جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای تقویت قلب چه بخوریم؟

برای تقویت قلب چه بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مشکلات قلبی و عروقی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها هستند که سال‌ها به عنوان اولین علت مرگ و میر در جهان شناخته می‌شدند. به دلیل اهمیت این موضوع، ۲۹ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب نام‌گذاری شده و پزشکان و متخصصان می‌کوشند تا به مناسبت این روز، اطلاعات مفیدی در مورد قلب و سلامت آن ارائه کرده و در جهت آگاهی بخشی به همگان در این زمینه تلاش می‌کنند.

برای دریافت رژیم غذایی مناسب خودتان و همچین تعیین شاخص توده بدنی خود به صورت رایگان از بخش محاسبه BMI آنلاین استفاده نمایید.

عوامل مختلفی در ایجاد بیماری‌های قلب نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک بدنی و… اشاره کرد. اما یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قلب، عادات غذایی نامناسب و خوردن غذاهای ناسالم است و به همین جهت اینکه برای تقویت قلب چه بخوریم بسیار مهم است. اگرچه تغییر عادات غذایی کار دشواری به نظر می‌رسد، اما با رعایت برخی نکات می‌توان به بهبود عملکرد قلب و حفظ سلامتی آن کمک کرد. در این مقاله، با رژیم های غذایی مناسب برای سلامت قلب و نکات کلیدی آن آشنا خواهید شد. اگر در مورد بیماری‌های قلبی نیاز به راهنمایی پزشکی دارید، از خدمات بخش پزشک آنلاین استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

تغییر عادات غذایی برای سلامت قلب

پیش از آنکه بدانیم برای تقویت قلب چه بخوریم بهتر است بدانیم که چه چیزهایی نباید بخوریم. بخش زیادی از سلامتی بدن انسان به غذایی که او می‌خورد بستگی دارد. البته همیشه نوع غذای مصرفی ملاک نیست و گاهی شیوه طبخ غذا، زمان مصرف آن و… می‌تواند بر اثربخشی غذا در سلامتی تاثیر داشته باشد. در این بخش به چند نکته ساده اما مهم در مورد غذا خوردن اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث حفظ سلامتی قلب و عروق شوند.

کنترل مقدار غذای مصرفی

میزان غذایی که فرد می‌خورد، درست به اندازه نوع غذای مصرفی او دارای اهمیت است. قرار دادن غذای بیش از حد در بشقاب و خوردن تا رسیدن به احساس سیری کامل، کالری بیش از حدی را به بدن وارد می‌کند. مخصوصا غذاهای سرو شده در رستوران‌ها، بیش از نیاز غذایی یک فرد در هر وعده است. رعایت چند نکته ساده برای کنترل اندازه غذا می‌تواند در شکل دادن به رژیم غذایی و حفظ سلامت قلب از طریق جلوگیری از چاقی شکمی کمک کند:

  • انتخاب بشقاب یا کاسه کوچک برای کنترل میزان غذای مصرفی
  • استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات به عنوان غذاهای کم کالری و غنی از مواد مغذی
  • کاهش مقدار غذاهای پرکالری و پر سدیم مثل غذاهای فرآوری شده، تصفیه شده و فست فودها
  • توجه داشتن به تعداد وعده‌های غذایی روزانه

هر وعده غذایی فرد باید شامل مقدار مشخصی از هر غذا باشد. مثلا یک واحد پاستا شامل نصف فنجان از آن بوده و یا منظور از یک واحد پنیر، ابعادی به اندازه یک قوطی کبریت است. برای اندازه‌گیری بعضی از غذاها هم می‌توان از ترازو، لیوان، قاشق و ابزارهای دیگر استفاده کرد. تعیین میزان غذاهای مصرفی حتی در مورد میوه‌ها و سبزیجات هم بسیار مهم و تاثیرگذار است. بهترین مرجع تعیین‌کننده برای میزان غذای مصرفی افراد، کارشناسان و متخصصان تغذیه هستند. این افراد، با توجه به کالری مورد نیاز هر فرد در طول روز، می‌توانند واحدهای غذایی لازم برای تامین انرژی روزانه او را تعیین کنند.

درباره علائم و درمان مسمومیت غذایی بیشتر بدانید

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

سبزی‌ها و میوه‌ها منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. این محصولات غذایی، کالری کمی دارند و مهم‌تر از همه ویژگی‌های آن‌ها، حاوی فیبر فراوان هستند. سبزی‌ها و میوه‌ها مانند سایر گیاهان و غذاهای گیاهی، حاوی موادی هستند که ممکن است از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنند. سیر شدن و تامین مواد مغذی بدن از طریق غذاهای گیاهی به افراد این امکان را می‌دهد که نیاز کمتری به گوشت، لبنیات و سایر غذاهای پرکالری داشته باشند.

جایگزین کردن میوه و سبزیجات به جای میان‌وعده‌های شیرین و پرکالری بسیار آسان است. برای این کار، کافی است که مقداری از این سبزیجات را شسته و در یخچال قرار دهید تا هر زمان که احساس گرسنگی کردید، یک میان‌وعده سالم در دسترس داشته باشید. برای جلوگیری از فراموش کردن خوردن میوه‌ها هم می‌توانید آن‌ها را در یک سبد در آشپزخانه قرار دهید. بهتر است مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه را در اولویت داشته باشید و تا جای ممکن از انواع پخته، یخ زده و کنسروی آن‌ها استفاده نکنید.

تغییر عادات غذایی برای سلامت قلب

بهتر است وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و از خوراکی‌های متنوعی در هر وعده استفاده کنید

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

مصرف غلات کامل

غلات کامل منابع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که تا حد زیادی در تنظیم فشار خون و سلامت قلب نقش دارند. شما می‌توانید با جایگزین کردن غلات کامل به جای محصولات تصفیه شده، یک قدم بزرگ به سوی ارتقاء سلامت قلب خود بردارید. بهتر است کمی ماجراجو باشید و غلات مفیدی مثل فارو، کینوا و جو را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پس از این به بعد، در هنگام خرید به نوع ماکارونی، نان، آرد و غلات موجود در قفسه فروشگاه‌ها دقت کرده و نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، بلغور جوی دو سر و غلات پر فیبر را جایگزین انواع تصفیه شده آن‌ها کنید.

محدود کردن چربی‌های ناسالم

محدود کردن میزان مصرف چربی‌های اشباع و ترانس یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش کلسترول خون و پایین آوردن خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. سطح بالای کلسترول خون، می‌تواند منجر به تجمع پلاک‌هایی در عروق شود که آترواسکلروز نامیده می‌شود. این مسئله خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که میزان چربی اشباع مصرفی در رژیم غذایی افراد، کمتر از شش درصد کل کالری مصرفی روزانه آن‌ها باشد. یعنی یک فرد که در طول روز به حدود ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد، تنها می‌تواند بین ۱۱ تا ۱۳ گرم از چربی‌های اشباع مصرف کند. از ساده‌ترین راهکارها برای کاهش مصرف چربی‌های اشباع و ترانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید گوشت کم چربی یا جدا کردن چربی گوشت در هنگام پخت غذا
  • کاهش استفاده از کره
  • انتخاب سس‌های کم چرب یا تهیه سس‌های خانگی

حتما برچسب مواد غذایی به ویژه کراکر، سس، چیپس و… را بررسی کنید. این غذاها نه تنها ارزش غذایی کمی دارند، بلکه همه آن‌ها، حتی انواع رژیمی این محصولات حاوی چربی ترانس هستند. شما می‌توانید مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را از طریق روغن زیتون، کانولا، روغن‌های گیاهی، آجیل، آووکادو و هر نوع چربی بدون ترانسی، جایگزین کنید. چربی‌های غیر اشباع به دو دسته تک و چندگانه تقسیم می‌شوند. روغن زیتون و کانولا از نوع غیر اشباع تک و روغن موجود در انواع ماهی، آووکادو، آجیل و دانه‌ها از نوع چندگانه هستند. زمانی که این نوع چربی‌ها به جای چربی‌های اشباع شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند.

درباره آزمایش کلسترول و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

یک راه آسان برای اضافه کردن همزمان چربی سالم و فیبر به رژیم غذایی، استفاده از دانه کتان آسیاب شده است. تخم کتان، دانه‌های کوچک قهوه‌ای رنگی سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دانه کتان می‌تواند سطح کلسترول بد خون را در بعضی افراد کاهش دهد. برای راحتی مصرف آن، می‌توانید مقداری از دانه‌های کتان را در غذاساز، آسیاب کرده و یک قاشق چایخوری از آن را به ماست، سس یا غلات صبحانه خود اضافه کنید.

مصرف منابع پروتئین کم چرب

گوشت‌های بدون چربی، ماهی، مرغ، محصولات لبنی کم چرب و تخم مرغ از بهترین منابع پروتئینی برای سلامت قلب هستند. شما می‌توانید به راحتی با جدا کردن پوست مرغ یا انتخاب شیر کم چرب، بخشی از چربی‌های ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ماهی جایگزین مناسبی برای گوشت‌های پرچرب است. انواع خاصی از ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می‌توانند چربی‌های خون یعنی تری گلیسریدها را کاهش دهند. بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های سردآبی مثل ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و شاه ماهی یافت می‌شود. منابع دیگر این ماده ارزشمند هم دانه کتان، گردو، سویا و روغن کانولا هستند.

حبوبات مثل لوبیا، نخود فرنگی، عدس و… هم منابع خوب و کم چربی پروتئین هستند. این محصولات فاقد کلسترول بوده و به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای انواع گوشت شناخته می‌شوند. جایگزین کردن این محصولات به جای گوشت، مصرف چربی و میزان کلسترول خون را کاهش داده و فیبر زیادی به بدن می‌رساند.

بیشتر بدانید: سندرم آیزن منگر چیست

کاهش مصرف نمک

خوردن بیش از حد نمک می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شده که یکی از عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی شناخته می‌شود. محدود کردن مصرف نمک، بخش مهمی از رژیم غذایی سالم برای قلب است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز که معادل یک قاشق چایخوری نمک است، برای افراد توصیه نمی‌شود.

اگر چه کاهش میزان نمکی که در سفره یا در هنگام پخت غذا به آن اضافه می‌کنید، یک گام خوب برای کاهش مصرف سدیم روزانه است؛ اما باید آگاه باشید که بیشتر نمکی که در طول روز می‌خورید از طریق غذاهای کنسروی و فرآوری شده وارد بدن می‌شود. خوردن غذاهای تازه و کاهش استفاده از غذاهای کنسروی و فوری به تنهایی می‌تواند میزان نمک دریافتی شما را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی دیگر از راه‌های کاهش میزان نمک مصرفی، دقت در انتخاب چاشنی‌ها و سس‌ها است. امروزه انواع کم سدیم سس‌ها و طعم‌‌دهنده‌های غذا در دسترس هستند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را در فروشگاه‌ها پیدا کنید.

داشتن برنامه غذایی

برای این که بدانید در طول روز چه می‌خورید، بهتر است یک برنامه غذایی مانند رژیم مدیترانه ای به سبک ایرانی یا منوهای از پیش تعیین شده داشته باشید. حالا شما می‌دانید که باید چه غذاهایی را برای سلامت قلب خود بیشتر مصرف کرده و استفاده از کدام یک را محدود کنید. پس می‌توانید یک برنامه خوب و سالم تهیه کنید. با استفاده از نکاتی که در بالا ذکر شد، منوهای روزانه خود را ایجاد کنید. هنگام انتخاب غذاها برای هر وعده غذایی و میان‌وعده‌ها، بر سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل تاکید کنید. منابع پروتئینی بدون چربی و چربی‌های سالم را به جای انواع ناسالم آن انتخاب کرده و مصرف غذاهای شور را به شدت کاهش دهید. به مقدار غذای مصرفی خود دقت کرده و تنوع لازم را در غذاها اعمال کنید. مثلا اگر یک شب ماهی قزل‌آلای کبابی را انتخاب کرده‌اید، برای شب بعد یک همبرگر لوبیا تهیه کنید. این تنوع به شما کمک می‌کند تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

یک نمونه رژیم خام گیاهخواری برای لاغری را از اینجا ببینید.

برای تقویت قلب چه بخوریم

لازم است برای حفظ سلامت قلب خود، چربی‌های مورد نیاز بدن را از منابع سالم آن تامین کنید

در نظر گرفتن زنگ تفریح در برنامه غذایی

هر از چند گاهی به خودتان فرصتی برای خوردن غذاهایی که آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اید، بدهید. مصرف گهگاه یک آب نبات یا یک مشت چیپس، سلامت قلب شما را به خطر نمی‌اندازد. این کار باعث می‌شود که بهانه‌ای برای کنار گذاشتن برنامه غذایی سالم خود نداشته باشید و از افراط و تفریط جلوگیری کنید. البته برنامه غذایی برای چاق شدن را می‌توانید در این مطلب نیز مشاهده کنید.

شما با گنجاندن این هشت نکته در زندگی روزانه خود، متوجه می‌شوید که غذاهای سالم و مناسب برای قلب نه تنها مفید هستند، بلکه می‌تواند بسیار دلچسب و خوشمزه هم باشند. با برنامه‌ریزی دقیق و چند جایگزینی ساده می‌توانید به خوبی هوای قلب خود را داشته باشید!

برای تقویت قلب چه چیزهایی بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامتی انسان باشد، بسیار مهم است. گروهی از مواد غذایی به ویژه محصولات گیاهی مثل میوه‌ها و سبزیجات، می‌توانند در حفظ سلامت قلب، پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید باشند. در این بخش شما را با چند مورد از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین این مواد آشنا می‌کنیم.

اگر درمورد رژیم غذایی سوالی دارید میتوانید با متخصص تغذیه آنلاین سامانه حال ارتباط بگیرید.

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت قلب است. فولات، آنتی اکسیدان‌ها و منیزیم موجود در آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. ضمنا فیبر آن هم در کنترل کلسترول و قند خون نقش دارد. این نوع لوبیا را می‌توانید به تنهایی مصرف کرده و یا آن را به سوپ و سالاد خود اضافه کنید.

شراب قرمز

پزشکان معتقدند که مصرف الکل زیاد به هیچ عنوان برای سلامت قلب مفید نیست و می‌تواند آسیب زیادی به آن وارد کند. معمولا مصرف بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان توصیه نمی‌شود. اما نوشیدن کمی شراب قرمز می‌تواند یک انتخاب خوب برای سلامت قلب باشد. رسوراترول و کاتچین که آنتی اکسیدان‌های موجود در شراب قرمز هستند، از دیواره عروق محافظت کرده و قادر هستند که سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهند.

مای قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا با دارا بودن مقدار زیادی امگا ۳، یک سوپر غذا برای سلامت قلب است. امگا ۳ چربی سالمی است که می‌تواند خطر آریتمی قلبی و فشار خون را کاهش دهد. این ماده همچنین قادر است سطح تری گلیسرید خون را هم کم کرده و التهاب بدن را مهار کند. انجمن قلب آمریکا، مصرف دو وعده ماهی قزل‌آلا یا سایر ماهی‌های چرب مثل ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، تن و… را در هفته توصیه می‌کند. برای حفظ خواص ماهی، بهتر است آن را به همراه سبزیجات بپزید و از سرخ کردن ماهی خودداری کنید.

روغن زیتون

این روغن یک چربی سالم سرشار از آنتی اکسیدان و مفید برای قلب است. وقتی روغن زیتون که نوعی چربی غیر اشباع است، جایگزین چربی‌های اشباع مثل کره می‌شود، به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. بهترین روغن زیتون، انواعی از آن است که به روش پرس سرد تهیه شده باشد. بهتر است از نگهداری طولانی مدت این روغن خودداری کرده و از آن برای پختن سبزیجات، چاشنی روی سالاد و… استفاده کنید.

گردو

گردو سرشار از امگا ۳، چربی‌های غیر اشباع، استرول‌های گیاهی و فیبر است. مصرف چند عدد گردو در روز می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بد خون موثر باشد. این ماده غذایی از ایجاد التهاب در عروق قلب هم جلوگیری می‌کند. اگر آن را جایگزین میان‌وعده‌های ناسالمی مثل چیپس و شکلات کنید، لطف بزرگی به قلب خود خواهید کرد! از گردو در سالاد و بعضی از غذاها هم می‌توانید استفاده کنید.

بادام

بادام خرد شده به خوبی با سبزیجات، ماهی، مرغ و انواع دسرها ترکیب می‌شود. این ماده غذایی دارای استرول‌های گیاهی، فیبر و چربی‌های مفید برای قلب است و به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. بادام برشته طعم بهتر و ملایم‌تری دارد. شما می‌توانید از انواع بادام بدون نمک در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

ادامامه یا سویای نارس

در ژاپنی به دانه سویا، ادامامه می‌گویند. این ماده غذایی، بیشتر به عنوان پیش غذا در نواحی شرق آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتئین سویا در کاهش کلسترول خون نقش موثری دارد. یک فنجان ادامامه حاوی ۸ گرم فیبر مفید برای سلامت قلب است. این مقدار فیبر معادل فیبر موجود در ۴ برش نان سبوس‌دار است! برای مصرف آن می‌توانید غلاف سویای یخ زده یا تازه را در آب بجوشانید و دانه‌های آن را از غلاف خارج کرده و میل کنید.

برای تقویت قلب چه بخوریم

ادامامه یا سویای نارس پخته شده یک منبع سرشار از فیبر و پروتئین است

توفو

توفو یک فرم عالی از پروتئین گیاهی سویا است که به داشتن مواد معدنی مفید برای قلب، فیبر و چربی‌های غیر اشباع شناخته می‌شود. این ماده می‌تواند طعم ادویه‌ها و سس‌هایی را که برای طبخ غذا استفاده می‌کنید به خود جذب کند. توفو را می‌توانید کباب یا سرخ کرده و آن را به سالاد خود اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین

یک راه خوب برای کمک به سلامت قلب، جایگزین کردن سیب زمینی‌های معمولی با سیب زمینی شیرین است. این ماده غذایی دارای شاخص قند خون کمتری نسبت به سیب زمینی سفید است و باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شود. این ماده همچنین سرشار از ویتامین A، فیبر و لیکوپن هم هست. می‌توانید شیرینی طبیعی و سالم آن را با اضافه کردن دارچین و کمی آب لیمو افزایش دهید.

پرتقال

پرتقال یک میوه شیرین و آبدار و حاوی پکتین است. پکتین به عنوان یک ماده ضد کلسترول شناخته می‌شود. پتاسیم موجود در پرتقال هم به کاهش فشار خون کمک می‌کند. مصرف دو فنجان آب پرتقال در طول روز می‌تواند سلامت عروق را افزایش دهد. هر عدد پرتقال دارای ۳ گرم فیبر و ۶۲ کالری انرژی است.

برگ چغندر

این سبزی تیره و برگ پهن، سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این مواد معدنی به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. برگ چغندر دارای فیبرهای مفید برای قلب، ویتامین A و آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین است. مصرف آن در کنار گوشت کبابی یا ماهی بسیار خوب به نظر می‌رسد. تفت دادن برگ چغندر با روغن زیتون و سیر باعث خوش طعم شدن آن می‌شود.

جو

این غلات کامل را می‌توانید به جای برنج و یا مکمل سوپ مصرف کنید. فیبر موجود در جو به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند. جو یکی از مغذی‌ترین غلات است که می‌تواند در سلامت قلب موثر باشد.

بلغور جوی دو سر

مصرف یک کاسه بلغور جوی دو سر می‌تواند باعث سیری طولانی مدت شود. این کار، نیاز به مصرف میان وعده‌ها را کاهش داده و به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند. به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. فیبر موجود در آن با کاهش کلسترول بد خون، می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. از آرد جوی دو سر هم می‌توانید برای پختن پنکیک، شیرینی‌ها و… در کنار آرد معمولی استفاده کنید.

آلبالو و گیلاس

آلبالو و گیلاس دارای یک آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین هستند. به نظر می‌رسد که این ماده به محافظت از عروق خونی کمک می‌کند. شما می‌توانید از این میوه‌های خوش طعم در سالادهای میوه، تهیه آبمیوه، پخت شیرینی و… استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری هم مانند آلبالو و گیلاس، سرشار از آنتوسیانین است که باعث جلوگیری از گرفتگی رگ‌های خونی می‌شود. یک مشت بلوبری حاوی مقدار کافی فیبر و سایر مواد مغذی برای بدن است. علاوه بر خوردن بلوبری‌های تازه، می‌توانید از انواع خشک شده یا یخ زده آن در ماست، سالاد میوه، شیرینی‌ها و… استفاده کنید. دمنوش و سس تهیه شده از آن هم بسیار مفید و خوش طعم است.

بهترین غذاها برای سلامت قلب

بلوبری و خوراکی‌های تهیه شده از آن منابع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن و سلامتی قلب هستند

ماست کم چرب

بارزترین خصوصیت محصولات لبنی که همه ما می‌شناسیم، کمک به سلامتی استخوان‌ها است. اما این ماده غذایی ارزشمند می‌تواند به کنترل فشار خون بالا هم کمک کند. ماست سرشار از کلسیم و پتاسیم است و برای جذب بهتر مواد مغذی، بهتر است از انواع کم چرب آن استفاده شود.

غذاهای غنی شده با استرول

به بعضی از مارگارین‌ها، شیر سویا، شیر بادام و آب پرتقال‌ها، استرول‌های ضد کلسترول اضافه می‌کنند. این عصاره گیاهی مانع جذب کلسترول از روده می‌شود. به نظر می‌رسد که این محصولات می‌توانند ۱۰ درصد از سطح کلسترول بد خون را کاهش دهند، بدون این که در کلسترول خوب خون اختلال ایجاد شود.

انواع مکمل و ویتامین برای تقویت قلب

انواع مختلفی از مکمل ها و ویتامین ها وجود دارند که پاسخی به سوال برای تقویت قلب چه بخوریم هستند و به سلامت قلب کمک می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3

اینها چربی های ضروری هستند که با کاهش التهاب، کاهش سطح تری گلیسیرید و بهبود عملکرد کلی قلب، سلامت قلب را افزایش می دهند. آنها را می توان در مکمل های روغن ماهی، دانه های کتان و دانه های چیا یافت.

کوآنزیم Q10

این آنتی اکسیدان نقش مهمی در تولید انرژی در سلول ها و محافظت از قلب در برابر آسیب اکسیداتیو ایفا می کند. مصرف مکمل‌های CoQ10 می‌تواند از سلامت قلب، به ویژه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا فشار خون بالا حمایت کند.

منیزیم

این ماده معدنی به تنظیم فشار خون، شل شدن عروق خونی و حمایت از ریتم مناسب قلب کمک می کند. مصرف مکمل منیزیم می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی عروقی مفید باشد.

ویتامین D

مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر بیماری قلبی را نشان داده اند. سطوح کافی ویتامین D از سلامت قلب و عروق حمایت می کند و احتمال ابتلا به مشکلات مربوط به قلب را کاهش می دهد. می توان آن را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مکمل ها به دست آورد.

سیر

سیر به دلیل پتانسیلی که در کاهش فشار خون و سطح کلسترول دارد، به عنوان یک درمان سنتی برای بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. مکمل های سیر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

ال-کارنیتین

این ترکیب اسید آمینه مانند در متابولیسم انرژی نقش دارد و به انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری کمک می کند و در نتیجه از عملکرد ماهیچه قلب حمایت می کند. مکمل های ال کارنیتین ممکن است برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا آنژین مفید باشد.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌توانند از سلامت قلب حمایت کنند، اما نباید جایگزین یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم یا داروهای تجویز شده شوند. همیشه قبل از شروع هر رژیم مکمل جدید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

حرف آخر

سلامتی قلب انسان به فاکتورهای مختلفی مثل کنترل وزن، ورزش و.. متکی است. اما یکی از مهم‌ترین و قابل کنترل‌ترین آن‌ها یعنی تغذیه، موردی است که گاهی دست کم گرفته می‌شود. شما می‌توانید با تغییرات کوچکی در عادات غذایی خود و جایگزین کردن بعضی از غذاها با انواع دیگر، سلامتی قلب را تجربه کرده و از بروز مشکلات جدی قلب و عروق جلوگیری کنید. برای طرح سوالات خود در این زمینه و دریافت بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب می‌توانید از مشاوران حال کمک بگیرید. شما برای حفظ سلامت قلب خود از چه مواد غذایی استفاده می‌کنید؟

منبع

www.webmd.com

www.bhf.org.uk

www.mayoclinic.org

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات