جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

میگرن چیست / علائم و راه های درمان انواع میگرن کدامند

میگرن چیست
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ دی

این مقاله توسط میلاد دودانگه تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-8d67b873-76bb-48aa-afaa-077d884c08bc.jpg
میلاد دودانگه
پزشک عمومی و خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

 

 

میگرن فقط یک سردرد نیست، یک بیماری پیچیده است که می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. ممکن است باعث غیبت افراد از محل کار یا مدرسه شود و از شرکت در فعالیت هایی که از آن لذت می برند جلوگیری کند.

اما خبر خوب این است که درمان هایی برای کمک به مدیریت علائم میگرن و بهبود عملکرد روزانه وجود دارد. از تغییرات سبک زندگی گرفته تا داروها و رویکردهای درمانی، گزینه های زیادی برای بررسی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی وجود دارد. با یک برنامه درمانی مناسب، می‌توانید تأثیر این وضعیت را بر زندگی روزمره به حداقل برسانید و به انجام کارهایی که دوست دارید بازگردید.

احتمال بروز میگرن در میان افرادی با سابقه ژنتیکی و بیماران مبتلا به صرع، افسردگی، آسم یا اختلالات عصبی بیشتر از دیگران است. تشخیص انواع مختلف سردرد گاهی بسیار دشوار است. افراد مبتلا به میگرن ممکن است در طول زندگی خود سردردهای غیر میگرنی را هم تجربه کنند. به همین دلیل به آن‎ها توصیه می‌‎شود که حملات سردرد خود را با جزئیات یادداشت کنند. این نکات می‌‎تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد. بالاترین میزان این حملات در سنین بین ۲۰ تا ۶۰ سال روی می‌‎دهد و سالمندان کمتر به آن دچار می‌‎شوند.

برای آشنایی بیشتر با افسردگی، مقاله افسردگی چیست  را از وب‎سایت حال مطالعه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

میگرن چیست؟

کسی که میگرن یا Migraine دارد سردردهای واقعا بدی را تجربه می‌کند؛ اما او فقط دچار سردرد نیست؛ بلکه با یک بیماری عصبی مزمن سروکار دارد. این بیماری علاوه بر سردردهای مزمن و شدید و ضربان‌دار، با علائمی مثل تهوع، حساسیت به نور و صدا، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و غیره همراه است.

میگرن چیست

علت دقیق مبتلا شدن به سردردهای میگرنی هنوز مشخص نیست. این بیماری عموما در خانواده‌ها دیده می‌شود؛ تقریبا نیمی از افراد مبتلا حداقل یک نفر را در بستگان نزدیکشان دارند که میگرن داشته باشد. یعنی ارث و ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد.

بعضی از منابع می‌گویند که تعداد زنانی که دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، سه برابر مردان است؛ یا به طور کلی در میان کسانی که به صورت ژنتیکی و در بدو تولد گرفتار این بیماری هستند، زنان بیش از مردان هستند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بروز دردهای میگرنی عموما نتیجۀ این تغییرات است:

  • تغییراتی در رگ‌های خونی و جریان خون در مغز؛
  • تغییر در ترکیبات شیمیایی؛
  • تغییراتی در سطح هورمون‌های استروژن و سروتونین.

همچنین محرک‌های بیرونی نقش مهمی در بروز علائم میگرنی دارند؛ برای مثال:

  • هنگامی که شخص دچار خستگی زیاد می‌شود.
  • وقتی شخص فشار و استرس تحمل می‌کند.
  • زمانی که شخص غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی را مصرف می‌کند.
  • وقتی یک زن مبتلا در آستانۀ پریود یا قاعدگی خودش قرار دارد.
  • شخص در شرایط آب‌وهوایی خاصی قرار گرفته یا در معرض صدا و نور زیاد باشد

سردرد میگرنی

برای اینکه بدانید میگرن چیست باید نشانه‌های آن را بشناسید. در گذشته پزشکان معتقد بودند که نوسانات جریان خون در مغز باعث میگرن می‌‎شود. اما امروزه محققان باور دارند که تغییر در جریان خون و رگ‎های خونی می‌‎توانند تنها یکی از عوامل ایجاد این نوع سردرد باشند. تحقیقات جدید در مورد این بیماری بیشتر به سمت منبع مشکل پیش رفته‎اند تا بتوانند درک بهتری از آن به دست آورند. امروزه محققان دریافته‌‎اند که ترکیبات شیمیایی و هورمون‌‎ها مانند سروتونین و استروژن، اغلب در حساسیت به درد بیماران نقش دارد. در واقع می‌‎توان گفت که با تغییر در سطح این هورمون‌‎ها، برخی از افراد دچار سردرد میگرنی می‎‌شوند.

درباره بهترین دارو برای سردرد میگرنی این مطلب را بخوانید

سروتونین می‌‎تواند هر دو جنس یعنی زنان و مردان را تحت تاثیر قرار ‎دهد، در حالی که استروژن مختص زنان است. سطح استروژن به طور طبیعی در طول چرخه ماهیانه زنان متغیر است و پس از دوران یائسگی کاهش می‌‎یابد. میگرن در زنان، اغلب با نوسانات این هورمون در ارتباط است و ممکن است به این سوال که «چرا زنان بیش از مردان دچار میگرن می‌‎شوند»، پاسخ دهند. انقباضات رگ‌های خونی در اثر تغییرات هورمونی، باعث ایجاد دردهای ضربان‌‎دار می‌‎شود و کاهش سطح استروژن می‌‎تواند به حساسیت بیشتر اعصاب صورت و پوست سر در برابر درد منجر شود.

البته فقط مشکلات هورمونی در این بیماری نقش ندارند. عوامل مختلفی مانند استرس، مواد غذایی خاص، شرایط محیطی مثل وجود چراغ‌‎های چشمک‌‎زن، صداهای بلند، الکل و… هم در بروز این حملات و یا تشدید آن موثرند. برای اطلاع از نقش استرس در سلامتی، می‎‌توانید به مقاله عوارض استرس  در وب‎سایت حال مراجعه کنید. همینطور راجع به راهکارهای کاهش استرس می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

میگرن

علائم میگرن چیست

برای آنکه هر سردردی را با سردرد میگرنی اشتباه نگیرید، لازم است که با علائمش بیشتر آشنا بشوید. میگرن با دردهای خیلی شدید و ناگهانی شروع می‌شود. این دردها یک طرف صورت را درگیر می‌کند. وقتی دردهای میگرنی بروز کند، معمولا شقیقه، گونه یا پشت چشم در یک طرف سر درگیر دردهای شدید می‌شوند.

بارزترین نشانه آن دردهای یک طرفه تپشی یا ضربان‌دار است که با انجام فعالیت‌‎هایی مثل بالار فتن از پله بدتر می‌‎شود. اما علائم میگرن چیست ؟ از مهم‌‎ترین علائم میگرن می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع و استفراغ که در برخی افراد با اسهال هم همراه است.
  • عدم توازن درد در همه نقاط سر و احساس درد شدیدتر در یک طرف آن، از بارزترین علائم آن است.
  • حساسیت به نور و صدا و برخی بوها
  • بی‎حسی یا سوزن سوزن شدن دست، صورت و پاها که باعث تشدید اضطراب در فرد هم می‌‎شود.(راجع به گزگز دست و پا بیشتر بخوانید.)
  • اختلال بینایی که با تاربینی در هنگام بروز درد شدید رخ می‎‌دهد.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

مرحلۀ مقدماتی یا پیش‌نشانه در میگرن

شخص از ساعت‌ها یا چندروز قبل از بروز دردهای میگرنی علائمی را تجربه می‌کند. برای مثال به نور و صدا و بو حساسیت پیدا می‌کند؛ احساس خستگی یا بی‌اشتهایی یا تشنگی شدید می‌کند؛ دچار نفخ، یبوست یا اسهال می‌شود؛ در خلق‌وخوی او تغییراتی مشاهده می‌شود.

مرحلۀ آورا در میگرن

شخص قبل از سردرد دچار علائم دیگری می‌شود که معمولا به صورت اختلالات عصبی در بینایی هستند. این علائم ظرف چند دقیقه ظاهر می‌شوند و کمتر از یک ساعت طول می‌کشند. برای مثال ممکن است شخص دچار تاری دید بشود؛ خطوط مواجی را ببیند؛ نقاط سیاه ببیند؛ یا به صورت موقت بینایی‌اش را از دست بدهد.

بعضی از افراد مبتلا به این بیماری، در مرحلۀ آورا علائم حسی-حرکتی را هم تجربه می‌کنند. برای مثال خواب‌رفتگی و بی‌حسی و سنگینی در دست و پا، احساس خارش، اختلالات گفتاری و غیره.

مرحلۀ حمله دردهای میگرنی

سردرد میگرنی ابتدا با یک درد مبهم شروع می‌شود و سپس به حالت نبض‌دار تبدیل می‌شود. درد ممکن است از یک سمت سر به سمت دیگر حرکت کند؛ در جلوی سر باشد؛ یا حتی کل سر درگیر درد شود.

شخص ممکن است در طول سردرد حالت تهوع و استفراغ داشته باشد؛ دچار بی‌حالی و ضعف و رنگ‌پریدگی شود.

حمله دردهای میگرنی

مرحلۀ پایانی یا پس از دردهای میگرنی

وقتی درد اصلی تمام می‌شود، تازه علائم دیگری بروز می‌کند! عوارض این بیماری حتی ممکن است چندروز طول بکشد. البته این عوارض و علائم شخص به شخص متفاوت است. احساس خستگی و خماری، احساس کسالت و افسردگی، یا برعکس احساس خوشحالی و سرخوشی و یا عوارض گوارشی از جملۀ این علائم هستند.

میگرن چشمی

میگرنی که در سیستم بینایی اختلال ایجاد کند، میگرن چشمی نامیده می‌‎شود. این نوع سردرد که به نوع کلاسیک هم معروف است، همراه با مشاهده هاله، خطوط لرزان یا جرقه است و یا باعث ایجاد نقاط کور در دید شما می‌‎شود. حدود یک مورد از هر چهار یا پنج مورد میگرن، با ایجاد هاله در بینایی همراه است. با این که این علائم موقتی هستند و بیماری جدی تلقی نمی‎‌شوند،

اما در صورتی که شدید و طولانی شود، ممکن است خواندن، نوشتن، رانندگی و… را برای فرد، دشوار یا غیر ممکن کند. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست اما ژنتیک و اسپاسم عروق خونی چشم عوامل شناخته شده برای آن هستند. نوع نادری از این بیماری هم وجود دارد که باعث نابینایی یا کوری موقت در یک چشم می‎‌شود. این بیماری میگرن شبکیه نام دارد که نباید با نوع چشمی آن اشتباه گرفته شود.

علت بروز میگرن چشمی

شاید نام میگرن چشمی نگرانتان کند. شاید بپرسید: مگر مهم‌ترین علامت این بیماری سردرد نیست؟ پس میگرن چشمی چیست؟ آیا اگر دچار این بیماری باشم، ممکن است چشم‌هایم آسیب ببینند؟

میگرن چشمی

نگران نباشید! دردهای میگرنی حتی ممکن است باعث از دست دادن دید بشود. اما معمولا موقتی است.

میگرن چشمی همراه با سردرد است؛ اما مهم‌ترین علامتش کاهش دید در شخص، دوبینی چشم یا از دست دادن موقت بینایی است. در این حالت چشم تحت‌تأثیر سردرد و اختلالات عصبی قرار می‌گیرد. معمولاً گرفتگی در رگ‌های خونی شبکیۀ چشم و تغییر در سلول‌های عصبی آن باعث بروز میگرن چشمی می‌شوند.

تنها نکته‌ای که شخص مبتلا به میگرن باید به آن توجه داشته باشد، مدیریت دردهای میگرنی زیر نظر پزشک است. در این صورت او می‌تواند از آسیب بلندمدت به چشم‌هایش جلوگیری کند.

درباره راه های درمان سردرد خوشه ای نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید.

میگرن را چطور درمان کنیم

میگرن یک اختلال عصبی است که باعث سردردهای شدید می شود که اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. علت دقیق میگرن به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که به تغییرات در مواد شیمیایی مغز و جریان خون مربوط می شود. در حالی که هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد، چندین گزینه درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

خط اول درمان میگرن معمولاً مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین است. این داروها با کاهش التهاب و مسدود کردن برخی مواد شیمیایی در مغز که باعث درد می شوند، عمل می کنند. اگر داروهای بدون نسخه موثر نباشند، ممکن است داروهای تجویزی مانند تریپتان ها یا ارگوتامین ها تجویز شوند. این داروها با تنگ کردن عروق خونی در مغز و کاهش التهاب عمل می کنند.

علاوه بر دارو، تغییر سبک زندگی نیز می تواند در مدیریت میگرن مفید باشد. شناسایی و اجتناب از محرک هایی که میگرن را ایجاد می کنند، مانند استرس، برخی غذاها یا کمبود خواب بسیار مهم است. ورزش منظم، تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا یا مدیتیشن و حفظ یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند مفید باشد. در برخی موارد، داروهای پیشگیرانه ممکن است برای کاهش فراوانی و شدت میگرن تجویز شود. به طور کلی، ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی می تواند در درمان میگرن و بهبود کیفیت زندگی افرادی که از این عارضه رنج می برند موثر باشد.

داروهای میگرن

شاید از خودتان بپرسید بهترین دارو برای میگرن چیست ؟ حمله‌‎های میگرنی معمولا با دارو قابل کنترل هستند و می‌‎توان تا حدودی، شدت علائم را به وسیله مصرف دارو کاهش داد. البته باید توجه کرد که مصرف بیش از حد قرص هم می‌‎تواند باعث سردردهای برگشتی در اثر مصرف بیش از حد دارو شود. بنابراین بهتر است داروها با تجویز پزشک و مطابق دوز تجویزی مصرف شوند تا بهترین اثربخشی را داشته باشند. بعضی از مهم‌‎ترین داروهای میگرن برای درمان میگرن عبارتند از:

مسکن‌‎‌ها

برخی از این مسکن‌‎ها بدون نسخه در دسترس هستند، اما بهتر است در مورد مصرف آن‎ها با پزشک مشورت کنید. اثرگذارترین مسکن‌‎ها در درمان میگرن عبارتند از:

  • آسپرین
  • استامینوفن
  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • کتورولاک
  • ناپروکسن

بسیاری از داروهای OTC که به طور خاص به عنوان قرص میگرن شناخته می‎‌شوند، یک یا چند مورد از داروهای فوق را با مقدار کمی کافئین ترکیب می‌‎کنند تا درمان سردرد به ویژه انوع خفیف آن به وسیله آن‌‎ها، سریع‌‎تر و موثر‎تر باشد. مصرف زیاد و طولانی مدت این داروها عوارضی مثل زخم معده، آسیب کلیه، مشکلات قلبی و… را در پی دارد.

داروهای میگرن

ارگوتامین‌‌‎ها

این داروها جزو اولین دارو‎های اختصاصی برای میگرن هستند که باعث انقباض رگ‌‎های خونی اطراف مغز می‌‌‎شوند و در مدتی کوتاه می‌‎‌توانند سردرد را تسکین دهند. این نوع داروها با نام‎‌های تجاری مختلف و به شکل‌‌‎های متنوعی مثل قرص‎، محلول، اسپری بینی، شیاف و تزریقی در دسترس هستند و بهتر است برای مصرف آن‎‌ها با پزشک مشورت کنید. مصرف این داروها در زنان باردار و شیرده یا مبتلایان به بیماری‌‌‎های قلبی مجاز نیست و مصرف بیش از حد آن‌‌‎ها ممکن است با عوارضی مثل مسمومیت یا مشکلات قلبی و نقایص مادرزادی همراه باشد.

تریپتان‌‌ها

این داروها نوع جدید‌تری از داروها هستند که با افزایش سروتونین و کاهش التهاب در مغز، رگ‌‎های خونی را منقبض می‌‎کنند. این کار به تسکین سردرد می‌‎‌‌انجامد. انواع مختلفی از این دارو به شکل‌‌‎های قرص، اسپری بینی و قرص زیر زبانی در دسترس است که برخی از مهم‌‌‎ترین آن‌‌‎ها عبارتند از:

  • التپریتان
  • فرواتریپتان
  • ریزاتریپتان
  • سوماتریپتان
  • زولمی تریپتان

این داروها دارای عوارض جانبی از جمله خواب‌‌‎آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، احساس سوزن سوزن شدن در پا و ناراحتی در سینه و گلو هستند و مصرف آن‎‌ها در افراد دارای مشکلات قلبی یا در معرض سکته مغزی مجاز نیست. شما می‌توانید راجع به علت سرگیجه و روش‌های درمان آن بیشتر بخوانید.

در مواردی که سردرد با دارو‌های گفته شده تسکین پیدا نکند، ممکن است که پزشک به تجویز داروهای دیگری مثل مورفین، کدئین، اکسی کدون و… مجبور شود. البته این داروها اعتیاد آور هستند و تجویز آن‎ها باید با حداقل دوز ممکن باشد. برای کاهش تهوع و استفراغ ناشی از میگرن هم می‌‎توان از داروهایی مانند دیمن هیدرینات، متوکلوپرامید، پروکلرپرازین و… استفاده کرد.

سوماتریپتان

سوماتریپتان یک داروی ضدمیگرن و گیرندۀ سروتونینی است. این دارو به صورت قرص‌های 50 و 100 میلی‌گرمی در دسترس است. این دارو با انقباض عروق مغزی و کاستن از التهاب عصبی باعث بهبود سردردهای میگرنی می‌شود. نام دیگر این قرص میگراستاپ است.

زومیگ یا زولمی تریپتان

این دارو را هنگام حملۀ دردهای میگرنی مصرف می‌کنند. قرص زولمی تریپتان به دو صورت 2.5 و 5 میلی‌گرمی در بازار وجود دارد. این دارو اعث انقباض عروق و کاهش التهاب عصبی می‌شود. قرص زومیگ را باید روی زبان قرار داد تا حل شود. این قرص معمولا بین نیم تا یک ساعت اثر می‌کند.

ریزاتریپتان

ریزاتریپتان هم باعث انقباض عروق و کاهش التهاب می‌شود؛ این دارو علاوه بر سردرد، علائم دیگری مثل تهوع و حساسیت به نور و صدا را کاهش می‌دهد. این قرص به صورت 5 و 10 میلی گرمی در داروخانه‌ها وجود دارد. این دارو با نام مگزالت، مکسالت یا ماکسالت (Maxalt) هم شناخته می‌شود.

نورتریپتیلین

نورتریپتیلین در اصل برای بیماری‌هایی مثل افسردگی، اضطراب و حتی اختلال توجه و تمرکز (ADHD) تجویز می‌شود. اما یکی از موارد تجویز آن دردهای میگرنی هم هست. این قرص دارای سه دوز ۱۰ و ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم است.

ترکسیمت

ترکسیمت یک داروی ترکیبی است و با نام سوماتریپتان و قرص ناپروکسن هم شناخته می‌شود. این دارو هم علاوه بر دردهای میگرنی، علائمی مثل تهوع و حساسیت به نور و صدا را تخفیف می‌دهد. این قرص برای درمان میگرن در افراد بالای 12 سال مناسب است. دوز این دارو 10/60 میلی‌گرم (سوماتریپتان ۱۰ میلی‌گرمی و ناپروکسن سدیم ۶۰ میلی‌گرمی) در هر قرص است.

ناراتریپتان یا آمرگ

ناراتریپتان هم داروی دیگری است که برای کاهش سردردهای میگرنی تجویز می‌شود. البته مثل داروهای بالا، برای جلوگیری از درد کاربرد ندارد. این دارو هم گیرندۀ سروتونین و انقباض دهندۀ عروق است. اثربخشی آن زمانی بیشتر است که فرد در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشد.

التریپتان یا رلپاکس

الترپیتان داروی دیگری است که کارکردش کاهش دردهای میگرنی است. این دارو برای بزرگسالان است و برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود.

باز هم یادآوری می‌کنیم که مصرف این داروها بدون تجویز و مشاورۀ پزشک ممنوع است و عوارض جدی دارد به همین جهت می‌توانید از مشاوره انلاین دکتر مغز و اعصاب استفاده کنید و بهترین دارو را به صورت آنلاین دریافت کنید.

میگرن عصبی چه علائمی دارد

تفاوت میگرن عصبی با میگرن چیست ؟ اضطراب یکی از عواملی است که می‌‌‎تواند باعث بروز سردرد و حملات میگرنی شود. البته باید به این نکته توجه کنید که میگرن عصبی با حمله اضطرابی تفاوت دارد. محققان دریافته‌‌‌‎اند که افراد مبتلا به میگرن تا پنج برابر بیش از دیگران به اضطراب و استرس دچار هستند. این می‌‌‎تواند یک عامل تشدید کننده به حساب آید. تشخیص این که سردرد شما ریشه عصبی دارد یا خیر همیشه آسان نیست. تنش، اضطراب  و هیجان می‌‎‌توانند به عنوان محرکی برای شروع یک حمله عمل کنند. در هنگام بروز میگرن عصبی، باید از فعالیت شدید خودداری کرده و در محیطی آرام به استراحت بپردازید تا از تشدید علائم جلوگیری شود. علائم این بیماری مشابه حمله‌‎‌های میگرنی است که ممکن است در مواردی شدید‌تر یا خفیف‌‎‌تر شود. این نشانه‌‌‎ها عبارتند از:

  • سردرد ضربان‌‎دار در یک طرف سر یا صورت
  • احساس سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا بازو
  • دیدن نقاط نورانی یا جرقه
  • حساسیت شدید به نور، صدا و بو
  • احساس سبکی سر یا غش کردن
  • تهوع و استفراغ

میگرن عصبی

درمان میگرن در خانه

افرادی که به طور منظم دچار حملات میگرن می‌‎شوند، می‎‌توانند با توصیه پزشک از داروهایی برای پیشگیری از این حمله‌‎ها یا کاهش شدت آن‎‌ها استفاده کنند. استفاده از مکمل‎‌های ویتامین و داروهای گیاهی، داشتن خواب کافی و دوری از تنش و استرس هم می‌‎تواند به این افراد کمک کند. در صورتی که به هر دلیلی دچار یک حمله ناگهانی میگرن شدید، با کمک روش‌‎های زیر می‌‎توانید درمان میگرن در خانه را امتحان کنید. در این زمینه نیز می‌توانید از بخش مشاوره آنلاین پزشکی بهترین پزشک را انتخاب کرده و از او مشاوره بگیرید.

استراحت و دوری از عوامل محرک

از نور شدید و حتی نور صفحه موبایل و مانیتور، سر و صدای زیاد، عوامل محرک عصبی و… تا حد امکان فاصله بگیرید و در محیطی آرام استراحت کنید.

استفاده از کمپرس آب سرد

قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی سر باعث تنگ شدن عروق سر و در نتیجه کاهش سردرد میگرنی می‎‌شود.

رایحه درمانی

استفاده از بوهای آرامش‎‌بخش مثل اسطوخودوس در کاهش اضطراب و تنش و سردرد ناشی از آن نقش دارد.

ماساژ درمانی

با کمک یک روغن گیاهی می‎‌توانید نواحی سر، پیشانی و شانه‌‎ها را آرام ماساژ دهید تا تنش و درد را از خود دور کرده و ریلکس شوید.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی به ویژه دمنوش‎‌های گرم و آرامش‌‎بخش مثل دمنوش گل مینا یا ترکیب ضد التهاب دارچین و عسل می‌‎توانند دردهای شدید ناشی از میگرن را تسکین دهند. برای آشنایی بیشتر با خواص دارچین و عسل می‎‌توانید به مقاله خواص دارچین و عسل از وب‎سایت حال مراجعه کنید.

نوشیدن آب

در بسیاری از موارد ممکن است سردرد شما با کم‎آبی بدن تشدید شود. پس سعی کنید با نوشیدن آب با فواصل منظم، کم‎آبی بدن را برطرف کرده و از شدت سردرد خود بکاهید.

ارگوتامین سی چیست

ارگوتامین سی یکی از شناخته شده‎‌ترین داروهای خانواده ارگوتامین‌‎ها با نام کامل ارگوتامین کافئین است. از آن برای درمان یا پیشگیری از انواع سردردها از جمله میگرن استفاده می‌‎شود. گفتیم که گشاد شدن رگ‎‌های خونی می‌‎توانند باعث ایجاد سردرد شوند. ارگوتامین با تنگ کردن این عروق به درمان و تسکین سردرد کمک زیادی می‌‎کند. کافئین هم ماده‌‎ای است که سرعت جذب ارگوتامین را افزایش داده و به درمان سریع‌‎تر سردرد منجر می‌‎شود.

برای دریافت بهترین نتیجه از این دارو، توصیه می‌‎شود که با شروع اولین نشانه سردرد آن را مصرف کنید. هر چه مدت زمان بیشتری از شروع درد گذشته و علائم شدیدتر شود، تاثیرگذاری این دارو هم کاهش می‎‌یابد. البته مصرف این دارو باید با تجویز پزشک متخصص و تحت نظر او باشد، چون شما نیاز به معاینه وضعیت قلب پیش از مصرف آن دارید. مصرف ارگوتامین سی در افراد مبتلا به مشکلات قلبی توصیه نمی‌‎شود و یکی از عوارض استفاده طولانی مدت از آن، احساس درد در قفسه سینه است.

مشاوره با پزشک برای درمان میگرن

مشاوره با پزشک برای درمان میگرن به چند دلیل مهم است. ابتدا، پزشک می تواند به تشخیص اینکه آیا علائم شما واقعاً به دلیل میگرن است یا بیماری دیگری کمک می کند. این مهم است زیرا شرایط دیگری مانند عفونت سینوسی، سردرد تنشی یا حتی تومورهای مغزی می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. پزشک می‌تواند ارزیابی کاملی انجام دهد و در صورت لزوم آزمایش‌های مناسب را برای رد سایر شرایط توصیه کند.

ثانیا، پزشک می تواند به تعیین مناسب ترین برنامه درمانی برای نوع خاص میگرن شما کمک کند. میگرن می تواند از نظر شدت و فراوانی متفاوت باشد و انواع مختلف میگرن ممکن است به درمان های متفاوتی نیاز داشته باشند. پزشک می‌تواند گزینه‌های دارویی و تغییرات سبک زندگی را که می‌تواند در مدیریت نوع خاص میگرن شما مؤثر باشد، بحث کند.

علاوه بر این، پزشک می‌تواند پیشرفت شما را کنترل کند و درمان را در صورت نیاز تنظیم کند. برخی از داروهایی که برای درمان میگرن استفاده می شوند می توانند عوارض جانبی داشته باشند و پزشک می تواند شما را از نظر هرگونه عارضه احتمالی تحت نظر داشته باشد. قرار ملاقات های منظم برای پیگیری با پزشک نیز می تواند در تعیین اثربخشی برنامه درمانی شما و انجام هرگونه تنظیمات لازم مفید باشد.

به طور کلی، مشاوره با متخصص مغز و اعصاب آنلاین برای درمان میگرن گام مهمی در مدیریت این بیماری است. پزشک می تواند به تشخیص بیماری شما کمک کند، گزینه های درمانی مناسب را توصیه کند و پیشرفت شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که بهترین مراقبت ممکن را دریافت می کنید.

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حیدر الوندی

3 سال پیش

سلام من سردرد حوصله ندارم
پاسخ دهید
0

ادمین

12 ماه پیش

با متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید و دارو دریافت کنید https://haal.ir/pwa/consultation/medical/182
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات