جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درد زیر شکم بعد از رابطه / همه علت های درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درد زیر شکم بعد از رابطه
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی وضعیتی ناخوشایند است که می‌تواند تجربه لذتبخش شما را از رابطه جنسی تحت تاثیر قرار دهد. درد زیر شکم ممکن است زنان و مردان را درگیر کند و در طول رابطه یا بعد از آن حس شود. دخول عمیق، اسپاسم عضلانی و مشکلات گوارشی از اصلی‌ترین دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه هستند. البته وجود مشکلاتی در اندام‌های تناسلی مثل رحم یا لگن هم می‌تواند در بروز یا تشدید این درد نقش داشته باشد.

اگر شما زنی هستید که بعد از رابطه جنسی در ناحیه زیر شکم خود احساس درد می‌کنید، ممکن است با این سوال مواجه شوید علت این موضوع چیست؟ می‌توانید هم اکنون با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و سوالات خود را به صورت آنلاین و از منزل بپرسید. البته ما در این مقاله شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. علاوه بر این به شما می‌گوییم که برای رفع این مشکل چه کارهایی انجام دهید و چه زمانی از پزشک کمک بگیرید. برای آگاهی از این موارد ادامه مطلب را بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

درد زیر شکم نشانه چیست؟

رابطه جنسی قرار است یک تجربه هیجان‌انگیز و لذتبخش باشد. با این حال، تجربه درد زیر شکم بعد از رابطه برای بسیاری از افراد تجربه آشنایی است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که اگر نادیده گرفته شوند، ممکن است باعث بروز مشکلات پیچیده و خطرناک شوند. به طور کلی، درد زیر شکم زمانی که در طول رابطه جنسی یا بعد از آن باشد، دو دلیل عمده دارد:

دلایل فیزیکی درد زیر شکم

درد زیر شکم اغلب نشانه‌ای از یک اختلال در لگن و اندام‌های تناسلی است که نیاز به بررسی بیش‌تر دارد. البته این موضوع همیشه نگران‌کننده نیست. مثلا گاهی گرفتگی عضلات هم منجر به درد زیر شکم می‌شوند. به گفته مختصصان، دو دلیل اصلی پشت این وضعیت وجود دارد.

درد زیر شکم بعد از رابطه

اولین دلیل تجربه ارگاسم است. رسیدن به ارگاسم لحظه لذتبخشی است که باعث انقباضات رحمی می‌شود. این انقباض‌ها ممکن است به درد زیر شکم منتهی شود. دلیل دیگری که پزشکان برای این موضوع در نظر می‌گیرند، قرار گرفتن در دوره تخمک‌گذاری است. گاهی آزاد شدن تخمک همراه با دخول عمیق در طول رابطه، باعث درد در زیر شکم می‌شود. البته عوامل دیگری از جمله التهاب، عفونت، برخی از بیماری‌ها و… هم در ایجاد این درد نقش دارند.

دلایل عاطفی درد زیر شکم

همیشه درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی به دلیل مشکلات فیزیکی روی نمی‌دهد. گاهی این درد ریشه عاطفی دارد و با احساسات فرد مرتبط است. آسیب‌های گذشته یا فعلی، تجربه خشونت خانگی، تجاوز جنسی، استرس، افسردگی، نگرانی از بارداری و… از مهم‌ترین مواردی هستند که منجر به احساس درد پس از رابطه خواهند شد.

مشکل عاطفی

درد زیر شکم بعد از رابطه نشانه بارداری است؟

احساس درد یا گرفتگی در ناحیه زیر شکم یکی از نشانه‌های اولیه بارداری در نظر گرفته می‌شود. اما این که چه زمانی چنین دردی را حس کنید بسیار مهم است! درد زیر شکمی که نشانه بارداری است، معمولا پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم (لانه گزینی) ایجاد می‌شود.

این نوع گرفتگی‌ها و دردها اغلب چند روز بعد از تخمک گذاری ایجاد می‌شود. پس دردی که بلافاصله بعد از رابطه در ناحیه زیر شکم خود حس می‌کنید، به ندرت ناشی از بارداری خواهد بود. به طور کلی اگر چند روز بعد از رابطه جنسی با علائمی مثل خستگی، حالت تهوع، درد یا بزرگ شدن سینه‌ها، درد زیر شکم و تکرر ادرار مواجه شدید، بهتر است برای اطمینان از باردار بودن با یک پزشک مشورت کنید.

عواملی که باعث سکس دردناک می‌شوند

سکس به خودی خود پدیده دردناکی نیست. اما برخی از افراد در طول رابطه جنسی و به دلایل مختلف با درد مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند در رابطه عاطفی زوج‌ها اثر منفی داشته و باعث بروز مشکلات دیگری در رابطه شود.

معمولا اگر معاشقه کافی نباشد، واژن ترشحات کافی تولید نکند یا روانکاری لازم پیش از دخول انجام نشود، سکس دردناک خواهد بود. این مشکل را می‌توان به کمک افزایش مدت و کیفیت معاشقه و استفاده از محصولات روان کننده برطرف کرد. گاهی مشکلات دیگری در مورد سکس دردناک وجود دارد که نیاز به بررسی پزشکی و درمان خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • واژینیسموس: نوعی اسپاسم غیرارادی در عضلات واژن
  • عفونت‌های واژینال
  • مشکلات دهانه رحم
  • فیبروم رحمی
  • اندومترویوز
  • بیماری التهابی لگن
  • مشکلات مربوط به تخمدان‌ها
  • یائسگی
  • سکس با فاصله کمی از زایمان یا جراحی
  • آسیب یا پارگی در ناحیه بین واژن و مقعد
  • ولوودینیا: درد و سوزش مزمن بدون دلیل مشخص در اندام‌های جنسی خارجی زنان
  • زگیل تناسلی یا HPV – برای خرید واکسن گارداسیل و پیشگیری از بیماری hpv می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه و اقدام به خرید کنید.
  • واژینیت: التهاب واژن
  • تجربه آسیب جنسی یا تجاوز در گذشته

فیبروم رحم

دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه

درد زیر شکم برای خانم‌ها دردی آشنا است. بسیاری از آن‌ها چنین دردی را در طول دوران قاعدگی و گاهی تخمک گذاری تجربه می‌کنند. به همین دلیل زمانی که صحبت از درد زیر شکم بعد از رابطه می شوند، برخی تصور می‌کنند این درد مختص زنان است. در حالی که ممکن است مردان هم با درد زیر شکم بعد از رابطه مواجه شوند. در این بخش به معرفی شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه می‌پردازیم.

طولانی شدن رابطه جنسی

اگر رابطه جنسی بیش از حد طول بکشد، ماهیچه‌ها خسته می‌شوند. این خستگی به ویژه در ناحیه لگن محسوس است و می‌تواند باعث اختلال در گردش خون این ناحیه شود. در چنین وضعیتی ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کنید.

دخول عمیق

دخول عمیق و رابطه بدون وقفه باعث احساس درد و گرفتگی در ناحیه زیر شکم، مقعد یا واژن می‌شود. زنان و مردان می‌توانند با تغییر موقعیت یا استراحت در طول رابطه آن را کاهش دهند.

ارگاسم

ارگاسم و ارضا شدن باعث ایجاد وضعیتی به نام دیس ارگاسمی می‌شود. ماهیچه‌های لگن در هنگام ارگاسم منقبض می شوند و این موضوع می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک در زیر شکم و لگن شود.

استرس و اضطراب

استرس ناشی از وقایع روزمره یا تجربه‌های دردناک گذشته یکی از دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی است. اضطراب باعث منقبض کردن عضلات لگن و شکم شده و ماندن در چنین وضعیتی بعد از رابطه، منجر به درد زیر شکم خواهد.

رفتار جنسی خشن

تنوع در رابطه جنسی باعث شادابی بیش‌تر رابطه و احساس خوشایند در زوجین می‌شود. اما گاهی رفتارهای خشن و غیرمتعارف جنسی می‌تواند باعث آسیب به ماهیچه‌های لگن، رحم، رکتوم یا مثانه شود و درد در ناحیه زیر شکم را در پی داشته باشد.

انحراف رحم

به نظر می‌رسد یک چهارم زنان به انحراف یا کجی رحم دچار هستند. در چنین حالتی، رحم به جای این که متمایل به سمت جلوی بدن باشد، رو به عقب خم می‌شود. این افراد ممکن است در طول رابطه جنسی با دخول عمیق یا پس از آن، احساس درد در زیر شکم داشته باشند.

عفونت‌های دستگاه ادراری

این عفونت‌ها شایع و دردناک هستند. زمانی که دستگاه ادراری شما دچار عفونت شود، علاوه بر درد و ناراحتی در هنگام دفع ادرار و…، درد زیر شکم بعد از رابطه را هم تجربه خواهید کرد.

مشکلات گوارش و نفخ

تجمع گاز یا وجود مشکلات گوارشی مثل یبوست، فشار در ناحیه تحتانی بدن را افزایش می‌شود. اگر در چنین شرایطی دخول انجام شود، ممکن است در اثر فشرده شدن گاز در روده‌ها، دچار درد زیر شکم شوید.

درد زیر شکم بعد از رابطه

 

سندرم روده تحریک پذیر

آمارها نشان می‌دهند افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، بیش از دیگران با درد زیر شکم به ویژه پس از رابطه جنسی مواجه می‌شوند. این سندرم با مشکلاتی مثل نفخ، اسهال یا یبوست و احساس گرفتگی در روده‌ها همراه است که ممکن است در اثر رابطه جنسی تشدید شود.

کشیدگی عضلات

رابطه جنسی به ویژه زمانی که طولانی یا در پوزیشن خاصی انجام شود، می‌تواند گرفتگی عضلات را در پی داشته باشد. درد زیر شکم ناشی از گرفتگی عضلات معمولا پس از چند ساعت برطرف می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی

کلامیدیا و سوزاک از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی هستند که باعث می‌شوند رابطه جنسی دردناکی را تجربه کنید. معمولا این بیماری‌ها و عفونت ناشی از آن‌ها منجر به درد زیر شکم پس از رابطه جنسی هم خواهند شد.

مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی

سندرم مثانه دردناک نوعی بیماری مزمن است که گاهی باعث درد در ناحیه لگن یا زیر شکم می‌شود. این بیماری علاوه بر درد زیر شکم بعد از رابطه، با علائم دیگری مثل بی اختیاری ادرار یا تکرر ادرار همراه است.

واژینیسموس

زنان مبتلا به واژینیسموس با ورود هر چیزی (مثل آلت مردانه یا حتی تامپون) به داخل واژن راحت نیستند. بنابراین ماهیچه‌های کف لگن آن‌ها در هنگام دخول به حالت منقبض در می‌آید. تداوم این انقباض بعد از رابطه یکی از دلایل درد زیر شکم در آن‌ها است.

کیست تخمدان

کیست‌هایی که در سطح یا داخل تخمدان‌ها تشکیل می شوند، مشکلات شایع اما کم خطری هستند. با این حال این کیست‌ها در موارد شدید می‌توانند باعث درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی شوند که نیاز به پیگیری و درمان خواهد داشت.

اندومترویوز

زمانی که بافت رحم به سمت خارج از رحم رشد می‌کند، آندومترویوز اتفاق می‌افتد. در اثر ابتلا به این بیماری با احساس درد در ناحیه لگن و زیر شکم مواجه می‌شوید که پس از رابطه جنسی تشدید خواهد شد.

فیبروم

توده‌های خوش خیم یا غیر سرطانی که در رحم تشکیل می‌شوند، فیبروم هستند. وجود این فیبروم‌ها باعث می‌شود تا فشار و درد در لگن خود حس کنید. این درد معمولا با رابطه جنسی تشدید می‌شود و گاهی تا چند ساعت پس از رابطه باقی می‌ماند. این مشکل در سونوگرافی شکم و لگن قابل شناسایی است.

بیماری التهابی لگن

عفونت لگنی یا بیماری التهابی لگن همان عفونت اندام‌های تناسلی زنانه است. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، درد در هنگام رابطه یا پس از آن است. اما گاهی با خونریزی در حین دخول، ترشحات غیرطبیعی واژن و تب همراه می‌شود.

انسداد لوله فالوپ

گاهی لوله‌هایی که تخمک‌ها را از تخمدان‌ها به رحم منتقل می‌کنند، به دلیل رشد غیر عادی بافت یا ترشح مایعات مسدود می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است احساس درد در ناحیه پایینی بدن و زیر شکم داشته باشید. رابطه جنسی و دخول می‌تواند چنین دردی را بدتر کند.

پروستاتیت

ده تا پانزده درصد مردان در طول زندگی خود دچار التهاب پروستات یا پروستاتیت می‌شوند. این بیماری یکی از دلایل ایجاد درد زیر شکم بعد از رابطه در مردان در نظر گرفته می‌شود که با علائم دیگری مثل انزال دردناک، جریان ضعیف ادرار و درد مزمن در ناحیه پایینی بدن و لگن همراه است.

رابطه جنسی در بارداری

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم به دلایل مختلفی مثل کورتاژ، سزارین، اندومتریوز و… در زنان ایجاد می شود. این چسبندگی به دلیل ایجاد بافت اسکار در رحم یا دهانه آن، دردناک است و گاهی باعث احساس درد زیر شکم در طول رابطه جنسی یا پس از آن می‌شود.

رابطه جنسی در بارداری

پدیده درد زیر شکم بعد از رابطه در زنان باردار معمولا در سه ماهه اول و سوم بارداری روی می‌دهد. در چنین شرایطی، انقباض‌های ناشی از واژن منجر به انقباض رحم و درد زیر شکم می‌شود. این وضعیت ممکن است برای جنین خطرناک باشد. پس بهتر است در مورد داشتن رابطه جنسی در طول بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

پیش‌گیری از درد زیر شکم هنگام سکس

طبق اعلام وب سایت womenshealthmag.com رابطه جنسی پیش از آن که یک رابطه فیزیکی باشد، رابطه‌ای حسی و عاطفی است. پس لازم است زن و مرد قبل از دخول از آمادگی کافی برخوردار باشند. هر چه معاشقه با کیفیت‌تر و طولانی‌تری داشته باشید، واژن از آمادگی بیش‌تری برای پذیرش آلت مرد برخوردار خواهد بود و این موضوع منجر به کاهش درد و ناراحتی در طول رابطه و پس از آن خواهد شد.

به طور کلی برای کاهش درد زیر شکم در هنگام سکس لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • با آمادگی روانی کامل رابطه را شروع کنید
  • در صورت نیاز از محصولات روان‌کننده مانند ژل لوبریکانت استفاده کنید
  • بدون پیش‌نوازی به سراغ دخول نروید
  • هر نوع عفونت و بیماری مرتبط با اندام‌های تناسلی خود را پیگیری و درمان کنید
  • قبل از شروع رابطه مثانه خود را خالی کنید و دوش بگیرید
  • فعالیت‌های غیرجنسی مثل ماساژ را امتحان کنید
  • ریلکس باشید و تا جای ممکن استرس را از خود دور کنید
  • از تمرینات تنفسی برای حفظ آرامش یا تمرینات رهاسازی لگن برای کاهش انقباض در طول رابطه کمک بگیرید

ورزش

درمان‌های خانگی درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی

برای این که بهترین درمان برای درد زیر شکم بعد از رابطه را پیدا کنید، در ابتدا نیاز به شناسایی علت آن دارید. بسته به عاملی که موجب این درد شده، درمان‌ها هم متفاوت هستند. به طور کلی روش‌های اصلی درمان خانگی برای رفع درد زیر شکم پس از رابطه را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

کمی صبر کنید

درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی معمولا موقتی است و بدون نیاز به انجام هیچ کاری، خود به خود برطرف می شود. پس به بدن خود زمان کافی بدهید و صبر کنید تا درد به آرامی رفع شود.

از داورهای بدون نسخه استفاده کنید

اگر درد آزاردهنده و شدید است، برای تسکین موقت آن از داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. در صورتی که هر بار پس از رابطه جنسی چنین دردهایی را تجربه می‌کنید، می‌توانید برای پیشگیری از درد، آن‌ها را قبل از شروع رابطه مصرف کنید.

از گرما کمک بگیرید

گرما می‌تواند یک مسکن مناسب برای کاهش درد و گرفتگی زیر شکم باشد. شما می‌توانید پس از رابطه دوش آب گرم بگیرید یا یک پد یا کیسه آب گرم بر ناحیه زیر شکم خود قرار دهید.

درد زیر شکم

برای درد زیر شکم بعد از رابطه چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

احساس درد در زیر شکم بعد از رابطه جنسی مشکلی شایع است و افراد زیادی با آن درگیر هستند. اما در صورتی که همیشه بعد از رابطه جنسی با درد زیر شکم مواجه می شوید، لازم است با یک دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. شدت این دردها و تداوم آن‌ها هم برای مراجعه به پزشک بسیار مهم است. گاهی دردهای موقت و کوتاه مدت می‌تواند به دلیل انقباض رحم باشد و به سرعت برطرف شود. اما در صورتی که این دردها تا ساعت‌ها پس از رابطه باقی می‌مانند، بهتر است در اولین فرصت با یک پزشک متخصص زنان تماس بگیرید.

سابقه پزشکی و جنسی، علائم بیمار و یافته‌های معاینه مهم‌ترین عواملی هستند که به تعیین علت درد زیر شکم بعد از رابطه کمک می‌کنند. لازم است در هنگام معاینه در مورد داروهای مصرفی، تجربیات جنسی گذشته (مانند سوء استفاده جنسی و…) با پزشکتان صحبت کنید. اگر نیاز به مشاوره فوری در این زمینه دارید، می‌توانید از پزشکان زنان و زایمان آنلاین حال راهنمایی بگیرید.

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات