جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کاهش وزن: چگونه لاغر شویم؟ راه های آسان برای لاغری

تاریخ بروزرسانی : ۱۷ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

امروزه اضافه وزن یک معضل جهانی است و همه به دنبال راهکاری برای کاهش آن به صورت موثر، کارآمد و کم خطر هستند. کاهش وزن فقط به معنی داشتن رژیم یا برنامه غذایی و یا ورزش کردن نیست. این یک سبک زندگی مداوم است، یعنی تغییرات طولانی مدت در عادات غذایی و ورزش روزانه. آن‌چه در کم کردن وزن مهم است، حفظ وزن مطلوب به کمک تغذیه سالم و داشتن فعالیت بدنی کافی است.

این کار آسان نیست و به تعهد نیاز دارد. اگر آماده شروع هستید، می‌توانید برای دریافت برنامه غذایی و ورزشی مناسب از مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید.

کاهش وزن می‌تواند عوامل خطرساز بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد و سلامتی را به ارمغان آورد. با این که هدف کلی خیلی بزرگ به نظر می‌رسد، اما بهتر است آن را یک سفر دلچسب بدانید، نه یک مقصد نهایی! شما عادات غذایی جدید و فعالیت‌های بدنی خاصی را یاد می‌گیرید تا سبک زندگی سالم‌تری داشته و از آن لذت بیشتری ببرید.

در این مسیر به تدریج اضافه وزن خود را هم از دست می‌دهید و به سلامتی نزدیک‌تر خواهید شد. بسیاری از افراد به عنوان اولین سوال می‌پرسند که چگونه لاغر شویم؟ ما به شما می‌گوییم که لاغر شدن را فقط به عنوان یکی از اهداف خود در نظر بگیرید و تمرکز شما بر روی بهبود سبک زندگی باشد. در این صورت است که هم لاغر خواهید شد و هم سلامتی جسمی و روحی، انرژی و اعتماد به نفس خود را باز خواهید یافت.


تصویر خدمات اقساطی

لاغری

وقتی که انرژی دریافتی از مواد غذایی کمتر از انرژی مصرف شده از طریق فعالیت‌های بدنی روزمره باشد، فرد لاغر می‌شود. یعنی بدن برای تامین انرژی خود علاوه بر انرژی مواد غذایی وارده، بخشی از انرژی را که به شکل چربی در بافت‌های بدن دخیره شده مصرف می‌کند.

در همین راستا اگر فردی نتواند انرژی دریافتی را مصرف کند، مازاد آن به شکل چربی در بدن ذخیره شده و به تدریج باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد. بازه مناسب وزن برای هر فرد با توجه به شاخص توده بدن و به نسبت جنس، سن و قد اندازه‌گیری می‌شود. البته ویژگی‌های جسمی و میزان فعالیت بدنی او هم ملاک است.

مطابق دسته بندی سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده بدن پایین‌تر از ۵/۱۸ به معنی لاغری است. محدوده بین ۵/۱۸ تا ۲۵ وزن نرمال و بیشتر از آن اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود. فردی که تصمیم به لاغری می‌گیرد باید به تدریج این کار را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: عمل لیپوساکشن و تجربه یک لاغری سریع

کاهش وزن به صورت ناگهانی باعث آسیب‌های روحی و جسمی و برگشت مجدد وزن خواهد شد. پزشکان توصیه می‌کنند که کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته بهترین میزان برای دستیابی به لاغری مطلوب و بدون بازگشت است.

درباره قرص اکساندرولون و درمان لاغری بیشتر بدانید

برنامه غذایی و ورزشی مناسب برای کاهش وزن

برای کاهش وزن مناسب لازم است از یک برنامه غذایی و ورزشی استاندارد پیروی کنید

قرص های لاغری

غذا خوردن کمتر و فعالیت بیشتر از مهم‌ترین اصول کاهش وزن هستند. اما در برخی از موارد پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که برای تسریع روند کم کردن وزن خود از دارو یا قرص‌های لاغری استفاده کنند. افراد بسیاری از این قرص‌ها استقبال می‌کنند. افراد سودجو هم انواع غیرمجاز و تقلبی آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

در صورتی که فکر می‌کنید شما هم نیاز به یک داروی مکمل لاغری دارید، حتما پیش از مصرف در مورد انتخاب و نوع داروی مناسب با یک پزشک مشورت کنید. در ادامه به چند نمونه از متداول‌ترین این قرص‌ها اشاره می‌کنیم.

قرص لاغری ادیوس

قرص ادیوس یک قرص لاغری با پایه گیاهی و طبیعی است که در ترکیب آن نوعی جلبک دریایی وجود دارد. این جلبک باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و می‌تواند دخایر چربی را با سرعت بیشتری سوزانده و انرژی ذخیره شده از آن را آزاد کند.

مصرف این قرص همراه با فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند روند کم کردن وزن را سرعت ببخشد؛ چون در کنترل اشتها هم نقش دارد. سازندگان آن مدعی هستند که مصرف این قرص باعث بهبود فعالیت دستگاه گوارش، کاهش اختلالات غده تیروئیدی و کاهش التهاب بدن خواهد شد.

افراد سالمند، زنان باردار، افراد زیر 18 سال، بیماران خاص  و مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد خون و مکمل ید نباید از این قرص استفاده کنند.

یک رژیم خام گیاهخواری برای لاغری را از اینجا ببینید.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

قرص لاغری هزال

این قرص یک چربی سوز قوی ساخته شده از گیاهان دارویی بوده که عوارض جانبی خاصی تا کنون برای آن ثبت نشده است. ترکیبات گیاهان به کار رفته در این قرص شامل زیره سیاه، رازیانه، زنیان و چند گیاه دیگر همراه با چند ماده شیمیایی است. ترکیبات گیاهی به کار رفته در آن باعث کاهش جذب قند و دفع چربی‌ها شده و در کاهش اشتها نقش دارند. درباره قرص زیره باریج نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

این دارو فقط یک مسهل برای دفع بهتر غذا نیست و به همین دلیل باعث از دست دادن بیش از حد مواد مغذی غذاها نمی‌شود. استفاده از آن به همراه فعالیت بدنی روزانه می‌تواند روند کاهش وزن شما را تسریع کند. باید توجه کرد که افراد دچار زخم معده، مشکلات کبدی و فشار خون بالا مجاز به مصرف آن نیستند و لازم است حتما با پزشک خود مشورت کنند.

بیشتر بدانید: شناخت قرص لووتیروکسین

قرص لاغری اسلیم مکس

این قرص با افزایش سوخت و ساز چربی‌های بدن نقش مهمی در کم کردن وزن دارد. ترکیبات موجود در این قرص، از بین برنده چربی‌های اضافه بدن بوده و مانع از تجمع چربی‌ها در بافت‌های بدن می‌شوند. این قرص باعث مهار شدن آنزیم تجزیه کننده نشاسته در بدن شده و موجب می‌شود که قند خون به صورت ناگهانی بالا نرود. از سوی دیگر، مصرف آن باعث کاهش جذب روده‌ای گلوکز و چربی شده و از تجمع آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

قرص ونوستات

قرص ونوستات یکی از داروهای کاهش وزن است که برای درمان چاقی مورد استفاه قرار می‌گیرد. گرچه اثر آن مانند برخی از داروهای دیگر چشمگیر نیست، اما فواید دیگری هم دارد. از جمله این که مصرف قرص ونوستات باعث کاهش خطر دیابت نوع ۲، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول بد خون می‌شود. این قرص مانع از جذب چربی در بدن شده و چربی‌های باقی مانده در دستگاه گوارش ممکن است باعث اسهال و نفخ شوند.

افرادی که برای کاهش یا کنترل وزن به سراغ مصرف قرص ونوستات می‌روند، حتما باید از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند. چون این قرص در روند جذب ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین دی و ای اختلال ایجاد می‌کند.

قرص زنوور

قرص زنووِر با کاهش فعالیت آنزیم لیپاز که تجزیه کننده لیپید (چربی) در بدن است، مانع از جذب و ذخیره چربی می‌شود. در نتیجه چربی‌های غذایی مصرف شده بدون تغییر و هضم شدن از بدن دفع می‌شوند. مطالعات بالینی نشان داده‌اند افرادی که در کنار رژیم غذایی خود از قرص زنوور استفاده می‌کنند، تا ۵۰ درصد بیش از افرادی که از رژیم غذایی مشابه بدون قرص استفاده کرده‌اند، بیشتر وزن کم می‌کنند. هم‌چنین این افراد وزن مطلوب به دست آمده را نسبت به سایرین برای مدت بیشتری حفظ می‌کنند. مصرف این قرص ممکن است باعث نفخ، دل پیچه و مدفوع روغنی شود.

مصرف قرص های لاغری برای کم کردن وزن

برخی افراد برای سرعت بخشیدن به روند لاغری از قرص‌های گیاهی یا شیمیایی استفاده می‌کنند

متفورمین و لاغری

متفورمین یک داروی کاهنده قند خون است که از حدود ۷۰ سال پیش برای درمان و پیشگیری از دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. یکی از عوارض جانبی این قرص در افراد مصرف کننده کاهش وزن است. این دارو از طریق کاهش اشتها در افراد، میل آن‌ها را به غذا خوردن کم کرده و باعث لاغری خواهد شد. روند لاغری ناشی از آن بسیار کند بوده و به تنهایی و بدون رژیم غذایی کم کالری، نتیجه چشمگیری ندارد. با توجه به تاثیر مستقیم متفورمین بر قند خون، مصرف آن ممکن است برای همه مناسب نباشد. پس حتما پیش از مصرف با یک پزشک درباره شرایط مصرف آن مشورت کنید.

قرص لاغری خیلی قوی

قرص‌هایی که برای لاغری مصرف می‌شوند مثل هم نیستند و ترکیبات بسیار متنوعی دارند. به همین دلیل بدون تخصص کافی و آگاهی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده آن‌ها نمی‌توان قرص مناسب هر فرد را تعیین کرد. معروف‌ترین قرص‌های لاغری که به عنوان قوی‌ترین آن‌ها نام برده می‌شوند عبارتند از:

  • اورلیستات
  • لیراگلوتید
  • کافئین
  • فنترمین
  • عصاره چای سبز
  • عصاره گارسینا کامبوجیا
  • گلوکومانان

بهتر است که حتما پیش از انتخاب قرص برای لاغری در مورد آن تحقیق و با یک پزشک مشورت کنید. برخی از این داروها عوارض جانبی جدی دارند و ممکن است بر بیماری شما یا داروهایی که مصرف می‌کنید اثر سوء داشته باشند.

بیشتر بخوانید : قرص زینک پلاس و چاقی

سرکه سیب برای کاهش وزن

رژیم کاهش وزن به کمک سرکه سیب که گاهی سم زدایی بدن با سرکه سیب هم  نام دارد، روشی است که بسیاری از مردم برای لاغر شدن امتحان می‌کنند. حتما می‌دانید که سرکه حاوی اسید استیک است. مطالعات انجام شده بر روی موش‌های چاق نشان داد که مصرف اسید استیک در آن‌ها می‌تواند از رسوب چربی جلوگیری کرده و متابولیسم را در بدن آن‌ها بهبود بخشد.

تحقیق انجام شده هم در سال ۲۰۰۹ نشان داد افرادی که از سرکه سیب به صورت روزانه استفاده کرده‌اند، توانستند یک تا دو کیلو بیشتر از افرادی که از سرکه در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کردند وزن کم کنند. چند مطالعه بر روی خواص سرکه سیب برای لاغری هم نشان دادند که سرکه با جلوگیری از جذب نشاسته، از افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌کند که این موضوع می‌تواند در کم کردن وزن هم نقش داشته باشند.

با این حـال هنوز شواهد علمی کافی برای اثبات این که سرکه سیب یا هر نوع سرکه دیگر باعث لاغری می‌شود در دسترس نیست. اگر می‌خواهید از سرکه سیب برای لاغر شدن استفاده کنید، ابتدا باید از سلامت معده خود مطمئن شوید. ضمنا سرکه مصرفی حتما باید پیش از مصرف رقیق شود. اسید موجود در آن در اثر تماس مستقیم با دندان می‌تواند به مینای آن هم آسیب برساند.

افراد مبتلا به دیابت باید آن را با احتیاط مصرف کنند؛ چون باعث تغییر میزان انسولین خون خواهد شد. به هر حـال نباید از هیچ ماده‌ای بدون مشاوره با پزشک  استفاده کرد. پیش از مصرف بهتر است در مورد نحوه مصرف و عوارض احتمالی توسط یک مشاور آگاه مطلع شوید.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری یک رژیم کاهش وزن است که شامل دوره‌هایی منظم و کوتاه مدت بدون غذا یا با حداقل مواد غذایی است. این کار باعث می‌شود که افراد کالری کمتر در طول روز مصرف کنند که در نهایت به کم شدن وزن آن‌ها منجر می‌شود. این روش هم‌چنین باعث اصلاح عوامل خطرساز در زمینه بیماری‌ دیابت و مشکلات قلبی و عروقی است. این روش شامل دوره‌های محدودیت چند روزه یا چند ساعته است که هر فرد با توجه به شرایط بدنی خود می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. مشهورترین آن‌ها عبارتند از:

رژیم ۸:۱۶

در این روش شخص می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز خود را در طول ۸ ساعت شبانه روز بخورد و در ۱۶ ساعت باقیمانده فقط آب میل کند. افراد با توجه به ساعت خواب و بیداری خود می‌توانند ۸ ساعتی که مجاز به خوردن هستند را در صبح یا عصر انتخاب کنند. این کار در کاهش فشار خون و کم کردن وزن نقش موثری دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رژیم ۸:۱۶ به کاهش توده چربی و حفظ توده عضلانی در مردان شرکت کننده کمک می‌کند.

رژیم ۲:۵

در این روش افراد ۵ روز در هفته یک برنامه غذایی عادی مطابق با کالری مورد نیاز روزانه خود دارند و فقط دو روز در هفته میزان کالری دریافتی خود را به یک چهارم کاهش می‌دهند. انتخاب این دو روز کم کالری به خود فرد بستگی دارد. این روزها می‌توانند پشت سر هم و یا با فاصله در طول هفته انتخاب شوند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که این رژیم به اندازه محدودیت کالری روزانه می‌تواند به کاهش وزن و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. هم‌چنین این رژیم در کم شدن وزن و پیشگیری از بیماری‌های متابولیک مثل بیماری‌های قلبی و دیابت هم موثر است.

سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن به کم کردن وزن کمک کند

Eat Stop Eat

این روش را برد پیلون پایه گذاری کرده که بر اساس آن فرد در یک یا دو روز غیر متوالی در هفته به مدت ۲۴ ساعت روزه‌داری می‌کند. فرد در سایر روزهای هفته مجاز است به صورت آزادانه غذا بخورد؛ به شرطی که زیاده روی نکند. روزه‌داری ۲۴ ساعت باعث تغییر در روند سوخت و ساز بدن شده و بدن را وادار می‌کند که به جای گلوکز از چربی به عنوان منبع انرژي استفاده کند. این کار نیاز به اراده زیادی دارد و ممکن است در طولانی مدت به بی‌نظمی غذایی منجر شود.

روزه متناوب

در این رژیم فرد می‌تواند به صورت یک روز در میان روزه بگیرد و در روزهای غیر روزه در خوردن غذا آزاد باشد. منظور از روزه‌داری در این رژیم، دریافت حدود ۵۰۰ کالری در روز است. اما در برخی از منابع منظور از آن، خودداری از خوردن هر نوع ماده غذایی است.  رژیم محدود کردن کالری و روزه متناوب هر دو به یک اندازه در لاغر شدن موثر هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیب روزه متناوب و ورزش‌های استقامتی می‌توانند باعث دو برابر شدن میزان کاهش وزن شوند. در این رژیم لازم است که یک برنامه غذایی مغذی شامل پروتئین بالا و سبزیجات فراوان برای ایجاد احساس سیری داشته باشید.

رژیم جنگجویان

این رژیم یک برنامه روزه متناوب است که بر اساس الگوهای غذایی جنگجویان باستانی طراحی شده است. این رژیم کمی افراطی‌تر از رژیم ۸:۱۶ است اما محدودیت کمتری نسبت به روش Eat Stop Eat دارد. رژیم جنگجویان شامل محدودیت تغذیه برای ۲۰ ساعت از شبانه روز و غذا خوردن در طول ۴ ساعت است. بهتر است برنامه غذایی در این رژیم شامل کمی لبنیات، تخم مرغ آب‌پز، میوه‌ها و سبزیجات خام و مایعات کم کالری باشد تا در طول ۲۰ ساعت باقیمانده احساس سیری ایجاد کند.

تا کنون هیچ تحقیق معتبری درباره این رژیم انجام نشده، اما به نظر می‌رسد تغذیه محدود می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. چنین رژیم‌هایی قادرند از دیابت، پیشرفت سرطان، پیری و مشکلات قلبی پیشگیری کرده و باعث افزایش طول عمر شوند. این رژیم نسبت به سایر روش‌های سخت‌تر بوده و می‌تواند بی‌نظمی الگوهای غذایی را در پی داشته باشد.

بهترین روش کاهش وزن

صدها روش برای لاغر شدن وجود دارد. بهترین روش لاغری در واقع بهترین روش با توجه به شرایط بدنی فرد، سن، جنسیت، ساختار بدنی و علت چاقی است. نوعی از چاقی که مثلا در اثر اختلال در هورمون تیروئید ایجاد می‌شود، تا رفع این مشکلی برطرف نخواهد شد. پس لازم است در ابتدا به کمک یک مشاور آگاه و متخصص، علت چاقی خود را ریشه‌یابی کرده و سپس با توجه به شرایط بدن، نسبت به انتخاب روش مناسب و کم کردن وزن اقدام کنید.

تعیین بهترین روش لاغری باید متناسب با شاخص توده بدنی فرد باشد. شاخص توده بدنی معادل تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) است. برای انتخاب بهترین روش لاغری در خانه باید با یک مشاور متخصص مشورت کنید. استفاده از تمرینات ورزشی که در خانه قابل انجام هستند هم می‌تواند به افزایش سرعت کاهش وزن کمک کند.

رژیم لاغری

رژیم‌های لاغری امروزه بسیار متنوع هستند. از رژیم‌های کتوژنیک، کم کربوهیدرات، رژیم کانادایی اصلی، استوایی گرفته تا رژیم‌های مبتنی بر روزه داری. اما محققان می‌گویند یک رژیم لاغری مناسب به زبان ساده رژیمی است که در آن:

  • در طول روز آب فراوان بنوشید.
  • مصرف قند و نشاسته را کاهش دهید.
  • هوس‌های غذایی خود را کنترل کنید.
  • صبحانه را فراموش نکنید.
  • غذاهای با فیبر بالا میل کنید.
  • فعالیت بدنی کافی داشته باشد.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • استرس خود را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید : راهکارهای کوتاه مدت کاهش استرس

میزان شاخص توده بدنی در افراد با وزن مختلف

برای تعیین میزان چاقی و انتخاب رژیم غذایی مناسب، محاسبه شاخص توده بدنی ضروری است

لاغری سریع

همه به دنبال کم کردن سریع وزن اضافی خود هستندَ اما گاهی این کار ضررهای روحی و جسمی جبران ناپذیری به افراد وارد می‌کند. بهترین راه برای کاهش وزن آن است که آهسته و پیوسته باشد و حداکثر یک تا دو کیلو کاهش وزن در هفته به دنبال داشته باشد. از مهم‌ترین روش‌هایی که باعث لاغری سریع می‌شوند عبارتند از:

  • جراحی‌ کاهش وزن که شرایط و عوارض خاص خود را دارند.
  • دستگاه‌هایی مانند آر اف و کویتیشن که بیشتر بر کاهش سایز فوری تاکید دارند.
  • استفاده از قرص‌های لاغری که نیازمند همراهی آن با یک رژیم کم کالری و ورزش هستند.
  • رژیم‌های لاغری سریع مانند فستینگ

لاغری سریع شکم

زنانی با اندازه دور کمر ۸۸ و مردان با دور کمر ۱۰۲ افراد دارای چاقی شکمی هستند. از بهترین روش‌ها برای کاهش سایز موضعی، انجام حرکات ورزشی است. در مورد لاغری سریع شکم می‌توان از تمرینات زیر برای کمک گرفت:

  • دویدن
  • دراز و نشست
  • حرکات شکم مانند کرانچ
  • پیلاتس
  • اسکات

غذاهای حاوی فیبر بالا که احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کنند؛ مثلا جو دوسر، بادام، لوبیا و کاهو و کلم می‌توانند در سرعت بخشیدن به لاغری شکم نقش داشته باشند.

غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

برنامه غذایی مناسب برای لاغری برنامه‌ای است که شامل همه گروه‌های هرم غذایی باشد. یعنی به اندازه کافی پروتئین، لبنیات، غلات، سبزیجات و چربی‌های سالم در آن موجود باشد. برای تهیه غذاهای رژیمی لازم است که به ترکیب این مواد دقت کنید و همه آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. آن‌چه مهم است حذف غذاهای بی‌ارزش است. نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های صنعتی، فست فودها و… از این دست خوراکی‌ها هستند.

انتخاب غذای رژیمی به ذائقه شما بستگی دارد. ممکن است گاهی پروتئین مورد نیاز خود را با مصرف تخم مرغ تامین کنید یا سوپ سینه مرغ. اما باید بدانید که برای جلوگیری از آسیب جسمی هیچ وعده‌ای را حذف نکنید. اگر می‌خواهید از غذا برای لاغری شکم استفاده کنید، استفاده از فیبر را جدی بگیرید و در وعده‌های غذایی از فیبرهای قوی مثل کاهو، کلم و غلات سبوس‌دار استفاده کنید.

کرفس برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید لاغر شوید باید مقدار انرژی دریافتی از غذاهای روزانه خود را کم کنید. برای جلوگیری از گرسنگی روزانه در طول دوره رژیم لاغری لازم است که از خوراکی‌های حاوی فیبر فراوان استفاده کنید. یکی از این خوراکی‌ها کرفس است که کالری بسیار کمی دارد و می‌توانید به مقدار دلخواه در روز از آن میل کنید.

گرچه در بسیاری از رژیم‌های غذایی بر مصرف آب کرفس تاکید می‌شود، اما باید بدانید که گرفتن آب آن باعث دور ریختن مقدار زیادی فیبر سالم خواهد شد که می‌تواند شما را  برای ساعت‌ها سیر نگه دارد. آب کرفس یک نوشیدنی سالم است، اما تاکید بر مصرف هر روزه و مداوم آن ممکن است شما را از این سبزی مفید و پر خاصیت دلزده کند. برای تنوع، از آب کرفس و  انواع خام و پخته آن در سالاد، سوپ و… استفاده کنید.

کاهش چربی های شکمی با غذاهای حاوی فیبر

مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد در کاهش چربی‌های شکمی بسیار اثرگذار است

لاغری با آب

بدون مصرف اب کافی در طول روز، هیچ نوع رژیم لاغری موثر نخواهد بود. چون آب باعث افزایش متابولیسم بدن و ایجاد حس سیری می‌شود. نقش آب به عنوان یک جایگزین سالم برای نوشابه‌ها و آبمیوه‌های غیر طبیعی بسیار مهم است. رژیم‌های مختلف مبتنی بر آب مانند آب درمانی یا روزه آب هم وجود دارند که در آن فرد برای مدت چند روز فقط آب می‌نوشد تا فرآیند چربی سوزی و کم کردن وزن در بدن او به جریان بیفتد.

این رژیم در دوره‌های کوتاه ممکن است مفید باشد اما استفاده طولانی مدت آن ممکن است بدن را با عدم تعادل و کمبود املاح و ویتامین‌ها مواجه کند. از طرفی لاغری ناشی از آن به سرعت جایگزین می‌شود و لاغری موثری نیست.

به طور کلی نوشیدن آب به عنوان یک ماده ضد اشتهای طبیعی که در رفع سموم بدن نقش اساسی دارد، برای لاغری مفید است. هم‌چنین از ایجاد یبوست ناشی از محدود کردن مواد غذایی دریافتی هم جلوگیری می‌کند و باعث افزایش انرژی، شادابی پوست و ایجاد آرامش در بدن می‌شود.

 

لاغری با چای سبز

چای سبز می‌تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد، منطقی است که در کاهش وزن نقش داشته باشد و در کاهش چربی بدن، به ویژه در ناحیه شکم موثر باشد. البته تایید قطعی این مسئله هنوز به مطالعات و بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

 

لاغری با زیره

زیره یک ماده گیاهی طبیعی و سالم با طبع گرم است که خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد. این ماده در کاهش التهاب بدن، دیابت نوع ۲ و جلوگیری از رشد سلول‌های بدخیم نقش مهمی دارد. علیرغم داشتن همه این خواص مهم به نظر نمی‌رسد مصرف تنها یک ماده نقش شگفت‌انگیزی در لاغری داشته باشد.

تحقیقات نشان داده‌اند گروه‌هایی که به صورت روزانه از زیره استفاده کردند، توانستند نسبت به گروه دیگر کاهش وزن بیشتری داشته باشند. اما این مسئله نیاز به بررسی بیشتر و تحقیقات وسیع‌تری دارد. با وجود این، با توجه به نقش آن در کنترل انسولین و پایین نگه داشتن میزان قند خون، نمی‌توان نقش آن در لاغری را انکار کرد.

 

لاغری با طب سنتی

طب سنتی از چاقی یا سمن مفرط به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌های خطرناک یاد می‌کند. در این شیوه بر اساس طبع و مزاج افراد، برنامه غذایی وداروهای گیاهی برای لاغری پیشنهاد می‌دهند. از نظر طب سنتی افراد دارای مزاج دموی و بلغمی بیش از دو گروه سوداوی و صفراوی در معرض چاقی هستند. برای تعیین نوع مزاج خود و دریافت برنامه غذایی مناسب با آن می‌توانید از مشاوران طب سنتی حال راهنمایی بگیرید.

بیشتر بدانید : طب سوزنی چیست

از سوی دیگر طب سنتی به نقش گیاهان دارویی در لاغری تاکید دارد و بر اساس مزاج افراد به آن‌ها توصیه می‌کند که از چه گیاهی می‌توانند استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین این گیاهان عبارتند از:

  • بارهنگ
  • برگ سنا
  • به لیمو
  • بادرنجبویه
  • بابونه شیرازی
  • نعناع وحشی و…

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟

لاغری با سماق و خاک شیر

قرار دادن سماق و خاک شیر در برنامه غذایی می‌تواند به لاغر شدن افراد کمک کند؛ اما نیازی به مصرف همزمان آن‌ها نیست. سماق خاصیت چربی سوزی بسیار خوبی دارد و می‌تواند متابولیسم بدن را فعال کند. خاک شیر هم ماده‌ای با کالری اندک اما فیبر بالا و بسیار سیر کننده است که می‌تواند مشکلات گوارشی ناشی از رژیم‌های غذایی سنگین مثل یبوست را رفع کند.

برای مصرف خاک شیر می‌توانید آن را به آب مصرفی خود افزوده و احساس سیری بیشتری در طول روز داشته باشید. برای مصرف سماق هم می‌توانید آن را با ماست ترکیب کرده و قبل از شام با شکم خالی میل کنید تا اشتهای کاذب را در هنگام شب کاهش دهد. این ماده باعث کاهش چربی و قند خون هم می‌شود و می‌تواند در لاغری نقش داشته باشد.

پیاده روی برای کم کردن وزن

پیاده روی یک روش آسان و ارزان برای کم کردن وزن و رسیدن به تناسب اندام است

پیاده روی و لاغری

آسان‌ترین، در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین ورزش برای لاغری پیاده روی است. پیاده روی باعث می‌شود که بدن سالم‌تر و طول عمر بیشتری داشته باشید. هم‌چنین مداومت در انجام ان باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان می‌شود. راه رفتن ساده‌ترین راه برای سوزاندن کالری است. یک و نیم کیلومتر پیاده روی متوسط می‌تواند حدود صد کالری بسوزاند. هر چه سرعت شما در هنگام پیاده روی بیشتر باشد، مقدار کالری سوزانده شده به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

انجام ورزش‌های هوازی از جمله پیاده روی یک راه خوب برای کاهش چربی‌های شکمی است که در کنار داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل، می‌تواند به خوبی شما را به هدف برساند. از سوی دیگر این کار ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و از کاهش حجم آن‌ها در طول برنامه کاهش وزن جلوگیری می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند که برای حفظ وزن خود حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته پیاده روی کنید. پس بهتر است بعد از رسیدن به وزن مطلوب خود و برای جلوگیری از بازگشت وزن، پیاده روی را فراموش نکنید.

معجون برای لاغری ران

چاقی ران‌ها معمولا ژنتیکی است و به فرم بدن افراد بستگی دارد. اما پرخوری و داشتن رژیم غذایی ناسالم هم می‌تواند باعث تجمع چربی و افزایش حجم ران‌ها شود. لاغری موضعی به کمک مواد غذایی کار دور از ذهنی به نظر می‌رسد؛ چون شما با کاهش کالری دریافتی در تمام نقاط بدن خود چربی می‌سوزانید. اما مصرف برخی از مواد مواد غذایی نقش بیشتری بر چربی سوزی اندام‌های تحتانی بدن از جمله ران‌ها دارند.

مصرف ماهی، کره بادام زمینی بدون شکر، حبوبات، غلات سبوس‌دار، گریپ فروت و تخم مرغ برای کسانی که می‌خواهند ران‌های لاغری داشته باشند ضروری است. البته انجام تمرینات مربوط به این ناحیه مثل دویدن، دوچرخه سواری، پرس پا، شنا و پیاده روی هم در این زمینه نقش مهمی دارند. برای لاغری سریع موضعی می‌توان از روش‌های فرم دهی و کاهش چربی‌های موضعی مثل پیکر تراشی هم استفاده کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پیکر تراشی اقساطی در تهران و سایر شهرها روی لینک کلیک کنید.

 حرف آخر

کم خوردن، استفاده از مکمل‌های لاغری یا حتی جراحی خودشان به تنهایی باعث نمی‌شوند که وزن کم کنیم و این کاهش وزن را حفظ کنیم. آن‌چه که می‌تواند باعث رسیدن به یک اندام ایده‌آل و بدنی سالم شود، داشتن برنامه غذایی متعادل و فعالیت بدنی کافی است. البته نوشیدن آب کافی، داشتن خواب مناسب و دوری از استرس هم در لاغری نقش دارند. می‌توان گفت بهترین راه برای لاغر شدن تغییر سبک زندگی و انتخاب یک روش سالم زیستن برای همیشه است.

اگر دچار چاقی هستید و می‌خواهید از شر اضافه وزن خود خلاص شوید، بهتر است پیش از شروع رژیم غذایی انتخابی خود با یک متخصص امر مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از سامانه مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید. کاهش وزن از طریق یک برنامه مناسب نه تنها دشوار نیست بلکه می‌تواند بسیار لذتبخش باشد و به سبک زندگی همیشگی شما تبدیل شود. آیا شما تجربه‌ای در مورد کاهش وزن دارید؟

 

سوالات متداول

چگونه لاغر شویم؟

برای لاغر شدن اصولی لازم است که از یک رژیم غذایی سالم و کامل و یک برنامه ورزشی خوب و موثر استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از مشاوران تغذیه  حال کمک بگیرید.

چگونه در خانه لاغر شویم؟

داشتن فعالیت‌های بدنی ساده در منزل مثل پیاده روی یا رقصیدن در کنار داشتن خواب کافی، مصرف فیبر زیاد، نوشیدن آب فراوان و دوری از شکر و نوشیدنی‌های صنعتی می‌تواند به لاغری شما در خانه کمک کند.

بهترین روش لاغری چیست؟

بهترین روش لاغری برای هر فرد به سن، جنس، شاخص توده بدنی و وضعیت سلامتی او بستگی دارد. یک روش خوب برای یک فرد را نمی‌توان به همه تعمیم داد. برای یافتن روش لاغری مناسب خود راهنمایی تخصصی دریافت کنید.

برای لاغری شکم چه بخوریم؟

استفاده از خوراکی‌های حاوی فیبر زیاد مثل علات سبوس‌دار و سبزیجات باعث می‌شود که احساس سیری طولانی مدت داشته و پرخوری نکنید. نوشیدن آب کافی هم در این زمینه خیلی موثر است.


منابع

www.cdc.gov

www.healthline.com

www.health.harvard.edu

www.webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات