جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کبودی چشم / علت های کبودی در چشم و درمان آن

کبودی چشم
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

احتمالا دیده‌اید که دور چشم بعضی افراد تیره شده و گود رفته است. کبودی چشم موجب می‌شود که آن‌ها خسته به نظر برسند و حتی شاید فکر کنید که شب قبل خوب نخوابیده‌اند. البته که خستگی و بی‌خوابی یکی از دلایل تیرگی دور چشم است؛ اما همیشه این‌طور نیست.

کسانی که دچار کبودی چشم هستند، معمولا به دنبال رفع آن هستند یا سعی می‌کنند با انواع لوازم آرایشی این تیرگی را بپوشانند. اما بهترین کار درمان علت این عارضه است.

کبودی چشم علت‌های زیادی دارد؛ به همین دلیل نباید آن را دست کم گرفت، چون ممکن است نشانۀ بیماری دیگری باشد که درمان آن ضروری است. در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ این علت‌ها و روش‌های درمان تیرگی دور چشم توضیح دهیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

علل ایجاد کبودی چشم

همین ابتدا به سر اصل مطلب، یعنی علت کبودی چشم، می‌رویم. شناخت این علت‌ها ما را کمابیش با راه درمان این عارضه آشنا می‌کند. تیرگی و فرورفتگی دور چشم علل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کم خونی: کم خونی به معنای پایین بودن سطح گلبول‌های قرمز خون است؛ وقتی کم‌خونی دارید، علاوه بر علائمی مثل ضعف و سرگیجه و تنگی نفس و خستگی، ممکن است متوجه شوید که پوستتان رنگ پریده و دور چشمانتان تیره است.
  • خستگی: کمبود خواب و خستگی مفرط می‌تواند باعث شود که پوستتان رنگ پریده و زیر چشمانتان تیره شود. دربارۀ خستگی دائم بدن و درمان آن بیشتر بخوانید.
  • سن: افزایش سن و پیری از دلایل رایج کبودی دور چشم است. (دربارۀ پیر چشمی نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید).
  • خستگی چشم: وقتی بیش از اندازه به صفحۀ تلویزیون یا ر
  • یانه خیره شوید، به چشمان شما فشار می‌آید و همین باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم و کبودی می‌شود.
  • آلرژی: واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند باعث التهاب یا بلفاریت چشم، خارش و سیاهی دور چشم بشود.
  • کم آبی: کم آبی بدن یکی از دلایل رایج کبودی چشم است. وقتی بدن کم آب باشد، پوست زیر چشم کدر می‌شود و گودرفته به نظر می‌رسد.
  • قرار گرفتن بیش‌ از حد در معرض نور خورشید: وقتی بیش از حد در برابر نور خورشید باشید، بدن ملانین اضافه تولید می‌کند و پوست شما رنگ می‌گیرد. آفتاب بیش از حد می‌تواند باعث تیره شدن پوست دور چشم شود. می‌توانید درباره بهترین کرم ضد آفتاب نیز این مطلب را بخوانید)
  • ژنتیک: سابقۀ خانوادگی هم در تیره شدن پوست اطراف چشم نقش دارد. این نوع از کبودی چشم از اوایل کودکی قابل مشاهده است.

علاوه بر موارد بالا که از علل شایع کبودی چشم هستند، بیماری‌های دیگری مثل مشکلات تیروئیدی، بیماری های کلیوی، اختلالات کبدی، اختلالات قاعدگی در تیره شدن پوست دور چشم نقش دارند. همچنین کبودی چشم بعد از عمل بینی و کبودی چشم در اثر ضربه برای همۀ ما شناخته شده است.

با بهریتن راه برای عمل لیزیک چشم در این مقاله آشنا شوید

تیرگی دور چشم

راه های درمان کبودی چشم

در این بخش می‌خواهیم به انواع روش‌های درمان کبودی چشم بپردازیم. اگر سیاهی دور چشم بر اثر یک بیماری جدی باشد، روشن است که باید برای درمان آن بیماری اقدام کنید. در غیر این صورت هم به روش‌های خانگی و هم به کمک دارو می‌توانید به کاهش کبودی چشم خود کمک کنید. ادامۀ مطلب را بخوانید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان‌های خانگی برای کبودی زیر چشم

روش‌های درمان تیرگی دور چشم در خانه شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش دهد و رگ‌های خونی گشادشده را کوچک کند و در نتیجه باعث کاهش ورم و تیرگی دور چشم شود.
  • خواب کافی: خوب خوابیدن به کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند.
  • بالا گرفتن سر: گاهی کبودی چشم به دلیل وضعیت بدن شما هنگام خواب است. استفاده از چند بالش به هنگام خواب می‌تواند از تجمع مایعات در اطراف چشم جلوگیری کند و در نتیجه پف و تیرگی دور چشم کم می‌شود.
  • نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی، نوشیدن چای و شیر و آب میوه و همچنین مصرف میوه و سبزیجات به کاهش کبودی چشم شما کمک می‌کند.
  • استفاده از چای کیسه‌ای: چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش تجمع مایعات می‌شود. دو کیسه چای سبز را به مدت 5 دقیقا در آب داغ خیس کنید، سپس به مدت 15 دقیقه در یخچال قرارشان دهید. وقتی سرد شدند، آن‌ها را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان خود بگذارید. سپس آن‌ها را بردارید و چشمانتان را با آب خنک بشویید.
  • استفاده از کرم‌های دور چشم: کرم‌های دور چشم زیادی در بازار هستند. آن‌ها می‌توانند با آبرسانی به پوست اطراف چشم سیاهی دور آن را کم کنند. برای انتخاب کرم دور چشم مناسب می‌توانید با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.
  • استفاده از لوازم آرایشی: می‌توانید کبودی دور چشم را با کانسیلر بپوشانید. البته باید از کانسیلری استفاده کنید که به آن حساسیت ندارید.

پوشاندن کبودی چشم

درمان‌ دارویی برای کبودی زیر چشم

استفاده از دارو برای درمان کبودی چشم به علت آن وابسته است. در این بخش می‌خواهیم به انواع این داروها اشاره کنیم:

  • استامینوفن: در صورتی که کبودی چشم بر اثر ضربه، شکستگی و یا عمل جراحی بینی باشد، بیمار حتماً درد دارد. در این صورت بهترین دارو برای تسکین درد استامینوفن است که البته داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن را نباید استفاده کرد؛ زیرا خونریزی را تشدید می‌کند.
  • پماد رفع کبودی زیر چشم: پزشکان برای کاهش تیرگی چشم کرم‌ها و پمادهای مختلفی را تجویز می‌کنند. این پمادها و کرم‌ها عموما خاصیت ضدلک، روشن‌کننده یا لایه‌بردار دارند. هیدروکینون، ترتینوئین، اسید کوجیک، اسید گلیکولیک، ویتامین سی و … موضعی از جملۀ این داروها هستند.
  • داروهای ضد آلرژی: در صورتی که التهاب پلک چشم (بلفاریت) و کبودی چشم بر اثر آلرژی باشد، می‌توانید از داروهای آنتی هیستامین، اسپری‌های ضد احتقان بینی و قطره‌های چشمی ضد احتقان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین دارویی

روش‌های دیگر پزشکی برای درمان کبودی و گودی چشم لیزردرمانی، استفاده از پرکننده‌ها (تزریق) یا عمل جراحی بلفاروپلاستی است که بسته به نظر پزشک قابل انجام هستند.

چه زمانی برای کبودی چشم به پزشک مراجعه کنیم

گاهی کبودی چشم نشانۀ یک آسیب جدی است (برای مثال شکستگی جمجمه) و نیازمند مراجعه فوری به پزشک است؛ در صورتی که علائم زیر را همراه با کبودی چشم مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی از بینی یا گوش
  • وجود خون روی سطح چشم
  • دوبینی
  • مشکل در گردش چشم
  • سردرد طولانی مدت
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج
  • استفراغ
  • احساس اینکه جسم خارجی در چشم است

پزشک مناسب برای درمان کبودی چشم

اگر کبودی دور چشم شما بر اثر دلایل ژنتیکی است و از کودکی تا امروز همراهتان بوده، لازم نیست که خودتان را برای رفع آن تحت فشار قرار دهید. این کبودی زیانی برای شما ندارد و طبیعی است؛ اما اگر به تازگی دچار کبودی چشم شده‌اید، ممکن است این عارضه نشانۀ یک بیماری جدی در شما باشد. به همین دلیل لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید و برای درمانش اقدام کنید. پیشنهاد ما مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو در مجموعه حال است.

گاهی بعد از عمل های جراحی چشم امکان کبود چشمی وجود دارد که در این مواقع میتوانید سوال از متخصص چشم داشته باشید تا به شما در این زمینه مشاوره بدهند.

سواات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”آیا کبودی زیر چشم درمان دارد؟” answer-0=”درمان کبودی چشم به علت آن بستگی دارد. گاهی کبودی بر اثر یک بیماری مشخص رخ می‌دهد که با درمان آن تیرگی دور چشم هم رفع می‌شود؛ یا اینکه تیرگی دور چشم بر اثر خستگی و بیخوابی یا کم آبی بدن است که با خواب کافی یا نوشیدن مایعات قابل درمان است. اما اگر کبودی دور جشم بر اثر دلایل ژنتیکی باشد، ممکن است نتوان آن را کاملا درمان کرد. اما به کمک روش‌های خانگی یا پزشکی می‌توان به کاهش تیرگی چشم کمک کرد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”برای درمان کبودی زیر چشم چه باید کرد ؟” answer-1=”برای درمان کبودی چشم باید به علت آن توجه کرد. گاهی این عارضه با روش‌های سادۀ خانگی مثل استفاده از کمپرس سرد، خواب کافی، نوشیدن مایعات، استفاده از چای کیسه‌ای و … درمان می‌شود؛ گاهی برای درمان آن نیازمند مراجعه به پزشک هستید. پزشک کبودی دور چشم شما را با توجه به علت آن درمان می‌کند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”کبودی چشم را در اثر ضربه چگونه درمان کنیم ؟” answer-2=”وقتی چشم‌های شما بر اثر ضربه کبود شده باشند، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار شکستگی استخوان نشده‌اید. این کبودی به مرور زمان رفع می‌شود. اما باید جز استامینوفن از مسکن دیگری استفاده نکنید که خونریزی شما تشدید نشود.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”چگونه کبودی زیر چشم را درمان کنیم ؟” answer-3=”برای درمان کبودی چشم باید به علت آن توجه کرد. گاهی این عارضه با روش‌های سادۀ خانگی مثل استفاده از کمپرس سرد، خواب کافی، نوشیدن مایعات، استفاده از چای کیسه‌ای و … درمان می‌شود؛ گاهی برای درمان آن نیازمند مراجعه به پزشک هستید. پزشک کبودی دور چشم شما را با توجه به علت آن درمان می‌کند.” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات