جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بزرگ شدن رحم / نشانه های رحم بزرگ و راه های درمان آن

بزرگ شدن رحم
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بزرگ شدن رحم نشانه هایی دارد که باید بشناسید. رحم شبیه به یک گلابی برعکس است؛ ابعاد طبیعی آن تقریبا به این شرح است: 8 سانتی‌متر طول، 5 سانتی‌متر عرض و 4 میلی‌متر ضخامت. اما بعضی زنان ممکن است دچار بزرگ شدن رحم شوند؛ یعنی ابعاد رحمشان از اندازۀ طبیعی بیشتر شود.

اگر دچار بزرگی رحم شده باشید، ممکن است در قسمت پایین شکم احساس سنگینی کنید، یا متوجه بیرون زدگی شکمتان شوید. البته همه چنین علائمی ندارند.

برای آنکه دربارۀ بزرگ‌شدن رحم، نشانه‌ها، علل و درمان آن بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

مشاوره با دکتر زنان آنلاین


تصویر خدمات اقساطی

نشانه های بزرگ شدن رحم

بزرگ شدن رحم نشانه‌های مختلفی دارد؛ این نشانه‌ها گاهی وابسته به علت این بیماری است. ما در این بخش‌ها به صورت کلی به نشانه‌های بزرگ شدن رحم اشاره می‌کنیم:

  • اختلالات چرخه قاعدگی، خونریزی شدید قاعدگی و خروج لخته خون
  • کم خونی به دلیل خونریزی بیش از حد قاعدگی
  • احساس درد هنگام نزدیکی و مقاربت
  • احساس وجود توده در زیر شکم
  • تکرر ادرار
  • احساس درد و گرفتگی در کمر و لگن
  • ضعف عمومی و رنگ پریدگی
  • یبوست
  • تورم و گرفتگی در پاها
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • ترشح آبکی
  • احساس فشار روی رحم و بافت اطرافش

برای خرید واکسن گارداسیل از اینجا اقدام کنید.

بزرگ شدن رحم

علت بزرگ شدن رحم (آدنومیوز)

در این بخش وضعیت‌ها و بیماری‌هایی را مرور می‌کنیم که می‌توانند علت بزرگ شدن رحم باشند.

فیبروم های رحمی

فیبروم‌ها تومورهایی هستند که در داخل یا خارج رحم رشد می‌کنند و می‌توانند باعث بزرگ‌شدن رحم شوند. علت به وجود آمدن فیبروم‌ها کاملا مشخص نیست؛ ممکن است نوسانات هورمونی یا ژنتیک در ایجاد آن‌ها نقش داشته باشند. این تومورها به ندرت سرطانی می‌شوند؛ اما علائم آزاردهنده‌ای دارند، مثل:

  • خونریزی شدید قاعدگی
  • درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • درد در قسمت پایین کمر

البته فیبروم‌ها عموما زمانی باعث ناراحتی می‌شوند که از حدی بزرگتر شوند؛ خیلی اوقات فیبروم‌های کوچک علائمی ندارند. اما گاهی فیبروم‌ها آن‌قدر بزرگ می‌شوند که وزن قابل توجهی پیدا می‌کنند و می‌توانند رحم را به قدری بزرگ کنند که بیمار باردار به نظر برسد. در این مطلب می‌توانید مواد غذایی برای کوچک شدن رحم را بشناسید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک هم می‌تواند باعث بزرگی رحم شود. وقتی کسی به این سندرم مبتلاست، دچار عدم تعادل هورمونی و بی‌نظمی در قاعدگی می‌شود. وقتی یک زن قاعده می‌شود، پوشش آندومتر رحم فرومی‌ریزد؛ اما زنانی که دچار اختلال درچرخۀ ماهانۀ قاعدگی هستند، پوشش آندومتر رحمشان کاملا نمی‌ریزد. ضخیم شدن آندومتر باعث التهاب و بزرگی رحم می‌شود.

دل درد

سرطان آندومتر

بزرگ‌ شدن رحم یکی از علائم سرطان آندومتر یا سرطان رحم است. گزارش موسسۀ ملی سرطان آمریکا نشان می‌دهد که اغلب زنان 55 تا 64 ساله به سرطان آندومتر مبتلا می‌شوند.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان کیسۀ پر از مایعی است که درون تخمدان‌ها یا روی آن‌ها رشد می‌کند. این کیست‌ها اکثرا بی‌زیان هستند؛ اما اگر بیش از حد بزرگ شوند، ممکن است باعث بزرگ‌شدن رحم بشوند.

یائسگی

وقتی یک زن در آستانۀ یائسه شدن است، هورمون جنسی او دچار نوسان می‌شوند. این نوسان هورمونی می‌تواند یکی از دلایل بزرگ شدن رحم باشد. البته اکثر مواقع پس از یائسگی رحم به اندازۀ طبیعی برمی‌گردد.

آدنومیوز

آدنومیوز یک بیماری غیرسرطانی است که می‌تواند باعث بزرگ شدن رحم شود. علائم این بیماری شبیه به علائم فیبروم است. در این بیماری پوشش داخلی رحم به بافت عضلانی یا ماهیچه رحم نفود می‌کند. این وضعیت باعث درد و تورم و خونریزی سلول‌های ماهیچه‌ای در زمان قاعدگی می‌شوند.

راه های درمان بزرگ شدن رحم

درمان بزرگی رحم به علت آن بستگی دارد. گاهی هم درمان بیشتر برای کنترل علائم بزرگ شدن رحم، یعنی کنترل خونریزی شدید قاعدگی یا درد، انجام می‌شود. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان بزرگی رحم وجود دارد که در اینجا به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته برای تست سلامت رحم در منزل نیز می‌توانید از مجموعه حال کمک بگیرید.

  • قرص های کنترل بارداری/هورمون درمانی: پزشک ممکن است برای کاهش علائم خونریزی قاعدگی از قرص‌های ضدبارداری یا دستگاه داخل رحمی (IUD) که حاوی پروژسترون است، استفاده کند. پزشکان از این روش همچنین برای درمان فیبروم استفاده می‌کنند. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند رشد فیبروم‌ها را متوقف کنند و خونریزی قاعدگی را کاهش دهند. می‌توانید دربارۀ راه‌ های جلوگیری از بارداری این مطلب را بخوانید.

درمان بزرگ شدن رحم

  • برداشتن رحم (هیسترکتومی): اگر بیمار به سرطان رحم یا سرطان آندومتر مبتلا باشد، ممکن است پزشک روش برداشتن رحم به وسیلۀ جراحی را توصیه کند. همچنین برای زنانی که دچار فیبروم هستند و فیبرومشان علائم آزادهندۀ زیادی دارد، ممکن است عمل هیسترکتومی انجام شود؛ البته اگر به یائسگی نزدیک باشند یا فرزند دیگری نخواهند. درباره آزمایش یائسگی اینجا را بخوانید.
  • داروی ضد التهاب: بزرگی رحم خیلی اوقات با درد همراه است، مثلاً وقتی بزرگ شدن رحم ناشی از آدنومیوز باشد؛ در این صورت پزشک داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را تجویز می‌کند. البته این داروها تأثیری در کوچک شدن رحم ندارند.
  • آمبولیزاسیون یا بستن شریان رحمی: این روش برای از بین بردن فیبروم است. پزشک لولۀ نازکی را وارد رحم می‌کند تا به شریان‌های رحمی که به فیبروم‌ها خون‌رسانی می‌کنند، مواد مسدود کننده تزریق کند. قطع خونرسانی به فیبروم باعث کوچک شدن و از میان رفتن آن می‌شود.
  • عمل میوکتومی یا فیبرکتومی: این عمل جراحی را برای برداشتن فیبروم‌ها انجام می‌دهند. عمل جراحی یا به روش سنتی انجام می‌شود یا به روش لاپاراسکوپی. انتخاب روش جراحی به اندازه و محل فیبروم بستگی دارد.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با دکتر متخصص زنان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

پزشک متخصص برای درمان بزرگ شدن رحم

اگر علائم بزرگ شدن رحم را در خود مشاهده می‌کنید، لازم است که حتما با یک متخصص زنان مشورت کنید. بزرگ شدن رحم معمولا بر اثر یک اختلال ساده به وجود می‌آید و به سادگی درمان می‌شود، اما اگر آن را جدی نگیرید ممکن است خطرناک شود. بنابراین بهتر است که برای درمان آن به سرعت اقدام شود. پیشنهاد می‌دهیم که با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان در شرکت «حال» مشاوره کنید و درمان خود را پیگیری نمایید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”برای کوچک شدن رحم چه کنیم ؟” answer-0=”بزرگ‌شدن رحم دلایل مختلفی دارد. درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد. اگر بزرگ شدن رحم بر اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، پزشک قرص‌های کنترل بارداری و متوفورمین را تجویز می‌کند، و توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی بیمار ارائه می‌کند. اگر بزرگ شدن رحم بر اثر فیبروم رخ داده باشد، پزشک پس از معاینه تصمیم می‌گیرد که برای از بین بردن فیبروم از چه روشی استفاده کند: 1- قرص‌های کنترل بارداری 2- عمل میوکتومی 3- آمبولیزاسیون یا بستن شریان رحمی 4- برداشتن کامل رحم یا هیستروکتومی. مثال دیگر بزرگ شدن رحم بر اثر سرطان آندومتر است که معمولا با عمل هیستروکتومی در کنار رادیوتراپی و شیمی درمانی درمان می‌شود. بنابراین روش‌ واحدی برای درمان بزرگی رحم وجود ندارد. گاهی هم بزرگ‌شدن رحم نیازی به درمان ندارد. مثلا در زنانی که در آستانۀ یائسگی قرار دارند، پس از مدتی رحم خودبه‌خود کوچک می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”بزرگ شدن رحم چه خطری دارد؟” answer-1=”بزرگ‌شدن رحم معمولا خودش نشانۀ اختلال یا بیماری دیگر است. اگر علت آن خطرناک نباشد، بزرگ شدن رحم نیز خطر جدی برای بیمار ندارد. اما اگر بزرگی رحم بر اثر بیماری‌هایی مثل سرطان رحم رخ داده باشد، برای درمان علت (یعنی سرطان) باید سریعا اقدام کرد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

 

منابع

https://fibroids.com

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مریم

11 ماه پیش

باسلام. من هفته قبل سقط داشتم وامروزکه سونودادم گفتندرحم بیسترازاندازه طبیعی بزرگ شده وخیلی دردوخونریزی نسبتاکمی دارم.تاسه شنبه که برم پیش دکترمتخصص استرس دارم.ممنون میشم برای بزرگی رحم واینکه چه دارویی چه کاری باعث میشه به اندازه قبل برگرده.؟ لطف میکنین راهنمایی. کنین
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر برای بزرگی رحم و مشکلات مرتبط، ممکن است پزشک شما برنامه‌های درمانی متناسب با وضعیت شما را تعیین کند. این ممکن است شامل داروها، تغییرات در سبک زندگی، یا در صورت لزوم، اقدامات جراحی باشد. هنگام مراجعه به پزشک، بهتر است تمام سوالات و نگرانی‌های خود را به او بگویید و از او توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم را بخواهید. همچنین، اگر احساس استرس دارید، می‌توانید این مسئله را با پزشک خود به اشتراک بگذارید تا او بتواند به شما اطمینان بخشد و برنامه درمانی مناسب را برای شما تعیین کند.
پاسخ دهید
0

ZahRa

11 ماه پیش

ویتامین E و D چه تاثیری رو رحم و زخیم یا نازک شدن دیواره های رحم دارن؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر ویتامین D و E از ویتامین‌های مهم برای سلامتی عمومی و بهداشت است. هرکدام از این ویتامین‌ها تأثیرات متنوعی بر سلامتی دارند، اما نقش مستقیم و اختصاصی آنها در رقیقی یا ضخامت دیواره رحم تاکنون به وضوح مشخص نشده است. ویتامین D به عنوان یک ویتامین مهم برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان‌ها شناخته شده است. از آنجایی که کلسیم نقش مهمی در ساختار استخوان‌ها و دیگر بافت‌های بدن دارد، ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت دیواره رحم داشته باشد. همچنین، ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. ویتامین E نیز به عنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است که ممکن است در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو نقش داشته باشد. این ویتامین همچنین ممکن است در حفظ سلامت بافت‌ها و محافظت از سلول‌ها در برابر التهاب‌ها نقش داشته باشد. به هر حال، تأثیر ویتامین D و E بر سلامت دیواره رحم و نازک شدن یا رقیقی آنها موضوعی است که نیازمند تحقیقات بیشتر در زمینه پزشکی و علم تغذیه است. همواره قبل از مصرف هر گونه مکمل یا تغذیه مرتبط با سلامت دیواره رحم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات