جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش خون قبل ازدواج / علت آزمایش خون پیش از ازدواج

آزمایش خون قبل ازدواج
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش خون قبل ازدواج در برخی از کشورها از جمله ایران جزو ضروریات عقد است. یعنی شما بدون همراه داشتن نتیجه آزمایش خون خود و نامزدتان نمی‌توانید به طور رسمی زن و شوهر شوید. روش انجام این آزمایش و موارد مورد بررسی در آن هم در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران یک آزمایش قبل از ازدواج، عروس و داماد را از نظر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بیماری‌های خونی مثل بیماری تالاسمی و اعتیاد به مواد مخدر بررسی می‌کند.

در صورتی که نتیجه آزمایش زوجین مناسب باشد، آن‌ها می‌توانند برای انجام مراسم عروسی خود اقدام کنند. اما در صورت عدم سازگاری در برخی از آیتم‌ها مثل سلول‌های خونی، لازم است مشاوره آنلاین پزشکی و آزمایشات تکمیلی انجام شود. ما در این مقاله به معرفی آزمایش خون قبل ازدواج، اهمیت و ضرورت آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید درباره این موضوع بیش‌تر بدانید با ما همراه شوید.

 

آزمایش خون قبل ازدواج


تصویر خدمات اقساطی

چرا قبل از ازدواج آزمایش خون میگیرند

خانواده مهم‌ترین واحد برای ساخت یک جامعه است. اگر خانواده‌هایی که شکل می‌گیرند، سالم باشند مسلما جامعه هم به سوی سلامت پیش خواهد رفت. این موضوع در جوامع سنتی مثل ایران از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. در ایران تمایل به ازدواج‌های فامیلی زیاد است و این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامت نسل بعدی خانواده‌ها و مشکلات ژنتیکی در فرزندان شود.

آزمایش ژنتیک را بیشتر بشناسید

همه زوج‌ها حتی کسانی که هیچ نسبتی با هم ندارند، باید پیش از ازدواج آزمایش دهند. اما آزمایش خون قبل ازدواج برای زن و مردی که نسبت فامیلی با هم دارند، جدی‌تر و دارای آیتم‌های بیش‌تری است. علاوه بر این، برخی از زوج‌ها ممکن است به بیماری‌هایی مبتلا باشند که خودشان از آن بی‌خبر هستند. برخی از بیماری‌های مقاربتی در مراحل اولیه نشانه خاصی ندارد و فرد می‌تواند آن را به راحتی به همسر خود انتقال دهد.

درباره آزمایش بیماری های مقاربتی و انجام آن بیشتر بدانید

همه این موارد بر ضرورت آزمایش خون قبل ازدواج تاکید دارند. علاوه بر این شما می‌توانید در صورت تمایل آیتم‌های اختیاری هم به آزمایش خون خود اضافه کنید. این مورد برای زوج‌هایی که از نظر برخی مشکلات مثل ناباروری یا بیماری‌های عفونی و… نگرانی دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

آزمایش خون قبل از ازدواج

آزمایش خون قبل از ازدواج شامل چه مواردی است

دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید پیش از مراجعه به آزمایشگاه به محضر بروند. آن‌ها یک معرفی‌نامه همراه با عکس زوجین و مهر محضر برای مراجعه به آزمایشگاه دریافت می‌کنند و باید به همراه آن به آزمایشگاه مراجعه کنند. آزمایش خون قبل ازدواج به دو بخش اجباری و اختیاری تقسیم می‌شود. شما در آزمایش‌های اختیاری می‌توانید آیتم‌های دیگری به آزمایش خون اضافه کنید. اما آزمایش اجباری که برای همه زوج‌ها یکسان است، شامل موارد زیر است:

آزمایش CBC خون

در حال حاضر بررسی زوج‌ها از نظر ابتلا به بیماری تالاسمی یا آزمایش تالاسمی جزو موارد ضروری آزمایش خون قبل از ازدواج است. تالاسمی نوعی نقص ژنتیکی است که در صورت ابتلای زن و مرد به آن، شانس داشتن فرزند مبتلا به تالاسمی افزایش می‌یابد. به همین دلیل لازم است که زوجین از نظر ابتلا به آن پایش شوند و در صورتی که هر دو به آن دچار باشند، باید برای آزمایش‌های دیگر اقدام کنند.

آزمایش vdrl

در حال حاضر انجام تست ابتلا به بیماری‌های عفونی تنها برای آقایان اجباری است. در این آزمایش احتمال ابتلای مرد به بیماری سفلیس را بررسی می‌کند. سفلیس یک بیماری مقاربتی است که به راحتی بین زوجین انتقال پیدا می‌کند. در صورتی که زن و مرد تمایل داشته باشند می‌توانند این تست را برای خانم هم انجام دهند.

برای خرید واکسن گارداسیل خارجی و پیشگیری از بیماری مقاربتی اینجا کلیک کنید.

آزمایش اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر از مهم‌ترین معضلات اجتماعی امروز است که بنیان بسیاری از خانواده‌ها را متزلزل کرده است. به همین دلیل از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مهم در آزمایش قبل از ازدواج نام می‌برند. آزمایش اعتیاد ازدواج در حال حاضر برای آقایان اجباری است و از طریق بررسی نمونه ادرار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما در صورت تمایل خانم‌ها هم می‌توانند به صورت اختیاری اقدام به انجام آن کنند.

مصرف آمفتامین‌ها، کوکائین، متادون، باربیتورات‌ها و هر نوع ماده افیونی در این آزمایش بررسی می‌شود. بنابراین باید پیش از مراجعه برای این تست از مصرف داروهای حاوی این ترکیبات مثل برخی از مسکن‌ها هم خودداری کنید. به جز موارد اجباری، آزمایش‌های دیگری مثل تست HIV و انواع تست اعتیاد هم اختیاری است. یعنی شما با پرداخت هزینه بیش‌تر اعلام می‌کنید که می‌خواهید این تست‌ها را هم انجام دهید.

درباره آزمایش ویتامین دی و اهمیت آن بیشتر بدانید

آزمایش cbc

هزینه آزمایش قبل از ازدواج

آزمایش خون قبل ازدواج را می‌توان در هر مرکزی انجام داد. اما انجام این تست در برخی مراکز دولتی با هزینه کم‌تری همراه است. در حال حاضر شما می‌توانید آزمایش تکمیلی قبل ازدواج را بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه و در منزل انجام دهید. برای انجام آزمایش در منزل تنها لازم است به سامانه حال مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. هزینه آزمایش خون قبل از ازدواج در آزمایشگاه برای زوج به صورت همزمان با هم حدود ۱۶۰ هزار تومان است. این آزمایش برای خانم‌ها به صورت مجزا ۹۰ و برای آقایان ۹۴ هزار تومان تعیین شده است.

در صورتی که تمایل به انجام آزمایش اعتیاد یا ایدز به صورت اختیاری دارید هم به ترتیب مبلغ ۱۵ و ۳۵ هزار تومان به مبلغ قبلی اضافه می‌شود. اگر تا یک ماه بعد از انجام آزمایش صیغه عقد جاری نشود، شما برای این کار باید مجددا تست بدهید. برخی از آزمایش‌ها در این شرایط باید دوباره تکرار شوند و لازم است زوجین مبلغ ۹۸ هزار تومان بابت تکرار آن بپردازند. می‌توانید درباره آزمایش ایدز در خانه این مطلب را بخوانید و اقدام کنید.

آزمایش پرولاکتین چیست؟

تفسیر آزمایش خون قبل از ازدواج

در یک آزمایش خون پیش از ازدواج نمونه خون فرد از نظر شمارش سلول‌های خونی و بیماری‌های عفونی مثل سفلیس ارزیابی می‌شود:

تفسیر آزمایش cbc پیش از ازدواج

در آزمایش cbc خون همه سلول‌های اصلی خون از جمله گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها بررسی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این آزمایش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، حجم متوسط گلبول‌های قرمز یا MCV‌ است. این فاکتور به طور متوسط در افرد سالم بین ۸۰ تا ۹۵ است.

مقادیر کم‌تر MCV می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به نوعی کم خونی باشد که در آن گلبول‌های قرمز فرد از حد معمول کوچک‌تر است. در این شرایط ممکن است فرد به تالاسمی مینور مبتلا باشد. برای تست خون پیش از ازدواج در ابتدا خون مرد را بررسی می‌کنند. اگر میزان MCV پایین‌تر از نرمال بود و احتمال ابتلا به تالاسمی مینور وجود داشت، آن‌گاه نمونه خون خانم هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش کم خونی و نحوه تشخیص آن را در اینجا بخوانید

در صورتی که MCV او طبیعی باشد، این دو مشکلی برای ازدواج ندارند. اما در صورتی که این فاکتور در هر دو پایین باشد، ممکن است فرزندان آن‌ها به تالاسمی ماژور و مینور مبتلا شوند. در این شرایط زوجین برای مشاوره و آزمایش‌های تکمیلی به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

بیشتر بدانید: ازدواج سنتی یا مدرن

آزمایش خون قبل ازدواج

تفسیر آزمایش vdrl پیش از ازدواج

این آزمایش که برای بررسی ابتلا به بیماری مقاربتی سفلیس انجام می‌شود، نوعی آزمایش آنتی بادی است. یعنی آنتی بادی‌های سفلیس را در بدن افراد بررسی می‌کند. اگر نتیجه این تست مثبت باشد، به این معنی است که آنتی بادی‌های سفلیس در بدن فرد وجود دارد و به این بیماری مبتلا است. در این شرایط ممکن است آزمایش‌های تکمیلی برای تشخیص دقیق‌تر انجام شود. نتیجه منفی تست vdrl هم به معنی عدم وجود این آنتی بادی‌ها و عدم ابتلا به سفلیس است.

 پزشک مناسب برای تفسیر آزمایش خون قبل ازدواج

شما می‌توانید برای تفسیر آزمایش خون قبل ازدواج از راهنمایی یک پزشک عمومی آنلاین یا متخصص عفونی آنلاین کمک بگیرید. گاهی در صورت مشاهده مواردی مثل ابتلا به تالاسمی مینور در زوجین ممکن است برای مشاوره بیش‌تر و دریافت توصیه‌های تکمیلی به راهنمایی پزشک فوق تخصص خون نیاز باشد.

دکترمتخصص عفونی

تفسیر این آزمایش بسیار مهم است و بی‌توجهی نسبت به نکات مطرح شده در مورد آن می‌تواند به مشکلات جدی در سلامت زوجین و تولد فرزندانی با مشکلات ژنتیکی منجر شود. شما می‌توانید برای تفسیر آزمایش خون خود بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی و به صورت آنلاین از پزشکان آنلاین حال کمک بگیرید. پزشکان متخصص و فوق تخصص این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی شما هستند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://www.stitest.london/products/pre-marriage-screening

https://www.mentalfloss.com/article/625984/why-states-required-blood-tests-for-marriage-licenses

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/bride-and-groom-get-these-4-medical-tests-done-before-the-wedding/photostory/72604694.cms

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فاطمه

3 هفته پیش

سلام وقت بخیر در ازمایش قبل از ازدواج اگه بیماری خاصی مثل سرطان داشته باشیم مشخص میشه یا خیر؟؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 هفته پیش

سلام و وقت بخیر در آزمایش قبل از ازدواج مواردی مثل بیماری های مقاربتی و ژنتیکی و خونی و اعتیاد بررسی میشه و تست تشخیص سرطان جز این آزمایشات قبل از ازدواج معمولا انجام نمیشه.
پاسخ دهید
0

فاطمه

3 هفته پیش

سلام وقت بخیر در ازمایش خون قبل از ازدواج اگه بیماری خاصی مثل سرطان داشته باشیم مشخص میشه یا خیر؟
پاسخ دهید
0

منصوره

11 ماه پیش

استرس میتونه رو نتیجه ازمایش خون قبل ازدواج تاثیر داشته باشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بله داشتن استرس حین تست ازمایش خون ممکن است برخی موارد مورد سنجش در ازمایش خون را مانند قند خون یا هرمونها و پروتئین را بالاتر یا پایین تر از حالت نرمال و طبیعی بدن فرد نشان دهد.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات