جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

غذاهای مفید برای عفونت روده (برای عفونت روده چه بخوریم؟)

غذاهای مفید برای عفونت روده
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر زمانی هر یک از ما دچار یک عارضه، حادثه یا بیماری شویم، علاوه بر آن‌چه پزشک برای ما تجویز می‌کند، مراقبت‌های مضاعفی هم هستند که در تسریع و تسهیل دوران بیماری یا نقاهت اثرگذار هستند. تغذیه و رژیم غذایی برای سلامت قلب از مهم‌ترین مواردی هستند که در چنین شرایطی باید به آن اهمیت دوچندان دهیم.

شما اینجا هستید تا بدانید غذاهای مفید برای عفونت روده چه چیزهایی هستند، اما اول باید در مورد خود عفونت روده یا التهاب روده صحبت کنیم.

عفونت روده کوچک، بزرگ یا هر دو، در اثر یکی از سه عامل ویروس، باکتری و یا انگل به‌وجود می‌آید. در ادامه علاوه بر غذاهای مفید برای عفونت روده نگاهی هم به لیست غذاهای مفید برای کرون روده و غذاها و میوه های مفید برای کولیت روده می‌اندازیم.


تصویر خدمات اقساطی

عفونت روده

خوب، از عفونت روده شروع می‌کنیم، چون شما در واقع می‌خواستید اول با غذاهای مفید برای عفونت روده آشنا شوید. اولین چیزی که باید بدانید، این است که زمانی که حرف از عفونت روده می‌زنیم، درواقع داریم از بیماری به نام گستروانتریت صحبت می‌کنیم. گستروانتریت یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای را به اسم آنفولانزای معده هم می‌شناسند، گرچه ارتباطی به آنفولانزا ندارد.

آنفولانزای واقعی فقط بر سیستم تنفسی شما تأثیر می‌گذارد: بینی، گلو و ریه‌ها؛ در حالی‌که التهاب معده روده به روده شما حمله کرده و علائم و نشانه‌هایی مثل اسهال رقیق و به اصطلاح آبکی که معمولاً بدون خون است ( اسهال خونی معمولاً به این معنی است که شما یک عفونت شدید و متفاوت دارید)، گرفتگی شکم و درد، حالت تهوع، استفراغ یا هر دو، دردهای عضلانی گاه به‌گاه یا سردرد و تب درجه پایین ایجاد می‌کند.

طبیعی است که یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که  در رابطه با بیماری گوارشی عفونت روده در ذهن شما نقش ببندد، غذاهای مفید برای عفونت روده باشد.

درباره انسداد روده و درمان آن بیشتر بدانید

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

با عفونت روده ویروسی آشنا شدید، اما همان‌طور که گفتیم، عفونت روده می‌تواند از عوامل باکتریایی و انگلی هم ناشی شود.

عفونت روده باکتریایی زمانی اتفاق میافتد که باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت در روده شما شوند. این آلودگی باکتریایی باعث التهاب در معده و روده شما می‌شود. ممکن است علائمی مانند استفراغ، گرفتگی شدید شکم و اسهال را هم تجربه کنید. در حالی که ویروس‌ها باعث بسیاری از عفونت‌های دستگاه گوارش می‌شوند، عفونت‌های باکتریایی هم شایع هستند. برخی افراد این عفونت را “مسمومیت غذایی” می‌نامند. عفونت روده باکتریایی می‌تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت باشد. یا در اثر تماس نزدیک با حیوانات یا مصرف غذا یا آب آلوده به باکتری ( یا مواد سمی که باکتری‌ها تولید می‌کنند) ایجاد شود. حالا وقت آن است که به سراغ بررسی غذاهای مفید برای عفونت روده برویم.

درباره علائم مسمومیت غذایی بیشتر بدانید

تغذیه مناسب عفونت روده

رژیم BRAT شامل موز، نان تست، برنج و پوره سیب، به دلیل هضم ساده و سطح پتاسیم بالا، از غذاهای مفید برای عفونت روده محسوب می‌شود

تغذیه مناسب عفونت روده

حالا که اطلاعات کلی از عفونت روده و علائم عفونت روده داریم، به سراغ تغذیه در زمان بیماری می‌رویم. به‌طور کلی زمانی که به عفونت روده مبتلا هستید، نکاتی هست که باید رعایت کنید. مثلاً باید مایعات زیادی بنوشید، علی‌الخصوص اگر بیماری اسهال هم از علائمی است که به آن‌ها دچار هستید؛ تعداد وعده‌های غذایی خود را اضافه کنید و به‌جایش حجم هر وعده را کم کنید؛ نسبت به رژیم غذایی معمول خود نمک و پتاسیم بیش‌تری مصرف کنید و غذاهای مفید برای عفونت روده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته برنامه غذایی برای چاق شدن را می‌توانید در این مطلب نیز مشاهده کنید.

اما غذاهای مفید برای عفونت روده چه غذاهایی هستند؟ ما نمی‌توانیم به شما دستور پخت غذاهای مفید برای عفونت روده را بدهیم، ولی می‌توانیم مواد غذایی و نوشیدنی‌های مفید برای عفونت روده را به شما معرفی کنیم.

درصورت هرگونه سوال در زمینه تغذیه میتوانید از خدمات مشاور تغذیه آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

درباره بیماری سلیاک و رژیم مناسب برای درمان آن این مطلب را بخوانید

یخ

شاید یخ را نشود در لیست غذاهای مفید برای عفونت روده قرار داد، اما به دلیل اهمیت آب و مایعات در تغذیه دوران بیماری، نمی‌توانیم از آن غافل شویم.

مکیدن یخ قالبی اگرچه عجیب به‌نظر می‌رسد اما بسیار مؤثر است. از شایع‌ترین علائم عفونت روده اسهال، تهوع و استفراغ است که شما را با دو معضل مواجه می‌کند. اسهال باعث از دست رفتن مایعات بدن می‌شود و شما باید برای جبران آن، مایعات بیش‌تری مصرف کنید.

از طرف دیگر نوشیدن میزان زیادی مایعات حالت تهوع و استفراغ را تشدید می‌کند. مکیدن تکه‌های یخ روشی عالی برای جبران مایعات از دست‌رفته بدن است، چرا که با این روش در عین این‌که مایعات مورد نیاز بدن خود را تأمین می‌کنید، از مصرف سریع مایعات هم اجتناب می‌کنید.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

موز، برنج، پوره سیب و نان تست

رژیم غذایی BRAT یک برنامه غذایی شامل موز (Banana)، برنج (Rice)، پوره سیب (Applesauce) و نان تست (Toast) است. رژیم BRAT روزگاری اصلی‌ترین توصیه تغذیه‌ای اکثر متخصصان اطفال برای کودکان مبتلا به ناراحتی معده بود.

ایده این بود که این مواد غذایی به راحتی هضم می‌شوند و به روده فرصت استراحت می‌دهند، در ضمن، میزان مدفوع را هم کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی برای هضم فشاری به دستگاه گوارش شما وارد نمی‌کند و در ضمن موزی که در این برنامه غذایی وجود دارد، پتاسیم مورد نیاز در زمان بیماری را تأمین می‌کند. همه این موارد رژیم غذایی BRAT را به لیست غذاهای مفید برای عفونت روده اضافه می‌کند.

قرص سولفاسالازین را بیشتر بشناسید

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی ساده نرم، کم‌چرب و تشکیل شده از نشاسته‌ای قابل هضم هستند. علاوه براین، سیب‌زمینی دارای پتاسیم است که یکی از اصلی‌ترین الکترولیت‌هایی است که در هنگام استفراغ و اسهال از دست می‌رود.

همین هضم ساده باعث شده که سیب‌زمینی در بین غذاهای مفید برای عفونت روده جا داشته باشد. اما باید از اضافه کردن مواد پرچرب مثل کره، پنیر و خامه ترش خودداری کنید، چرا که باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. فقط به سیب‌زمینی آب‌پز نمک بزنید، چون سطح سدیم در بدن هنگام عفونت روده کاهش پیدا می‌کند و برای تأمین سدیم، باید نسبت به رژیم غذایی معمول خود از نمک بیش‌تری استفاده کنید.

برای آشنایی با قرص نکسیوم 20 و خرید آن کلیک کنید

گوشت قرمز و سفید کم‌چرب

اگر به عفونت روده مبتلا هستید، مرغ و گوشت بدون چربی یا کم‌چرب مثل گوشت بدون پوست و چربی مرغ و بوقلمون، گوشت گوساله بدون چربی، بهتر از گزینه‌های پرچرب هستند. از سرخ کردن و روش‌های پخت پرچربی و ادویه اجتناب کنید. کباب کردن، آب‌پز کردن و پخت ساده گوشت و مرغ کم‌چرب از تشدید علائم معده شما جلوگیری می‌کنند و آن را به یکی از غذاهای مفید برای عفونت روده تبدیل می‌کند.

شاید این مطلب براتون جالب باشه: مشاور تغذیه برای بدنسازی

اگر به لاکتوز و لبنیات حساسیت ندارید، می‌توانید ماست، شیر و پنیر کم‌چرب را هم به لیست غذاهای مفید برای عفونت روده اضافه کنید. در هنگام ابتلا به التهاب معده و روده مهم است که تا حد امکان تغذیه معمولی و نرمالی داشته باشید ولی از مواد غذایی تحریک کننده و سنگین اجتناب کنید.

در واقع، غذا خوردن به ترمیم سریع پوشش روده کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد قدرت خود را به‌دست آورد. برعکس، نخوردن باعث طولانی شدن اسهال می‌شود که نیاز به استفاده از قرص اسهال می‌باشد. با خوردن مقادیر کم غذا شروع کنید و رفته رفته، بسته به اشتها و بهبود علائم، به تدریج حجم غذایتان را افزایش دهید.

روتاویروس و راه های درمان آن را بشناسید

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

غذاهای مفید برای کرون روده

بیماری‌های التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease) یا همان IBD، که شامل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و کولیت نامشخص است، یک بیماری مزمن و مادام العمر است. IBD می‌تواند علائمی شبیه به التهاب معده و روده یا همان عفونت روده ایجاد کند. این علائم مشترک شامل اسهال، درد شکم و استفراغ هستند.

به دلیل همین علائم مشترک است که غذاهای مفید برای عفونت روده به غذاهای مفید برای کرون روده بی‌شباهت نیستند؛ با این حال، این دو بیماری با روش‌های متفاوت درمان می‌شوند. برای افرادی که مبتلا به IBD هستند، تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد، چرا که مواد غذایی محرک می‌توانند علائم و عوارض بیماری التهابی روده را تشدید کند.

درباره سندرم روده تحریک پذیر بیشتر بدانید

تغذیه و غذاهای مفید برای کرون روده را می‌شود در دو دسته‌بندی تغذیه در دوران بهبودی و تغذیه در دوران فعالیت بیماری بررسی کرد و در صورت نیاز به مشاوره فوری در زمینه گوارش میتوانید از خدمات ویزیت آنلاین متخصص گوارش سامانه حال استفاده کنید.

درباره درمان مسمومیت غذایی بیشتر بدانید 

غذاهای مفید برای کرون روده

همچون غذاهای مفید برای عفونت روده، غذاهای مفید برای کرون روده هم باید ساده و مقوی باشند. تأمین مایعات بدن از طریق سوپ‌های مقوی و غلیظ، آب گوجه‌فرنگی و… به کاهش علائم بیماری کرون کمک خواهند کرد

غذاهای مفید برای کرون روده در دوران فعالیت بیماری

بهتر است در هنگام فعالیت بیماری کرون از بعضی غذاها اجتناب کنید. در مقابل مواد غذایی هم هستند که از غذاهای مفید برای کرون روده محسوب می‌شوند و به شما کمک می‌کنند مقدار مناسبی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را بدون تشدید علائم بیماری کرون دریافت کنید.

بعضی از غذاها ممکن است باعث گرفتگی عضلات، نفخ و یا اسهال شوند. بعضی از غذاها هضم راحت تری دارند و می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند.

میوه‌های کم فیبر مثل موز، طالبی، خربزه و میوه‌های پخته شده، پروتئین بدون چربی مثل ماهی، گوشت مرغ سویا و تخم مرغ، غلات تصفیه شده، نان، سیب زمینی و بلغور جو دوسر، همگی از غذاهای مفید برای کرون روده در دوران فعالیت بیماری هستند. همان‌طور که دیدید، این مواد غذایی با غذاهای مفید برای عفونت روده اشتراکاتی دارند.

شاید این مطلب هم برات جالب باشه؛ پولیپ روده

غذاهای مفید برای کرون روده در دوران بهبودی

حفظ رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی حتی در دوره بهبودی و زمانی که علائم فروکش کرده یا حتی از بین رفته‌اند، بسیار مهم است. غذاهای جدید را به آرامی وارد برنامه غذایی خود کنید. به یاد داشته باشید که باید با آب، سوپ‌های غلیظ و مغذی، آب گوجه‌فرنگی و… بدن خود را آبرسانی کنید. قبل از تغییر در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک گوارش یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟

غذاهای مفید برای کرون دوره در دوران بهبودی شامل غذاهای غنی از فیبر مثل سبوس جو دوسر، لوبیا، جو، آجیل و غلات سبوس دار هستند که رطوبت بدن شما را هم تأمین می‌کند. پروتئین مثل گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و آجیل، میوه‌ها و سبزیجات، مواد غذایی غنی از کلسیم مثل ماست، کفیر و شیر (اگر به لاکتوز حساسیت دارید، محصولات لبنی بدون لاکتوز را انتخاب کنید یا از آنزیم گوارشی لاکتاز استفاده کنید) و پروبیوتیک‌ها از دیگر غذاهای مفید برای کرون روده در دوران بهبودی بیماری هستند.

ممکن است پزشک متخصص گوارش تشخیص دهد که باید رژیم غذایی با فیبر پایین را رعایت کنید، پس قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب هم برات جالب باشه؛ بیماری کرون

غذاهای مفید برای کولیت روده

همان‌طور که به آن اشاره شد، بیماری التهاب روده شامل بیماری کرون و کولیت روده است.

با توجه به این‌که بیماری التهابی روده یک بیماری گوارشی است، تغذیه برای افراد مبتلا از اهمیت خاصی برخوردار است. ممکن است هضم بعضی از مواد مغذی مثل فیبر برای فرد مبتلا به کولیت روده به‌خصوص در دوران فعالیت بیماری، مشکل باشد.

غذاهایی که علائم را تحریک می‌کنند در افراد مختلف متفاوت هستند. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو باید غذاهایی بخورند که مقدار قابل توجهی پتاسیم، فولات، منیزیم، کلسیم و آهن داشته باشند. پوره سیب، ماهی سالمون، آووکادو، بعضی از مواد غذایی تخمیری مثل ماست‌های پروبیوتیک، بلغور جو دوسر، غلات تصفیه شده مثل ماکارونی و نان، تخم‌مرغ و مایعات زیاد لیست غذاهای مفید برای کولیت روده را تشکیل می‌دهند.

 

غذاها و میوه های مفید برای کولیت روده

غذاها و میوه های مفید برای کولیت روده هم مثل غذاهای مفید برای عفونت روده و کرون روده، باید ساده، با فیبر پایین و تأمین‌کننده تیاز بدن باشند. میوه‌هایی مثل موز، خربزه و طالبی که فیبر پایینی دارند، از میوه های مفید برای کولیت روده هستند

میوه های مفید برای کولیت روده

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند هنگام فعالیت کولیت روده، میزان فیبر را در رژیم غذایی خود محدود کنید. یک قاعده کلی این است که غذاهای پر فیبر مانند آجیل، دانه ها و میوه‌ها و سبزیجات خام را با غذای قابل هضم تری جایگزین کنید.

پس میوه‌های کم فیبر مثل موز، طالبی و خربزه می‌توانند از میوه های مفید برای کولیت روده باشند. اما اگر در دوران بهبودی بیماری کولیت روده هستید، مگر این‌که پزشک معالجتان شما را از دریافت فیبر زیاد محروم کرده باشد، می‌توانید سایر میوه‌ها را هم به برنامه غذایی خود اضافه کنید. فراموش نکنید قبل از هر تغییر در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک معالج خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. تأثیر مواد غذایی روی افراد مختلف، متفاوت است، پس ممکن است با خوردن بعضی میوه‌ها احساس ناراحتی کنید. برنامه غذایی خود را تحت کنترل داشته باشید تا مواد غذایی که برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کنند را به‌سادگی مشخص کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سؤالات متداول

برای عفونت روده چه بخوریم؟

لیست موادغذایی باید توسط پزشک داده بشه ولی به طور کلی مصرف مایعات را افزایش دهید و از موادغذایی که فیبر کمتری دارند استفاده شود.

 

منابع

www.mayoclinic.org

www.webmd.com

www.healthline.com

www.crohnscolitisfoundation.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مدیریت سایت

7 ماه پیش

سلام اعظم عزیز میوه‌های کم فیبر همچون موز ماهی، گوشت مرغ، سویا و تخم‌مرغ، غلات، نان، سیب زمینی و بلغور جو دوسر برای درمان عفونت روده مفید هستند. از خوردن غذاهای پرچرب و پرادویه هم خوداری بشه.
پاسخ دهید
0

مهلا

10 ماه پیش

من التهاب روده دارم و٣٠كيلوگرم كم كردم
پاسخ دهید
0

مهلا

10 ماه پیش

عالي
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات