جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری مازوخیسم؛ از نشانه‌ها تا علت و راه های درمان

بیماری مازوخیسم
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آبان

مازوخیسم، یک اختلال روانشناختی پیچیده است و نشان دهنده یک پدیده منحصر به فرد در رفتار انسان است، زیرا شامل تمایل عمیق فرد به کسب لذت یا رضایت از تجربه یک درد، چه جسمی و چه احساسی است. بیماری مازوخیسم که به طور جدایی ناپذیری با شبکه پیچیده امیال، خیالات و فرآیندهای ناخودآگاه انسان در هم آمیخته است، محققان را نیز مجذوب خود کرده و سؤالاتی را در مورد ماهیت اساسی لذت، نقش قدرت و رابطه بین درد و لذت مطرح کرده است.

اگر برای درمان هرنوع اختلال روانی و حتی مازوخیسم نیاز به راهنمایی پزشک دارید می‌توانید از بخش مشاروه روانشناسی آنلاین با بهترین متخصصین گفتگو کرده و مراحل درمان را طی کنید.


تصویر خدمات اقساطی

بیماری مازوخیسم چیست؟

اصطلاح “مازوخیسم” به یکی از انواع اختلالات روانی اشاره دارد که در آن افراد از تجربه درد یا تحقیر، لذت می‌برند. این مشکل به عنوان یک بیماری طبقه بندی نمی‌شود و در حوزه اختلالات روانشناسی قرار می‌گیرد که طیفی از علایق یا رفتارهای جنسی غیر معمول را در بر می‌گیرد.

بیماری مازوخیسم معمولاً شامل فعالیت‌های کنترل شده است که در آن افراد به میل خود درگیر اعمالی مانند دریافت درد فیزیکی، اسارت یا تسلیم شدن در زمینه جنسی می‌شوند. لذت حاصل از این تجربیات عموماً با ترکیبی از عوامل روانی، عاطفی و فیزیولوژیکی منحصر به فرد برای هر فرد بدست می‌آید. البته همه افرادی که رفتارهای مازوخیستی دارند لزوماً دارای اختلال روانی نیستند، زیرا این تمایلات یا علایق ممکن است در یک رابطه سالم و رضایت بخش توسط دو طرف پذیرفته شده باشد. اما زمانی که این رفتارها باعث ناراحتی، تداخل در عملکرد روزانه یا ناراحتی بین طرفین شود، نیاز به درمان حس خواهد شد.

علت بیماری مازوخیسم چیست؟

اما سوال اینجاست که چرا برخی افراد مازوخیست می‌شوند؟ علت آن اغلب به‌خاطر نحوه بزرگ شدن آن‌هاست. بر اساس روانکاوی‌های انجام شده، دلایل بیماری مازوخیسم به تجربیات ناخوشایند دوران کودکی و احساسات پنهان نفرت و خشم از آن دوران مرتبط است. این احساسات سرکوب شده باعث می شود که فرد با آسیب رساندن به خود و انتقام گرفتن از خود تسکین یابد. افرادی که تمایلات مازوخیستی دارند تمایل دارند که حتی برای ارضای تمایلات جنسی خود از نظر جسمی آسیب ببینند و تحقیر شوند. با گذشت زمان، شدت مازوخیسم افزایش می یابد، به ویژه زمانی که فشار روانی افزایش یابد، که منجر به آسیب جسمی جدی نیز می‌شود.

بیماری مازوخیسم

بنابراین، بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. برای پیشگیری از اختلالات جنسی مانند آزار جنسی، ارائه آموزش روش‌های صحیح تربیت فرزند و دریافت مشاوره جنسی آنلاین در زمینه تربیت جنسی بسیار موثر خواهد بود.

به طور کلی اعتقاد بر این است که عوامل متعددی در ایجاد این پدیده نقش دارند.

تمایلات مازوخیستی ممکن است از تجربیات اولیه دوران کودکی، از جمله ضربه، سوء استفاده یا غفلت ناشی شود.

تقویت مثبت یا تجربیات لذت بخش مرتبط با درد می‌تواند یک پیوند رفتاری بین درد و لذت ایجاد کند. با گذشت زمان، این ارتباط مستحکم می شود و میل به درد به وسیله ای برای لذت بدن  تبدیل می‌شود.

برای برخی افراد، مازوخیسم می تواند به عنوان راهی برای تنظیم یا مدیریت هیجانات شدید یا احساس گناه باشد.

تجربه درد یا تحقیر باعث ترشح اندورفین می‌شود، این پاسخ فیزیولوژیکی احساس سرخوشی یا رضایت عاطفی را ایجاد کرده و تمایلات مازوخیستی را تقویت می‌کند.

مازوخیسم یک رفتار توافقی در چارچوب BDSM (اسارت، انضباط، سلطه، تسلیم، سادیسم و مازوخیسم) در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اعمال غیر توافقی مازوخیسم، مانند مواردی که شامل سوء استفاده یا خشونت است، نباید با شیوه های BDSM توافقی اشتباه گرفته شود و نیاز به درمان سریع دارد.

نشانه های افرادی که مازوخیسم دارند

شناسایی علائم بیماری مازوخیسم ممکن است مستلزم توجه به تمایلات یا ترجیحات خاص فرد باشد اما به این نکته باید توجه شود که مازوخیسم یک موضوع روانشناختی پیچیده است و این علائم ممکن است فقط منحصر به افراد با چنین تمایلاتی نباشد.

یکی از نشانه های مازوخیسم، شیفتگی عمیق به درد یا رنج است. افراد مازوخیست به سمت فعالیت هایی کشیده می‌شوند که شامل ناراحتی‌های جسمی یا روانی می‌شود، زیرا از این احساسات لذت می‌برند.

افراد مازوخیست غالباً دوست دارند کنترل را به دست دیگری یا شریک زندگی‌شان بدهند و از این رفتار، احساس رضایت می‌کنند. این کنار گذاشتن کنترل می تواند حس رهایی و لذت را برای این افراد ایجاد کند.

تمایل به تجربه تحقیر نیز ممکن است در گرایش‌های مازوخیستی مشهود باشد. برخی از افراد مازوخیست چه از طریق تمسخر کلامی، تحقیر یا قرار گرفتن در معرض سناریوهای شدید روانی، رضایت خود را در احساس تحقیر شدن بدست می‌آورند.

بیماری مازوخیسم

اما راه اصلی برای فهمیدن اینکه آیا یک فرد مبتلا به مازوخیسم است یا خیر این است که چگونه صحبت می کند. آنها ممکن است آشکارا بگویند که از صدمه دیدن لذت می برند. اما برخی افراد ممکن است مستقیماً آن را نپذیرند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود:

  • افراد مازوخیست به دنبال فرصت هایی برای فدا کردن خود برای دیگران هستند. آن‌ها نیازهای خود را نادیده می گیرند و بیشتر به فکر رفع نیازهای دیگران هستند.
  • مازوخیست ها ترجیح می‌دهند زمانی که در موقعیت‌های سخت یا دردناکی قرار می‌گیرند، درخواست کمک نکنند.
  • افراد مبتلا به بیماری مازوخیسم تمایل دارند با افرادی وارد رابطه شوند که دائماً آنها را تحقیر، انتقاد و شرمنده می کنند.
  • مازوخیست ها به ندرت از خود دفاع می کنند.
  • فرد مازوخیست انتظارات زیادی از خود دارد که ممکن است نتواند آن‌ها را برآورده کند. ناتوانی در برآورده ساختن این انتظارات به او اجازه می‌دهد تا خود را تنبیه کرده و به خود صدمه بزنند.
  • افراد مازوخیست به سلامت جسمی و روانی خود بی توجهی می کنند.
  • مبتلایان به بیماری مازوخیسم دائماً از خود انتقاد می‌کنند. آن‌ها اغلب گفتگوهای درونی منفی دارند و در هر چیز کوچک و بزرگی ایراد می گیرند.
  • مازوخیست ها از شکست لذت می‌برند و حتی ممکن است فرصت های خوب را از بین ببرند یا به خود آسیب برسانند تا رنج را تجربه کنند و از آن لذت ببرند.

البته این نشانه‌ها نباید برای انگ زدن یا قضاوت در مورد افرادی که درگیر رفتارهای مازوخیستی هستند استفاده شوند و باید برای کمک به ‌آنها بهترین راهکارها استفاده شود.

انواع بیماری مازوخیسم

وقتی از مازوخیسم صحبت می کنیم، معمولاً به لذت بردن از درد در حین فعالیت های جنسی فکر می‌کنیم. اما خوب است بدانید که اشکال دیگری از مازوخیسم نیز وجود دارد که به رابطه جنسی مرتبط نیستند. بیایید نگاهی به انواع مختلف آن بیاندازیم:

  • مازوخیسم جنسی: برخی افراد از تجربه درد در حین رابطه جنسی لذت می برند.
  • مازوخیسم روانی: این نوع از بیماری مازوخیسم شامل رابطه جنسی نیست، بلکه لذت بردن از درد روانی است و توسط خود شخص یا شخص دیگری ایجاد می‌شود.
  • مازوخیسم اخلاقی: این شکل از مازوخیسم شامل تحمل رنج برای کاهش احساس گناه است. ممکن است شامل رفتارهای خودتنبیه کننده یا اعمال فداکارانه ای باشد که بریا کمک به دیگران باشد.
  • مازوخیسم تطبیقی: این نوع مازوخیسم در مورد لذت بخشیدن به درد یا ناراحتی موقت است که در نهایت منجر به لذت می شود. به عنوان مثال، برخی افراد به دلیل لذت بردن از انتظار، خوردن غذای مورد علاقه خود را به تاخیر می‌اندازند.

انواع بیماری مازوخیسم

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که مازوخیسم تطبیقی، که شامل ارضای با تاخیر خود است، سالم ترین شکل مازوخیسم است. از سوی دیگر، تجربه درگیری، احساس گناه، شرم یا اندوه به دلیل لذت بردن از درد، ناسالم ترین حالت است و می‌تواند منجر به پریشانی روانی شود. این تعارضات اغلب با اختلالات شخصیتی و افسردگی همراه است.

بهترین راه های درمان بیماری مازوخیسم

مازوخیست بودن همیشه چیز بدی نیست. لذت بردن از انواع خاصی از درد در شرایط خاص طبیعی است. به عنوان مثال، تماشای فیلم های غمگین یا گنجاندن درد توافقی در یک رابطه سالم. اما اگر مازوخیست باعث ناراحتی یا آسیب به دیگران شود و فرد را به رفتارهای مخاطره آمیز وادار کند، کمک گرفتن از مشاور از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی و دارو درمانی کاری لازم‌الاجرا است.

مشاوره روانشناسی

انواع مختلف درمان، مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و درمان روانکاوی، می توانند در پرداختن به تمایلات مازوخیستی و درمان آن مفید باشند.

مدیریت اضطراب و استرس از طریق تکنیک‌های آرام‌سازی نیز مفید هستند که  شامل روش هایی مانند رایحه درمانی، تنفس عمیق، مدیتیشن، آرامش عضلانی، تجسم، و یوگا است.

تمایلات مازوخیستی ممکن است هنگام مواجهه با احساسات منفی ظاهر شوند و منجر به احساس بی‌اعتنایی به خود یا درماندگی شوند. یافتن راه‌های سالم‌تر برای مقابله با پریشانی و تمرین پذیرش احساسات منفی در این راه بسیار کمک کننده است.

یادگیری مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم‌تر مانند حمایت اجتماعی، نوشتن افکار، پرت کردن حواس خود، ورزش، مراقبه و گوش دادن به موسیقی در درمان بیماری مازوخیسم بسیار موثر می‌باشد

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات