جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟ آیا مصرف آن خطرناک است؟

موارد مصرف آلپرازولام
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص آلپرازولام دارویی است که برای درمان اختلال اضطرابی تجویز می‌شود. این بیماری گستره وسیعی از علائم اضطراب را در بر می‌گیرد. به‌طور کلی اختلال اضطرابی و اضطراب به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد نگرانی و اضطراب غیرواقعی و بیش از اندازه‌ای را در مورد شرایط زندگی خود و برای بازه زمانی طولانی احساس کند.
آن دسته از اضطراب‌ها و تنش‌هایی که براساس زندگی روزمره ایجاد می‌شوند، نیازی به درمان با دارو ندارند. برای مثال ممکن است در مورد دیر رسیدن به کلاس یا محل کار خود استرس داشته باشید که این مساله کاملا طبیعی است. قرص‌های آلپرازولام برای درمان حملات عصبی یا پنیک که ممکن است با جمع هراسی همراه باشد تجویز می‌شود. آلپرازولام برای درمان افسردگی نیز کاربرد دارد. البته می‌توانید برای مشاوره درباره اضطراب و دریافت بهترین راه درمان، از بخش مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کرده و با پزشک مدنظرتان به صورت کاملا محرمانه گفتگو کنید.

استرس

آلپرازولام از جمله داروهایی است که برای بهبود علائم اضطراب تجویز می‌شود. این دارو همچنین برای درمان افسردگی نیز کاربرد دارد

 


تصویر خدمات اقساطی

قرص آلپرازولام برای چیست

آلپرازولام به دسته‌ای از داروها به نام بنزودیازپین تعلق دارد. بنزودیازپین‌ها داروهایی هستند که موجب مقابله با اضطراب می‌شوند. این دارو باید توسط پزشک تجویز شود و تنها در این صورت برای افراد قابل دسترسی است. استفاده خودسرانه از آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
متخصصان اعتیاد معتقدند استفاده پزشکی از آلپرازولام می‌تواند تا حدی موجب اعتیاد به این دارو شود؛ تا جایی که ممکن است اثر مفید درمانی این دارو را نیز تحت شعاع قرار دهد. به‌طور معمول بسیاری از پزشکانی که این دارو را تجویز می‌کنند، به بیماران توصیه می‌کنند آن را برای دوره‌ای طولانی مورد مصرف قرار دهند.
تحقیقات دانشگاهی در مورد میزان تاثیر آلپرازولام بر مستعد شدن فرد در اعتیاد به آن هنوز کامل نیست اما لازم است بدانیم که به دلیل بالا بودن میزان تجویز این دارو توسط پزشکان، قرص آلپرازولام یکی از بنزودیازپین‌هایی‌ست که خطر اعتیاد را با خود به همراه دارد.
در یک‌ سوم اقدامات خودکشی و سوءمصرف دارو، از آلپرازولام استفاده می‌شود. همین مساله می‌تواند دلیل مناسبی برای عدم دسترسی آسان و بدون نسخه به این دارو باشد.

از مشاوره دارویی انلاین سامانه حال میتوانید در زمینه انواع داروها راهنمایی بگیرید.

قرص آلپرازولام 0/5 برای چیست

قرص آلپرازولام 0.5 میلی گرمی دارویی است که متعلق به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها است. این دارو معمولاً برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده می شود. قرص آلپرازولام 0.5 می تواند با کاهش سرعت سیستم عصبی مرکزی به کاهش علائم اضطراب و حملات پانیک کمک کند.

البته توجه کنید که قرص آلپرازولام نیم یا همان قرص آلپرازولام پنج دهم فقط باید پس از مشاوره استرس و اضطراب آنلاین مصرف شوند، زیرا پتانسیل بالایی برای سوء استفاده و اعتیاد دارند. استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از این دارو می تواند منجر به عواقب جدی سلامتی، از جمله افسردگی، کما و حتی مرگ شود.

قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام 1 برای چیست

قرص آلپرازولام 1 میلی گرم دارویی است که معمولاً توسط پزشکان برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و اضطراب مرتبط با افسردگی تجویز می شود. این قرص برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شود زیرا در صورت قطع ناگهانی می‌تواند باعث وابستگی اعتیاد شود. قرص آلپرازولام 1 برای درمان اختلالات اضطرابی و حملات پانیک استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد که با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل می کند. گابا به آرامش مغز و اعصاب کمک می کند و در نتیجه اضطراب را کاهش می دهد و آرامش را تقویت می کند.

عوارض قرص آلپرازولام

سوءمصرف قرص آلپرازولام می‌تواند منجر به اعتیاد، اوِردوز یا حتی مرگ شود. همچنان که گفتیم مصرف آن فقط برای فردی مجاز است که پزشک برای او آلپرازولام را تجویز کرده باشد. بنابراین به افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود که آن را از دسترس دیگران دور نگه دارد.
آلپرازولام می‌تواند فرآیند تنفس را کند و حتی متوقف کند. به‌خصوص اگر این دارو به همراه نوشیدنی‌های الکلی، داروهای اوپیوئیدی مانند ترامادول یا دیگر داروهایی که موجب خواب‌آلودگی و کاهش تنفس می‌شوند مورد مصرف قرار گیرد، می‌تواند اثرات کشنده‌ای به همراه داشته باشد.
قطع مصرف این دارو نیز باید زیر نظر پزشک باشد. بیماری که پس از یک دوره طولانی مصرف آلپرازولام، به‌طور خودسرانه استفاده از این دارو را قطع می‌کند، سلامت زندگی خود را در معرض خطراتی جدی قرار می‌دهد.
پس از قطع مصرف آلپرازولام، عوارض این دارو ممکن است تا یک سال و حتی بیشتر نیز ادامه داشته باشد. اگر پس از قطع مصرف آلپرازولام با مواردی مانند تیک‌های عضلانی، بیش فعالی، تغییرات ناگهانی در خلق‌وخو و رفتار، احساس گیجی، توهم، تشنج یا افکار خودکشی روبه‌رو شدید، حتما مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: علت تیک عصبی چیست

آیا قرص آلپرازولام باعث ریزش مو میشود

شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد قرص آلپرازولام مستقیماً باعث ریزش مو می شود. اما گزارش های نادری از ریزش مو در ارتباط با استفاده از این دارو وجود دارد. این احتمال وجود دارد که ریزش مو می تواند یک عارضه جانبی آلپرازولام باشد، اما این یک مورد شایع نیست. برخی از راه‌های احتمالی که ممکن است باعث ریزش مو شوند عبارتند از تغییرات هورمونی، کمبود مواد مغذی، یا افزایش سطح استرس یا اضطراب ناشی از مصرف دارو.

نکاتی که باید قبل از مصرف آلپرازولام بدانید

اگر فرد داروهایی مانند ایتروکونازول یا کتوکونازول را مصرف می‌کند، نباید برای او آلپرازولام تجویز شود. همچنین اگر بیمار به هرکدام از بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام، والیوم و دیازپام آلرژی داشته باشد، نباید آلپرازولام مصرف کند. اگر می‌خواهید از این‌که مصرف آلپرازولام برای شما خطری به همراه ندارد مطمئن شوید، باید در مورد وضعیت تنفسی خود، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، افسردگی، اختلالات خلقی یا افکار خودکشی و همچنین بیماری‌های کبد و کلیه با پزشک متخصص صحبت کنید و تمام موارد را به او اطلاع دهید؛ چرا که مصرف آلپرازولام می‌تواند اثرات مخربی در موارد فوق ایجاد کند.

قرص آلپرازولام

زنانی که باردار هستند یا قصد دارند باردار شوند و همچنین مادران شیرده در مورد مصرف آلپرازولام باید بسیار محتاط باشند و تمام موارد را با پزشک خود بررسی کنند تا خود و نورادشان دچار آسیب نشوند

 

آلپرازولام در دوران بارداری

اگر باردار هستید یا قصد دارید به زودی بارداری شوید و دکتر شما برایتان قرص آلپرازولام تجویز کرده، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید. فرزندان مادرانی که در دوران بارداری خود آلپرازولام مصرف می‌کنند، ممکن است تحت خطرات متعددی قرار داشته باشند و لازم باشد پس از تولد، برای مدتی طولانی تحت درمان قرار بگیرند. همچنین فردی که آلپرازولام مصرف می‌کند نباید به فرزند خود شیر بدهد. اگر مادران شیرده که آلپرازولام مصرف می‌کنند در کودکان خود مواردی مانند مشکلاتی در تغذیه یا خواب را مشاهده کردند، باید آن را خیلی فوری به دکتر زنان آنلاین اطلاع دهند. مصرف آلپرازولام همچنین برای افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

تاثیر آلپرازولام بر قلب

در حالی که آلپرازولام در درجه اول بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد، اما برخی از اثرات آلپرازولام مس‌تواند بر قلب باشد. یکی از اثرات اولیه آلپرازولام بر سیستم قلبی عروقی توانایی آن در کاهش فشار خون است. این به این دلیل است که آلپرازولام به عنوان یک شل کننده عضلانی عمل می کند که می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی و کاهش فشار خون شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که آلپرازولام باعث کاهش ضربان قلب در برخی افراد می شود. اگر می‌خواهید بدانید برای فشار خون بالا چه بخوریم می‌توانید مطلب مشخص شده را بخوانید.

اما به طور کلی اثرات آلپرازولام بر قلب عموماً خفیف و گذرا است. اکثر افرادی که آلپرازولام مصرف می کنند هیچ تغییر قابل توجهی در عملکرد قلب خود تجربه نمی کنند. با این حال، اگر از قبل بیماری قلبی دارید یا داروهای دیگری مصرف می کنید که می توانند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارند، قبل از مصرف آلپرازولام یا هر داروی دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص آلپرازولام باعث چاقي ميشود؟

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد قرص آلپرازولام باعث چاقی می شود. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده طولانی مدت از آلپرازولام می تواند به عنوان یک عارضه جانبی منجر به افزایش وزن شما شود که به نوعی به علت تغییر در اشتها یا متابولیسم ناشی از دارو است. اگر در حین مصرف آلپرازولام یا هر داروی تجویزی دیگری نگرانی در مورد افزایش وزن دارید، حتما با پزشک صحبت کنید.

نحوه مصرف آلپرازولام

طبق گفته وب سایت rxlist.com آلپرازولام را باید تنها طبق دستورالعمل پزشک خود مصرف کنید. همچنین لازم است تمامی اطلاعات درج شده در بروشور و روی بسته دارو را به خوبی مطالعه کنید. به‌ هیچ عنوان آلپرازولام را به میزان زیاد یا طولانی‌تر از دوره‌ای که پزشک برای شما تجویز کرده است، مصرف نکنید. اگر با مصرف آلپرازولام احساس کردید نیاز دارید میزان بیشتری از دارو را مصرف کنید تا اثری که انتظار دارید در بدن‌تان مشاهده شود، حتما این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید و خودسرانه اقدام به افزایش دوز مصرفی نکنید.
این دارو را به هیچ عنوان به افراد دیگر توصیه نکنید و آن را در دسترس دیگران قرار ندهید. افرادی که سابقه سوءمصرف دارو یا اعتیاد داشته‌اند باید در مورد مصرف این دارو بسیار محتاط‌تر باشند. فراموش نکنید که سوءمصرف یا مصرف غیراصولی این دارو می‌تواند موجب مرگ شود.
خرید و فروش یا توزیع خودسرانه آلپرازولام غیرقانونی است. اگر شکل مایع این دارو برای شما تجویز شده است، میزان آن را به‌طور دقیق و با پیمانه مخصوص دارو اندازه‌گیری کنید.
قرص آلپرازولام باید بلعیده شود؛ پس از گاز زدن و خورد کردن آن در دهان پرهیز کنید.

اگر علائم بیماری شما با مصرف قرص آلپرازولام بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، لازم است خیلی سریع با پزشک خود تماس بگیرید. کسانی که این دارو را برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنند، ممکن است نیاز داشته باشند تا به‌طور مرتب تحت نظر پزشک قرار گیرند و به‌طور مداوم آزمایشاتی را انجام دهند.

قرص آلپرازولام باید به ‌دور از گرما، حرارت، نور و دور از دسترس دیگران قرار گیرد.
اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، لازم است هرچه زودتر دوز فراموش شده را مصرف کنید اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی دارو بودید، از خوردن آن اجتناب کنید و دوز فراموش شده را مصرف نکنید. همچنین از دو برابر کردن دوز مصرفی در زمان مصرف بعدی اجتناب کنید.

قرص آلپرازولام

خطرات افراط در مصرف آلپرازولام

اگر میزان زیادی از آلپرازولام به همراه نوشیدنی‌های الکلی، داروهای خانواده اپیوئید مانند ترامادول یا دیگر داروهایی که موجب خواب‌آلودگی و کاهش تنفس می‌شوند مورد مصرف قرار بگیرد، می‌تواند موجب اوردوز در فرد شود و خطر مرگ را در پی داشته باشد. بهترین راه برای فردی که در این موقعیت قرار می‌گیرد، تماس با اورژانس است.
علائم اوردوز شامل خواب آلودگی، گیجی، اختلال در صحبت کردن، ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل، احساس سبکی در سر، کاهش ضربان قلب، تنفس ضعیف، غش و رفتن به کما است.

تداخلات دارویی آلپرازولام

به‌هیچ عنوان هنگام مصرف آلپرازولام از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید. چرا که این مساله می‌تواند عوارضی جدی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. هنگام مصرف آلپرازولام از رانندگی و سایر فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز و عکس‌العمل سریع دارند اجتناب کنید. احساس سرگیجه و خواب‌آلودگی که آلپرازولام در فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب تصادف یا زمین خوردن فرد شود.

خیلی از اوقات بهتر است برخی از داروها با یکدیگر مصرف نشوند. تداخلات دارویی می‌تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند یا اثرات برخی از داروها را کاهش دهد.
مصرف همزمان آلپرازولام با تمام داروهایی که می‌تواند تنفس در فرد را کند کند یا موجب خواب آلودگی او شود، ممکن است خطر مرگ در پی داشته باشد.
پیش از مصرف همزمان آلپرازولام با هرکدام از داروهای خواب و درمان اضطراب، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید. بسیاری از داروها با آلپرازولام تداخل دارند و نباید با آن به‌طور همزمان مصرف شوند. شما باید تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به دکتر خود اطلاع دهید. تمام داروهای بدون نسخه مانند ویتامین‌ها و همچنین سایر داروهای درمانی که برای شما تجویز شده‌اند را به پزشک خود گزارش دهید.

قرص آلپرازولام

آلپرازولام می‌تواند عوارض جانبی بسیاری در پی داشته باشد. در صورت مشاهده حالت‌های گیجی، سختی در تنفس و خواب آلودگی لازم است فورا با مرکز اورژانس تماس بگیرید

 

عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان

اگر هرکدام از علائم مربوط به حساسیت به قرص آلپرازولام مانند کهیر، سخت شدن تنفس، ورم در صورت، لب‌ها و گلو را مشاهده کردید، لازم است خیلی فوری به پزشک مراجعه کنید. آلپرازولام به‌خصوص زمانی که فرد یک داروی خانواده اوپیوئید یا الکل مصرف کرده باشد می‌تواند تنفس او را کند یا متوقف کند. در چنین مواقعی شخص همراه باید بسیار مراقب علائمی مانند کند شدن تنفس یا بروز وقفه در نفس کشیدن فرد بیمار، کبود شدن لب‌ها یا دشواری در برخاستن از خواب باشد.

چنانچه پس از مصرف آلپرازولام مشکلاتی مانند ضعف در تنفس، احساس بیهوشی و سبکی در سر، حالت تشنج، توهم، بیش‌فعالی، خشم بی‌مورد، دوبینی، زردی پوست صورت و چشم را در خود مشاهده کردید باید با دکتر خود تماس بگیرید. شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف آلپرازولام احساس خواب آلودگی و سبکی در سر است. اگر در مورد مصرف آلپرازولام و عوارض آن سوالی دارید، می‌توانید از مشاوران داروساز حال کمک بگیرید و از توصیه ‎های آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ن م

3 هفته پیش

سلام همسرم 20تا الپرازولام نیم و20 تا رهاکین با هم خورده البته قرص خودش هست هروز یک عد از هرکدام میخورد امروزیاده روی کرده اصلا دسترسی به دکتر ودرمانگاه نداریم تو خونه چی بدم اثر این کم کنه خواهشمندم جواب بدین
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 هفته پیش

سلام و وقت بخیر احتمالا همسرتون دچار مسمومیت دارویی شده باشن و بهتره در اولین فرصت به نزدیک ترین مرکز درمانی شهرتون برید و یا اگر دسترسی ندارید میتونید از خدمات مشاوره با پزشک عمومی آنلاین حال استفاده کنید.
پاسخ دهید
0

مجید

2 ماه پیش

من تجربه خود و افرادی را که میشناسم برایتان میگویم مصرف الپرازولام حتی زیر نظر پزشک کشنده است من یک عدد ان را خوردم و به طرز معجزه اسا از مرگ نجات پیدا کردم اما چند سال بعد پدرم مصرف کرد و مرد و در مورد یکی از فامیلها سریع فهمیدم و قبل از انکه دیر شود اجازه ندادم دوره مصرف را طی کند چون داشت میمرد چرا نمیگویید استثنائا چه رازی پشت این قرق است؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

2 هفته پیش

سلام و وقت بخیر مصرف هرگونه دارو حتما باید زیر نظر پزشک انجام بشه چون مصرف سرخود یا کم و بیش کردن اون دارو عوارض به همراه خواهد داشت.
پاسخ دهید
0

عسل

2 ماه پیش

سلام من برای حمله پانیک اتک یکی از دوستانم بهم 1 ورق آلپرازولام داد و دیشب بخاطر افکار خودکشی 4 عدد از این قرص همراه 3 تا آموکسی کلاو مصرف کردم و تا الان احساس گیجی بدی دارم و به شدت عدم تعادل وحالت تهوع و. معده درد هنوز هم خطری برام داره؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بهتره در اولین فرصت به اورژانس و یا درمانگاه مراجعه کنید تا اگر نیاز به پیگیری درمانی داشتید همونجا سریع انجام بشه و یا با شماره 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات