جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نقش کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در ریزش مو

تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تلاش می­‌کنید موهای سالمی داشته باشید، باید بدانید که این مسئله ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی شما دارد. موها برای رشد، نیاز به مواد مغذی و ویتامین­‌هایی دارند که از طریق غذا خوردن تامین می­‌شوند.

در واقع این نکته‌­ای است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه هستند. رشد و سلامت مو، یک فرآیند متابولیکی پیچیده است که به چندین ماده مغذی، ویتامین و آنزیم نیاز دارد. افراد مبتلا به آنورکسی (بی­‌اشتهایی) یا کسانی که دچار سوء تغذیه هستند یا به هر دلیلی کمبود ویتامین دارند، احتمالا به توقف رشد مو و ریزش آن دچار می­‌شوند. البته همه چیز به ریزش مو ختم نمی‌­شود؛ بلکه کاهش کیفیت و سلامت مو و عدم رشد مناسب هم ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب روی دهد. بنابراین لازم است بدانیم که کمبود کدام ویتامین‌­ها بیشترین تاثیر را در این فرآیند دارد. بهترین قرص برای رشد مو را نیز می‌توانید در این مطلب بشناسید


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

کمبود کدام ویتامین‌­ها و مواد معدنی باعث ریزش مو می­‌شود؟

پاسخ به این سوال در واقع به سوال “کدام ویتامین­‌ها برای مو ضروری هستند” هم پاسخ می‌­دهد. اگر نیاز به مولتی ویتامین خوب دارید و می‌خواهید قرص فارماتون اصل را خریداری کنید از طریق لینک مشخص شده اقدام کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده و جمع بندی نتایج حاصل، مشخص شد که ۱۱ ویتامین و ماده معدنی برای رشد و سلامت مو ضروری هستند. این مواد حیاتی عبارتند از:

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و ویتامینی حیاتی برای سیستم ایمنی بدن است. این ماده در تولید کلاژن و جذب آهن نقش دارد. ویتامین C برای رشد و ترمیم کلیه بافت‌­های بدن ضروری است. این ماده به تولید کلاژن که یک پروتئین ضروری برای سلامت پوست و مو است کمک می­‌کند. این ویتامین هم‌­چنین برای بهبود زخم‌­ها و حفظ سلامت دندان­‌ها و استخوان­‌ها لازم است. کمبود ویتامین C باعث خشکی مو و پوست، خون‌ریزی لثه، ریزش یا تضعیف موها می‌­شود.  این ماده همراه با سایر مواد مغذی با کمک به تولید کلاژن و حمایت از جذب آهن غیر هِم (آهن منابع گیاهی) به رشد مو کمک می‌­کند.

از آن جا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، بدن انسان نمی­‌تواند مقدار اضافی آن را ذخیره کند. بنابراین باقیمانده این ویتامین از بدن دفع شده و باید دوباره از طریق منابع غذایی موجود تامین شود. منابع خوب ویتامین C شامل سبزیجات برگ تیره، فلفل دلمه‌­ای سبز و قرمز، سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و مرکبات هستند.

 

تاثیر ویتامین c در سلامت پوست و مو

ویتامین C از مهم‌­ترین ویتامین­‌ها در سلامت پوست و مو است.

 

ویتامین B کمپلکس

هشت ویتامین در گروه ب وجود دارد که به ویتامین‌­های ب کمپلکس معروف هستند. این ویتامین­‌ها عبارتند از: ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، ب۶، ب۷، ب۹ و ب۱۲. این ویتامین‌­ها نقش‌­های مختلفی در بدن انسان دارند؛ از پشتیبانی تولید سلول­‌های سالم و دفع صدمات ناشی از رادیکال­‌های آزاد تا نظارت و پشتیبانی از عملکرد مغز و اعصاب. کمبود B کمپلکس در بدن ممکن است باعث سرگیجه، خستگی، ریزش مو و هم­چنین ضعف و شکنندگی تارهای مو شود. در ادامه به نقش مهم‌­ترین ویتامین‌­های این خانواده اشاره می­‌کنیم: البته می‌توانید درباره تزریق آمپول ب کمپلکس و ب12 و مزایای آن از این قسمت اطلاعات بیشتری بدست آورید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

بیوتین (ب۷)

ویتامین­‌های گروه B به ویژه بیوتین با تقویت ساختار کراتینه ساقه مو، از رشد مو پشتیبانی می‌­کند. ریزش مو و خشکی پوست هر دو نشانه کمبود بیوتین هستند. دوز روزانه بیوتین حدود ۳۰ میکروگرم است که از طریق لبنیات، تخم مرغ، آجیل و گوشت، در افرادی که به کمبود این ویتامین دچار نیستند، تامین می­‌شود. اگر آزمایش­‌های انجام شده در شخصی، نشان دهد که او به کمبود بیوتین دچار است، لازم است که با تجویز پزشک از مکمل‌­هایی در دوز مجاز استفاده کند.

درباره قرص رینفولتیل و جلوگیری از ریزش مو این مطلب را بخوانید

ویتامین ب۵ (اسید پانتوتنیک)

اگرچه بیوتین احتمالا بهترین ویتامین ب کمپلکس برای رشد مو است، اما اسید پانتوتنیک هم می‌­تواند نقشی مشابه در رشد مو داشته باشد. بسیاری از محصولات رشد مو حاوی ویتامین ب5 هستند، زیرا این ماده می­‌تواند رشد و سلامتی مو را بهبود بخشد. از بهترین منابع تامین این ویتامین می­‌توان به ذرت، گل کلم، گوجه فرنگی، آووکادو، عدس، زرده تخم مرغ، نخود فرنگی و گوشت گاو و بوقلمون اشاره کرد.

بهترین شامپو برای ریزش مو را پس از مطالعه این مطلب انتخاب کنید

ویتامین ب۶ (پیریدوکسال ۵- فسفات)

رشد مو یک فرآیند متابولیکی پیچیده است که از هزاران واکنش شیمیایی تشکیل می­‌شود. ویتامین ب۶ در حدود ۱۰۰ واکنش شامل پروتئین، لیپیدها و متابولیسم گلوکز نقش دارد. موهای انسان در واقع یک محصول حاصل از سنتز پروتئین است. موهای زیبا درخشش خود را از طریق لیپیدها یا روغن­‌های تولید شده توسط پوست سر به دست می­‌آورند. به دلیل نقش ویتامین ب6 در متابولیسم پروتئین و لیپید، وجود این ویتامین برای حفظ سلامت مو و پیشگیری از ریزش آن ضروری است. منابع خوب ویتامین ب6 شامل پنیر، ماهی، مرغ، اسفناج و غلات کامل است.

ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲ در سنتز DNA و تولید گلبول­‌های قرمز خون نقش دارد. خون از گلبول­‌های قرمز حامل اکسیژن تشکیل شده و ویتامین ب۱۲ برای تشکیل این گلبول‌­ها به میزان کافی ضروری است. داشتن گردش خون کافی و مناسب، رشد مو را تضمین می­‌کند. ویتامین ب۱۲ را می‌­توان از طریق مصرف جگر گاو، صدف، محصولات لبنی، تخم مرغ و محصولات غنی شده با این ویتامین دریافت کرد.

ویتامین ب9 (فولات)

ویتامین ب۹ که با نام­‌های فولات یا اسید فولیک هم شناخته می­‌شود، نقش اساسی در سنتز DNA، RNA و پروتئین‌­ها دارد. همه این فرآیندها در تشکیل ساختار مو نقش دارند. بسیاری از محصولات غذایی تشکیل شده از غلات و حبوبات دارای فولات هستند. هم‌چنین این ویتامین در سبزیجات برگ­دار و میوه‌­ها یافت می‌­شود.

فولات مانند آهن در تولید گلبول­‌های قرمز خون نقش دارد و به همین دلیل به سلامت پوست، ناخن­‌ها و مو کمک می‌­کند. کمبود فولات می­‌تواند موجب کم خونی شده و انتقال مناسب اکسیژن و مواد مغذی به سلول­‌های مو را مختل کند.

 

ویتامین­‌های B کمپلکس در منابع غذایی گیاهی و دامی

ویتامین­‌های B کمپلکس به میزان کافی در منابع غذایی گیاهی و دامی یافت می­‌شود.

بیشتر بخوانید: کاشت مو اقساطی تهران

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است که به جلوگیری از آسیب سلول­‌ها و بافت‌­ها در اثر رادیکال­‌های آزاد، کمک می‌­کند. رادیکال‌­های آزاد واکنش بالایی دارند و می­‌توانند به RNA، DNA و پروتئین‌­ها آسیب برسانند. ویتامین E هم‌­چنین در سنتز سلول‌­های خونی نقش دارد که برای گردش خون و تامین اکسیژن بافت‌­های مختلف بدن مهم است. اگرچه کمبود ویتامین E نادر است، اما این مسئله می‌­تواند منجر به آسیب عصبی و عضلانی و هم­چنین مشکلات بینایی شود. این ویتامین با پشتیبانی از گردش خون در پوست سر و کاهش آسیب رادیکال‌­های آزاد به فولیکول­‌های مو، به رشد مو کمک می­‌کند.

ویتامین E به هشت شکل در طبیعت وجود دارد، اما آلفا توکوفرول تنها شکل قابل استفاده برای تامین نیازهای انسان به این ویتامین است. غلظت ویتامین E در خون توسط کبد تنظیم می‌شود و جذب آن از طریق روده کوچک انجام می‌­گیرد. ویتامین E به طور طبیعی در غذاهای بی شماری یافت می­‌شود. آلفا توکوفرول در مغزها، دانه­‌ها، روغن­‌های گیاهی و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. بسیاری از غلات صبحانه نیز با این ویتامین غنی شده‌­اند.

کاشت موی جلوی سر با بهترین روش

ویتامین A

ویتامین A علاوه بر کمک به رشد و حفظ سلامت پوست، دندان­‌ها و استخوان‌­ها، باعث تولید رنگدانه­‌هایی در شبکیه چشم می­‌شود که به بینایی به ویژه در نور کم کمک می‌­کند. در واقع ویتامین A جزء اساسی پروتئین رودوپسین است که وظیفه جذب نور در گیرنده‌­های شبکیه را بر عهده دارد. ویتامین A هم‌­چنین به به بهبود زخم‌­ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می­‌کند. کمبود ویتامین A نادر است، اما در صورت بروز می‌­تواند علائمی مانند خشکی چشم، دید ضعیف در شب، مشکلات پوستی و اسهال را به دنبال داشته باشد. ویتامین A اغلب در میوه­‌ها و سبزیجات به رنگ نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل یافت می­‌شوند.

ویتامین A یکی دیگر از آنتی اکسیدان­‌های قدرتمند است. باید به خاطر داشت که اگرچه به ویتامین A برای حمایت از رشد مو نیاز است، اما مقدار زیاد این ویتامین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بخش‌­های مختلفی از بدن از جمله مو شود. ویتامین A بیش از حد، فولیکول­‌های مو را تحریک می­‌کند و باعث می­‌شود که مو زودتر به پایان چرخه خود برسد. وقتی این اتفاق می‌­افتد، موها نازک می­‌شوند؛ زیرا بدن قادر نیست موهای جدید را با سرعت کافی ایجاد و جایگزین کند.

 

خشکی چشم و ضعف دید در شب از نشانه‌­های کمبود ویتامین A

خشکی چشم، مشکلات پوست و مو و ضعف دید در شب از نشانه‌­های کمبود ویتامین A است.

 

آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری است که به طور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد. هموگلوبین ماده‌­ای در گلبول­‌های قرمز خون است که انتقال اکسیژن را به سراسر بدن از جمله موها به عهده دارد. کمبود آهن رایج‌­ترین شکل مشکلات تغذیه‌­ای است. کمبود این ماده باعث کم خونی می­‌شود؛ در چنین شرایطی گلبول­‌های قرمز خون نمی‌­توانند اکسیژن رسانی به اندام‌­های بدن را به خوبی انجام دهند. علائم این بیماری شامل خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، کاهش اشتها، شکنندگی ناخن­‌ها، سردی دست و پا و ریزش مو است.

آهن از طریق تقویت گردش خون و انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری به فولیکول‌­های مو، از رشد آن­ها پشتیبانی می­‌کند. بدون آهن، سلول‌­های مو ممکن است با کمبود مواد مغذی و اکسیژن مواجه شوند که این مسئله باعث شکنندگی و ریزش مو می­‌شود. ریزش مو در اثر کمبود آهن اغلب زنان را درگیر می‌­کند. زنانی که به طور منظم دوره‌­های عادت ماهانه سنگین را تجربه می‌­کنند، به طور ویژه در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. خوشبختانه پزشک با یک آزمایش خون ساده می­‌تواند سطح آهن خون را تشخیص دهد. اگر سطح آهن خون پایین باشد، ممکن است پزشک برای بیمار مکمل آهن تجویز کند. مصرف مکمل­‌های آهن بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌­شود.

آهن در رژیم غذایی به شکل هِم و غیر هِم وجود دارد. گوشت، غذاهای دریایی و مرغ حاوی هر دو شکل آهن هستند. در حالی که منابع گیاهی آهن و غذاهای غنی شده با این ماده معدنی، حاوی آهن غیر هِم هستند. غذاهای غنی از آهن شامل ماهی آزاد، میوه­‌های خشک، گوشت، اسفناج و نخود فرنگی است. ویتامین C به بدن اجازه می‌­دهد که آهن به ویژه نوع غیر هِم آن را به طور موثرتری جذب کند. بنابراین بهتر است که مقدار مناسبی از موادغذایی حاوی این آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از جذب بهینه آهن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس بر قاعدگی

ویتامین D

در حالی که نقش اصلی ویتامین D حفظ سطح مناسب کلسیم و فسفر در خون است، تحقیقات نشان داده که این ویتامین می­‌تواند در سلامت و رشد مو هم اثرگذار باشد. ویتامین D نقش مهمی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. سیستم­ ایمنی بدن گاهی ممکن است به فولیکول­‌های مو حمله کرده و باعث ضعف و ریزش شدید مو شود. برخی از این بیماری­‌های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا و آلوپسی توتالیس هستند. مصرف مکمل ویتامین D می‌­تواند به کاهش چنین پاسخ‌­های التهابی که رشد مو را مختل می­کنند، کمک کند.

وقتی پوست انسان در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می­گیرد، ویتامین D به صورت درون­زا سنتز می­‌شود. به این معنی که اگر زمان زیادی را در آفتاب می­‌گذرانید، احتمالا نیازی به مصرف مکمل ویتامین D ندارید. از آن­جا که ویتامین D به رشد مو کمک می­‌کند، مصرف مکمل این ویتامین برای افرادی که به اندازه کافی آفتاب نمی­‌گیرند لازم است. ویتامین D به طور طبیعی در منابع غذایی به مقدار کافی یافت نمی‌­شود. با این حـال می­‌توان از جگر گاو، ماهی قزل آلا و تخم مرغ برای جذب این ویتامین استفاده کرد. دو فرم مهم ویتامین D شامل D۲ است که از غذاهای گیاهی تامین می­‌شود و D۳ که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط حیوانات و بیشتر در پوست آن­‌ها ساخته می‌­شود. بیشتر مکمل‌­های ویتامین D از نوع D۳ هستند.

 

سنتز ویتامین D در بدن با قرارگرفتن زیر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث سنتز ویتامین D در بدن می­‌شود.

 

منیزیم

منیزیم برای تقسیم، رشد و عملکرد مناسب سلول­‌ها لازم است. منیزیوم در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن انسان از جمله رشد مو نقش دارد. بسیاری از آنزیم‌­ها برای فعالیت به منیزیم نیاز دارند؛ به ویژه آن‌­هایی که در انتقال انرژی و سنتز اسید نوکلئیک نقش دارند. منیزیم هم‌­چنین برای رشد ساختار استخوان‌­ها و سنتز RNA، DNA و گلوتاتیون (یک آنتی اکسیدان ضروری) لازم است. منیزیم هم­‌چنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد طبیعی عضلات و اعصاب می‌­شود. این ماده می‌­تواند قلب را قوی نگه دارد، سطح گلوکز خون را تنظیم کند و به تولید پروتئین و انرژی هم کمک کند.

به دلیل نقش منیزیم در متابولیسم و واکنش‌­های متابولیکی، وجود این ماده برای رشد مو حیاتی است. کمبود منیزیم به ویژه در زنان یائسه باعث ضعف و ریزش می‌شود. علائم کمبود منیزیم شامل حالت تهوع، خستگی، استفراغ، ریتم نامنظم قلب، انقباضات عضلانی و ریزش مو است. خوشبختانه منیزیم به راحتی در منابع گیاهی و حیوانی یافت می­­‌شود. به طور کلی هر ماده غذایی که حاوی فیبر فراوان باشد، می‌­تواند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند. این مواد شامل سبزیجات سبز برگ، آجیل، حبوبات، دانه­‌ها و غلات سبوس­دار است. منیزیوم هم‌­چنین به غلات صبحانه هم اضافه می­‌شود.

بیشتر بخوانید: خوراکی های مفید برای فیبروم رحمی

اسیدهای چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند. اگر چه وجود آن­‌ها برای سلامتی انسان لازم است، اما بدن نمی‌­تواند آن­ها را تولید کند. بنابراین باید از طریق رژیم غذایی شامل ماهی­های چرب مانند ساردین و قزل آلا، تخم مرغ، گردو، بذر کتان و مکمل­های خوراکی، نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا3 تامین شود. این ماده ضروری در روغن ماهی و گل گاو زبان هم موجود است. اسیدهای چرب امگا3 نه تنها مو را ضخیم و پر پشت نگه می‌­دارند، بلکه باعث درخشان شدن پوست هم می­‌شوند. از آن­جا که این ماده خاصیت ضد التهابی دارد، می‌­تواند از ریزش مو جلوگیری کند، آکنه را کاهش دهد، خطر ابتلا به بیماری‌­های قلبی را کم کند و به تقویت عملکردهای مغز کمک کند. اسیدهای چرب امگا3 در درجه اول با کاهش التهاب از رشد مو پشتیبانی می­‌کنند.

از علائم کمبود اسیدهای چرب امگا۳ می‌­توان به ضعف حافظه، خستگی، خشکی پوست، گردش خون ضعیف و تغییرات خلقی اشاره کرد.

روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که در بخش­‌های مختلف متابولیسم سلولی، سنتز پروتئین و عملکرد ایمنی بدن نقش دارد. کمبود روی باعث ریزش مو، اسهال و بیماری‌­های چشم و پوست می­‌شود. داشتن روی کافی باعث رشد سلول­‌ها و مو می­‌شود. مطالعات نشان می­‌دهد کسانی که به برخی از انواع ریزش مو دچار هستند، میزان روی کمی دارند. مصرف مکمل روی می‌­تواند به رشد مو کمک کند. گوشت گاو، عدس، نان کامل، زرده تخم مرغ، جوی دو سر و شاه ماهی از بهترین منابع تامین روی مورد نیاز بدن هستند. قرص زینک پلاس حاوی مقداری از روی و ویتامین های ب و مواد معدنی است.

 

استفاده از مکمل روی برای کاهش ریزش مو با نظر پزشک

با تجویز پزشک می‌­توان از مکمل روی برای کاهش ریزش مو استفاده کرد.

 

سلنیوم

سلنیوم یک ماده مغذی ضروری است که در بدن انسان ساخته نمی­‌شود، اما در غذاهایی مانند اسفناج، تخم مرغ، مرغ و ماهی تن زرد وجود دارد. سلنیوم به سلامت مفاصل، چشم­‌ها، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن کمک می­‌کند. هم­‌چنین به عنوان یک فاکتور در برخی از آنزیم­‌ها برای رشد مو مورد نیاز است.

مس

مس برای متابولیسم بدن و جذب مناسب آهن ضروری است. این دو ماده با هم کار می‌­کنند و به بدن کمک می‌­کنند تا گلبول­ه‌ای قرمز خون را تولید کند. مس برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان­‌ها، اعصاب و رگ‌­های خونی نیز لازم است. سطح پایین مس ممکن است تولید گلبول­‌های قرمز خون را کاهش داده و از تامین مواد مغذی مورد نیاز برای مو جلوگیری کند. مس هم­‌چنین در تولید ملانین –ترکیب مسئول تامین رنگ پوست، چشم و مو ضروری است. بنابراین کمبود مس ممکن است به طور موقت در سفید شدن موها هم نقش داشته باشد. جگر و غذاهای دریایی، گردو، فندق، حبوبات و غلات، قارچ، سیر و موز از بهترین منابع حاوی مس برای بدن هستند.

ویتامین­‌هایی که به نقش آن­‌ها اشاره شد، به رشد و سلامت مو کمک می‌­کنند. اگر به ریزش مو دچار هستید، لازم است به پزشک متخصص مراجعه و دلیل اصلی ریزش موی خود را شناسایی کند. با مشخص شدن دلیل و الگوی ریزش مو، می­توان از روش­های درمانی مناسب در کنار مصرف مواد غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌­ها و املاح مورد نیاز بدن استفاده کرد. سامانه خدمات آنلاین پزشکی- سلامت حال با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان حرفه­‌ای در این حوزه می­‌تواند پاسخگو و راهنمای شما باشد. برای طرح سوالات و مشکلات و مشاوره با متخصصان پوست و موی زبده و با تجربه، کافیست به وب­سایت و اپلیکیشن حال مراجعه و در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه از راهکارهای تخصصی پزشکان بهره مند شوید. برای راحتی کاربران محترم، امکان مشاوره به صورت تلفنی، متنی و تصویری و امکان دسترسی به مشاوره‌­های تخصصی به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته فراهم است.

سوالات متداول

آیا بیوتین برای مو خوب است؟

بیوتین  با تقویت ساختار کراتینه ساقه مو، از رشد مو پشتیبانی می‌­کند. لبنیات، تخم مرغ، آجیل و گوشت از منابع غنی از بیوتین هستند. کمبود بیوتین باعث اقزایش ریزش مو می‌شود و همچنین در کیفیت مو تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف ۳۰ میلی‌گرم بیوتین در روز ضروری است.

چرا مصرف روی یا زینک برای مو مهم است؟

بخش­‌های مختلف متابولیسم سلولی، سنتز پروتئین و عملکرد ایمنی بدن به وجود مقدار کافی روی در بدن بستگی دارد. در اثر کمبود روی، ریزش مو و اسهال و ضعف سیستم ایمنی می‌شوند. گوشت گاو، عدس، نان کامل، زرده تخم مرغ، جوی دو سر و شاه ماهی منابع غنی از روی هستند.

ویتامین‌ها و مواد ضروری برای مو چیست؟

ویتامین ب کمپلکس، ویتامین c، بیوتین، ویتامین ب۵ (اسید پانتوتنیک)، ویتامین ب۶ (پیریدوکسال ۵- فسفات)، ویتامین ب۱۲، ویتامین ب9 (فولات)، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین A و آهن  و همچنین زینک برای مو ضروری هستند.

منبع

drformulas.com

healthline.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات