جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چرا لازم است تست پاپ اسمیر را انجام دهیم؟

تاریخ بروزرسانی : ۲۴ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تست پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می‌شود، روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان است. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با انجام تست پاپ اسمیر، به شما فرصت بیشتری برای درمان می‌دهد. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می‌تواند تغییراتی را در سلول‌های دهانه رحم شما نشان دهد که ممکن است در آینده منجر به سرطان شود. تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعی با تست پاپ اسمیر اولین قدم شما در توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است. توصیه می‌شود که زنان هر سال این آزمایش را زیر نظر  متخصص زنان انجام دهند. شما می‌توانید از خدمات مشاوره پزشک زنان آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بدانید : تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌ شود ؟

همان‌طور که گفتیم، از پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. آزمایش پاپ اسمیر معمولا با معاینه لگنی همراه است. در زنان بالاتر از ۳۰ سال، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV که یک عفونت شایع جنسی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، ترکیب شود. در این شرایط، پزشک در زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر، دو نمونه از دهانه رحم شما می‌گیرد که یکی از آن‌ها برای تشخیص تغییرات سلولی دهانه رحم و دیگری برای بررسی ابتلای شما به HPV است. اگر جواب آزمایش شما نشان دهد که به ویروس HPV مبتلا هستید، در صورتی که کمتر از ۴۵ سال سن داشته باشید، ممکن است پزشک برای شما واکسن گارداسیل تجویز کند. واکسن گارداسیل شما را در مقابل تایپ‌های پرخطر HPV مصون می‌کند.

برای خرید واکسن گارداسیل خارجی و یا واکسن پاپیلوگارد ایرانی می توانید این مطلب را نیز مطالعه و اقدام به خرید کنید

آزمایش پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که لباس خود را به طور کامل یا فقط از کمر به پایین در بیاورید. به پشت روی صندلی معاینه زنان دراز می‌کشید و پاشنه‎های پایتان را روی رکاب‌های صندلی قرار می‌دهید. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن شما خواهد کرد. اسپکولوم دیواره‌های واژن شما را از هم جدا می‌کند تا پزشک بتواند به راحتی دهانه رحم شما را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شود. سپس پزشک شما با استفاده از یک برس نرم و یک وسیله به نام کاردک از سلول‌های دهانه رحم شما نمونه‌برداری می‌کند. تست پاپ اسمیر معمولا درد زیادی ندارد. سعی کنید بدنتان را شل کنید و نفس‌های عمیق بکشید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

پزشک اسپکولوم را وارد واژن می‌کند و با باز کردن آن از دهانه رحم نمونه می‌گیرد

بعد از تست پاپ اسمیر می‎توانید بدون محدودیت فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. بسته به نوع آزمایش پاپ اسمیری که انجام می‌دهید، پزشک نمونه سلول جمع شده از دهانه رحم شما را به ظرفی که مایع مخصوصی برای نگهداری نمونه (آزمایش پاپ اسمیر مایع) یا اسلاید شیشه‌‎ای (پاپ اسمیر معمولی) منتقل می‌کند. نمونه‏‌ها به آزمایشگاه منتقل می‌شوند و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌‎گیرند تا ویژگی‎‌هایی را در سلول‌ها نشان دهند که نشان دهنده سرطان یا شرایط پیش سرطانی هستند.

بیشتر بخوانید : عوارض بارداری با چسبندگی رحم

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر انجام دهند ؟

شما و پزشکتان می‎توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی برای شروع تست پاپ اسمیر مناسب است و هر چند وقت یک بار باید آزمایش را انجام دهید. برخی از پزشکان معتقدند از ۲۱ سالگی باید آزمایش پاپ اسمیر را به صورت سالیانه انجام داد.

پزشکان به طور کلی تکرار تست پاپ اسمیر را هر سه سال برای زنان ۲۱ تا ۶۵ ساله توصیه می‌کنند. اگر این روش با آزمایش اچ پی وی همراه باشد، زنان بالاتر از ۳۰ سال می‌توانند آزمایش پاپ اسمیر را هر پنج سال یک بار انجام دهند. اگر نشانه‌های خطر در شما دیده شود، ممکن است پزشک بدون توجه به سن شما آزمایش پاپ اسمیر را با تکرار بیشتر انجام دهد. این عوامل خطر عبارت‌اند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا آزمایش پاپ اسمیر که سلول‌های پیش سرطانی را نشان می‌دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد
  • تولد عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید
  • سابقه مصرف دخانیات

شما می‌توانید در مورد مزایا و خطرات پاپ اسمیر با پزشکتان مشورت کنید و بر اساس عوامل خطرساز تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب‌تر است.

بیشتر بدانید : درمان ترش كردن معده در بارداري

جواب آزمایش پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند پزشک را از وجود سلول‌های مشکوکی که نیاز به آزمایش و بررسی‌های بیشتری دارند آگاه کند. جواب آزمایش پاپ اسمیر شما می‌تواند مثبت یا منفی باشد که نشانه وجود یا عدم وجود سلول‌های غیرطبیعی در بافت دهانه رحم است.

مشاهده سلول‌های طبیعی در نتیجه تست پاپ اسمیر

اگر در طی آزمایش پاپ اسمیر فقط سلول‌های طبیعی در دهانه رحم شما مشاهده شده باشد، در برگه آزمایش نتیجه منفی ذکر می‌شود. اگر نتیجه آزمایش شما نرمال بود، تا زمان انجام تست پاپ اسمیر بعدی و معاینات لگنی به هیچ درمان و آزمایش دیگری نیاز نخواهید داشت.

جواب آزمایش پاپ اسمیر

مثبت بودن آزمایش پاپ به معنی وجود سرطان نیست و نیاز به بررسی‌های پزشکی دارد

مشاهده سلول‌های غیرطبیعی در نتیجه تست پاپ اسمیر

اگر در طی آزمایش پاپ اسمیر سلول‎های غیرطبیعی یا غیرمعمولی کشف شده باشد، در برگه آزمایش نتیجه مثبت نوشته می‌شود. نتیجه مثبت به معنی سرطان دهانه رحم نیست. معنی آن به نوع سلول‎های کشف شده در آزمایش شما بستگی دارد. ممکن است پزشک شما بعد از مشاهده برگه آزمایش غیرنرمال تست پاپ اسمیر شما از اصطلاحات زیر استفاده کند:

سلول‌های سنگفرشی غیرعادی (ASC)

سلول‌های سنگفرشی نازک و مسطح هستند و در سطح دهانه رحم سالم رشد می‌کنند. این سلول‌ها دو نوع هستند:

ASC-US: در این حالت تغییرات غیرعادی سلول‌های دهانه رحم مشاهده شده اما دلیل این عارضه مشخص نیست. در مواردی این مشکل به دلیل وجود ویروس HPV ایجاد می‌شود. به دلیل نامشخص بودن ماهیت اصلی و دلیل واقعی تغییرات این سلول‎ها، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری برای شما تجویز کند. اگر ویروس‌های پرخطر وجود نداشته باشند، سلول‌های غیرطبیعی یافت شده در نتیجه آزمایش نگران‌کننده نیستند.

ASC-H: در این حالت سلول‌ها طبیعی به نظر نمی رسند اما پزشک علت این تغییرات سلولی را نمی‌داند. در این حالت حتما از آزمایشات تکمیلی برای تشخیص سرطانی بودن بافت استفاده می‌شود.

ضایعات داخل اپی تلیالی سنگفرشی

این اصطلاح به دو صورت ضایعات داخل اپی تلیالی سنگفرشی با درجه پایین  Low grade Squamous Intraepithelial Lesions (LSIL)  و ضایعات داخل اپی تلیالی سنگفرشی با درجه بالا High grade squamous Intraepithelial Lesions (HSIL) استفاده شده و به این منظور به کار می‌رود که سلول‌های نمونه برداری شده ممکن است پیش سرطانی باشند. اگر تغییرات با درجه پایین در سلول‌ها ایجاد شده باشد، اندازه، شکل و سایر مشخصات سلول‌ها نشان می‎دهد که سال‌ها با سرطانی شدن بافت فاصله داریم. اگر تغییرات درجه بالایی داشته باشد، احتمال اینکه ضایعه خیلی زودتر به سرطان تبدیل شود بیشتر است. در این حالت نیز پزشک برای نتیجه‌گیری درست از آزمایشات دیگری هم کمک می‌گیرد.

سلول‌های غده‌ای غیرمعمولی (Atypical glandular cells)

سلول‌های غده‎ای در دهانه رحم و رحم شما مخاط تولید کرده و رشد می‌کنند. سلول‎های غده‎ای غیرمعمولی ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسند، اما مشخص نیست که سرطانی هستند یا خیر. برای تعیین سرطانی بودن این سلول‌ها به بررسی و آزمایشات بیشتری نیاز داریم.

سرطان سلول سنگفرشی یا سلول‌‌های آدنوکارسینوما (Squamous cell cancer or adenocarcinoma cells)

وجود این نتیجه در تست پاپ اسمیر به این معنی است که سلول‌های جمع شده برای پاپ اسمیر چنان غیرطبیعی به نظر می‌رسند که پاتولوژیست تقریبا از وجود سرطان اطمینان دارد. «سرطان سلول سنگفرشی» به سرطان‎های به وجود آمده در سلول‌های سطح صاف واژن یا دهانه رحم و «آدنوکارسینوما» به سرطان‌های ناشی از سلول‎های غده‌ای گفته می‎شود. در صورت وجود چنین سلول‎هایی در نتیجه آزمایش، پزشک هر چه سریع‌تر بررسی‌های بیشتر و درمان را به شما توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید : بازسازی رابطه بعد از خیانت

پاپ اسمیر باکره

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در انجام تست پاپ اسمیر ابزاری به نام اسپکولوم وارد واژن می‌شود تا واژن را باز کند. این ابزار می‌تواند باگرگی دختران را از بین ببرد یا به آن آسیب وارد کند. به همین دلیل در ایران معمولا از ترشحات واژن دختران باکره برای بررسی‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود که تاثیری در تشخیص سرطان دهانه رحم ندارد.

اکثر سازمان های بهداشتی و درمانی جهانی به زنان توصیه می‌کنند که از ۲۱ سالگی به طور منظم تست پاپ اسمیر را شروع کنند. اگر باکره هستید – به این معنی که رابطه جنسی (واژن) نداشته‎اید – ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما کم باشد. سرطان دهانه رحم دربسیاری از مواقع ناشی از عفونت مقاربتی ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. اگر هرگز هیچ نوع رابطه جنسی نداشته‌اید، بسیار بعید به نظر می‎‌رسد که به HPV مبتلا شده باشید. با این حـال ، عوامل خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی و سیگار کشیدن برای ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. در این شرایط بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و به تجویز او عمل کنید.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون بارداری چیست؟

پاپ اسمیر در بارداری

انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است و در مواردی هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که با انجام پاپ اسمیر در دوران بارداری، به خصوص در هفته‌های اول آن، می‌توان برخی اختلالات ژنتیکی را در کودکان تشخیص داد. به دلیل حساسیت دهانه رحم در طول دوران بارداری، ممکن است برخی از زنان بعد از انجام تست پاپ کمی لکه بینی داشته باشند، اما این احتمال وجود ندارد که آزمایش پاپ اسمیر بتواند به صورت ناخواسته باعث سقط جنین شود.

پاپ اسمیر چگونه در بارداری

انجام تست پاپ برای زن باردار خطری ندارد و منجر به سقط جنین نمی‌شود

توصیه‌ های ضروری قبل از پاپ اسمیر

قبل از انجام تست پاپ اسمیر لازم است به موارد زیر دقت کنید:

  • ۴۸ ساعت قبل از انجام تست، هیچ‌گونه داروهای موضعی واژينال (ژل، کرم، شیاف و…) استفاده نکنید.
  • ۴۸ ساعت قبل از آزمایش پاپ از دوش واژینال استفاده نکنید.
  • ۱ تا ۲ روز قبل از انجام تست، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • اگر ترشحات واژن خیلی زیاد باشد می‌تواند بر نتیجه تست تاثیر بگذارد، به همین دلیل نباید در این شرایط نمونه از بیمار گرفته شود.
  • اگر پزشک توصیه کرد که باید تست پاپ خود را تکرار کنید، حتما باید بین دو آزمایش ۸ هفته فاصله باشد.
  • حتما قبل از انجام آزمایش مثانه خود را خالی کنید تا باز شدن اسپکولوم حین نمونه‌برداری باعث فشار به مثانه نشود.

شما می‌توانید از بخش آزمایش در منزل قسمت مربوط به تست قبل از بارداری را انتخاب کنید و این کار را در منزل خود انجام دهید.

چه زمانی نیاز به آزمایش پاپ اسمیر نداریم ؟

در شرایط خاص ممکن است پزشک به شما بگوید دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارید. اگر رحم‌تان با جراحی به طور کامل خارج شده، حتما از پزشکتان بپرسید که لازم است تست سالانه پاپ اسمیر را انجام دهید یا خیر. اگر هیسترکتومی (خارج کردن رحم) بر اثر یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم رحمی انجام شده باشد، ممکن است پزشک نیازی برای آزمایش پاپ اسمیر نبیند. اما اگر عمل جراحی برداشتن رحم شما به دلیل رسیدن به مرحله پیش سرطانی یا سرطانی بودن دهانه رحم باشد، ممکن است پزشک آزمایش پاپ اسمیر روتین را برایتان توصیه کند. اغلب پزشکان معتقدند در صورتی که آزمایشات قبلی آن‌ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم منفی باشد، زنان می‎توانند بنا بر صلاحدید پزشک، تست پاپ اسمیر خود را در ۶۵ سالگی متوقف کنند. زنانی که با چندین شریک جنسی در ارتباط هستند باید تست پاپ اسمیر را به صورت سالانه انجام دهند.

بیشتر بخوانید : مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

کولپوسکوپی چیست؟

اگر تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است به شما آزمایش کولپوسکوپی را توصیه کند. در این حالت، پرشک با استفاده از دستگاه بزرگ‌نمایی ویژه (کولپوسکوپ) روشی به نام کولپوسکوپی را برای بررسی بافت‌های دهانه رحم، واژن و فرج انجام دهد. پزشک شما همچنین ممکن است از هر نواحی‌ای که غیرطبیعی به نظر می‌رسد، نمونه بافتی (بیوپسی) بردارد. سپس نمونه بافت برای تجزیه و تحلیل و تشخیص قطعی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

سوالات متداول

پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر روشی برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است. آزمایش پاپ اسمیر شامل جمع‎آوری سلول‌های دهانه رحم است که در انتهای پایین و باریک رحم و در بالای واژن قرار دارد. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با انجام این آزمایش به شما فرصت بیشتری برای درمان و بهبودی کامل می‎‌دهد.

هزینه تست پاپ اسمیر چقدر است؟

هزینه تست پاپ اسمیر در مطب پزشک متخصص زنان در سال ۹۹ حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. با این حـال توصیه می‌شود که حتما این آزمایش را زیر نظر متخصص زنان انجام دهید. شما می‌توانید به صورت آنلاین در حال با متخصص زنان و زایمان ارتباط داشته باشید و به صورت دقیق از آن‌ها راهنمایی بگیرید

پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

این آزمایش توسط پزشک و فقط در چند دقیقه انجام می‌شود. لازم است تمام لباس‌ها یا لباس‎‌های پایین تنه خود را درآورید و به‌صورت طاقباز و با زانوهای خم روی تخت معاینه دراز بکشید. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می‌کند و با وسیله‌ای شبیه برس یا فرچه، کمی از سلول‌های دهانه رحم شما را برمی‌دارد.

آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

اگر بدنتان را ریلکس نگه‌دارید و نفس‌های عمیق بکشید معمولا درد چندانی احساس نخواهید کرد. با این حـال اگر برای اولین بار این تست را انجام می‎دهید ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که آستانه درد در افراد مختلف متفاوت است.

پاپ اسمیر مثبت چیست؟

پاپ اسمیر ممکن است به دلایل مختلفی مثبت شود و مثبت شدن آن نشانه وجود سرطان نیست. پزشک جواب آزمایش شما را بررسی کرده و دلیل مثبت شدن آن را به شما توضیح می‌دهد. پاپ اسمیر ممکن است به دلیل وجود ویروس HPV، وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی مثبت شود


منبع

mayoclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات