جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا / یبوست یا پرخوری؟

علل دل درد کودکان
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

دل ‎درد کودکان بسیار شایع است و به همین جهت پیدا کردن علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا می‌توانید راهگشای پدر و مادر باشد البته در اکثر موارد مشکلی جدی وجود ندارد. برخی از کودکان در این زمان از یک معده درد خفیف همراه با کار نکردن شکم یا همان یبوست، گرفتگی و احساس سوزش یا تهوع رنج می‌برند. در این مطلب قصد داریم در مورد علل دل ‎درد کودکان بعد از خوردن غذا و راهکارهای درمانی آن در منزل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

علل دل درد کودکان بعد از خوردن غذا

علت درد شکم بعد از خوردن غذا در کودکان می‌تواند به خاطر گاز معده، یبوست کودکان، پرخوری یا پرخوری عصبی و خوب نجویدن غذا، آلرژی‌های غذایی مثل عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر، فشار و استرس درونی، ویروس‌های شکمی یا مشکل آپاندیس باشد.

علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا

دل درد پس از خوردن غذا یکی از مشکلات شایع کودکان است

۱- گاز معده

خوردن برخی غذاها باعث ایجاد درد شکم، گاز معده و سوء هاضمه در کودکان می‌شود که خودش را با دل‎ درد نشان می‌دهد. رژیم غذایی مناسب می‌تواند این مشکل را به راحتی از بین ببرد. مصرف نوشیدنی‌های گازدار مثل انواع نوشابه، دلسترها و آبمیوه‌‎ها به خصوص اگر با نی نوشیده شوند، باعث تولید گاز در معده و دل درد بعد از غذا در کودکان می‌شوند. غذاهای دیگری که باعث گاز معده می‌شوند شامل لوبیا، مرکبات، مواد غذایی تند و حاوی کافئین (مثل شکلات) هستند.

۲- یبوست

بچه‌های کوچک پیش زمینه‌ای درباره یبوست ندارند و نمی‌دانند یبوست چیست. اگر فرزندتان از درد زیر شکم یا سمت چپ شکم شکایت می‌کند، از او بپرسید که آخرین بار چه زمانی به دستشویی رفته است. ممکن است علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا بواسیر باشد و اگر علائم بواسیر را مشاهده کردید باید با دکتر آنلاین کودکان صحبت کنید

 

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

۳-  دل ‎درد کودکان و پرخوری

خوردن غذاهایی مثل پیتزا، آب‎نبات‌های بزرگ و به تعداد زیاد و همین‎طور پاپ‎کورن باعث دل‎ درد کودکان می‌شود. اغلب بچه‌ها عادت دارند که خیلی سریع غذا بخورند. در نتیجه لقمه را خوب نمی‌جوند. این یکی از دلایل اصلی دل‎ درد کودکان بعد از خوردن غذا است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش کاهش وزن

۴- عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز نوعی قند است که در شیر و محصولات لبنی وجود دارد. برای هضم درست لاکتور، بدن آنزیمی به نام لاکتاز تولید می‌کند. بر اساس گفته پزشکان متخصص اطفال، کودکانی که این آنزیم را در بدنشان ندارند از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند. بنابراین به هنگام مصرف شیر و محصولات لبنی دیگر ممکن است علائمی مانند دل درد، گاز معده، اسهال یا علائم یبوست و گرفتگی شکم داشته باشند.

۵- حساسیت به شیر

حساسیت به شیر با مشکل عدم تحمل لاکتوز تفاوت دارد. حساسیت به شیر واکنشی است که بدن کودک به پروتئین موجود در شیر نشان می‌دهد. این حساسیت می‌تواند باعث دل درد کودکان بعد از خوردن شیر شود.

۶- فشار و استرس درونی

استرس باعث دل درد کودکان

فشار و استرس درونی در کودکان از عوامل دل درد است

 

احساساتی مثل استرس و اضطراب، نگرانی و هیجان زیاد هم می‌توانند باعث دل درد بعد از غذا در کودکان و احساس ناراحتی در شکم شوند. چنین دل ‎دردهایی علل ظاهری ندارند و بیشتر به خاطر احساس درونی کودکان اتفاق می‌افتند. این دل ‎دردها اغلب ادامه‌دار هستند و تا زمانی که منبع آن استرس یا احساس فشار درونی از بین نرود، مجدد اتفاق می‌افتند. تلاش برای کاهش استرس کودک کمک می‌کند تا دل درد او هم بهبود یابد.

۷- ویروس‌های شکمی

عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی هم می‌تواند باعث دل ‎درد کودکان شود. اگر کودکتان به مراکز آموزشی مثل مدرسه یا مهد کودک می‌رود، ممکن است دچار این بیماری شده باشد. دل‎ درد کودکان اولین نشانه این بیماری است و معمولا طی ۲۴ ساعت با اسهال یا استفراغ همراه می‌شود.

هم‎چنین اگر علت شکم درد کودکان هنگام غذا خوردن به خاطر ویروس شکمی است، مصرف ماست می‌تواند تا حدودی علائم آن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: عوامل ایجاد کننده کولیک نوزاد

۸- آپاندیس

اگر کودکتان از درد مداوم و شدید در سمت راست و پایین شکمش شکایت دارد، طوری که هر حرکت جزئی برایش دردناک است، یک کاندید آپاندیس به شمار می‌رود. البته مشکل آپاندیس در کودکان زیر پنج سال غیرمعمول است و بیشتر برای کودکان ۵ سال به بالا و نوجوانان رخ می‌دهد.

دل درد کودک بعد از غذا خوردن

برای درمان دل درد در خانه نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید

صبحانه برای کودکی که دل درد دارد

بهترین غذاها برای کودکانی که ناراحتی های شکمی دارند، همیشه انتخاب های واضحی نیستند. و بهترین غذاها بسته به علت آن متفاوت است. اما چای و صبحانه معمولی نمی‌تواند دلیل اصلی دل درد باشد مگر اینکه به شیر یا پنیر حساسیت داشته باشد. اگر معده کودک شما ناراحت است، لزوماً به این معنی نیست که او نمی تواند غذاهای معمولی بخورد.

نوزادان و کودکان نوپا معمولاً مقدار کمی میوه، سبزیجات و نشاسته مصرف می‌کنند و اینها بر معده تأثیر نمی گذارد. موز، برنج، سس سیب و نان تست بدون کره خوراکی هایی هستند که که برای کودکان نوپا با ناراحتی معده توصیه می شود. اگر کودک نوپا از خوردن غذای معمولی خود امتناع می‌کند بهتر است با دکتر گوارش آنلاین یا دکتر آنلاین کودکان صحبت کنید تا برای تقویت و درمان معده او دارو تجویز کند.

غذاهای خاصی نیز وجود دارند که ممکن است علت دل درد کودک بعد از غذا خوردن باشند و ناراحتی شکم را بدتر کنند، بنابراین مهم است که آنها را از کودک خود دور نگه دارید. این شامل:

  • نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و آب میوه های رقیق نشده.
  • سبزیجاتی مانند ذرت، کلم بروکلی و گل کلم و سایر اقلام دارای برگ سبز که باعث ایجاد گاز می شوند.
  • غذاهای فرآوری شده

راهکارهایی برای درمان دل درد کودکان بعد از خوردن غذا

در بیشتر اوقات علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا هرچه باشد فقط یک الی دو ساعت طول می‌کشد. برای اینکه کودکتان احساس ناراحتی کمتری کند می‌توانید روش‌های خانگی زیر را امتحان کنید:

  • از کودک بخواهید که به پشت دراز بکشد و کمی استراحت کند.
  • یک کمپرس گرم یا پد گرمکن را روی شکمش قرار دهید.
  • به آرامی شکم کودک را ماساژ دهید. ماساژ شکم به رفع گاز معده و سوء هاضمه کمک می‌کند.
  • در چند وعده کوچک به او مایعات بدهید.
  • تا ۴۸ ساعت به کودکتان غذاهای تند و پرادویه، نوشیدنی‌های گازدار یا حاوی کافئین ندهید. به جای آن از آب و آب گوشت یا آب‎میوه رقیق شده استفاده کنید. در وعده‌های غذایی بعدی به او غذاهای خشک‌تر مثل نان، برنج، ژلاتین یا سیب بدهید.
  • اگر دل درد کودکان به خاطر یبوست است، او را به انجام فعالیت‌های بدنی منظم تشویق کنید. همین‎طور در رژیم غذایی کودک از مواد غذایی حاوی فیبر، میوه‌ها و سبزی‎جات با برگ سبز استفاده کنید.
  • بهتر است به هیچ عنوان بدون نسخه و مشورت با پزشک به او مسکن ندهید. برخی مسکن‌ها مثل ایبوپروفن حتی می‌تواند مشکل معده را بدتر کند.
  • اگر دل درد کودک بعد از غذا خوردن به صورت مکرر تکرار می‌شود، یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و میزان و نوع مواد غذایی مصرفی او را بنویسید. در این صورت متوجه می‌شوید که کدام غذاها به کودکتان نمی‌سازد و دل درد بعد از غذا در کودکان می‌شود.

اما اگر علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا بعد از یکی دو ساعت خوب نشد باید راه‌های دارویی را امتحان کنید که پس از مشاوره با متخصص اطفال آنلاین علت آن مشخص شده و دل درد کودک خوب خواهد شد.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

درباره تنقیه در منزل و انجام آن بیشتر بدانید

علت درد شکم بعد از خوردن غذا در کودکان

مصرف غذاهایی که کودک به آنها حساسیت دارد از عوامل دل درد است

پزشک مناسب برای شکم درد کودکان

علت درد شکم بعد از خوردن غذا در کودکان می‌تواند بخاطر مصرف غذاهای حساسیت‌زا مثل حساسیت به پروتئین موجود در شیر، عدم تحمل لاکتوز موجود در مواد غذایی لبنی، گاز معده ایجاد شده به خاطر مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های گازدار، یبوست، باکتری‌ها و ویروس‌های شکمی بخاطر غذا خوردن در مدرسه و مهدکودک (چون این ویروس‌ها به سادگی در چنین مناطقی پخش می‌شوند) و… باشد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه مشکلات گوارشی میتوانید از خدمات بخش ویزیت آنلاین متخصص گوارش سامانه حال استفاده کنید.

اگر با توصیه‌های گفته شده در این مطلب دل درد کودک‌تان برطرف نشد و در کنار آن علائمی مثل:

  • تورم و توده قابل لمس شکمی
  • تب غیر قابل توضیح
  • استفراغ و اسهال شدید
  • وجود خون در مدفوع یا استفراغ

را مشاهده کردید بهتر است هر چه سریع‌تر با متخصص اطفال آنلاین به صورت چت متنی، صوتی و یا تصویری صحبت کنید و از او مشاوره و یا دارو دریافت کنید. ضمن اینکه می‌توانید داروی خود را نیزاز داروخانه آنلاین حال خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. به این ترتیب از هر مکانی که هستید، به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته امکان مشاوره تخصصی با پزشکان متعهد و باتجربه برای شما فراهم است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول درباره دل درد کودکان

دلایل دل درد کودکان بعد از خوردن غذا چیست؟

دل درد بعد از غذا خوردن می‌تواند دلایل مختلفی مانند پرخوری، یبوست، مشکلات معده، استرس و… داشته باشد. برای درمان این مشکل لازم است با متخصص اطفال آ«لاین گفتگو کنید.

برای تسکین دل درد کودک چه کنیم؟

استفاده از کیسه آب گرم و ماساژ دادن شکم کودک می‌تواند به تسکین دل درد او کمک کند. به هیچ عنوان به کودکی که دل درد دارد، غذاهای پرادویه و حاوی کافئین ندهید.

علت درد شکم بعد از خوردن غذا در کودکان چیست؟

یبوست، گاز معده، پرخوری و حساسیت به غذا یکی از دلایل هستند و مشکلات گوارشی مشکل دومی که نیاز ه مشاوره با پزشک را دارد

علت دل درد در کودکان دبستانی

اگر دلایلی مانند حساسیت یا پرخوری و گاز معده در کار نباشد، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، انسداد روده و التهاب روده برخی از دلایل جدی هستند که نیاز به مشاوره با پزشک اطفال دارند

علت دل درد کودکان 4 ساله چیست؟

عفونت، عوامل غذایی، مسمومیت و گار معده برخی از مهمترین دلایل دل درد کودکان 4 ساله یا 5 ساله هستند.

علت دل درد کودک بعد از غذا خوردن چیست؟

پرخوری، یبوست، مشکلات معده، حساسیت به غذا و مشکلات گوارشی همگی از دلایل دل درد کودک بعد از غذا خوردن هستند

 

 

منابع:

www.webmd.com

www.scripps.org

ساله هستند

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات