جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده میشود

کاندوم زنانه
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ اردیبهشت

این مقاله توسط مینا فرخی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-463-96b04547-b6ed-43a6-9154-8a39ab72d48a.jpeg
مینا فرخی
کارشناسی ارشد مامایی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

کاندوم زنانه وسیله‌ای برای پیشگیری از بارداری در زنان محسوب می‌شود. منشاء کاندوم داخلی را می توان در قرن شانزدهم ردیابی کرد، زمانی که انواع مختلفی از داروهای ضد بارداری تحت کنترل زنان ساخته شد. اما با این حال، کاندوم مدرن زنانه که امروزه می شناسیم، اولین بار در دهه 1980 معرفی شد.

کاندوم زنانه زمانی به رسمیت شناخته شد که شرکت سلامت زنان (که اکنون Veru Inc. نامیده می شود) تولید و توزیع آن را با نام تجاری FC1 آغاز کرد و تا امروز استفاده از آن نیز رواج داشته است. برای آشنایی بایشتر با این محصول می‌توانید مقاله را مطالعه و یا در صورت تمایل از بخش دکتر زنان آنلاین با پزشکان متخصص به صورت چت متنی، صوتی و یا تصویری ارتیاط گرفته و سوالات خود را از خانه مطرح نمایید.


تصویر خدمات اقساطی

کاندوم زنانه برای چیست؟

طبق گفته کارخانه های سازنده کاندوم داخلی که کاندوم زنانه نیز نامیده می شود، جایگزینی برای کاندوم های معمولی است. این کاندوم‌ها تقریباً همان محافظت عالی را در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی ارائه می دهند. کاندوم های داخلی برای پیشگیری از بارداری به داخل واژن می‌شوند. کاندوم داخلی درواقع کیسه کوچک نیتریلی (پلاستیکی نرم) است که آن را داخل واژن خود قرار می دهید. آنها داخل واژن شما را می پوشانند و مانع رسیدن اسپرم به تخمک می شود. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد، نمی توانید باردار شوید. کاندوم داخلی همچنین به جلوگیری از عفونت های مقاربتی نیز کمک خواهد کرد.

حقایقی از کاندوم داخلی

  • در صورت استفاده صحیح، کاندوم زنانه 95 درصد موثر است.
  • در برابر بارداری و عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت می کند.
  • قبل از تماس با آلت تناسلی، کاندوم زنانه باید در داخل واژن قرار داده شود.
  • همیشه کاندوم هایی بخرید که علامت استاندارد روی بسته داشته باشند.
  • ممکن است در حین رابطه جنسی به داخل واژن فشار داده شود، اما اگر این اتفاق بیفتد، به راحتی می توانید آن را خارج کنید.

کاندوم داخلی

  • کاندوم داخلی ممکن است برای زنانی که با دست زدن به ناحیه تناسلی خود راحت نیستند مناسب نباشد.
  • کاندوم های زنانه نباید دوبار استفاده شوند.
  • روی بسته بندی کاندوم ها تاریخ مصرف نوشته شده است. از کاندوم های تاریخ گذشته استفاده نکنید.
  • کاندوم های زنانه خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را تا 100 درصد از بین نمی برند، اما محافظت قابل توجهی از شما ارائه می کنند.
  • بسته کاندوم را با هیچ چیز نوک تیز که به مواد آن آسیب برساند پاره نکنید.
  • در صورت پاره شدن، کاندوم زنانه در واژن جمع می شود. مطمئن شوید که فورا آن را جدا کرده و جایگزین کنید.

کاندوم زنانه برای چه کاری استفاده میشود

کاندوم زنانه روشی برای پیشگیری از بارداری است که از آن در داخل واژن استفاده می شود. این کاندوم را می توانید قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار دهید، اما مطمئن شوید که قبل از قرار دادن کاندوم، آلت تناسلی با واژن تماس نداشته باشد. کاندوم داخلی یک وسیله جلوگیری از بارداری محسوب می‌شود که برای استفاده در داخل واژن در طول رابطه جنسی طراحی شده است. ضمن اینکه به کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) نیز کمک می کند. کاندوم زنانه با جمع آوری مایع منی و جلوگیری از ورود آن به واژن عمل کرده و اگر به درستی استفاده شود، یک روش ایمن و موثر برای پیشگیری از بارداری است.

آیا کاندوم زنانه لذت ارگاسم را کاهش می­دهد؟

تجربه لذت در طول فعالیت جنسی برای افراد متفاوت است، و نظرات در مورد اینکه چگونه اشکال مختلف پیشگیری از بارداری، مانند کاندوم زنانه، ممکن است بر لذت تأثیر بگذارد نیز می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که استفاده از کاندوم زنانه تأثیر قابل توجهی بر لذت یا ارگاسم آنها ندارد. دیگران ممکن است احساس کنند که کمی احساس را کاهش می دهد یا شدت ارگاسم را تغییر می دهد.

کاندوم زنانه برای ارائه یک روش مانع پیشگیری از بارداری و همچنین محافظت در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) طراحی شده است. در حالی که ممکن است به دلیل وجود ماده تأثیری بر حس داشته باشد، معمولاً از لاتکس نازک یا پلی اورتان برای به حداکثر رساندن حساسیت ساخته می شود. علاوه بر این، استفاده از روان کننده های اضافی مبتنی بر آب می تواند به افزایش راحتی کمک کرده و مانع کاهش حس لذت تا حد ممکن شود.

در نهایت، اینکه چگونه کاندوم زنانه بر لذت تأثیر می گذارد ذهنی است و می تواند بین افراد متفاوت باشد.

کاندوم زنانه برای پریودی

یکی از سوالات خانم ها درباره کاندم زنانه این است که آیا می توانم از کاندوم زنانه در دوران قاعدگی استفاده کنم؟ در جواب باید گفت که کاندوم داخلی با قاعدگی تداخلی ندارد و بنابراین می توان از آن استفاده کرد. اما کاندوم داخلی باید درست قبل از مقاربت قرار داده شود و بلافاصله پس از آن خارج شود.

کاندوم داخلی چه شکلی است

کاندوم زنانه یک کیسه انعطاف پذیر است که معمولاً از لاتکس یا پلی یورتان ساخته شده است و قبل از مقاربت وارد واژن می شود. انتهای بسته کاندوم دهانه رحم را می پوشاند و انتهای باز آن خارج از دهانه واژن می ماند و مانعی برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم ایجاد می کند. کاندوم‌های زنانه در اندازه‌های مختلفی وجود دارند، اما معمولاً یک حلقه در هر انتها برای کمک به جاگذاری و نگه داشتن کاندوم در محل مورد نظر دارند.

کاندوم زنانه

کاربرد کاندوم زنانه

کاندوم زنانه به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می کند و از تماس مستقیم بین آلت تناسلی و دیواره های واژن جلوگیری می کند که به کاهش خطر انتقال بیماری های مقاربتی مانند HIV، سوزاک، بیماری کلامیدیا و زگیل تناسلی کمک می کند. در صورت استفاده صحیح و مداوم، کاندوم داخلی می‌تواند یک روش موثر پیشگیری از بارداری باشد و به زنان اجازه می‌دهد تا کنترل سلامت باروری خود را در دست بگیرند و از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند.

کاندوم داخلی برخلاف بسیاری از روش های پیشگیری از بارداری دیگر مانند قرص های هورمونی یا دستگاه های داخل رحمی (IUD)، فاقد هورمون است. این امر آن را برای افرادی که پیشگیری از بارداری غیر هورمونی را ترجیح می دهند گزینه مناسبی است.

آموزش استفاده از کاندوم زنانه

برای استفاده از کاندوم زنانه مراحل زیر را انجام دهید:

نحوه استفاده از کاندوم داخلی

  • قبل از باز کردن بسته، اطمینان حاصل کنید که کاندوم منقضی نشده است و بسته بندی به درستی بسته شده است.
  • می توانید بایستید با یک پا بالا، بنشینید و زانوهای خود را کمی از هم باز کنید یا دراز بکشید.
  • کاندوم زنانه را با احتیاط از بسته بندی آن خارج کنید تا پاره نشود. اطمینان حاصل کنید که حلقه های داخلی و خارجی به وضوح قابل مشاهده هستند.
  • حلقه داخلی کاندوم را با استفاده از انگشت شست و وسط به هم فشار دهید و آن را وارد واژن کنید. ابتدا باید انتهای بسته با حلقه کوچکتر وارد شود.
  • آن را تا جایی که راحت است به داخل واژن فشار دهید و مطمئن شوید که حلقه بیرونی خارج از واژن باقی می ماند.
  • مطمئن شوید کاندوم در داخل پیچ خورده نیست. حلقه بیرونی باید خارج از واژن بماند تا لابیاها را بپوشاند.
  • برای اطمینان از قرارگیری مناسب، می توانید از انگشت اشاره خود برای فشار دادن حلقه داخلی بیشتر به داخل واژن استفاده کنید.
  • هنگامی که کاندوم به درستی وارد شد، باید دهانه رحم و دیواره های واژن را بپوشاند.
  • در حین مقاربت، آلت تناسلی را به داخل کاندوم هدایت کنید. حلقه بیرونی باید محافظت بیشتری در خارج از بدن ایجاد کند.
  • پس از مقاربت، قبل از ایستادن، حلقه بیرونی کاندوم را بچرخانید تا از هرگونه نشت احتمالی جلوگیری شود و به آرامی آن را از واژن بیرون بکشید.
  • کاندوم را به درستی دور بریزید. آن را داخل توالت نریزید. آن را در دستمال کاغذی یا کیسه زباله بپیچید و در سطل زباله بیندازید.
  • به خاطر داشته باشید که برای حفظ روش های پیشگیری از بارداری و محافظت در برابر عفونت های مقاربتی (STI) هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم جدید استفاده کنید.

اگر به راهنمایی اضافی نیاز دارید یا نگرانی خاصی دارید، همیشه بهتر است از مشاوره جنسی آنلاین استفاده کرده و با یک متخصص به صورت کاملا محرمانمه مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

استفاده از کاندوم زنانه برای چه افرادی مناسب نیست؟

کاندوم زنانه می تواند برای اکثر افراد مناسب باشد، اما اگر فردی به مواد مورد استفاده در کاندوم های زنانه مانند لاتکس یا پلی اورتان حساسیت داشته باشد، ممکن است برای او استفاده از آن، مناسب نباشد. ضمن اینکه برخی از افراد ممکن است کاندوم زنانه را ناراحت کننده بدانند یا در طول رابطه جنسی احساس ناراحتی کنند. ممکن است کمی طول بکشد تا به این احساس عادت کنید، اما اگر ناراحتی ادامه یابد، ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد.

چند نوع کاندوم زنانه وجود دارد؟

قبلا دو نوع کاندوم زنانه وجود داشت: FC1 ، FC2 و FC1 از نوعی پلاستیک به نام پلی اورتان ساخته شده بود، اما دیگر تولید نمی شوند و تنها FC2 هنوز در دسترس است. این محصول از لاستیک مصنوعی ساخته شده است که آن را برای افرادی که به لاتکس آلرژی دارند مناسب می کند. کاندوم زنانه FC2 یکی از پرمصرف ترین کاندوم های زنانه است. این کاندوم از نیتریل، یک جایگزین لاتکس مصنوعی ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که دارای حلقه های انعطاف پذیر در هر انتها است

کاندوم (WC) نیز نوع دیگری از کاندوم داخلی است که در برابر بارداری و عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت می کند و از مواد پلی اورتان ساخته شده و دارای دو حلقه انعطاف پذیر مشابه FC2 است.

درباره خطرات رابطه مقعدی بیشتر بدانید.

مراقبت های استفاده از کاندوم داخلی

هنگام استفاده از کاندوم زنانه، رعایت برخی اقدامات احتیاطی برای اطمینان از اثربخشی آن و به حداقل رساندن هرگونه خطر احتمالی مهم است.

  1. تاریخ انقضا را بررسی کنید
  2. کاندوم های داخلی را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید و دمای شدید نگهداری کنید.
  3. با تکنیک صحیح قرار دادن کاندوم زنانه آشنا شوید.
  4. کاندوم های زنانه معمولاً از قبل روغن کاری شده هستند، اما روغن کاری اضافی می تواند راحتی را افزایش داده و خطر پارگی را کاهش دهد.
  5. اطمینان حاصل کنید که حلقه بیرونی همیشه در طول مقاربت خارج از واژن باقی می ماند
  6. فقط برای یک بار مصرف طراحی شده اند.
  7. استفاده از کاندوم داخلی به همراه کاندوم مردانه به طور همزمان غیر ضروری است و ممکن است منجر به افزایش اصطکاک شود.
  8. قبل از استفاده، کاندوم را از نظر هرگونه علائم آسیب یا نقص بررسی کنید

استفاده صحیح و مداوم از کاندوم های زنانه، همراه با ارتباط باز با همسرتان، می تواند در پیشگیری از عفونت های مقاربتی (STIs) و بارداری های ناخواسته بسیرا مفید باشد.

پیشگیری زنان

مزایای استفاده از کاندوم زنانه

طبق اعلام وب سایت healthshots.com مزایای کاندوم داخلی شامل موارد زیر است:

  • می توانید کاندوم داخلی را از فروشگاه های پزشکی یا داروخانهها بدون نیاز به نسخه تهیه کنید.
  • استفاده از آنها در دوران بارداری، زایمان و حتی در دوران قاعدگی بی خطر است.
  • در مورد پیشگیری از بارداری ناخواسته، کاندوم داخلی بسیار موثر است.
  • همچنین در پیشگیری از بیماری های مقاربتی موثر است.
  • کاندوم داخلی از لاتکس ساخته نشده، بلکه ماده ای نسبتاً نرم تر دارد. نیتریل برای ساخت آنها استفاده می شود که باعث تحریک یا حساسیت پوست شما نمی شود.
  • این کاندوم ها را می توان حدود 8 ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده کرد. بنابراین نیازی به عجله نخواهید داشت.
  • می‌توانید در حین رابطه جنسی از ژل لوبریکانت مبتنی بر روغن یا آب استفاده کنید و باعث نمی‌شود کاندوم اثر کمتری داشته باشد.
  • کاندوم های زنانه ماندگاری نسبتا طولانی تری دارند. آنها می توانند تا 5 سال بدون آسیب نور خورشید یا رطوبت دوام بیاورند.
  • هیچ عارضه جدی برای سلامتی ندارند و استفاده از آن بسیار ایمن است.

عوارض و معایب کاندوم زنانه

  • کاندوم های زنانه نسبتاً گران تر از کاندوم های مردانه هستند
  • پوشیدن کاندوم زنانه می تواند باعث ناراحتی جزئی شما شود و همه خانم ها آن را دوست ندارند.
  • به اندازه کاندوم های مردانه در دسترس نیستند.
  • می‌تواند از تماس آلت تناسلی و واژن جلوگیری کند که احتمال تحریک کلیتورال را کاهش داده و باعث کاهش لذت جنسی شود.
  • فقط در دو سایز متوسط و بزرگ موجود است.
  • ژل اسپرم کش ندارد.

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

کاندوم های زنانه و مردانه هر دو مزایا و ملاحظات خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها به ترجیحات و نیازهای فردی بستگی دارد.

کاندوم زنانه:

  • محافظت در برابر بارداری و عفونت های مقاربتی (STIs) را فراهم می کند.
  • می توان آن را تا هشت ساعت قبل از مقاربت قرار داد، که اجازه می دهد خود به خودی بهتری داشته باشید.
  • پوشش خارجی داشته و نواحی اطراف آن در برابر تماس با مایعات محافظت می کند.
  • ساخته شده از پلی اورتان (یا نیتریل) است که برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس مناسب است.
  • ممکن است در مقایسه با کاندوم های مردانه احتمال لیز خوردن یا شکستگی کمتری داشته باشد.

کاندوم مردانه:

  • در صورت استفاده صحیح، محافظت موثری در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی ایجاد می کند.
  • به طور گسترده در دسترس، مقرون به صرفه، و آسان برای استفاده.
  • پوشش خارجی داشته و مانعی بین آلت تناسلی و بدن همسر ایجاد می کند.
  • انواع مواد موجود، از جمله گزینه های لاتکس و غیر لاتکس.
  • ممکن است به دلیل تماس مستقیم با آلت تناسلی، حساسیت بهتری در حین مقاربت ایجاد کند.

در نهایت، انتخاب “بهترین” برای کاندوم زنانه یا مردانه به عواملی مانند راحتی شخصی، آلرژی ها، راحتی و اثربخشی بستگی دارد.

نتیجه گیری و مشاوره با دکتر زنان

هرچند که کار با کاندوم زنانه سخت‌تر بوده و سخت تر پیدا می‌شود و البته قیمت بیشتری هم دارد اما اگر امکان استفاده از کاندوم مردانه برای شوهر شما وجود ندارد کاندوم زنانه جایگزین خوبی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع کاندوم و سایر سوالات مرتبط با آنبهتر است با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و به صورت چت متنی، صوتی و یا تماس تصویری سوالات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات