جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش آنزیم قلبی / کاربرد تست آنزیم های قلبی

آزمایش آنزیم قلبی
تاریخ بروزرسانی : ۱۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش آنزیم قلبی (Cardiac enzyme test) یک راهکار تشخیصی برای کمک به دکتر قلب آنلاین است تا تعیین کنند که آیا فرد دچار حمله قلبی شده یا خیر. این آزمایش در واقع میزان آنزیم‌هایی را که در صورت آسیب‌هایی مثل حمله قلبی، توسط عضله قلب در خون آزاد می‌شود، مورد بررسی قرار می‌دهد.

حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد به طرق مختلفی بروز می‌کند که درد قفسه سینه شایع‌ترین آن‌ها است. این آزمایش خون به پزشکان برای تشخیص این حمله کمک می‌کند. این تست همچنین می‌تواند نشان دهد که عضله قلب شما در حال حاضر اکسیژن کافی دریافت می‌کند یا خیر.

آزمایش آنزیم قلبی که در بخش آزمایش در منزل و در قسمت چکاپ کامل قابل انجام است،  یک آزمایش مهم و حیاتی است که به تشخیص زودهنگام و درمان‌ موثر مشکلات قلبی کمک می‌کند. ما در این مقاله به بررسی آزمایش آنزیم قلبی و تفسیر آن پرداخته‌ایم. اگر به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تست آنزیم قلب


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش آنزیم قلبی چیست

آزمایش آنزیم قلبی نوعی آزمایش خون است که سطح آنزیم‌های قلبی را در خون می‌سنجد. این آنزیم‌ها عبارتند از تروپونین T و تروپونین I. هر دو نوع تروپونین در آزمایش آنزیم قلبی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا آن‌ها مهم‌ترین آنزیم‌ها برای حمله قلبی هستند. البته گاهی ممکن است پزشکان سطح کراتین فسفوکیناز و میوگلوبین را هم با توجه به شرایط بیمار بررسی کنند.

برای انجام آزمایش یک تکنسین آزمایشگاه با استفاده از سرنگی که به ورید بازوی شما وارد کرده است، مقداری از نمونه خونتان را دریافت می‌کند. این نمونه برای تجزیه و تحلیل از نظر آنزیم‌های قلبی مورد بررسی تخصصی قرار می‌گیرد. این آزمایش یک ابزار تشخیصی است که پزشکان از آن برای بررسی احتمال حمله قلبی در افراد استفاده می‌کنند. چنین آزمایشی در صورتی که احتمال انسداد شریان‌های قلب هم وجود داشته باشد، توسط پزشک تجویز می‌شود.

درد یا فشار در قفسه سینه، سرگیجه، عرق سرد، تنگی نفس و احساس ضعف یا خستگی از جمله علائمی هستند که پزشک با مشاهده آن‌ها این آزمایش را ضروری می‌داند. هر فشار شدید روی قلب می‌تواند به ماهیچه آن آسیب بزند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، قلب شما آنزیم‌های خاصی (نوعی پروتئین) را در خون آزاد می‌کند. پس از حمله قلبی سطح این آنزیم‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد. بنابراین بررسی آن‌ها راه خوبی برای پزشک است تا حمله قلبی یا احتمال وقوع مجدد آن را تشخیص دهد. پزشک این آزمایش را درخواست می‌کند تا دقیقا بداند که در قلب شما چه اتفاقی افتاده است.

درباره آزمایش ویتامین دی و اهمیت آن بیشتر بدانید

آزمایش آنزیم قلبی

مفهوم بالا بودن آنزیم قلب

پزشکان با بررسی سطح آنزیم‌های قلبی افراد می‌توانند تشخیص دهند که آیا آن‌ها دچار حمله قلبی شده‌اند یا خیر. سطح آنزیم تروپونین به طور معمول آن‌قدر پایین است که در خون قابل شناسایی نیست. اگر این آنزیم در آزمایش خون فرد مثبت شود، احتمالا به معنی این است که او حمله قلبی را تجربه کرده یا دچار آسیب قلبی شده است.

پزشکان سطح تروپونین خون را بر حسب نانوگرم در میلی‌لیتر اندازه می‌گیرند. هر چه سطح این آنزیم در خون بالاتر باشد، یعنی احتمال حمله قلبی بیش‌تر یا آسیب وارد شده به قلب شدیدتر است. اگر آزمایش خیلی زود پس از آسیب به قلب انجام شود، ممکن است آنزیم‌ها به حالت عادی برگردد و به تدریج در طول ساعات آینده بالا روند. بنابراین پزشکان بعد از چند ساعت، آزمایش آنزیم قلبی را تکرار می‌کنند.

آزمایش cbc خون و کاربردهای آن را بشناسید

تفسیر تست آنزیم های قلبی

از آن‌جایی که آزمایش آنزیم‌ قلبی معمولا فوری است، نتایج آن به سرعت در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. این نتایج نشان می‌دهد که چه مقدار آنزیم در بدن شما وجود دارد. آزمایش آنزیم بر حسب نانوگرم در میلی‌لیتر بیان می‌شود؛ بنابراین می‌تواند مقادیر بسیار کمی از آنزیم‌های آزاد شده را هم تشخیص دهد.

البته همیشه حمله قلبی دلیل اصلی بالا رفتن این آنزیم‌ نیست. گاهی افراد به دلایلی مثل فشار خون ریوی، ضربان قلب شدید یا تاکی کاردی، بیماری کلیوی، آسیب فیزیکی به قلب و ورزش شدید و طولانی هم ممکن است چنین وضعیتی را تجربه کنند. برای بررسی دقیق آن باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز معاینه و آزمایشات تکمیلی انجام دهید. اگر می‌خواهید بدانید برای فشار خون بالا چه بخوریم می‌توانید مطلب مشخص شده را بخوانید.

در اینجا یک تفسیر نمونه از آزمایش آنزیم قلبی آورده شده است:

CK-MB: 0-24 U/L
تروپونین: <0.04 نانوگرم در میلی لیتر

CK-MB: 38 U/L
تروپونین: 0.1 نانوگرم در میلی لیتر
تفسیر:
نتایج آزمایش آنزیم قلبی نشان می دهد که این فرد دو آسیب عضله قلب را تجربه کرده است. سطح CK-MB او بالاتر از محدوده مرجع است که نشان می دهد آسیب عضلانی رخ داده است. سطح تروپونین او نیز افزایش یافته است که بیشتر نشان دهنده وجود آسیب عضله قلب است. در حالی که این نتایج به تنهایی برای حمله قلبی قطعی نیستند، افزایش سطح هر دو CK-MB و تروپونین با هم نشان دهنده یک رویداد قلبی است.

توجه به این نکته مهم است که این فقط یک تفسیر نمونه است و هر نتیجه ای باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

درباره آزمایش کلسیم و کاربردهای آن بیشتر بدانید

آزمایش آنزیم قلبی

داروهای درمان کاهش آنزیم های قلبی

زمانی که آزمایش خون نشان دهد سطوح آنزیم‌های قلبی در فرد به حد غیرطبیعی بالا رفته است، احتمالا نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت. در چنین شرایطی پزشکان با استفاده از داروهای مختلف تلاش می‌کنند تا سطح آنزیم‌های قلبی را کاهش داده و از بروز حمله قلبی جلوگیری کنند. انواع مختلفی از داروها با توجه به شرایط بیمار قابل تجویز است؛ اما برخی از مهم‌ترین این داروها عبارتند از:

  • رقیق‌کننده‌های خون مثل هپارین، وارفارین، دابیگاتران و…
  • ترومبولیتیک‌ها یا داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهایی که از بروز لخته خون جلوگیری می‌کنند مثل قرص آسپرین، پراسوگرل و…
  • داروهای مسدودکننده آلفا و بتا مثل کارودی لول و هیدروکلراید لابتالول
  • نیتروگلیسیرین و سایر داروهای گشادکننده عروق مثل ماینوکسیدیل

راهنمای کامل آزمایش تیروئید و نحوه انجام آن را در اینجا مطالعه کنید

راه های پیشگیری از بالا رفتن آنزیم های قلبی

برای این که جلوی بالا رفتن آنزیم‌های قلبی در خون خود را بگیرید، باید از کارهایی که احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهند دوری کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم و رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به سلامت عمومی بدن و جلوگیری از چنین مشکلاتی کمک کند. برخی از راهکارها برای پیشگیری از بالا رفتن آنزیم‌های قلبی شامل موارد زیر است:

ورزش کردن

  • حفظ آرامش، کاهش استرس و خودداری از قرار گرفتن در فضای پرتنش
  • زندگی در محیط‌های سالم و دارای هوای پاک
  • تغذیه مناسب و خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده، چرب و شور مثل فست‌فودها. جایگزین کردن غذاهای ناسالم با میوه‌ها و سبزیجات تازه و منابع پروتئینی کم چرب و…
  • داشتن فعالیت بدنی کافی و منظم مثل پیاده‌روی روزانه یا دوچرخه سواری و شنا
  • خوابیدن به مقدار کافی، نه کم و نه زیاد. خوابیدن کم‌تر یا بیش‌تر از حد معمول می‌تواند به قلب و سایر ارگان‌های بدن آسیب بزند

درباره چکاپ کامل بدن و مزایای آن بیشتر بدانید

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

آزمایش آنزیم قلبی در منزل

آنزیم قلبی معمولا به دنبال مشاهده هر نوع نشانه‌ای از بروز حمله قلبی در افراد تجویز می‌شود. اما گاهی پزشکان آن را به عنوان یکی از آزمایش‌های دوره‌ای افراد به ویژه سالمندان و بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید این آزمایش را در هر آزمایشگاه یا مرکز درمانی انجام دهید. اما چنانچه تمایل دارید آن را در خانه و بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام دهید، می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل حال استفاده کنید. در این روش کارشناسان مربوطه به منزل شما مراجعه می‌کنند و نمونه خون دریافتی را به سرعت به آزمایشگاه منتقل می‌کنند. نتیجه آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهد شد.

درباره آزمایش دی دایمر بیشتر بدانید

تست آنزیم قلب

پزشک مناسب برای تفسیر تست آنزیم قلب

شما برای تفسیر آزمایش خون خود به راهنمایی تخصصی نیاز دارید. پزشکی که می‌تواند در این زمینه بهترین کمک را به شما ارائه کند، یک دکتر آنلاین قلب و عروق است. البته سایر پزشکان هم می‌توانند با بررسی این آنزیم‌ها متوجه وجود موارد مشکوک در آزمایش شوند و شما را به پزشک متخصص قلب و عروق ارجاع دهند. اگر برای تفسیر نتایج آزمایش خود به پزشک متخصص دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوران آنلاین سامانه حال کمک بگیرید. پزشکان آنلاین حال در تمام روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://patient.info/heart-health/heart-attack-myocardial-infarction-leaflet/cardiac-enzymes

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321684

https://www.webmd.com/heart-disease/cardiac-enzymes-studies

https://reverehealth.com/live-better/cardiac-enzyme-test/

 

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کبیری

10 ماه پیش

یسوال اینکه ازمایش خون رو توی خونه انجام میدن تاثیری رو نتیجه اش نداره که؟ دقیق هست؟؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر نتایج ازمایش خون چه در محل ازمایشگاه انجام شود و چه در منزل یا محل کارتان هیچ تفاوتی ندارد. گرفتن ازمایش خون در منزل توسط متخصص انجام میشود و انتقال نمونه به ازمایشگاه هم در نهایت دقت انجام میشود بنابراین از جهت درستی نتایج اطمینان خاطر داشته باشید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات