جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درباره عقیم کردن گربه و مزایا و معایب آن بیشتر بدانید

عقیم کردن گربه
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ اردیبهشت

عقیم کردن گربه برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، فواید زیادی برای سلامتی گربه شما دارد و می‌تواند خطر برخی مشکلات مانند عفونت‌های رحم و سرطان بیضه و سینه را کاهش دهد. درواقع عقیم سازی گربه گامی حیاتی و مسئولیت‌پذیرانه برای حفظ سلامت پیشی کوچک شماست.


تصویر خدمات اقساطی

عقیم کردن گربه یعنی چه؟

عقیم کردن گربه یک مرحله بسیار مهم و مسئولانه در مراقبت از حیوانات خانگی است.عقیم کردن گربه یا همان اخته کردن، یک روش جراحی است که مانع از بچه دار شدن گربه شما می‌شود. برای گربه ماده به معنای برداشتن تخمدان ها و رحم و در گربه نر به معنای برداشتن بیضه است. این روش در هر زمانی می‌تواند انجام شود اما معمولاً زمانی انجام می شود که بچه گربه شما در حدود 4 تا 6 ماهگی است و یک عمل سریع و نسبتاً بدون درد است.

چرا باید گربه خود را عقیم کنیم؟

عقیم کردن گربه یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید برای سلامتی و آرامش خود و گربه عزیزتان بگیرید. عقیم کردن گربه مانع از برخی مشکلات مانند عفونت های رحم و سرطان بیضه می‌شود. همچنین می‌تواند رفتارهایی چون پرخاشگری را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: سرطان در گربه
اما این همه ماجرا نیست. عقیم سازی گربه به کاهش جمعیت بیش از حد حیوانات خانگی نیز کمک می‌کند.در حال حاضر، میلیون‌ها گربه سالانه در پناهگاه‌ها قرار می گیرند و متأسفانه بسیاری از آن‌ها به دلیل ازدحام بیش از حد کشته می‌شوند. با عقیم کردن گربه، نقش خود را برای جلوگیری از مشکلات ناخواسته و کاهش تعداد گربه های بی خانمان انجام خواهید داد.

مزایای عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه فواید بی شماری دارد که نه تنها باعث سلامتی گربه می‌شود، بلکه از مشکلات رفتاری نیز جلوگیری می‌کند. بیایید نگاهی دقیق تر به مزایای عقیم سازی گربه بیندازیم.

  • پرخاشگری را کاهش می‌دهد

یکی از مهمترین مزایای عقیم سازی گربه کاهش پرخاشگری است. به ویژه گربه‌های نر. زیرا این گربه‌های عقیم نشده، رفتارهای تهاجمی مانند دعوا با گربه های دیگر و حتی انسان را از خود نشان می‌دهند. این پرخاشگری ناشی از سطوح بالای تستوسترون است که در طی فرآیند عقیم سازی از بین می‌رود.

  • از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند

عقیم سازی گربه، از بارداری بیش از حد نیز جلوگیری می‌کند، که یک نگرانی قابل توجه برای صاحبان حیوانات خانگی است. هنگامی که گربه‌ها عقیم نشوند، تولید مثل کرده و تعداشان زیاد می‌شود.

  • خطر عفونت رحم را از بین می برد

عفونت رحم یک مشکل رایج در گربه‌های ماده است، به ویژه در گربه‌هایی که عقیم نشده اند. این عفونت‌ها در آینده به درمان‌های جراحی گران قیمتی نیاز دارند. عقیم سازی با برداشتن رحم و تخمدان‌ها که منبع این عفونت ها هستند، خطر عفونت های رحم را از بین می‌برد.

  • از سرطان جلوگیری می‌کند

عقیم سازی از انواع خاصی از سرطان در گربه ها جلوگیری کند. سرطان بیضه و پروستات در گربه‌های نر و سرطان سینه، رحم و تخمدان در گربه‌های ماده با عقیم سازی پیشگیری می‌شود.

بیشتر بدانید: دیابت در گربه

معایب عقیم کردن گربه ها

در حالی که عقیم‌سازی برای بسیاری از گربه‌ها یک تصمیم فوق‌العاده است، برخی از جنبه‌های منفی را نیز باید در نظر گرفت. یکی از معایب اصلی این است که عقیم سازی گربه ها منجر به افزایش وزن می‌شود. علاوه بر این، برخی از گربه‌ها ممکن است پس از عقیم کردن، تغییری در شخصیت یا رفتار خود داشته باشند، مانند تنبلی یا کم تحرکی. ضمن اینکه ریسک عمل بیهوشی و همچنین عدم بارداری مجدد، از سایر معایب آن به حساب می‌آید.

عوارض بعد از عقیم سازی گربه نر

گربه شما ممکن است تا یک یا دو روز پس از جراحی کمی حالت تهوع داشته و در ادرارش خون وجود داشته باشد. ممکن است در اثر بیهوشی کمی خواب‌آلود یا بی‌حال باشند و ممکن است مانند همیشه تمایلی به خوردن نداشته باشند.

برخی از گربه ها نیز کمی تورم، قرمزی یا ناراحتی در اطراف محل برش جراحی را دارند. در موارد نادر، حتی ممکن است استفراغ یا اسهال نیز داشته باشند. اما نترسید! این عوارض معمولاً خفیف هستند و طی چند روز خود به خود از بین می‌روند. علاوه بر این، عوارض جانبی دیگری نیز در عقیم سازی وجود دارد که صاحبان گربه باید از آن آگاه باشند. به عنوان مثال، برخی از گربه ها کاهش اشتها، بی حالی یا تغییر رفتار را داشته باشند. این مشکلات معمولاً کوتاه مدت هستند اما نیاز به مراقبت دارند.

بیشتر بدانید: درمان اسهال گربه

عقيم كردن گربه نر چگونه است؟

این فرآیند شامل برداشتن بیضه‌های گربه نر است که منبع تستوسترون هستند، هورمونی که رشد ویژگی‌های مردانه را کنترل می‌کند. با برداشتن بیضه‌ها، بدن گربه تولید تستوسترون را متوقف می‌کند و ویژگی‌های نر شروع به کاهش می‌کند.

چند راه برای عقیم کردن گربه وجود دارد، اما رایج‌ترین روش، عقیم سازی کیسه بیضه نامیده می‌شود. دامپزشک یک برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد کرده و بیضه‌ها را برمی‌دارد و سپس برش را بسته می‌دوزد. دامپزشک همچنین به گربه شما داروهای ضد درد نیز می‌دهد تا بچه گربه شما در طول دوره بهبودی احساس درد نداشته باشد.

عقیم کردن گربه

نحوه عقيم كردن گربه ماده

عقيم كردن گربه ماده شامل برداشتن تخمدان‌ها و رحم است که منبع تولید مثل هستند. این کار باعث می‌شود گربه شما علاقه‌ای به جفت‌گیری نداشته باشد و از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند.

چند راه برای عقیم کردن گربه وجود دارد، اما رایج ترین روش، هیسترکتومی نام دارد. دامپزشک یک برش کوچک در شکم گربه ماده ایجاد می‌کند، تخمدان‌ها و رحم را برمی‌دارد و سپس محل برش را بخیه می‌زند.

بالا اوردن گربه بعد از عقیم شدن

یکی از شایع ترین مشکلات و عوارض پس از عقیم سازی گربه، استفراغ است که می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد هورمون ها و غدد باشد. اگر گربه شما بیش از حد استفراغ می‌کند یا علائم دیگری از ناراحتی را دارد بهتر است با دامپزشک آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: مسمومیت گربه

بهترین زمان برای عقیم کردن گربه های خانگی

درواقع همیشه زمان خوبی برای عقیم کردن گربه است، اما به طور جدی، عقیم کردن گربه قبل از رسیدن به بلوغ جنسی توصیه می‌شود، که معمولاً در حدود 6 ماهگی اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه اصلا نباید نگران باشید، این روش سریع و آسان است و دامپزشک شما به خوبی از دوست پشمالوی شما مراقبت خواهد کرد و او را سالم به شما تحویل خواهد داد

Most veterinarians recommend spaying between six and seven months. If you have adopted an older, unspayed feline, make an appointment with your veterinarian to discuss the best time to spay her.

ترجمه: اکثر دامپزشکان عقیم‌سازی را بین شش تا هفت ماه توصیه می‌کنند. اگر گربه سانان مسن تر و عقیم نشده را به فرزندی قبول کرده اید، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد بهترین زمان عقیم کردن او صحبت کنید.

smalldoorvet.com

هزینه عقیم کردن گربه

هزینه عقیم کردن گربه نیز یکی از سوالات پر تکرار بسیاری از صاحبان گربه است. در حال حاضر (1403) قیمت عقیم کردن گربه از 500 هزار تومان تا 2/500 هزار تومان متغیر است و با توجه به مرکزی که انتخاب می‌کنید و جنسیت گربه، این هزینه متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاع دقیق‌تر از هزینه عقیم کردن گریه حتما با دامپزشک آنلاین مشورت کرده و هزینه را جویا شوید.

هزینه عقیم کردن گربه

مراقبت های بعد از عقیم سازی گربه

در اینجا مواردی وجود دارد که باید بعد از عمل عقیم سازی گربه خود به خاطر داشته باشید:

1. زمان بهبودی: گربه شما به زمانی (معمولا 7-10 روز) برای بهبودی پس از جراحی نیاز دارد. در طول این مدت او را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که کار عجیبی انجام ندهد.
2. بهبود درد: دامپزشک احتمالاً به گربه شما داروهای ضد درد می‌دهد تا در طول دوره بهبودی احساس درد نکند.
3. محل برش را تمیز نگه دارید: محل برش جراحی، باید تمیز نگه داشته شود تا از عفونت جلوگیری شود. مراقب باشید گربه آنجا را لیس نزند.
4. ویزیت بعدی: دامپزشک برای ویزیت بعدی معمولا 10 روز زمان به شما می‌دهد و پس از آن نیاز است مجددا به دامپزشک مراجعه کنید.
6. صبور باشید: بهبودی ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین با گربه خود مهربان باشید و صبور باشید تا مراحل درمان طی شود.

آنتی بیوتیک مناسب بعد از عقیم سازی گربه

آنتی بیوتیک مناسب بعد از عقیم سازی گربه شامل یکی از موارد زیر است که براساس نظر دامپزشک تجویز می‌شود.

  • سفالکسین: این آنتی بیوتیک در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است و اغلب برای درمان عفونت های پوستی استفاده می‌شود.
  • آموکسی سیلین: این آنتی بیوتیک در برابر انواع خاصی از باکتری ها موثر است و اغلب برای درمان عفونت های تنفسی استفاده می شود.
  • مترونیدازول: این آنتی بیوتیک در برابر باکتری های بی هوازی که باکتری هایی هستند که در محیط های کم اکسیژن رشد می کنند، موثر است.
  • جنتامایسین: برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود و یک آنتی بیوتیک مناسب بعد از عقیم سازی گربه است.

دوره نقاهت عقیم سازی گربه ماده

درواقع دوره نقاهت عقیم سازی گربه ماده و یا گربه نر توسط دامپزشکی که جراحی را انجام داده تعیین می‌شود اما بین 7 تا 10 روز زمان لازم است تا گربه شما به بهبودی برسد.

زمان مورد نیاز برای عقیم کردن گربه

عقیم سازی را می توان از طریق روشی به نام وازکتومی انجام داد که شامل بریدن و مهر و موم کردن مجرای دفران، لوله‌هایی که اسپرم را حمل می‌کند است. این روش معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود و حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

با این حال، برخی از دامپزشکان ممکن است ترجیح دهند از روش دیگری به نام ارکیدکتومی استفاده کنند که شامل برداشتن کامل بیضه‌ها می‌شود. این روش نیز با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و کمی بیشتر، حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.

برای گربه‌های ماده، فرآیند عقیم‌سازی کمی پیچیده‌تر است. عقیم کردن گربه ماده شامل برداشتن تخمدان ها و رحم است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این عمل بسته به جثه و سلامت گربه می‌تواند از 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات