جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص ناپروکسن – کاربرد ناپروکسن برای دندان درد

قرص ناپروکسن
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر زهرا خدابخش دچانی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-2412-097832df-ba39-41d7-8a29-8aabfed9cc9d.jpeg
دکتر زهرا خدابخش دچانی
دکتری حرفه‌ای (رزیدنت) پزشک مشاوره دارویی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

قرص ناپروکسن یک دارو از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای تسکین بسیاری از دردها مثل سردرد، دردهای عضلانی، التهاب، درد دندان و گرفتگی‌های قاعدگی استفاده می‌شود. مصرف این دارو هم‌چنین باعث کاهش درد، تورم و سفتی مفصل ناشی از آرتروز، بورسیت و حملات نقرس خواهد شد. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با جلوگیری از تولید برخی از مواد طبیعی در بدن که باعث التهاب می‌شوند، بروز درد و التهاب را کنترل می‌کنند. در ادامه درباره ناپروکسن برای دندان درد نیز توضیح خواهیم داد

مبتلایان به بیماری‌های مزمن مثل آرتروز و هر کسی که از این دارو به عنوان مسکن استفاده می‌کند، باید با یک پزشک در مورد مصرف آن مشورت کند. شما می‌توانید جهت دریافت راهنمایی در این زمینه از مشاوره آنلاین پزشکی حال کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

قرص ناپروکسن چیست

ناپروکسن یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که تورم (التهاب) و درد مفاصل و عضلات را کاهش داده و برای درمان‌های زیر استفاده می شود:

  • روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید
  • آرتروز
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • دردهای دوره قاعدگی
  • تاندونیت
  • بیماری بورسیت
  • نقرس

درواقع قرص ناپروکسن یک داروی ضد درد است که التهاب و سفتی مفاصل را تسکین می دهد. سایر NSAID ها در همان دسته دارویی شامل اسید استیل سالیسیلیک، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ملوکسیکام هستند. ناپروکسن با مسدود کردن آنزیمی که پروستاگلاندین‌ها را تولید می‌کند، عمل می‌کند. پروستاگلاندین ها نقش اساسی در التهاب دارند.

ناپروکسن ۵۰۰

ناپروکسن به صورت ناپروکسن یا ناپروکسن سدیم موجود است. تفاوت عمده بین ناپروکسن و ناپروکسن سدیم این است که ناپروکسن سدیم سریعتر جذب می شود. بدن در عرض 2 تا 4 ساعت به اوج جذب ناپروکسن می‌رسد و در 1 تا 2 ساعت ناپروکسن سدیم را جذب می‌کند، به این معنی که ناپروکسن سدیم را سریعتر از ناپروکسن معمولی جذب می کند.

در صورت داشتن سوالات حوزه دارو میتوانید از مشاوره دارویی انلاین کمک بگیرید.

هشدارهایی درباره قرص ناپروکسن

  • نسخه قرص خوراکی ناپروکسن به عنوان یک داروی عمومی با نام‌های تجاری Anaprox، Naprelan و Naprosyn و در دوزهای مختلف در دسترس است.
  • دو نوع تجویزی این قرص، ناپروکسن معمولی و ناپروکسن سدیم نام دارد. نوع معمولی آن به سه شکل خوراکی رهش فوری (دوزهای ۲۲۰ تا ۵۵۰ میلی گرمی)، رهش تاخیری یا آهسته رهش (دوزهای ۳۷۵ و ۵۰۰ میلی گرمی) و سوسپانسیون (دوز ۲۵ میلی گرمی) موجود است. ناپروکسن سدیم هم به صورت یک قرص رهش فوری خوراکی و رهش تاخیری قابل مصرف است. انواع بدون نسخه آن هم در داروخانه‌ها موجود است.
  • انواع شکل‌های خوراکی این دارو برای کاهش درد و تورم بسیار موثر است. از این قرص برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل آرتروز، دردهای قاعدگی، التهاب عضلات و مفاصل و نقرس استفاده می‌شود.

ناپروکسن دارای هشدارهای جعبه سیاه است. این جدی‌ترین هشدارهای سازمان غذا و داروی آمریکا است که در مورد اثرات جانبی برخی از داروها به پزشکان و بیماران هشدار می‌دهد. گفته شده است که این قرص می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. البته مصرف طولانی مدت آن در دوزهای بالا باعث افزایش چنین خطری در کنار بالا رفتن فشار خون خواهد شد. مصرف آن قبل یا بعد از عمل بای پس قلب مجاز نیست؛ چون این کار خطر حمله قلبی و سکته مغزی را هم افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر مصرف این دارو ممکن است باعث ایجاد خونریزی و زخم معده و روده شود. این ممکن است در هر زمانی از دوره درمان رخ داده و کاملا بدون علائم باشد و در نهایت به مرگ منجر شود. برای آشنایی بیشتر با مهم ترین علائم زخم معده می‌توانید این مقاله را بخوانید. بهتر است افراد به ویژه کسانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند، پیش از مصرف این دارو یا در حین مصرف آن با یک پزشک در مورد عوارض احتمالی مشورت کنند. گرچه هنوز مکانیسم این قرص برای کاهش درد و التهاب به طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که ناپروکسن با کاهش سطح پروستاگلاندین به کاهش تورم کمک می‌کند.

قرص ناپروکسن برای دندان درد

دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن برای تسکین دردهایی مانند درد دندان بسیار مفید هستند. البته قرص‌های دیگری از این خانواده هم وجود دارد که می‌تواند به کاهش درد بیماران کمک کند. پزشکان معتقدند که ناپروکسن برای دندان درد موثر است و می‌تواند اثرگذاری سریعی داشته باشد. چون قرص ناپروکسن ۵۰۰ به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و فورا به تسکین درد کمک می‌کند. اما نباید فراموش کنید که مصرف همزمان این دارو با برخی از داروهای دیگر مثل ضد افسردگی‌ها، داروهای کنترل فشار خون و… تداخل دارد. پس بهتر است پیش از مصرف آن با دندانپزشک آنلاین مشورت کنید.

ضمنا استفاده از قرص ناپروکسن برای دندان درد در زنان باردار به ویژه زنانی که در سه ماهه سوم بارداری قرار دارد مجاز نیست. بروز عوارضی مثل اختلالات گوارشی، دردهای شکمی، استفراغ و کهیر از عوارض شایع این دارو هستند. در صورت تشدید عوارض یا مشاهده مشکلاتی مثل خونریزی‌های گوارشی یا استفراغ خونی باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

درباره دندانپزشکی اقساطی با سفته بیشتر بدانید.

قرص ناپروکسن برای دندان درد

قرص ناپروکسن 500 برای دندان درد

در یک مطالعه موازی و کنترل شده، 203 بیمار مبتلا به درد دندان پس از عمل کشیدن دندان به طور تصادفی برای دریافت تک دوز ناپروکسن سدیم  و ایبوپروفن انتخاب شدند. شدت درد و تسکین درد در فواصل 12 ساعت پس از مصرف ارزیابی شد. هر دو داروی فعال اثر ضد درد را نشان دادند. از 1 تا 12 ساعت پس از مصرف، ناپروکسن سدیم در مقایسه با ایبوپروفن، روندی با اثربخشی عالی در زمینه کاهش درد نشان داد. به همین جهت ناپروکسن 500 برای دندان درد می‌تواند یک داروی موثر در کاهش درد باشد.

توجه داشته باشید، اگر سابقه واکنش های آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAID ها دارید، نباید از کپسول ناپروکسن برای دندان درد استفاده کنید. به همین جهت بهتر است که قرص ناپروکسن 500 برای درد دندان توسط پزشک تجویز شود تا اگر او تشخیص دهد که با توجه به وضعیت بدنی شما این دارو مناسب نیست، از داروی دیگری استفاده نمایید. ضمن اینکه برای خرید قرص ناپروکسن و سایر داروها می‌توانید از داروخانه آنلاین حال سفارش خود را ثبت کرده و دارو را در منزل خود دریافت نمایید

ناپروکسن برای عفونت دندان

درد حاد دندان می تواند بافت های سخت و نرم دهان را تحت تاثیر قرار دهد. مسکن های خوراکی برای مدیریت درد حاد دندان استفاده می‌‎شود و داروها و ترکیبات دارویی مختلفی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد و یکی از آن‌ها قرص ناپروکسن برای دندان درد می‌باشد و به عنوان اولین درمان برای مدیریت درد حاد دندان توصیه می‌شود اما برای عفونت دندان باید حتما آنتی بیوتیک مناسب مصرف شود که این کار را دندانپزشک آنلاین انجام داده و برای شما تجویز می‌کند.

بنابراین ناپروکسن برای عفونت دندان چندان کاربردی نیست و برای این مشکل باید آنتی بیوتیک مصرف شود. درباره مراقبت از دندان کودکان نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید

ناپروکسن برای عفونت دندان

قرص ناپروکسن برای درد قاعدگی

دردهای دوران قاعدگی که به دیسمنوره معروف هستند، دردهایی آزار دهنده‌اند که می‌توانند عملکردهای روزانه فرد را مختل کنند. گاهی این دل دردها با مشکلات دیگری مثل سردرد و سرگیجه هم همراه می‌شوند. در صورتی که بروز چنین دردهایی ناشی از مشکلات جدی مثل فیبروم یا آندومتریوز نباشد، پزشک توصیه می‌کند که با استراحت و مصرف مسکن‌های سبک یا دمنوش‌ های گیاهی آن را کنترل کنید. انواع مختلفی از داروها برای این دوره مناسب هستند که بیشتر آن‌ها از خانواده داروهای ضدالتهاب استروئیدی هستند؛ مثل ایبوپروفن و ناپروکسن.

مصرف قرص ناپروکسن برای درد قاعدگی

ناپروکسن یکی از پر کاربردترین داروها برای تسکین دردها و گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی است

استفاده از قرص ناپروکسن برای درد قاعدگی بسیار رایج است و می‌تواند با خاصیت ضد التهابی خود به کاهش درد کمک کند. البته مصرف خودسرانه و بیش از حد این قرص در دوران قاعدگی ممکن است ریسک سکته قلبی را در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی افزایش دهد. پزشکان با توجه به شدت درد بیمار، دوزهای مختلفی از ناپروکسن را با فاصله هر ۱۲ ساعت تجویز می‌کنند. در صورت مشاهده علائمی مثل معده درد شدید یا خونریزی‌های گوارشی باید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا

قرص ناپروکسن برای زانو درد

در معرفی قرص ناپروکسن به این نکته اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، کمک به تسکین دردهای مفصلی و عضلانی و کاهش التهاب و تب است. اهمیت مصرف این قرص برای چنین بیماری‌هایی، داشتن خاصیت ضد التهابی است که با کاهش التهاب موجود در ناحیه مفاصل می‌تواند به تسکین سریع‌تر این دردها کمک کند. اثرگذاری این دارو بعد از یک ساعت قابل حس است.

هم‌چنین از قرص ناپروکسن برای زانو درد بعد از جراحی مفصل زانو هم استفاده می‌شود. برای مصرف این دارو لازم است که پزشک خود را در جریان سایر داروهای مصرفی خود قرار دهید؛ چون تداخل داروهای دیگر با قرص ناپروکسن برای زانو درد می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. دوز مجاز آن با توجه به شدت درد بیمار توسط پزشک معالج تجویز می‌شود و معمولا دو بار در روز مصرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری لوپوس

عوارض قرص ناپروکسن

مصرف هر دارویی از جمله ناپروکسن با عوارضی همراه است. یکی از مهم‌ترین عوارض قرص ناپروکسن، ایجاد خواب آلودگی است. به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی که نیاز به هوشیاری کامل دارید، مثل رانندگی یا کار با وسایل حساس، از مصرف این قرص خودداری و یا کار خود را به بعد موکول کنید. از دیگر عوارض قرص ناپروکسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض جانبی شایع ناپروکسن

استفراغ از عوارض قرص ناپروکسن

حالت تهوع و استفراغ از عوارض جانبی شایع مصرف قرص ناپروکسن است

 

این عوارض شیوع بیشتری دارند و نگران کننده نیستند. هم‌چنین خفیف بوده و طی چند روز یا چند هفته خود به خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این عوارض با گذشت زمان تشدید شد و یا احساس بهبودی نکردید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. مهم‌ترین این عوارض عبارتند از:

  • دل درد
  • یبوست (راجع به اینکه یبوست چیست و چه نشانه‌هایی دارد بیشتر بخوانید.)
  • اسهال
  • نفخ شکم
  • تهوع و استفراغ
  • سوزش سر دل
  • سرگیجه

عوارض جانبی جدی قرص ناپروکسن

در صورت بروز علائم شدید و جدی مانند موارد زیر باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و یا بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید. این عوارض جانبی جدی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس یا اختلال در تنفس. برای مطالعه بیشتر درباره دلایل تنگی نفس این مقاله را بخوانید.
  • احساس ضعف در یک طرف بدن
  • اختلال در صحبت کردن
  • تورم صورت یا گلو
  • فشار خون بالا
  • خونریزی و زخم در روده و معده که با علائمی مثل دل درد، استفراغ خونی، وجود خون در مدفوع، مدفوع سیاه و چسبناک، ضعف و بی حالی ناشی از کم شدن گلبول‌های قرمز خون، زرد شدن پوست، بثورات پوستی همراه با تب و افزایش وزن غیر عادی و تورم در دست‌ها و پاها مشخص می‌شود.

عوارض قرص ناپروکسن

هدف ما در این مقاله ارائه مناسب‌ترین و جدیدترین اطلاعات به مخاطبان است. از آن‌جا که داروها بر افراد متفاوت اثرات مختلفی خواهند گذاشت، نمی‌توان با اطمینان گفت که این علائم شامل همه افراد می‌شود. همه عوارض جانبی داروها احتمالی هستند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد پیش از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کرده و از مصرف خودسرانه آن‌ها بپرهیزند.

تداخلات دارویی قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها و گیاهان دارویی مصرفی تداخل داشته باشد. منظور از تداخل این است که ماده‌ای می‌تواند نحوه کار دارو را تغییر کرد. این موضوع گاهی بسیار مضر بوده و از اثرگذاری مناسب دارو جلوگیری کرده و در مواردی باعث مشکلات جدی می‌شود. برای جلوگیری از تداخلات دارویی قرص ناپروکسن لازم است که پزشک خود را در جریان کلیه داروهای مصرفی و حتی دمنوش‌های گیاهی که روزانه مصرف می‌کنید قرار دهید. هم‌چنین برای اطلاع از چگونگی تداخل این داروها باید با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید. در ادامه به معرفی چند نمونه از داروهایی که می‌تواند باعث تداخل با ناپروکسن شود می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای کرون روده

داروهای ضد افسردگی

ترکیب مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) با ناپروکسن خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

  • سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • فلووکسامین
  • پاروکستین

داروهای فشار خون

این قرص ممکن است باعث شود که داروهای فشار خون به خوبی عمل نکنند. هم‌چنین همزمانی مصرف قرص ناپروکسن با داروهای فشار خون در افراد بالای ۶۵ سال ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ها شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

  • مهار کننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)
  • مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین
  • مسدود کننده‌های بتا مانند پروپرانولول (درباره قرص ضد استرس پروپرانولول این مطلب را بخوانید)
  • ادرار آورها

داروهای دل درد و محافظت کننده از معده

مصرف هر یک از این داروها با قرص ناپروکسن ممکن است باعث شود که اثرگذاری دارو کم شده و درد با سرعت کمتری تسکین یابد؛ از جمله:

  • هیدروکسید آلومینیوم
  • اکسید منیزیوم
  • سوکرالفات

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

ترکیب ناپروکسن ۵۰۰ با سایر داروهای هم خانواده خود هم خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • اتودولاک
  • دیکلوفناک
  • فلور بی پروفن
  • کتو پروفن
  • کتورولاک

کلستیرامین

اگر این دارو را با قرص ناپروکسن مصرف کنید، سرعت جذب ناپروکسن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود. این بدان معنا است که تسکین درد طولانی‌تر خواهد شد.

قرص ناپروکسن

لیتیوم

اگر قرص ناپروکسن را با لیتیوم مصرف کنید ممکن است سطح لیتیوم موجود در بدن به سطح مضر برسد.

متوترکسات

مصرف متوترکسات با قرص ناپروکسن می‌تواند منجر به سطوح مضر متوترکسات در بدن شود.

وافارین

مصرف همزمان وافارین و قرص ناپروکسن احتمالا خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد.

بروز این تداخلات و عوارض با توجه به دوز دارو و موارد دیگر ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است در مورد مصرف آن‌ها با یک پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان عفونت لثه با عسل

قیمت و خرید قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن از گروه داروهای بدون کورتون است که با استفاده از خواص ضد التهابی به درمان دردهایی مثل کمر درد، دردهای قاعدگی و… کمک می‌کند. دوزهای مختلفی از این دارو در دسترس هستند که گرچه نیاز به نسخه پزشک ندارند، اما به دلیل تداخلات دارویی آن‌ها بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت شود. دوز ۲۵۰ میلی گرمی آن برای دردهای خفیف و دوز ۵۰۰ برای دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود.

مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست و ممکن است در بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی باعث خونریزی شود. اگر در مورد مصرف قرص ناپروکسن به مشاوره آنلاین پزشکی نیاز دارید، از حال کمک بگیرید. قیمت این دارو نیز با توجه به وضعیت کشور کاملا متغیر می‌باشد اما می‌توانید از طریق داروخانه آنلاین حال قرص ناپروکسن را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید

قرص ناپروکسن

سوالات متداول درباره قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن چیست؟

ناپروکسن از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و هم خانواده ایبوپروفن، آسپرین، دیکلوفناک و… است. مصرف آن به کاهش درد، التهاب و تب کمک می‌کند و یک ساعت بعد از مصرف اثرگذاری آن آشکار می‌شود.

ایا قرص ناپروکسن برای دندان درد خوب است؟

بله ناپروکسن و دندان درد با هم رابطه نزدیکی دارند و به همین جهت قرص ناپروکسن برای دندان درد تجویز می‌شود

قرص ناپروکسن برای چیست؟

این داروی ضد التهاب برای تسکین اکثر دردهای شدید و مزمن مثل میگرن و سایر سردردها، دردهای ناشی از آرتروز مثل آرتروز گردن،  کمر دردهای مزمن، دردهای مفصلی، دردهای قاعدگی، تاندونیت، بورسیت و… کاربرد دارد.

قرص ناپروکسن ۵۰۰ برای چیست؟

قرص ناپروکسن ۵۰۰ برای دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. از این دارو برای کمک به رفع درد در بیماری‌هایی مثل آرتروز، کمردردهای مداوم و طولانی، دردهای بعد از جراحی، دردهای قاعدگی یا دیسمنوره، نقرس و… استفاده می‌شود.

برای مصرف قرص ناپروکسن با چه پزشکی مشورت کنیم؟

شما می‌توانید برای مشاوره درباره مصرف این دارو از هر پزشکی که تحت نظر او قرار دارید یا یک پزشک عمومی و یا داروساز مشاوره دارویی بگیرید. مشاوران دارویی حال می‌تواند در این زمینه به شما کمک کنند.

قرص ناپروکسن برای چی خوبه

علاوه بر دندان درد می‌توان از قرص ناپروکسن برای روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، آرتروز، دردهای دوره قاعدگی، بیماری بورسیت و یا زانو درد استفاده کرد.

قرص ناپروکسن برای سرماخوردگی

قرص ناپروکسن ۵۰۰ یا 250 یکی از داروهای مناسب برای درمان آنفولانزا می‌باشد.

 

منابع

www.healthline.com

www.drugs.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات