، پانکراتیت حاد، مشکلات کبدی، سرفه، تنگی نفس و کاهش وزن دیده می‌شود. این عوارض نیاز به مداخله فوری دارد و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با پزشک تماس بگیرید.

عوارض رزوواستاتین

درد و ضعف عضلانی از شایع‌ترین عوارض مصرف داروی رزوواستاتین است

مصرف رزوواستاتین در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید قبل از مصرف قرص رزوواستاتین به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است به جنین آسیب بزند. اگر در حین مصرف دارو باردار شدید، پس از مشاوره تخصصی، مصرف آن را قطع کنید. به دلیل آسیب‌های ناشی از مصرف داروی رزوواستاتین بر جنین به ویژه در ماه‌های نخست بارداری، پزشکان به زنانی که قصد بارداری ندارند توصیه می‌کنند که از روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن در طول دوره مصرف دارو استفاده کنند.

از آن‌جا که ممکن است مصرف همزمان قرص رزوواستاتین با قرص‌های ترکیبی ضدبارداری تداخل داشته باشد، بهتر است در مورد انتخاب روش پیشگیری از بارداری مناسب این دوره از یک پزشک متخصص زنان راهنمایی بگیرید.

اگرچه داروی رزوواستاتین به مقدار بسیار کم از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود، اما بعید است که در کودک عوارض جانبی ایجاد کند یا کلسترول او را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که این دارو را تا زمان قطع شیردهی مصرف نکنید یا اگر ناگهان تصمیم به شیردهی گرفتید، مصرف آن را قطع کنید.

مصرف رزوواستاتین در بارداری

مصرف رزوواستاتین در دوران بارداری مجاز نیست و باید حتما در مورد آن مشاوره پزشکی انجام شود

نکات قابل توجه قبل از مصرف داروی رزوواستاتین

لازم است قبل از مصرف قرص رزوواستاتین نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • حساسیت به رزوواستاتین یا هر داروی مشابه را اعلام کنید
  • برای پیشگیری از تداخل دارویی، همه داروهای بدون نسخه، تجویزی، داروهای گیاهی و مکمل‌های مصرفی خود را اعلام کنید. به طور کلی مصرف همزمان رزوواستاتین با داروهای رقیق‌کننده خون مثل وافارین، آنتی بیوتیک‌هایی مثل اریترومایسین، سایر داروهای مرتبط با کلسترول بالا مثل کتوکونازول، داروهای خاص ویروس هپاتیت و… تداخل دارد و ممکن است بیمار را دچار مشکل کند
  • اگر از آنتی اسیدهای آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم استفاده می‌کنید، مصرف آن‌ها باید حداقل دو ساعت بعد از رزوواستاتین باشد
  • سابقه تشنج، ضعف عضلانی، بیماری کبدی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی و فشار خون پایین در فرد باید بررسی شود
  • در مورد مصرف دوزهای فراموش‌شده اطلاعات دقیق بگیرید. معمولا توصیه می‌شود که اگر قرار است دوز بعدی را کم‌تر از ۱۲ ساعت دیگر مصرف کنید، از خوردن قرص فراموش‌شده خودداری کنید. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند باعث مسمومیت دارویی شود
  • اگر باردار یا شیرده هستید یا قصد بارداری دارید، حتما پزشک را مطلع کنید

 

کلام پایانی درباره داروی رزوواستاتین

داروی رزوواستاتین دارویی است که برای کاهش سطح کلسترول خون و تنظیم چربی‌ خون مصرف می‌شود و از این طریق، می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد. با وجود اهمیت مصرف این دارو، استفاده همزمان آن با برخی از داروها تداخل دارد و ممکن است برای مصرف‌کننده آسیب‌زا باشد. شما می‌توانید برای خرید قرص رزوواستاتین می‌توانید از داروخانه آنلاین حال استفاده کنید و داروی رزوواستاتین را دربا منزل تحویل بگیرید. خدمات این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته در دسترس شماست.

 

سوالات متداول درباره قرص رزوواستاتین

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”قرص رزوواستاتین ۴۰ برای چیست؟” answer-0=”این یک دارو برای درمان کلسترول خون بالا است که می‌تواند از بروز مشکلات قلبی و عروقی مثل سکته و حمله قلبی جلوگیری کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”عوارض قطع قرص رزوواستاتین چیست؟” answer-1=”پزشکان به تازگی اعلام کرده‌اند که قطع ناگهانی داروهای استاتین از جمله قرص رزوواستاتین می‌تواند احتمال خطر حمله قلبی و مشکلات مشابه را در بیماران مصرف‌کننده این دارو افزایش دهد. هر نوع تغییر در میزان دوز یا قطع این دارو باید حتما با مشورت پزشک و تجویز او انجام شود.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

 

منابع

medlineplus.gov

nhs.uk

my.clevelandclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مبینا حاجی زاده

1 سال پیش

میشه درباره تداخل دارویی قرص رزوواستاتین بیشتر توضیح بدید؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بعضی از داروها مانند رقیق کننده های خون وارفارین میتوانند با رزوواستاتین یا لدیپاسویر و... تداخل ایجاد بکنند. قبل از مصرف هر دارویی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
پاسخ دهید
0

مبینا حاجی زاده

1 سال پیش

میشه درباره تداخل دارویی قرص رزوواستاتین بیشتر توضیح بدید که با کدوم داروها نباید توی یساعت استفاده بشه؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات