جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

عوارض کم خوابی / کم خوابی باعث چه بیماری هایی می‌شود

تاثیرات کم خوابی بر بدن
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کم خوابی امروزه به یک مسئله رایج در جوامع تبدیل شده که بسیاری از افراد فکر می‌کنند هیچ آسیب طولانی مدتی بر سلامتی ندارد؛ اما آیا این حقیقت دارد؟ آیا کم خوابی اثرات فیزیکی پایداری بر بدن انسان دارد؟ اگر خواب کافی به اندازه رفع نیاز بدن نداشته باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ واقعیت این است که اختلالات خواب از جمله کم خوابی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی سیستم عصبی، سلامت جسمی، تغییرات هورمونی و… اثرگذار است و می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی انسان‌ها داشته باشد. برای طرح سوالات خود در زمینه کم خوابی می‌توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

کم خوابی حاد خطر اشتباهات و تصادفات غیر عمدی را افزایش می‌دهد. رانندگی در شرایط کم خوابی، با کند شدن عکس‌العمل‌های فرد، عدم تمرکز و ناتوانی سریع در تصمیم‌گیری را به همراه دارد و این مسئله می‌تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. افراد کم خواب بیش از دیگران در مدرسه و محل کار خود با مشکل مواجه می‌شوند و تغییرات خلقی، مشکلات تمرکز و حافظه ناشی از کم خوابی می‌تواند بر عملکرد کاری و درسی آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد. اما کمبود خواب مزمن با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی همراه است. خواب نقش اساسی در عملکرد تمام سیستم‌های بدن بر عهده دارد و اختلال در آن به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی اثر می‌گذارد. در این مقاله به نقش کم خوابی بر بدن و جنبه‌های مختلف سلامتی می‌پردازیم.




تصویر خدمات اقساطی

دلایل کم خوابی

کمبود خواب اغلب ناشی از کمبود مداوم خواب یا کاهش کیفیت خواب است. کمتر است هفت ساعت خواب منظم می‌تواند عوارض زیادی برای سلامتی داشته باشد و سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بدن مانند آب و غذا، به خواب هم نیازمند است تا بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. در طول خواب، بدن خود را ترمیم کرده و بهبود می‌بخشد و تعادل شیمیایی خود را بازیابی می‌کند. مغز هم با برقراری ارتباطات ذهنی جدید، به حفظ حافظه و تقویت آن کمک خواهد کرد. افراد به دلایل مختلفی دچار کم خوابی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سبک زندگی نادرست و بیداری شبانه
  • اختلالات روانی مثل استرس و افسردگی
  • دردهای جسمی ناشی از بیماری‌های مختلف
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها
  • تغذیه نادرست و نوشیدن زیاد الکل
  • اختلالات عصبی مثل زوال عقل و…
  • اختلالات خواب مثل آپنه خواب، خر و پف و…

اگر خواب کافی وجود نداشته باشد، سیستم‌های مغز و بدن به درستی کار نکرده و در نتیجه، کیفیت زندگی به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد که کم خوابی، خطر مرگ زودرس را در افراد بالا می‌برد. وقتی بدن خواب کافی نداشته باشد، با عوارضی مثل خواب آلودگی، خمیازه مکرر، تحریک پذیری، کاهش تمرکز و… مواجه می‌شود. استفاده از محرک‌ها مثل کافئین هم برای رفع نیاز عمیق به خواب کافی نیستند؛ بلکه با سخت‌تر کردن خواب شبانه به بدتر شدن کم خوابی و عوارض آن منجر می‌شوند.

درباره اینکه برای خواب راحت چه بخوریم می‌توانید این مطلب را بخوانید.

دلایل کم خوابی

اغلب افراد مبتلا به استرس و اضطراب برای داشتن خواب کافی دچار مشکل هستند

تاثیرات کم خوابی بر بدن

هر زمان که فردی کمتر از نیاز طبیعی بدنش بخوابد، دچار کم خوابی می‌شود. این کم خوابی متغیر است و از محرومیت خواب کامل تا کاهش زمان خواب را شامل می‌شود. کم خوابی می‌تواند در طول یک شب روی دهد و یا برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها تداوم داشته باشد. متخصصان می‌گویند که هر انسان برای داشتن سلامت روحی و جسمی مناسب به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد و کاهش این مقدار خواب، شامل درجات مختلف کم خوابی می‌شود. اگر این وضعیت برای مدت طولانی تداوم داشته باشد، باعث وخیم شدن شرایط و تشدید عوارض خواهد شد. عوارض کم خوابی بسیار گسترده بوده و بر بخش‌های مختلف بدن اثرگذار خواهد بود. این تاثیرات شامل موارد زیر هستند:

تاثیر در عملکرد مغز و احساس درد

سیستم عصبی در واقع مرکز اصلی پردازش اطلاعات در بدن است که برای عملکرد صحیح، به خواب خوب، کافی و باکیفیت نیاز دارد. کم خوابی منجر به خستگی مغز می‌شود و در نتیجه آن، مغز قادر به پردازش اطلاعات و انجام درست وظایف خود نیست. کم خوابی اثراتی مشابه نوشیدن الکل را در بدن ایجاد می‌کند. فرد ممکن است پس از حتی یک شب بی ‌خوابی یا خواب نامناسب، با مشکلاتی مثل تکلم نامفهوم و حرکات انعکاسی کنترل نشده چشم به نام نیستاگموس مواجه شود. علاوه بر این، لرزش خفیف در دست‌ها هم احتمالا مشاهده می‌شود. برخی افراد در اثر بی خوابی دچار افتادگی شدید پلک (پتوز) می‌شوند.

رفلکس‌های مختلف عصبی دیگری هم در اثر بی خوابی ایجاد می‌شوند که ممکن است خود فرد متوجه این تغییرات نشود. اما در صورتی که توسط یک پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد، قابل مشاهده هستند. تمرکز و یادگیری افراد در اثر کم خوابی کاهش می‌یابد. ضمنا سیگنال‌هایی که بدن ارسال می‌کند، با تاخیر مواجه شده و هماهمگی در ارکان‌های بدن کم می‌شود. در نتیجه احتمال تصادف، سقوط و.. بیشتر خواهد شد. کم خوابی بر توانایی‌های ذهنی و عاطفی هم اثر منفی داشته و می‌تواند فرآیندهای تصمیم‌گیری و خلاقیت افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از مهم‌ترین اثرات کم خوابی، کاهش آستانه تشنج است که در نتیجه آن، افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند صرع در خطر بیشتری برای تشنج قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که احتمالا بلافاصله بعد از بی خوابی متوجه آن می‌شوید، افزایش حساسیت به درد است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که حساسیت افراد به گرما و درد، زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابد تشدید می‌شود. ضمنا به نظر می‌رسد که دل درد شبانه و رفلاکس معده به مری در این بیماران بیشتر خواهد بود. کم خوابی می‌تواند در دراز مدت، فیبرومیالژیا و سایر دردهای مزمن را هم ایجاد کند. تداوم کم خوابی با توهم و بروز اختلالات روانی مثل اضطراب، افسردگی، پارانویا، رفتارهای تکانشی و افکار خودکشی هم همراه است. افرادی که به کم خوابی دچار هستند، در هنگام کار با ماشین آلات سنگین و ابزار دقیق در خطر بوده و کوچک‌ترین بی دقتی می‌تواند سلامت آن‌ها را تهدید کند.

تاثیر کم خوابی بر سیستم ایمنی

زمانی که فرد در خواب است، سیستم ایمنی بدن او موادی مانند آنتی بادی‌ها و سیتوکین‌ها را برای محافظت از بدن و جلوگیری از عفونت‌ها تولید می‌کند. این ترکیبات برای مبارزه با مهاجمان خارجی مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این سیتوکین‌ها علاوه بر این که منجر به کارایی بیشتر بدن برای دفاع در برابر بیماری‌ها می‌شوند، در بهبود خواب هم نقش دارند. کم خوابی یکی از عوامل مهم اثرگذار بر این فرآیند است که می‌تواند مانع تقویت سیستم ایمنی بدن شود. در صورت نداشتن خواب کافی، ممکن است بدن قادر به مبارزه با عوامل بیماری‌زا نباشد و یا در صورت ابتلا به بیماری‌ها، فرآیند درمان طولانی و سخت شود. کم خوابی طولانی مدت، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت شیرین و بیماری‌های قلبی را هم افزایش خواهد داد. پیشنهاد می‌شود، مقاله‌ای که درباره تقویت سیستم ایمنی بدن است را حتما بخوانید.

کم خوابی

کم خوابی با تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن منجر به افزایش احتمال بروز بیماری‌ها و تشدید آن‌ها می‌شود

تاثیر کم خوابی بر سیستم تنفسی

ارتباط بین خواب و سیستم تنفسی یک رابطه دو طرفه است. نوعی اختلال تنفسی شبانه به نام آپنه خواب می‌تواند بر کیفیت خواب اثر گذاشته و یا آن را مختل کند. بیدار شدن مکرر ناشی از آن در طول شب باعث کم خوابی، ضعف سیستم ایمنی و آسیب‌پذیر شدن بدن در برابر عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. کمبود خواب می‌تواند بیماری‌های تنفسی موجود و مشکلات مزمن ریوی بیماران را هم بدتر کند.

تاثیر بر علائم حیاتی

مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که کمبود خواب ممکن است باعث تغییرات جدی در علائم حیاتی افراد شود. علائم حیاتی، نشان‌گرهای فیزیولوژیکی مهمی هستند که اغلب به عنوان بخشی از ارزیابی سلامت عمومی مورد پیگیری قرار می‌گیرند. این موارد شامل دمای بدن، فشار خون، ضربان قلب و میزان تنفس هستند. به عنوان مثال، کمبود خواب ممکن است باعث کاهش کلی دمای بدن انسان شود. بر اساس مطالعات مختلف، تغییرات در سایر علائم حیاتی نسبتا خفیف و جزئی هستند. افراد کم خواب احتمالا بیشتر از دیگران به مشکلاتی مثل مکث‌های مکرر و طولانی در تنفس (آپنه خواب) دچار می‌شوند.

تاثیر کم خوابی بر افسردگی

افسردگی می تواند به عنوان یکی از جدی‌ترین علت های کمبود خواب و علت خواب زیاد باشد. بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده، به نظر می‌رسد که بیشتر افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب کمتر از شش ساعت در طول شب می‌خوابند. به نظر می‌رسد که از میان اختلالات مختلف خواب، بی خوابی بیشترین تاثیر را بر افسردگی داشته باشد. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به کم خوابی یا بی خوابی، حدود پنج برابر بیش از سایر افراد است.

در واقع می‌توان گفت که بی خوابی معمولا به عنوان یکی از اولین علائم شناخته می‌شود. البته رابطه بین بی خوابی و افسردگی یک ارتباط دو سویه است و این دو فرآیند یکدیگر را تغذیه می‌کنند. کم خوابی علائم افسردگی را تشدید می‌کند و افسردگی هم خوابیدن را دشوار خواهد کرد. با توجه به این ارتباط، به نظر می‌رسد که درمان هر یک از این مشکلات می‌تواند بر کاهش علائم و عوارض دیگری تاثیر مثبت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:‌ راه‌های کمک به بیمار مبتلا به افسردگی

تاثیر بر هورمون‌ها و عملکرد غدد درون ریز

کم خوابی می‌تواند تاثیرات مهم و جدی بر ترشح هورمون‌ها از غدد درون‌ریز به ویژه آن‌هایی که از الگوی شبانه‌روزی پیروی می‌کنند، داشته باشد. یک مثال آن که حتما بسیاری از شما می‌شناسید، تاثیرات اختلال خواب یا کمبود آن بر رشد کودکان است. غده هیپوفیز در طول روز به تولید هورمون رشد مشغول است؛ اما خواب کافی و ورزش هم به ترشح این هورمون کمک می‌کنند. هورمون رشد در خواب با موج آهسته ترشح می‌شود که معمولا در اوایل شب در کودکان روی می‌دهد. وقتی این خواب به دلایل مختلف مثل آپنه خواب یا سایر اختلالات آن، مختل شود، میزان ترشح هورمون رشد، کاهش قابل توجهی خواهد یافت. در نتیجه کودکان ممکن است به پتانسیل رشد کامل خود دست پیدا نکرده و با اختلال در رشد، کوتاهی قد و… مواجه شوند. ناتوانی در ساخت توده عضلانی و ضعف در ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها در کودکان و نوجوانان از دیگر عوارض کمبود هورمون رشد است.

محققان می‌گویند که کم خوابی بر فعالیت غده تیروئید هم تاثیر می‌گذارد. در این شرایط غده تیروئید به تلاش بیشتری برای تامین انرژی بدن در ساعات بیداری نیاز دارد و اگر فرد استراحت کافی نداشته باشد، غده تیروئید هم به صورت پیوسته در حـال تامین انرژی برای بدن خواهد بود. به طور کلی، تولید هورمون‌ها به خواب بستگی دارد. تولید هورمون تستوسترون به حداقل سه ساعت خواب بی وقفه نیاز دارد و بیدار شدن در طول خواب، می‌تواند بر تولید این هورمون تاثیر منفی داشته باشد.

تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست

بیشتر مردم بعد از چند شب بی خوابی، با پوست رنگ پریده و چشم‌های پف کرده مواجه می‌شوند! به نظر می‌رسد که بی خوابی مزمن می‌تواند باعث کاهش شفافیت پوست، ایجاد خطوط ریز و حلقه‌های سیاه در زیر چشم‌ها باشد. بدن کسی که به اندازه کافی نمی‌خوابد، هورمون استرس یا کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند. افزایش غیر طبیعی کورتیزول در بدن باعث تجزیه کلاژن پوست می‌شود. کلاژن پروتئینی است که در صاف و الاستیک بودن پوست نقش دارد و کاهش آن منجر به افزایش چین و چروک و شفافیت پوست خواهد شد. از سوی دیگر، کم خوابی با کاهش تولید هورمون رشد که به عنوان یکی از عوامل کیفیت و سلامت پوست، عضلات و استخوان‌ها شناخته می‌شود، مرتبط است.

در صورت داشتن سوال درباره مسائل پوست و مو خود میتوانید از خدمات مشاوره دکتر پوست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

اثرات منفی کم خوابی بر بدن

خواب آلودگی و کم خوابی مزمن بر عملکردهای مغزی افراد اثر منفی داشته و باعث تضعیف حافظه و یادگیری می‌شود

تاثیر کم خوابی بر سیستم قلبی و عروقی

خواب بر فرآیندهایی که قلب و عروق را سالم نگه می‌دارند مثل فشار خون، قند خون و التهاب بدن اثرگذار است. علاوه بر این، نقش حیاتی در قدرت بدن برای ترمیم، التیام و بهبود عملکرد عروق خونی دارد. محققان می‌گویند کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی هستند. تحقیقاتی هم بی خوابی را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط دانسته‌اند.

تاثیر کم خوابی بر میل جنسی

متخصصان می‌گویند که مردان و زنان کم خواب، میل و علاقه کمتری به رابطه جنسی نشان می‌دهند. این مسئله ممکن است به خستگی و خواب آلودگی، کمبود انرژی و افزایش تنش‌های ناشی از کم خوابی مرتبط باشد. این موضوع می‌تواند به کاهش تولید هورمون جنسی به دلیل کم خوابی هم وابسته باشد. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۲ نشان داد بسیاری از مردان مبتلا به آپنه خواب، میزان هورمون تستوسترون پایینی دارد. آپنه خواب شدید می‌تواند تا حد زیادی کیفیت خواب را کاهش داده و به نظر می‌رسد که میزان تستوسترون در بیش از نیمی از مردان مبتلا به آن، به شکل غیر طبیعی کم است.

تاثیر کم خوابی بر یادگیری

خواب آلودگی باعث فراموشکار شدن می‌شود! خواب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری افراد دارد. کمبود خواب به شکل‌های مختلفی بر فرآیندهای شناختی اثر سوء داشته و روند طبیعی آن‌ها را مختل می‌کند.کم خوابی می‌تواند توجه، تمرکز، هوشیاری، قدرت استدلال و حل مسئله را مختل کرده و از این طریق، یادگیری را دشوار و بهره‌وری ذهن را تضعیف کند. از سوی دیگر، در طول شب، چرخه‌های مختلف خواب در تثبیت خاطرات و آموخته‌ها نقش دارند و اگر فردی نتواند به اندازه کافی بخوابد، قادر به تثبیت آموخته‌های روزانه خود نبوده و یادگیری او به شدت افت خواهد کرد.

تاثیر کم خوابی بر وزن بدن

محققان می‌گویند که کم خوابی با افزایش احساس گرسنگی شبانه، اشتها و وزن مرتبط است. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۴، افرادی که کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، تقریبا سی درصد بیش از افرادی که خوابی بین هفت تا نه ساعت دارند، در معرض چاقی قرار می‌گیرند. تحقیقات جدید بر ارتباط بین خواب و پپتیدهایی که اشتها را تنظیم می‌کنند متمرکز است. در واقع کم خوابی به عنوان یکی از سه ضلع چاقی و اضافه وزن، در کنار خوردن غذای زیاد و عدم تحرک قرار می‌گیرد. خواب می‌تواند بر میزان هورمون‌های لپتین و گرلین که در ایجاد احساس گرسنگی و سیری نقش دارند تاثیر بگذارد. اگر به اندازه کافی نخوابید، میزان لپتین در بدن کاهش پیدا می‌کند. این همان هورمونی است که در ایجاد احساس سیری نقش دارد. وقتی لپتین کم شود، میزان گرلین که یک محرک اشتها است افزایش پیدا می‌یابد. در نتیجه فردی که دچار کم خوابی شده تمایل زیادی به خوردن غذا پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که کم خوابی نه تنها باعث تحریک اشتها می‌شود، بلکه تمایل فرد به خوردن غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات را هم افزایش خواهد داد. با آگاهی از این موضوع احتمالا می‌توانید علت پرخوری شبانه را حدس بزنید! علاوه بر این، احساس خستگی ناشی از کم خوابی، توان و انرژی فرد را برای انجام حرکات ورزشی می‌گیرد. در نتیجه او با کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف کالری، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود. یکی دیگر از دلایل چاقی ناشی از کم خوابی این است که بدن بعد از صرف غذا، انسولین کمتری ترشح می‌کند. به دنبال کاهش ترشح انسولین هم سطح قند خون (گلوکز) در بدن بالا می‌رود. از سوی دیگر، کم خوابی می‌تواند با ایجاد مقاومت به انسولین، در ابتلا به چاقی و دیابت موثر باشد.

کم خوابی و چاقی

پزشکان کم خوابی و عوارض ناشی از آن را یک عامل مهم در چاقی و اضافه وزن افراد می‌دانند

تاثیرات عمده بر سلامتی

هر یک از اثرات مختلف محرومیت از خواب، می‌توانند در سلامتی عمومی انسان‌ها اثر عمیق و جدی داشته باشند. در واقع کم خوابی ممکن است بر سلامت همه افراد اثر منفی داشته و حتی در شرایط شدید منجر به مرگ شود. علاوه بر این، کم خوابی مزمن می‌تواند بر متابولیسم هم تاثیر منفی داشته باشد و منجر به اختلال در تحمل گلوکز و افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش وزن شود. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در زمینه کمبود خواب مزمن وجود دارد که احتمال می‌دهد خطر بیماری‌هایی مثل انواع سرطان و مشکلات مرتبط با حافظه مثل زوال عقل در افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر است.

پس می‌توان گفت که کم خوابی مزمن می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد! محققان بریتانیایی به مدت دو دهه، بیش از ده هزار کارمند را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و به نتایج جالبی دست یافتند. آن‌ها می‌گویند کسانی که خوابی کمتر از هفت تا پنج ساعت در شبانه روز داشتند، دو برابر بیش از دیگران در معرض مرگ به هر دلیل بودند. به ویژه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد بیش از سایرین بود!

راه‌های درمان کم خوابی

ابتدایی‌ترین شکل درمان کم خوابی، داشتن حداقل ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت است. گفتن این کار بسیار آسان‌تر از انجام آن است؛ به ویژه در شرایطی که فرد برای چند روز یا چند هفته از خواب کافی محروم بوده‌است. در این وضعیت استفاده از کمک یک پزشک یا متخصص خواب می‌تواند به تشخیص و رفع کم خوابی و دلایل احتمالی آن موثر باشد. اختلالات خواب ممکن است خواب با کیفیت شبانه را مختل کنند؛ در نتیجه اثرات کم خوابی بر عملکرد بدن را هم افزایش خواهند داد. نارکولپسی (حمله خواب)، آپنه انسدادی خواب، سندروم پای بی‌قرار و اختلالات ریتم شبانه‌روزی از رایج‌ترین انواع اختلالات خواب هستند. پزشک برای تشخیص علت بی خوابی فرد می‌تواند از روش‌های بررسی خواب کمک بگیرد که در کلینیک‌های مخصوص خواب انجام می‌شود. در صورت تشخیص هر اختلالی که بی خوابی را ایجاد خواهد کرد، روش درمانی خاصی انتخاب می‌شود.

گاهی استفاده از وسیله‌ای برای باز نگه داشتن راه هوایی در طول شب، برای مبتلایان به آپنه انسدادی خواب کمک کننده است. در برخی از موارد هم دارو به بیماران کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشند. انتخاب روش درمانی بر عهده پزشک متخصص است و بهتر است تاثیر آن بر کیفیت خواب به صورت منظم بررسی شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان از روش‌های جایگزین استفاده کرد. راه‌های دیگری هم که به فرد کمک می‌کنند تا به یک برنامه خواب سالم برگردد عبارتند از:

  • رفتن به رختخواب در ساعات معین
  • بیدار شدن در ساعات مشخصی از روز
  • محدود کردن چرت‌های طولانی در طول روز
  • خودداری از مصرف کافئین در ساعات پایانی شب
  • خودداری از کار با وسایل الکترونیکی در ساعات پایانی شب
  • استفاده از شیوه‌های آرامش ذهن پیش از خواب مثل مطالعه کتاب، مدیتیشن و…
  • تغذیه سالم و نخوردن غذاهای سنگین در وعده شام
  • محدود کردن نوشیدن الکل
  • ورزش منظم روزانه (نه در ساعات پایانی شب)
  • استفاده از راهنمایی تخصصی پزشکی در صورت تداوم بی خوابی
راه‌های درمان کم خوابی

به خواب رفتن و بیدار شدن با برنامه منظم یکی از روش‌های درمان کم خوابی و پیشگیری از مشکلات ناشی از آن است

حرف آخر

بدون داشتن خواب کافی، هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که سبک زندگی سالمی دارد. خواب به عنوان یکی از ارکان سلامتی شناخته شده و اگر کافی و با کیفیت نباشد، جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خواب به طور مستقیم و غیر مستقیم در سلامت جسمی و روانی نقش دارد و این ارتباط در بسیاری از موارد دو سویه است. اگر در معرض تاثیرات کم خوابی بر بدن قرار دارید، می‌توانید در این زمینه از مشاوران حال کمک بگیرید. کم خوابی چه تاثیراتی در زندگی و سلامت شما داشته است؟

 

سوالات متداول

چه مقدار خواب برای بدن نیاز است؟

انسان‌ها به طور متوسط به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند که این زمان در سنین مختلف متفاوت است. افرادی که کمتر از شش ساعت می‌خوابند، بیش از دیگران در معرض عوارض جدی کم خوابی قرار دارند.

کم خوابی چه علائمی دارد؟

کند شدن قدرت تصمیم‌گیری و تمرکز، ضعف حافظه، کمبود انرژی و خستگی مداوم، استرس، تغییرات خلقی، تحریک‌پذیری، ناتوانی در یادگیری و… از مهم‌ترین علائم کم خوابی هستند. این علائم در کودکان و نوجوانان با اختلالات رشدی هم همراه است.

چند تاثیر مهم کم خوابی کدامند؟

آمارها نشان می‌دهند کسانی که کم خواب هستند، نه تنها در طول روز خسته و کم انرژی هستند و از کمبود تمرکز رنج می‌برند، بلکه در معرض خطر ابتلا به چاقی، نارسایی قلب و دیابت هم قرار دارند.

تاثیرات طولانی مدت کم خوابی بر بدن کدامند؟

کمبود خواب مزمن ارتباط نزدیکی با فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته‌های مغزی، چاقی و افسردگی دارد. اضطراب، کاهش عملکرد مغز و حافظه، ضعف سیستم ایمنی و قدرت باروری افراد و اختلالات روانی هم از سایر عوارض آن هستند.

برای درمان کم خوابی از چه پزشکی کمک بگیریم؟

پزشکان متخصص مغز و اعصاب می‌توانند در تشخیص و درمان اختلالات خواب به بیماران کمک کنند. کلینیک‌های خواب هم با بهره‌گیری از امکانات جدید، نقش مهمی در شناسایی و رفع مشکلات مختلف مربوط به خواب خواهند داشت.


منابع

mhanational.org

www.webmd.com

www.sleepfoundation.org

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

امیر

10 ماه پیش

ممنون
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات