جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش کشت خون / علت انجام کشت خون و تفسیر آن

آزمایش کشت خون
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش کشت خون آزمایشی است که برای تعیین وجود عفونت در بدن استفاده می شود. این آزمایش معمولا زمانی تجویز می شود که فرد دارای علائم و نشانه های عفونت مانند تب، لرز و درد باشد. این آزمایش با نمونه برداری از خون و سپس کشت آن در آزمایشگاه انجام می شود. نتایج می‌تواند نوع باکتری یا ارگانیسم دیگری را که باعث عفونت می‌شود، آشکار کند و به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمانی را تعیین کند.

آزمایش کشت خون همچنین برای نظارت بر اثربخشی درمان آنتی بیوتیکی در بیماران مبتلا به عفونت های شناخته شده استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که نتایج آزمایش کشت خون ممکن است تا چند روز پس از نمونه برداری در دسترس نباشد.

اگر می‌خواهید درباره آزمایش کشت خون و تفسیر آن بیش‌تر بدانید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید و یا از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید.

 


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش کشت خون چیست؟

کشت خون آزمایشی است که مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، مخمرها و سایر میکروارگانیسم ها را در خون شما بررسی می کند. وجود این پاتوژن ها در جریان خون شما می تواند نشانه عفونت خون باشد، وضعیتی که به نام باکتریمی شناخته می شود. کشت خون مثبت به معنای وجود باکتری در خون شماست. این نوع عفونت شامل خونی می شود که در کل بدن شما در گردش است. باکتری هایی که روی پوست یا در ریه ها، ادرار یا دستگاه گوارش شما شروع می شوند، منابع شایع عفونت خون هستند.

اگر نمیدانید آزمایش آمیلاز چیست این مطلب را بخوانید

اگر عفونت شدید باشد یا سیستم ایمنی بدن شما نتواند آن را مهار کند، می‌تواند به خون شما سرایت کند و سیستمیک شود. عفونت سیستمیک به عنوان سپسیس نیز شناخته می شود. کشت خون آزمایشی است که میکروب ها (مانند باکتری یا قارچ) را در خون بررسی می کند. در صورت یافتن میکروب، این آزمایش همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا بدانند کدام داروها برای درمان عفونت بهتر عمل می کنند.

آزمایش کلسیم را بیشتر بشناسید

آزمایش کشت خون نوزاد

آزمایشات کشت خون برای نوزادان برای کمک به تشخیص و درمان هر گونه عفونت بالقوه بسیار مهم است. نوزادان ممکن است عفونت هایی داشته باشند که قبل یا در حین تولد به بدن وارد شده‌اند یا پس از تولد از محیط اطراف ایجاد شده‌اند. آزمایش هر گونه عفونت در خون مهم است زیرا تشخیص زودهنگام می تواند به کاهش خطر عوارض شدید کمک کند. در برخی موارد، نوزادان ممکن است هیچ نشانه فیزیکی از عفونت را نشان ندهند و تنها از طریق آزمایش کشت خون است که پزشک می‌تواند عفونت‌های احتمالی را شناسایی کند.

کشت خون نوزاد

در صورتی که فرد دارای تب یا علائم دیگری باشد که احتمال عفونت را نشان می دهد، ممکن است آزمایشات کشت خون نیز برای نوزادان ضروری باشد. این آزمایشات می تواند به شناسایی علت تب و راهنمایی پزشک در انتخاب درمان مناسب کمک کند. آزمایش های کشت خون همیشه برای نوزادان ضروری نیست و در برخی موارد، آزمایش های دیگر ممکن است مناسب تر باشد. با این حال، اگر پزشک مشکوک به عفونت باشد، ممکن است آزمایش کشت خون توصیه شود. مهم است که قبل از انجام هر گونه آزمایش، در مورد هرگونه سؤال یا نگرانی با پزشک صحبت کنید.

کشت خون نوزاد همچنین برای نظارت بر اثربخشی درمان آنتی بیوتیک در نوزادان مبتلا به عفونت های شناخته شده استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که نتایج آزمایش کشت خون نوزاد ممکن است تا چند روز پس از نمونه گیری در دسترس نباشد.

آزمایش آنزیم قلبی و کاربرد آن را بشناسید

علت انجام آزمایش کشت خون

آزمایش کشت خون آزمایشی است که به تشخیص عفونت باکتریایی یا قارچی در خون کمک می کند. برای شناسایی علت تب یا سایر علائم و نشانه های عفونت استفاده می شود. این آزمایش شامل نمونه برداری از خون و قرار دادن آن در محیط مخصوص در آزمایشگاه است. سپس خون برای وجود باکتری یا قارچ بررسی می شود. در صورت وجود، می توان باکتری یا قارچ را شناسایی کرد و درمان آنتی بیوتیکی مناسب را تجویز کرد.

آزمایش‌های کشت خون می‌توانند عفونت‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است با روش‌های دیگری مانند اشعه ایکس قفسه سینه یا آزمایش ادرار قابل شناسایی نباشند. آنها همچنین برای نظارت بر اثربخشی درمان عفونت استفاده می شوند.

با آزمایش cbc و بیماری هایی که با آن مشخص می‌شود آشنا شوید

مراحل انجام کشت خون

فرآیند انجام آزمایش کشت خون در آزمایشگاه نسبتاً ساده است. ابتدا از بیمار نمونه خون گرفته می شود. سپس خون در یک ظرف استریل قرار می گیرد و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. هنگامی که نمونه خون به آزمایشگاه رسید، نمونه در انکوباتور کشت می شود. دستگاه جوجه کشی به باکتری ها یا دیگر موجودات موجود در نمونه خون اجازه رشد و تکثیر می دهد. این فرآیند ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج در دسترس باشد.

مرحله 1: یک متخصص مراقبت های بهداشتی نمونه ای از خون بیمار را می گیرد. این کار معمولا با سوزن و سرنگ انجام می شود.

مرحله 2: نمونه خون سپس در یک ظرف استریل قرار می گیرد و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

مرحله 3: نمونه در یک محیط کشت قرار می گیرد، که مایعی غنی از مواد مغذی است که به میکروارگانیسم های موجود در خون اجازه رشد می دهد.

مرحله 4: سپس محیط کشت در دمای مشخصی انکوبه می شود و در یک دوره زمانی تحت نظارت قرار می گیرد تا مشخص شود آیا میکروارگانیسم هایی در حال رشد هستند یا خیر.

مرحله 5: در صورت شناسایی میکروارگانیسم‌ها، می‌توان آزمایش‌های بیشتری را برای شناسایی نوع میکروارگانیسم موجود در نمونه انجام داد.

مرحله 6: اگر میکروارگانیسم شناسایی شود، پزشک می تواند بهترین روش درمانی را برای بیمار تعیین کند.

درباره آزمایش آنتی بادی و زمان انجام آن این مطلب اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد

آنچه در کشت خون مشخص می شود

نتایج آزمایش کشت خون می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد انواع باکتری ها یا سایر موجودات موجود در نمونه خون ارائه دهد. این اطلاعات می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمان عفونت را تعیین کند. این آزمایش همچنین می تواند برای نظارت بر اثربخشی درمان آنتی بیوتیکی استفاده شود، زیرا باکتری های موجود در نمونه می توانند از نظر حساسیت به آنتی بیوتیک های خاص آزمایش شوند.

درباره آزمایش قند خون و انجام آن در منزل این مطلب را بخوانید

آزمایش خون

جواب آزمایش کشت خون چقدر طول میکشد

مدت زمانی که طول می کشد تا نتایج آزمایش کشت خون به دست آید بسته به نوع باکتری یا سایر موجودات موجود در نمونه می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، نتایج آزمایش ممکن است تا سه روز طول بکشد. با این حال، در برخی موارد، نتایج ممکن است تا هفت روز نیز طول بکشد تا آماده شود.

درباره آزمایش تیروئید و پیش نیازهای آن بیشتر بدانید

بهترین دکتر برای تفسیر کشت خون

هنگامی که نتایج کشت خون در دسترس قرار گرفت، داشتن یک پزشک با تجربه در تفسیر نتایج و تعیین بهترین روش درمانی بسیار مهم است. یک متخصص عفونی آنلاین معمولاً بهترین پزشک برای تفسیر نتایج آزمایش کشت خون هستند. این پزشک می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد انواع باکتری های موجود در نمونه ارائه دهد و بهترین راه درمان عفونت را تعیین کند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات