جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معیارهای انتخاب همسر مناسب از دیدگاه روانشناسی

معیارهای انتخاب همسر
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌های انسان در طول زندگی است. داشتن یک همراه خوب همان چیزی است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند. کسی که به موقع شما را تشویق کند، از شما انتقاد کند، پا به پای شما گریه کند و با شما بخندد، یک شریک تمام عیار و همیشگی خواهد بود. عشق پیوندی است که افراد را برای همراهی در زندگی به هم وصل می‌کند؛ اما شرط کافی نیست. معیارهای انتخاب همسر بسیار گسترده هستند و هر فردی ممکن است دیدگاه خاصی در این زمینه داشته باشد. برای شناخت معیارهای انتخاب همسر مناسب از دیدگاه روانشناسی می‌توانید از روانشناسی آنلاین حال استفاده کنید.

روانشناسان می‌گویند کسی را برای همسری انتخاب کنید که برقراری ارتباط با او برایتان دشوار نباشد. بسیار مهم است که بتوانید با این فرد به راحتی مکالمه کنید و نیاز به سانسور خودتان نداشته باشید. وقتی برقراری ارتباط با همسر برای شما آسان باشد، به خوبی می‌توانید با هم در انجام کارها مشارکت کرده و از مصاحبت با هم لذت ببرید. اگر علائق مشترک زیادی با او داشته باشید خیلی خوب است؛ اما لازم نیست همه علائق و خواسته‌های شما مشابه باشد! گاهی تفاوت‌ها هستند که به زندگی رنگ و شور می‌دهند. با این حال، نگاهی به آمارهای طلاق در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که گرچه اطلاعات و دانش انسان‌ها در زمینه معیارهای انتخاب همسر بیشتر شده، اما نتایج مطلوبی از آن به دست نیامده است. به نظر شما چرا این دانش، در عمل کارایی چندانی ندارد؟


انتخاب یک شریک زندگی شاید برای برخی ساده به نظر برسد، اما اگر به اندازه کافی درباره آن فکر کنید متوجه می‌شوید که کاری بسیار پیچیده و تا حدی گیج‌کننده است. برای کشف معیارهای انتخاب همسر، لازم است که درک و شناخت درستی از خودتان داشته باشید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بدانید که عکس‌العمل‌هایتان در موقعیت‌های مختلف چگونه است. معمولا افرادی که به درک درستی از شخصیت خود رسیده‌اند، در انتخاب همسر کمتر با اشتباه یا تردید مواجه می‌شوند. از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر معمولا به سن، موقعیت اجتماعی، اعتقادات مذهبی، توانایی مالی و مواردی از این دست پرداخته شده است. ما در ادامه به برخی از ملاک‌های مهم که کمتر به آن‌ها اشاره شده است می‌پردازیم. روانشناسان توصیه می‌کنند کسی را به عنوان همسر انتخاب کنید که:

به شما و خواسته‌هایتان احترام بگذارد

زندگی کردن با کسی که به شما، عقاید، علائق، رویاها و تصمیمات شما احترام نمی‌گذارد، خیلی سخت و دور از ذهن به نظر می‌رسد. احترام متقابل یکی از خصوصیات بسیار تعیین‌کننده و مهم در زندگی مشترک است. در گذشته توصیه بر این بود با کسانی ازدواج کنید که با او علائق و عقاید مشترک دارید. اما امروزه تاکید بر احترام است. یعنی اشکالی ندارد که شما حتی تفاوت مذهبی یا سلیقه‌ای با فرد مقابل خود داشته باشید. همین که بتوانید در موقعیت مناسب با احترام نسبت به خواسته‌ها و سلایق او برخورد کنید، بخش زیادی از مسیر موفقیت رابطه را پشت سر گذاشته‌اید. این احترام باید در تمام زمینه‌های زندگی شما جاری باشد. اختلاف نظرهای پیش آمده در اثر تفاوت‌ها را هم با گفت‌و‌گو حل کنید. این پذیرش و احترام نشان دهنده علاقه و میل شما به حفظ رابطه و حفظ شان و شخصیت شریک زندگیتان است. می‌توانید درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن‌ها این مقاله را مطالعه کنید

صادق و روراست باشد

اصل اساسی هر رابطه موفقی، صداقت و اعتماد است. بدون این اصل، هیچ رابطه‌ای سرانجام خوشی نداشته و محکوم به شکست است. برای ایجاد فرهنگ صداقت و اعتماد در رابطه، باید کسی را انتخاب کنید که از عریان کردن روح خود در کنار شما ابایی نداشته باشد. از رابطه‌ای که صداقت در شریان‌های آن جریان ندارد، انتظار دوام و خوشبختی نداشته باشید. همه انسان‌ها رازهایی دارند که شاید تمایلی به بیان آن‌ها برای هیچکس نداشته باشند. اما این با دروغ گفتن تفاوت دارد. عادت کردن به دروغ، مخفی‌کاری و فریب می‌تواند عواقب بزرگی در رابطه ایجاد کند. البته کسی که انتظار صداقت دارد، باید توانایی پذیرش واقعیت‌ها را هم در خود پرورش دهد. اگر فرد مقابل با بیان حقیقت، از جانب شما عکس‌العمل نامناسبی را مشاهده کند، عدم صداقت را ترجیح می‌دهد تا آرامش رابطه را بر هم نزند. در چنین شرایطی به تدریج اعتماد متقابل از بین خواهد رفت.

ارزش‌های مشترکی با شما داشته باشد

داشتن ارزش‌های مشترک می‌تواند پایه و اساس رابطه را تقویت کند. توافق و همراهی در مورد همه تصمیمات مشترک زندگی می‌تواند زمینه مناسبی برای پیشرفت روابط فراهم کرده و باعث موفقیت زندگی مشترک شود. هر چه بر مسائل مشترک بیشتری توافق داشته باشید، پایه‌های رابطه شما مستحکم‌تر خواهد شد. گرچه احترام به اختلافات، زمینه‌ساز پیشرفت رابطه است، اما هماهنگی در ارزش‌ها باعث می‌شود که رابطه از تنش‌ها دور باشد یا با تنش‌های کمتری مواجه شود.

توانایی مشارکت یکی از ملاک های انتخاب همسر

با کسی ازدواج کنید که علائق شما را شناخته و برای لذت بردن بیشتر از آن‌ها با شما همراه شود

با اعضای خانواده شما کنار بیاید

خانواده همیشه یک سیستم پشتیبانی قوی و مهم در زندگی است. ممکن است اعضای خانواده بر اساس تجربیات یا دانش خود، فردی را که شما به عنوان شریک زندگی انتخاب کرده‌اید را مناسب ندانند. در چنین مواقعی باید به خوبی و بدون جانبداری با هم صحبت کرده و دلایل خود را بیان و استدلال دیگران را بشنوید. انتخاب فردی که نتواند با اعضای خانواده شما کنار بیاید، اغلب کار درستی به نظر نمی‌رسد؛ گرچه همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. داشتن مشکلات آشکار مثل اعتیاد، مشکلات اخلاقی و… درمان نشده مسلما چه پیش از شروع رابطه و چه پس از آن، آسیب‌زننده هستند و پایه‌های رابطه مناسب را متزلزل می‌کنند. پافشاری بر ازدواج با چنین فردی برخلاف رای و عقیده باقی اعضای خانواده، نه تنها منطقی نیست، بلکه نشان‌دهنده عدم رشد و بلوغ روانی فرد است.

برای حل مشکل اختلاف با خانواده همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید

برای شما وقت کافی بگذارد

رابطه یک خیابان دو طرفه است. برای عملی ساختن یک رابطه لازم است که هر دو طرف برای آن وقت و انرژی بگذارند. لازم است فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که برای شما و نیازهایتان از نظر عاطفی هزینه کند. مشغله کاری، خستگی، امتحان و… هیچ کدام بهانه خوبی برای فرار از بودن با کسی که می‌خواهید به عنوان شریک زندگی خود انتخاب کنید نیستند. گرچه همه افراد به زمان‌هایی برای تنهایی و خلوت نیاز دارند، اما هدف از زندگی مشترک، داشتن یک رابطه دو طرفه است. پس با احترام به حریم شخصی، تنهایی و نیازهای خصوصی طرف مقابل، لازم است قادر به اختصاص زمان کافی برای او باشید.

توانایی فکری مشابه با شما داشته باشد

داشتن طرز فکری شبیه به هم می‌تواند شما را از بحران‌های زندگی نجات دهد. این یک ویژگی بسیار مهم است؛ چون در چنین شرایطی هر دوی شما می‌توانید از یک نقطه نظر به مسائل نگاه کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مثلا فردی که بسیار اهل عمل و سختکوش است، به سختی می‌تواند با یک فرد بیخیال و راحت اندیش، برای حل مسائل کنار بیاید. وقتی واکنش و عکس‌العمل شما به شرایط در یک سمت و سو باشد، به تقویت هم کمک کرده و راحت‌تر با بحران ایجاد شده روبه‌رو می‌شوید. اما در صورتی که توانایی فکری متفاوتی داشته باشید، بخشی از وقت و انرژی شما صرف همراه شدن یا همراه کردن طرف مقابل با طرز فکر خودتان می‌شود.

دوست خوبی برای شما باشد

دوستی‌های عالی در بهترین شرایط، زمینه‌ای را برای عشق عمیق فراهم می‌کنند. چنین عشق‌هایی معمولا مبتنی بر انتخاب و فارغ از نیاز هستند. به طور کلی، موفق‌ترین ازدواج‌ها در بین زوج‌هایی دیده می‌شود که دوستی پایدار و سالمی با هم دارند. این افراد معمولا یک شبکه از دوستان مشترک دارند که نشان‌دهنده آماده شدن آن‌ها برای داشتن یک رابطه خوب است. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند زوج‌های موفق اغلب به هم شبیه می‌شوند. زمانی که شما از بودن در یک رابطه لذت ببرید، تمام تلاش خود را خواهید کرد تا در موقعیت‌های لذتبخش و دلگرم‌کننده با هم قرار بگیرید. وقت گذراندن با دوستانی که همسرتان از بودن با آن‌ها شاد است یا علاقه‌مند شدن به دیدن فیلم و سریال مورد علاقه او، باعث می‌شود که علیرغم تفاوت‌های موجود، برای گرم‌تر شدن رابطه‌تان به هم شبیه شوید.

در حال بخوانید: خواص پوست انبه

قدرت کنترل احساسات منفی مثل خشم را داشته باشد

در یک رابطه، دو انسان با شخصیت‌های منحصر به فرد قرار دارند. بنابراین بروز اختلاف و تنش بین آن‌ها اجتناب ناپذیر است. چگونگی رفتار و گفتار در این بحث‌ها ممکن است وضعیت اختلاف را بدتر کرده و آسیب‌های جدی به رابطه وارد کند. نحوه واکنش‌های شما و شریک زندگیتان در چنین مواقعی می‌تواند بسیاری از اتفاقات آینده را پیش‌بینی کند. خارج شدن از کنترل در هنگام خشم، لطمه‌های زیادی به کیفیت رابطه وارد می‌کند. یک زوج لازم است که علاوه بر کنترل احساسات خود در شرایط بحرانی، تکنیک‌های کنترل احساسات طرف مقابل را هم یاد بگیرند. گاهی اوقات دامن زدن به شعله‌های خشم و عصبانیت یکی از طرف‌های رابطه، می‌تواند زمینه را برای بحث‌های جدید و آسیب‌زا فراهم کند. پس علاوه بر کنترل و هدایت احساسات خود، باید به فرونشاندن عصبانیت و ناراحتی او هم فکر کنید.

آشنایی با معیارهای انتخاب همسر

شرکت در جلسات مشاوره روانشناختی می‌تواند زوج‌ها را برای انتخاب همسر و شروع یک رابطه خوب آماده کنند

توانایی بخشش و گذشت داشته باشد

عشق همیشه حول رابطه جنسی، محبت و نوازش نیست. وجود تنش و اختلاف، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مشترک است. اما توانایی بخشش و فراموش کردن می‌تواند به بهبود کیفیت این رابطه کمک کند. این ویژگی، با توانایی کنترل خشم مرتبط است. اگر شریک زندگی شما مدام بخواهد درباره اختلافات گذشته با شما بحث کند، مسلما آرامش زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. باید بدانید که فراموش کردن بحث‌ها و اختلافات گذشته یک راه مهم برای رابطه است. برخی از زوج‌ها در روابط ناسالم، با پیش کشیدن موضوعات تمام شده گذشته، شعله‌های اختلاف جدیدی را ایجاد می‌کنند. وقتی طرف مقابل دائما خود را در معرض وقوع یک بحث تکراری ببیند، احساس ناامنی روانی کرده و رابطه با بحران جدی مواجه می‌شود.

به بلوغ عقلی رسیده باشد

این معیار می‌تواند به سن افراد هم مرتبط باشد؛ اما منظور از بلوغ عقلی داشتن سن بالاتر نیست. موضوعاتی مثل تفاوت سن زن و مرد، الزام به بزرگ بودن مرد از زن و… مسائلی هستند که به روابط بین آن‌ها بستگی دارد. زمانی که زن یا مرد به استقلال روانی رسیده و قدرت و توان تصمیم‌گیری، حل مسئله و پذیرش مشکلات را داشته باشند، می‌توان گفت که به بلوغ عقلی مناسب برای ازدواج و مسائل ناشی از آن هم رسیده‌اند. افرادی که هنوز به بلوغ عقلی کافی نرسیده‌اند، نمی‌توانند در شرایط مهم و حساس زندگی تصمیمات درست گرفته و جریان اختلافات پیش آمده را در مسیر درستی هدایت کنند.

برای زندگی مشترک اشتیاق داشته باشد

کسی که تمایل به برقراری یک رابطه بلندمدت با شما دارد، نسبت به پیشرفت، رسیدن به اهداف و آرزوهای شما حساس است و به آن‌ها اهمیت می‌دهد. یک شریک زندگی خوب همیشه از ارتقاء شغلی و موفقیت شما حمایت می‌کند و به بهانه لطمه به زندگی مشترک، کم شدن زمان شما برای وقت گذرانی با خانواده و… مانع آن نمی‌شود. بلکه به دنبال راهکاری برای بهتر شدن رابطه از این طریق می‌گردد. کسی که تمایل به زندگی مشترک با شما دارد، از هر بهانه‌ای برای صحبت درباره خانه مشترک، سفرهای آتی، داشتن فرزند و… استفاده کرده و شور و تمایل خود را به ساختن یک خانواده با شما نشان می‌دهد.

در حال بخوانید:  مدیریت خشم در خانواده


تصویر خدمات اقساطی

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

محققان روانشناسی در جدیدترین مطالعات خود دریافته‌اند که گرچه زنان و مردان اغلب از چارچوبی مشابه برای ارزیابی شریک آینده زندگی خود استفاده می‌کنند، اما نتایج تصمیم‌گیری آن‌ها با هم متفاوت است. این مسئله به دلیل تفاوت در معیارها و دیدگاه‌های زنان و مردان نسبت به مقوله ازدواج است. طبق مطالعات انجام شده، به نظر می‌رسد که از میان معیارهای انتخاب همسر برای زنان، درآمد بالقوه و جاه‌طلبی، جایگاه بالاتری نسبت به مردان دارد. با این حال، مهربانی و هوش برای هر دو گروه از آن‌ها به یک اندازه مهم و تاثیرگذار است.

بر این اساس می‌توان استدلال کرد که زن و مرد، هر دو به انتخاب همسری مهربان، همدل و باهوش تمایل دارند تا بُعد عاطفی رابطه آن‌ها را پوشش دهد. از سوی دیگر، بخشی از معیار انتخاب همسر برای خانم ها به مسائل مادی و پشتوانه همسر بر می‌گردد. زنان بیش از مردان تمایل دارند که همسرشان توانایی حمایت مالی از آن‌ها و توان ریسک‌پذیری و گرفتن تغییرات مهم در کار و زندگی آینده آن‌ها را داشته باشد. البته این مورد در همه زنان صدق نمی‌کند. تعداد زیادی از زنان در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند برابری را در همه لایه‌های مختلف زندگی مشترکشان لحاظ کنند.

درصورت نیاز به گفت و گو با مشاور زناشویی میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی جنسی سامانه حال استفاده کنید.

در حال بخوانید:  تشخیص بیماری آدیسون

معیارهای انتخاب همسر برای مردان

مردان هم مانند زنان به دنبال همسری هستند که آن‌ها را از نظر عاطفی و روحی حمایت کند. تامین عاطفی می‌تواند تا حد زیادی خیال یک مرد را از بابت زندگی مشترک راحت کند. با احتمال زیادی می‌توان گفت که از میان معیارهای انتخاب همسر برای مردان، معیارهای مالی کمترین امتیاز را دارند. آن‌ها بیشتر علاقه‌مند به داشتن همسری باهوش با ظاهری جذاب هستند. ظاهر و جذابیت‌های جسمی در تصمیم‌گیری زنان در مورد ازدواج نقش کمرنگ‌تری دارد. با این حـال می‌تواند در برخی افراد فاکتور اثرگذاری باشد.

معیارهای انتخاب همسر در مردان

مردان بیش از زنان به زیبایی و جذابیت ظاهری توجه کرده و آن را یک فاکتور مهم در کنار مهربانی و همدلی می‌دانند

حرف آخر

تصمیم‌گیری در مورد ازدواج و شناخت معیارهای انتخاب همسر کار بسیار دشوار و حساسی است. روانشناسان می‌گویند افرادی که توانایی درست برقراری ارتباط را بلد باشند، در این زمینه از دیگران موفق‌تر خواهند بود. با توجه به ماهیت موضوع، نمی‌توان یک معیار واحد برای انتخاب همسر در همه افراد در نظر گرفت. اما به طور کلی می‌توان روی کسی که توانایی احترام، همدلی، عشق‌ورزی، درک صحیح از رابطه و قدرت بخشش داشته باشد، برای ساخت یک رابطه حساب کرد. در این بین، بهره‌گیری از مشاوره‌های تخصصی پیش از ازدواج یک راه خوب و مفید برای افرادی است که نیاز به کمک در تصمیم‌گیری دارند. حضور در این جلسات، به شما کمک می‌کند تا با شناخت زوایای پنهان شخصیت خود، درک بهتری از ازدواج و نیازهای خود داشته باشید و تصمیم بهتری بگیرید. برای این منظور می‌توانید از مشاوران روانشناسی حال راهنمایی بگیرید. مواردی را که شما به عنوان معیارهای انتخاب همسر می‌شناسید کدامند؟

 

سوالات متداول

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسان کدامند؟

روانشناسان معتقدند که زنان و مردان باید برای ازدواج به مسائلی مثل احترام متقابل، قدرت بخشش، توانایی حل بحران‌ها و کنترل خشم، اهداف و آرزوها، سلامت جسمی و روحی و درک متقابل بیش از دیگر معیارها اهمیت دهند.

معیارهای انتخاب همسر برای زنان کدامند؟

داشتن یک همسر باهوش و مهربان برای زنان بسیار مهم است. علاوه بر این، زنان بیش از مردان به موقعیت شغلی، جایگاه اجتماعی و توانایی مرد در حفظ امنیت مالی خانواده اهمیت می‌دهند.

معیارهای انتخاب همسر برای مردان کدام است؟

به طور کلی چارچوب‌های این معیارها تا حد زیادی در مردان و زنان مشترک است. اما مردان بیش از توجه به موقعیت اجتماعی یا مالی زن، به رفتار، نجابت، ظاهر دلپسند و جذاب و مهربانی و همدلی او اهمیت می‌دهند.

برای شناخت معیارهای انتخاب همسر و مشورت درباره آن از چه پزشکی کمک بگیریم؟

با توجه به اهمیت موضوع لازم است که همه زوج‌ها پیش از ازدواج، طی جلساتی با کارشناسان متخصص در حوزه مشاوره پیش از ازدواج صحبت کرده و از راهنمایی آن‌ها برای انتخاب مناسب و گرفتن تصمیم درست استفاده کنند.


منابع

www.marriage.com

journals.sagepub.com

positivepsychology.com

psychcentral.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات