جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۰ نکته کلیدی برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال

تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال برای برخی از والدین به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. ویژگی‌های رفتاری برخی از کودکان در این بازه زمانی نسبت به دوران قبل از آن تغییرات چشم‌گیری می‌کند و این موضوع گاهی باعث می‌شود که پدرها و مادرها ندانند چطور با آن‌ها برخورد کنند. در این سنین که به دوران پیش نوجوانی معروف است، ممکن است کودکان مثل قبل به دنبال ناز و نوازش گرفتن از والدین خود نباشند و کمی از آن‌ها فاصله بگیرند.

احساس ناآرامی یا بی‌قراری و تغییرات خلق و خو به دنبال اعمال محدودیت‌هایی از سوی والدین هم از جمله مشکلاتی است که در این دوره احتمالا با آن مواجه خواهید شد. ما در این مقاله به نکات مهم تربیتی برای فرزندان دختر و پسر به ویژه تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال اشاره می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و بیان مشکلات خود می‌توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی حال استفاده کنید. ضمن اینکه می‌‌توانید بهترین روش تربیت فرزند را در این مقاله نیز دنبال کنید.

مشاوره آنلاین روانشناسی


تصویر خدمات اقساطی

آیا تربیت از سن کم شروع می‌شود؟

شما به عنوان پدر یا مادر نقش مهمی در زندگی فرزندان خود دارید؛ آن‌ها را پرورش می‌دهید، محافظت می‌کنید و راهنمایی‌های لازم را به کودکان ارائه می‌دهید. تربیت فرزندان در واقع پرورش آن‌ها برای زندگی و رسیدن به استقلال است. همان‌طور که کودک رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، کارهای زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرد و این وظیفه والدین و مربیان است که آن‌ها را به کودک آموزش دهند.

به نظر می‌رسد تربیت کودک زمان شروع و پایان خاصی ندارد. از لحظه تولد، شما با نوع رفتار خود با کودک اقدام به تربیت و پرورش او می‌کنید و این کار تا سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. برخی از متخصصان معتقدند که آموزش مسائل مختلف به کودک در قالب تربیت، کاری است که بعد از دو سالگی باید شروع شود. یعنی کودک در دو سال اول باید آزادانه به دنبال کشف دنیای اطراف خود باشد و پس از آن، به تدریج وارد چارچوب‌های تربیتی شود.

نقطه عطف تربیت کودک به سنین شروع مدرسه و اوایل نوجوانی برمی‌گردد که همان تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال است. در این سنین، کودک بیش‌ترین پذیرش را برای یادگیری چیزهای جدید دارد و با کمک والدین و مربیان می‌تواند برای قدم گذاشتن به دنیای بزرگ‌ترها آماده شود. به طور کلی می‌توان گفت که تربیت از نخستین سال‌های زندگی کودکان آغاز می‌شود؛ اما در دوره‌هایی به ویژه سنین آغاز مدرسه و پیش-نوجوانی، وارد چالش‌های جدید و مهم‌تری خواهد شد.

بیشتر بدانید: دروغگویی در کودکان و روش‌های مقابله با آن

تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال

تفاوت های تربیت پسر و تربیت دختر

اگرچه برخی از تفاوت‌های بین پسران و دختران ذاتی است، اما روش‌های تربیتی به کار گرفته شده برای پرورش آن‌ها هم می‌تواند تفاوت‌هایی ایجاد کند. محققان هنوز در مورد این مسئله که تربیت پسران و دختران باید متفاوت باشد یا خیر به اتفاق نظر نرسیده‌اند. اما در برخی از فرهنگ‌ها به ویژه مناطقی که کلیشه‌های جنسیتی در آن‌ها پابرجاست، این موضوع بیش‌تر به چشم می‌خورد. مثلا برخی از خانواده از ابراز محبت‌های کلامی و فیزیکی به فرزندان پسر خودداری می‌کنند؛ چون معتقدند که این کار باعث ضعیف شدن پسران می‌شود و آن‌ها را وابسته بار می‌آورد. در حالی که مطالعات اخیر نشان داده‌اند کودکانی که حمایت عاطفی مناسبی دریافت نمی‌کنند، احتمالا با مشکلاتی در رشد ذهنی و عاطفی مواجه می‌شوند.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهترین تکنیک‌های فرزندپروری، آن‌هایی هستند که بر ترکیبی از طبیعت و تربیت تمرکز دارند. اگر چه پسران و دختران از جهات مختلفی با هم تفاوت‌های اساسی دارند، اما آن‌ها باید در محیط‌هایی مشابه تربیت شوند. لازم است که پدرها، مادرها و مربیان به پسرها و دخترها ارزش‌های یکسانی مانند همدلی، شفقت، احترام، اعتماد به نفس و استقلال را آموزش دهند. لازم است پرخاشگری فیزیکی پیامدهای یکسانی برای هر دو جنس داشته باشدو والدین باید راه‌حل‌های جایگزین را به دختران وپسران خود بیاموزند.

در تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال هنگام تربیت فرزند پسر یا دختر باید توجه کنید که کودکان با هم متفاوتند. والدین باید ویژگی‌های هر کودک را مشاهده کنند و به او اجازه دهند تا علائق متفاوتی را کشف و دنبال کند. کودکان خود را فارغ از جنسیت آن‌ها تشویق کنید و به یاد داشته باشید که محبت، حمایت و مهم‌تر از همه، عشق بی قید و شرط است که تکنیک‌های تربیتی شما را اثرگذار خواهد کرد.

بیشتر بدانید: تشخیص و درمان اختلال سلوک در کودکان

تربیت دختر و پسر

نکاتی برای تربیت کودک 3 تا 7 سال

کودکان ۳ تا ۷ ساله دنیای متفاوتی را در مقایسه با دو سال ابتدایی زندگی خود تجربه می‌کنند. توانایی صحبت کردن باعث برقراری ارتباط و تعامل با والدین و سایر اطرافیان می‌شود. در این سن، دنیای آن‌ها شروع به بزرگ شدن می‌کند و هم‌چنان که این کودکان مستقل‌تر می‌شوند، شروع به تمرکز روی بزرگسالان و کودکان خارج از خانواده می‌کنند.

سه تا هفت سالگی سن کنجکاوی کودکان است و والدین تصور می‌کنند که سوالات آن‌ها تمامی ندارد! مهارت‌هایی که در این سن به کودک آموزش می‌دهید، او را برای ورود به مدرسه و شروع فصل جدیدی از زندگی آماده می‌کند. مهم‌ترین نکاتی که والدین باید برای تربیت کودکان ۳ تا ۷ سال مد نظر داشته باشند عبارت است از:

  • تمرین استقلال. به کودک اجازه دهید تا برخی از کارهای ساده را به تنهایی و با نظارت شما انجام دهد
  • کتابخوانی. ایجاد علاقه به مطالعه در کودک از این سن شکل می‌گیرد. برای کودک کتاب بخوانید و او را با خود به کتابفروشی و کتابخانه ببرید
  • تشویق به ارتباط با دیگران. در این سن باید ارزش تعامل، اشتراک‌گذاری و دوستی را به کودک خود آموزش دهید و او را تشویق کنید که با همسالان خود ارتباط برقرار کند
  • شفافیت در تنبیه. رفتار مورد انتظار از کودک را برای او به طور شفاف تشریح کنید و به او بگویید که در صورت تخطی از قوانین، با چه موقعیتی مواجه می‌شود. حرف خود را عوض نکنید و سعی کنید او را با عواقب کارهای نادرستش آشنا کنید
  • بیان درست کلمات. برخی از کودکان در این سن ممکن است برای ادای کلمات و جملات دچار مشکل باشند. لازم است با تکرار صحیح کلمات، بیان درست آن‌ها را به کودک آموزش دهید
  • کمک به درک احساسات. به فرزندتان اجازه دهید احساسات خود را در مقابل شرایط مختلف برای شما بیان کند. سپس به او کمک کنید تا بتواند به خوبی احساسات را مدیریت و مشکلات را پشت سر بگذارد
  • دادن حق انتخاب به کودک. در این سنین لازم است حق انتخاب‌های محدودی به فرزند خود بدهید؛ مثلا به او بگویید که می‌تواند برای این که چه لباسی بپوشد یا برای میان وعده چه چیزی بخورد، خودش تصمیم بگیرد

بیشتر بخوانید : پایین آوردن تب کودک سریع

تربیت کودکان 7 تا 14 سال

کمک گرفتن برای تربیت فرزندان 7 تا 14 سال

دوره نوجوانی و پیش از آن، از حساس‌ترین دوران زندگی کودکان است. بحث استقلال عمل و تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که گاهی به چالش بزرگی برای والدین و فرزندان تبدیل می‌شود. فشار همسالان در تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ ساله بسیار موثر است و گاهی می‌تواند اثری قوی‌تر از والدین داشته باشد. در این سن، کودکانی که نسبت به خود احساس بهتری دارند، می‌توانند در مقابل فشارهای منفی همسالان مقاومت کنند و با تنش‌های کم‌تری مواجه شوند.

تغییرات فیزیکی مربوط به دوران بلوغ، به ویژه در دختران باعث می‌شود تا گاهی احساس آن‌ها نسبت به خود تغییر کند. آموزش غیرمستقیم در این مرحله از تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ ساله نقش اساسی دارد. ۱۰ نکته‌ای که باید برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال مد نظر قرار دهید عبارتند از:

وقت گذراندن با فرزندان

هر روز بخشی از وقت خود را به صحبت با فرزندان‌تان اختصاص دهید. از آن‌ها بخواهید درباره احساسات خود، تجربیات روز، ترس‌ها و نگرانی‌های خود به سادگی صحبت کنند و در صورت لزوم، راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهید.

تعامل با مربیان

در این سن حتما باید با اولیای مدرسه و معلمان و مربیان فرزندتان تعامل خوبی داشته باشید. در رویدادهای مدرسه شرکت کنید و نقش فعالی داشته باشید. برقراری ارتباط مناسب با مدرسه می‌تواند بخشی از نگرانی‌های تربیتی مرتبط با فرزندان نوجوان‌تان را کاهش دهد.

تشویق به فعالیت‌های گروهی

برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال لازم است از تکنیک‌های آموزش گروهی استفاده کنید. کودکان برخی از مهارت‌های مورد نیاز خود را در تعامل با همسالان‌شان می‌آموزند. به همین دلیل، شرکت در تیم‌های ورزشی، فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه می‌تواند برای کودکان مفید و موثر باشد.

توانایی تشخیص اعمال درست و نادرست

به کودک خود کمک کنید تا درک حس درست و نادرست را در خود تقویت کند. با او در مورد کارهای خطرناکی مثل سیگارکشیدن یا کارهای قانون‌شکنانه صحبت کنید. هر چه شناخت او در مورد این مسائل و توانایی‌های خودش افزایش یابد، بهتر می‌تواند در مقابل فشارهای همسالان مقاومت کند.

تقویت مسئولیت پذیری در تربیت فرزندان 7 تا 14 سال

برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال خود لازم است احساس مسئولیت را در او تقویت کنید. کارهایی مانند نظافت و مشارکت در آشپزی را در برخی روزها به او بسپارید. ضمنا صحبت در مورد پس انداز و خرج کردن مناسب پول از جمله مسائلی است که به مسئولیت‌پذیری کودک کمک می‌کند.

آشنایی با خانواده دوستان فرزندتان

لازم است دوستانی که بیش‌ترین ارتباط را با فرزندان‌تان دارند بشناسید و با خانواده‌های آن‌ها تعامل مناسبی داشته باشید. گاهی برای رفع برخی از مشکلات کودکان در این سن، همفکری با سایر والدین می‌تواند اثرگذارتر باشد.

مشاوره آنلاین روانشناسی

احترام گذاشتن به دیگران در تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال

با فرزندان‌تان در مورد احترام گذاشتن به دیگران صحبت کنید. او را تشویق کنید تا به افراد نیازمند کمک کند. ضمنا لازم است به او آموزش دهید تا رفتار مناسب در مقابل بی‌احترامی دیگران را هم یاد بگیرد.

کمک به کودک برای تعیین اهداف

برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال خود باید به او کمک کنید تا اهداف مناسبی در زندگی داشته باشد. او را تشویق کنید تا در مورد مهارت‌ها و توانایی‌هایی که دوست دارد داشته باشد، فکر کند و راهکارهای مناسب برای دستیابی به آن‌ها را یاد بگیرد.

تشویق دستاوردهای کودک توسط خود او

با استفاده از عباراتی مثل «تو باید به خودت افتخار کنی» به او آموزش دهید تا مشوق خود باشد. این کار باعث می‌شود تا کودک دستاوردهای خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها آگاه باشد و بداند که برای داشتن انگیزه، همیشه به تشویق دیگران نیازی نیست.

کمک گرفتن از مشاور متخصص

یکی از بهترین راهکارها برای بهبود تربیت فرزندان، کمک گرفتن از راهنمایی‌های تخصصی و حرفه‌ای مشاوران است. یک مشاور آموزش‌دیده و متخصص با چالش‌های پیش روی کودکان ۷ تا ۱۴ ساله به خوبی آشنا است و می‌داند برای برقراری ارتباط مناسب با این کودکان چگونه عمل کند. البته دسترسی به یک مشاور باتجربه و متخصص ممکن است برای همه خانواده‌ها آسان نباشد. در چنین شرایطی برای تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال و یا حتی سنین دیگر، می‌توانید از مشاوره خانواده آنلاین یا مشاوره کودک آنلاین استفاده کنید تا در محیط امن منزل، به راحتی با بهترین مشاوران خانواده در تماس صحبت کنید.

چرا تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال مهم است

تربیت بخش کلیدی فرآیند فرزندپروری است و بدون یادگیری تکنیک‌های مناسب تربیتی، نمی‌توان انتظار رفتارهای مناسبی از کودکان داشت. اگرچه برخی از رفتارهای انسان‌ها به ویژگی‌های ذاتی آن‌ها مرتبط است، اما آشنایی والدین با روش‌های مناسب تربیتی هم می‌تواند نقش مهمی در پرورش آن‌ها داشته باشد. در این میان، تربیت فرزندان ۷ تا ۱۴ سال به دلیل تحولات این دوره و آمادگی برای ورود به دوران بلوغ، بسیار مهم است و نقش بلندمدتی در زندگی آینده فرزندان خواهد داشت. اگر می‌خواهید برای آشنایی با چالش‌های تربیتی کودکان و بیان مسائل و مشکلات فرزندان‌تان از راهنمایی تخصصی کمک بگیرید، مشاوره آنلاین با روانشناسان و روانپزشکان حال می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://childmind.org/article/10-tips-for-parenting-your-pre-teen/

https://kidshealth.org/en/parents/nine-steps.html

https://www.verywellfamily.com/14-year-old-developmental-milestones-2609026

https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/preschoolers.html

https://www.babydestination.com/differences-between-raising-boy-girl

https://www.everydayhealth.com/kids-health/parenting-boys-vs-girls-how-different-it/

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

negin

1 سال پیش

خیلی بچه بزرگ کردن سخته مخصوصا تربیت نوجوونا
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

دقیقا
پاسخ دهید
0

1 ماه پیش

واقعا اگه پسر باشه بدتر دیگه
پاسخ دهید
0

1 ماه پیش

واقعا اگه پسر باشه بدتر دیگه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات