جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته اول بارداری / همه چیز درباره اولین هفته بارداری

هفته اول بارداری زمان بسیار مهمی برای رشد جنین است. با وجود این، بسیاری از زنان از باردار بودن خود در این دوره بی اطلاع هستند. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که در اولین هفته بارداری چه اتفاقی می افتد و چرا درک این تغییرات مهم است. در هفته اول بارداری، تخمک بارور شده یا زیگوت، سفر خود را از طریق لوله فالوپ به سمت رحم آغاز می کند. این فرآیند به عنوان لانه گزینی شناخته می شود و معمولاً حدود شش روز پس از لقاح رخ می دهد. هنگامی که زیگوت خود را به پوشش داخلی رحم متصل می کند، شروع به تقسیم و تشکیل جنین می کند. در این مرحله، جنین تنها از چند سلول تشکیل شده است. این سلول ها در نهایت به بافت ها و اندام های مختلف تشکیل دهنده بدن انسان تمایز می یابند. جفت که مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین در حال رشد فراهم می کند نیز در این زمان شروع به تشکیل می کند. در این هفته گفتگو با بک متخصص آنلاین می‌توانید بسیار مفید و راهگشا باشد. در این زمینه می‌توانید با دکتر زنان آنلاین به صورت آنلاین صحبت کرده و سوالات خود را مطرح کنید.

علیرغم تغییرات قابل توجهی که در هفته اول بارداری رخ می دهد، بسیاری از زنان ممکن است حتی متوجه بارداری خود نشوند. این به این دلیل است که آزمایش‌های بارداری معمولاً وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را تا چند روز پس از کاشت تشخیص نمی‌دهند. برای زنان مهم است که از هفته اول بارداری آگاه باشند تا بتوانند اقدامات مناسب را برای اطمینان از سلامت جنین در حال رشد خود انجام دهند. این شامل انتخاب شیوه زندگی سالم مانند پرهیز از الکل، تنباکو و برخی داروها است که ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند. علاوه بر این، زنان باید مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک را در اسرع وقت شروع کنند. نشان داده شده است که اسید فولیک خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را در جنین های در حال رشد کاهش می دهد.

ویدئوی مصاحبه با خانم دکتر شایان آقایان درباره هفته اول بارداری

به طور کلی، در حالی که هفته اول بارداری ممکن است بدون اتفاق به نظر برسد، در واقع یک زمان حیاتی برای رشد جنین است. با درک آنچه در این دوره زمانی رخ می دهد، زنان می توانند اقداماتی را برای اطمینان از سلامت کودک در حال رشد خود انجام دهند

شما برای انجام انواع آزمایش بارداری و سایر آزمایشات، میتوانید از خدمات آزمایش در محل مجموعه حال استفاده کنید

عناوین مقاله
1 علائم و نشانه های هفته اول بارداری 2 تغییرات جسمی و عاطفی مادر در هفته اول بارداری 3 در هفته اول بارداری چه بخوریم؟ 4 در هفته اول بارداری از خوردن چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟ 5 چرا تغذیه مناسب در هفته اول بارداری مهم است؟ 6 رسپی های هفته اول بارداری7 علائم و نشانه های غیر طبیعی و خطرناک هفته اول بارداری 8 داروهای غیر مجاز هفته اول بارداری 9 ایمن ماندن در هفته اول بارداری 10 اهمیت ورزش در هفته اول بارداری11 ورزش های مناسب در هفته اول بارداری 12 در هفته اول بارداری از چه نوع ورزش هایی باید اجتناب کرد؟ 13 راه های حمایت از همسر در هفته اول بارداری 14 حمایت خانواده در هفته اول بارداری

تصویر خدمات اقساطی

علائم و نشانه های هفته اول بارداری

بارداری یک سفر زیبا برای یک زن است که زمانی آغاز می شود که یک اسپرم تخمک را در لوله فالوپ بارور می کند. هفته اول بارداری بسیار مهم است زیرا آغاز این سفر معجزه آسا است. در این مقاله به علائم و نشانه‌های مختلفی می‌پردازیم که زنان در هفته اول بارداری تجربه می‌کنند.

  1. پریود نشدن

شایع ترین علامت بارداری، پریود نشدن است. اگر سیکل های قاعدگی منظم دارید و عادت ماهانه شما به موقع اتفاق نیفتاد، ممکن است نشانه بارداری شما باشد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که برخی از زنان در هفته های اول بارداری لکه بینی یا خونریزی را تجربه می کنند که ممکن است با قاعدگی آنها اشتباه گرفته شود.

  1. خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی یکی دیگر از علائم شایع اوایل بارداری است. زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده خود را در دیواره رحم لانه گزینی می کند. خونریزی لانه گزینی معمولاً سبکتر و کوتاهتر از دوره معمولی است و ممکن است با گرفتگی خفیف همراه باشد.

  1. خستگی

خستگی یکی از علائم شایع بسیاری از زنان در هفته اول بارداری است. حتی اگر کار سختی انجام نداده باشید، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی کنید. این به این دلیل است که بدن شما سخت کار می کند تا از رشد و نمو جنین حمایت کند.

  1. حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ که معمولاً به عنوان حالت تهوع صبحگاهی شناخته می شود، یکی از شایع ترین علائم بارداری است. معمولاً از هفته ششم بارداری شروع می شود، اما برخی از زنان ممکن است زودتر آن را تجربه کنند. در هفته اول بارداری، ممکن است حالت تهوع خفیف یا احساس تهوع داشته باشید، به خصوص در صبح.

  1. تغییرات سینه

تغییرات سینه نیز در هفته اول بارداری شایع است. سینه‌های شما ممکن است احساس درد، حساس شدن یا متورم شدن داشته باشند و نوک سینه‌های شما ممکن است حساس‌تر از حد معمول باشد. این تغییرات به دلیل نوسانات هورمونی در بدن شما است.

  1. نوسانات خلقی

نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما رایج است. ممکن است بیش از حد معمول احساس عاطفی داشته باشید و در هفته اول بارداری دچار نوسانات خلقی شوید.

برای باهوش شدن جنین چه بخوریم؟

علائم هفته اول بارداری

  1. گرفتگی

گرفتگی خفیف در هفته اول بارداری طبیعی است زیرا تخمک بارور شده خود را در لایه داخلی رحم لانه گزینی می کند. با این حال، اگر گرفتگی یا لکه بینی شدید را تجربه کردید، ممکن است نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  1. افزایش دمای پایه بدن

دمای پایه بدن شما (BBT) ممکن است در هفته اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما کمی افزایش یابد. اگر BBT خود را دنبال می کنید، ممکن است متوجه افزایش جزئی در دمای خود شوید که می تواند نشان دهنده بارداری شما باشد.

ویدئوی مصاحبه با خانم دکتر شایان آقایان درباره هفته اول بارداری

تغییرات جسمی و عاطفی مادر در هفته اول بارداری

بارداری یک تجربه تغییر دهنده زندگی برای زنان است زیرا آنها در طول این مدت یک سری تغییرات فیزیکی و عاطفی را پشت سر می گذارند. هفته اول بارداری بسیار مهم است زیرا آغاز این سفر جدید است. در ادامه درباره تغییرات جسمی و روحی مادر در هفته اول بارداری صحبت خواهیم کرد.

  • تغییرات فیزیکی

تغییرات هورمونی

هفته اول بارداری با تغییرات هورمونی در بدن زن مشخص می شود. افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن وجود دارد که رحم را برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می کند.

کاشت

در هفته اول بارداری، تخمک بارور شده خود را در دیواره رحم لانه گزینی می کند. این کاشت می تواند برای برخی از زنان باعث گرفتگی و لکه بینی خفیف شود.

تغییرات سینه

تغییرات سینه در هفته اول بارداری به دلیل نوسانات هورمونی در بدن شایع است. سینه ها ممکن است درد، حساس یا متورم شوند و نوک سینه ها ممکن است حساس تر از حد معمول باشند.

 خستگی

خستگی یکی از شایع ترین علائم فیزیکی است که در هفته اول بارداری تجربه می شود. بدن برای حمایت از رشد و نمو جنین سخت کار می کند و این می تواند باعث خستگی و خستگی شود.

دمای پایه بدن (BBT)

ردیابی دمای پایه بدن (BBT) یک روش قابل اعتماد برای تشخیص بارداری است. در هفته اول بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی در بدن، BBT کمی افزایش می یابد.

  • تغییرات عاطفی

هیجان و اضطراب

خبر بارداری می تواند ترکیبی از احساسات را برای زنان به ارمغان بیاورد. آنها ممکن است از این خبر هیجان زده و خوشحال شوند، اما ممکن است در مورد آینده نیز اضطراب و عصبی بودن را تجربه کنند.

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رایج است. زنان ممکن است تغییرات ناگهانی در خلق و خوی خود را تجربه کنند، از شادی و خوشحالی گرفته تا احساس غمگینی یا عصبانیت.

تغییر در اشتها

تغییر در اشتها نیز در هفته اول بارداری شایع است. برخی از زنان ممکن است هوس غذایی یا بیزاری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حالت تهوع داشته باشند و اشتهای خود را از دست بدهند.

ترس از سقط جنین

ترس از سقط جنین در هفته های اول بارداری شایع است. زنان ممکن است در مورد توانایی خود در انجام یک بارداری سالم نگران باشند و ممکن است در انجام فعالیت هایی که به طور بالقوه می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند محتاط باشند.

استرس و خستگی

بارداری می تواند باعث استرس و خستگی زنان شود، به خصوص در هفته اول که بدن در حال تطبیق با تغییرات هورمونی است. مهم است که با خوردن یک رژیم غذایی سالم، استراحت کافی و فعال ماندن از خود مراقبت کنید.

درباره سونوگرافی بارداری و نحوه انجام آن در منزل بیشتر بدانید

در هفته اول بارداری چه بخوریم؟

در هفته اول بارداری، جنین فقط در حال لانه گزینی در پوشش داخلی رحم است. داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند اسید فولیک، آهن، کلسیم و پروتئین باشد، بسیار مهم است. در اینجا چند ماده غذایی وجود دارد که باید در هفته اول بارداری در رژیم غذایی خود بگنجانید.

می‌توانید درباره هفته سوم بارداری اطلاعات بیشتری بدست آورید.

خوراکی در هفته اول بارداری

1. میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کنند. چند نمونه از میوه ها و سبزیجاتی که می توانید در هفته اول بارداری مصرف کنید عبارتند از پرتقال، سیب، موز، هویج، اسفناج و کلم بروکلی.

2. غلات کامل

غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای و نان گندم کامل سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها همچنین انرژی پایدار را در طول روز فراهم می کنند.

بیشتر بدانید: چی بخورم بچم خوشگل بشه

3. پروتئین های بدون چربی

پروتئین ها برای رشد و نمو جنین ضروری هستند. پروتئین های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع خوبی از پروتئین هستند.

4. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر هستند. آنها همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند. چند نمونه از آجیل ها و دانه هایی که می توانید در هفته اول بارداری بخورید عبارتند از: بادام، گردو، دانه چیا و دانه کتان.

5. محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند که برای رشد استخوان های قوی در جنین ضروری است.

چرا آزمایش قبل از بارداری مهم است

در هفته اول بارداری از خوردن چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

مواد غذایی خاصی وجود دارد که باید در هفته اول بارداری از مصرف آنها اجتناب کنید. این مواد خوراکی شامل موارد زیر است:

گوشت خام یا نیم پز

گوشت خام یا نیم پز می تواند حاوی باکتری های مضر باشد که می تواند باعث عفونت هایی شود که می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

تخم مرغ خام یا نیم پز

تخم مرغ خام یا نیم پز نیز می تواند حاوی باکتری های مضر باشد که می تواند باعث عفونت شود. حتما قبل از مصرف تخم مرغ ها را کاملا بپزید.

ماهی معین

برخی از ماهی ها مانند کوسه، اره ماهی و شاه ماهی خال مخالی حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند که می تواند به سیستم عصبی در حال رشد جنین آسیب برساند.

محصولات لبنی غیر پاستوریزه

محصولات لبنی غیر پاستوریزه می توانند حاوی باکتری های مضر باشند که می توانند باعث عفونت شوند. مطمئن شوید که فقط لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

کافئین

مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری می تواند خطر سقط جنین و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز محدود کنید.

تغذیه در دوران بارداری را جدی بگیرید

چرا تغذیه مناسب در هفته اول بارداری مهم است؟

تغذیه مناسب در هفته اول بارداری مهم است زیرا پایه و اساس یک بارداری سالم را می‌سازد. مواد مغذی که در این مدت مصرف می کنید برای رشد و نمو جنین ضروری است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تغذیه مناسب در هفته اول بارداری اهمیت دارد.

از رشد و تکامل جنین حمایت می کند

مواد مغذی که در هفته اول بارداری مصرف می کنید برای رشد و نمو جنین ضروری هستند. اسید فولیک، آهن، کلسیم و پروتئین در این دوران اهمیت ویژه ای دارند.

خطر نقایص مادرزادی را کاهش می دهد

مصرف یک رژیم غذایی سالم در هفته اول بارداری می تواند خطر ابتلا به نقایص مادرزادی را در جنین کاهش دهد. اسید فولیک به ویژه در کاهش خطر نقص لوله عصبی مهم است.

از سلامت مادر حمایت می کند

تغذیه مناسب در هفته اول بارداری می تواند از سلامت مادر حمایت کرده و خطر عوارضی مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری را کاهش دهد.

درباره هفته چهارم بارداری بیشتر بدانید

رسپی های هفته اول بارداری

  • تخم مرغ همزده با اسفناج: تخم مرغ های همزده را با اسفناج تازه بپزید یا به املت اضافه کنید تا آهن و فولات بیشتری داشته باشد.
  • ماست یونانی با میوه و گرانولا: این گزینه صبحانه سرشار از پروتئین، کلسیم و فیبر است. میوه های تازه و گرانولا را برای مواد مغذی اضافی اضافه کنید.
  • سالاد مرغ کبابی: برای یک وعده غذایی سبک و مغذی از سینه مرغ کبابی روی بستری از سبزیجات مخلوط، گوجه فرنگی گیلاسی، هویج و خیار استفاده کنید.
  • سیب زمینی شیرین پخته شده با لوبیا سیاه: یک سیب زمینی شیرین بپزید و روی آن لوبیا سیاه، گشنیز تازه و یک ماست یونانی ساده برای یک گزینه گیاهی سیرکننده و خوشمزه روی آن قرار دهید.
  • ماهی سالمون با سبزیجات بوداده: ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند از رشد مغز جنین حمایت کند. آن را با سبزیجات بوداده مانند کلم بروکسل، هویج و سیب زمینی شیرین همراه کنید تا یک وعده غذایی خوشمزه و غنی از مواد مغذی داشته باشید.

ویار بارداری از کی شروع میشه؟

علائم و نشانه های غیر طبیعی و خطرناک هفته اول بارداری

بارداری یک تجربه تغییر دهنده زندگی برای زنان است که علائم و نشانه های غیر طبیعی آن باید شناخته شود تا در صورت وقوع بتوانید به پزشک مراجعه کنید.

گرفتگی و خونریزی شدید

گرفتگی و لکه بینی خفیف در هفته اول بارداری شایع است زیرا جنین در دیواره رحم لانه گزینی می کند. با این حال، اگر گرفتگی شدید و همراه با خونریزی شدید باشد، می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ، لانه گزینی می کند. هر دوی این شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

تب بالا

اگر در هفته اول بارداری تب شدید داشته باشید، می تواند نشانه عفونت باشد. عفونت‌هایی مانند آنفولانزا، ذات‌الریه یا عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند به جنین در حال رشد آسیب رسانده و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. اگر تب بارداری بالای 39 درجه دارید باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

ترشحات واژن با بوی بد

ترشحات واژن در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شایع است. با این حال، اگر ترشحات دارای بوی بد باشد، می تواند نشانه عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت مقاربتی (STI) باشد. این عفونت ها می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تهوع و استفراغ زیاد

حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع در سه ماهه اول بارداری است. با این حال، اگر حالت تهوع و استفراغ بیش از حد را تجربه می کنید که در طول روز ادامه دارد، می تواند نشانه ای از استفراغ باروری باشد. این وضعیت می تواند منجر به کم آبی و سوء تغذیه شود که می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. در صورت مشاهده این علامت مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سردردهای شدید یا میگرن

سردرد و میگرن در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شایع است. با این حال، اگر سردرد یا میگرن شدید را تجربه می کنید که با تغییرات بینایی یا مشکل در صحبت کردن همراه است، می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می شود. نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد زیرا می تواند به مادر و جنین آسیب برساند.

سرگیجه و غش

سرگیجه و غش می تواند در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و سطح پایین قند خون رخ دهد. با این حال، اگر دوره‌های مکرر سرگیجه یا غش را تجربه می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی، کم‌آبی بدن یا وضعیت جدی‌تری مانند حاملگی خارج از رحم یا افت فشار خون باشد. در صورت مشاهده این علائم مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درباره هفته دوم بارداری بیشتر بدانید

داروهای غیر مجاز هفته اول بارداری

داروهای غیرمجاز داروهایی هستند که توسط FDA (سازمان غذا و دارو) برای استفاده در دوران بارداری تایید نشده باشند. این شامل داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه می شود. فقط به این دلیل که یک دارو بدون نسخه در دسترس است، به این معنی نیست که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است. بسیاری از داروهای OTC حاوی موادی هستند که می توانند به جنین در حال رشد آسیب بزنند، به خصوص در دوزهای بالا.

سونو اولین هفته بارداری

انواع داروهای غیرمجاز زیر به ویژه در هفته اول بارداری مضر هستند:

آکوتان

آکوتان دارویی است که برای درمان آکنه شدید استفاده می شود. شناخته شده است که اگر در دوران بارداری مصرف شود باعث نقص مادرزادی می شود، بنابراین هرگز نباید توسط زنان باردار یا زنانی که ممکن است باردار شوند مصرف شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای NSAID مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند خطر سقط جنین را در سه ماهه اول افزایش دهند. آنها همچنین می توانند بر رشد قلب و کلیه های کودک تأثیر بگذارند.

داروهای ضد افسردگی

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای (TCAs)، هنگام مصرف در دوران بارداری با نقایص مادرزادی مرتبط هستند.

داروهای گیاهی

بسیاری از داروهای گیاهی در زنان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته اند، بنابراین اثرات آنها بر روی جنین در حال رشد ناشناخته است. برخی از گیاهان نیز می توانند باعث انقباضات رحمی شوند که می تواند منجر به سقط جنین شود.

مواد مخدر غیرمجاز

مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین، هروئین و مت آمفتامین همگی می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. آنها می توانند باعث نقص مادرزادی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شوند.

درباره افسردگی بارداری بیشتر بدانید

ایمن ماندن در هفته اول بارداری

بهترین راه برای ایمن ماندن در هفته اول بارداری پرهیز از مصرف هر گونه داروی غیرمجاز است. اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید، با پزشک خود در مورد بی خطر بودن ادامه مصرف آنها در دوران بارداری صحبت کنید.

در اینجا چند نکته دیگر برای ایمن ماندن در هفته اول بارداری ذکر شده است:

رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به اطمینان حاصل شود که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز برای حمایت از بارداری سالم را دریافت می کند.

استراحت کافی داشته باشید

خواب کافی در هفته اول بارداری برای سلامت و تندرستی کلی شما مهم است.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم می تواند به بهبود خلق و خوی شما، افزایش سطح انرژی و آماده سازی بدن برای نیازهای فیزیکی بارداری کمک کند.

هیدراته بمانید

نوشیدن آب زیاد می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند، که می تواند منجر به عوارض دوران بارداری شود.

از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید

الکل و تنباکو هر دو می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند، بنابراین مهم است که در دوران بارداری به طور کامل از آنها اجتناب کنید.

اهمیت ورزش در هفته اول بارداری

ورزش برای همه خوب است، اما در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد. ورزش منظم می تواند به شما کمک کند:

  • وزن خود را کنترل کنید
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهید
  • خلق و خوی خود را بهبود بخشید
  • خواب خود را بهبود بخشید
  • بدن خود را برای زایمان و زایمان آماده کنید

ورزش های مناسب در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری، بهتر است روی ورزش های کم تاثیر تمرکز کنید که فشار زیادی به بدن شما وارد نمی کند. در اینجا چند نمونه از تمرینات بی خطر و مفید در این دوران آورده شده است:

  1. پیاده روی

پیاده روی راهی عالی برای فعال ماندن در دوران بارداری بدون وارد کردن استرس زیاد به بدن است. همچنین یک راه عالی برای دریافت هوای تازه و آفتاب است که می تواند خلق و خو و سطح انرژی شما را بهبود بخشد.

  1. شنا کردن

شنا یکی دیگر از ورزش های کم تاثیر است که برای زنان باردار عالی است. بر روی مفاصل شما آسان است و بی وزنی آب می تواند به کاهش مقداری از فشار روی کمر و باسن شما کمک کند.

  1. یوگای قبل از تولد

یوگای قبل از تولد نوعی ورزش ملایم است که می تواند به بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قدرت شما کمک کند. همچنین یک راه عالی برای کاهش استرس و اضطراب در دوران بارداری است.

یوگای قبل از تولد

  1. تمرینات کف لگن

تمرینات کف لگن در دوران بارداری مهم هستند زیرا می توانند به تقویت ماهیچه هایی که از رحم، مثانه و روده شما حمایت می کنند کمک کنند. این می تواند به جلوگیری از بی اختیاری و سایر مشکلات بعدی کمک کند.

در هفته اول بارداری از چه نوع ورزش هایی باید اجتناب کرد؟

در هفته اول بارداری، بهتر است از انجام هر گونه ورزش شدید و سنگین خودداری کنید. در اینجا چند نمونه از تمریناتی است که باید از آنها اجتناب کرد:

  1. دویدن

دویدن فشار زیادی به مفاصل شما وارد می کند و در دوران بارداری می تواند برای بدن شما سخت باشد. بهتر است به تمرینات کم تاثیر مانند پیاده روی یا شنا پایبند باشید.

  1. تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT)

تمرینات HIIT شدید هستند و ممکن است برای زنان باردار مناسب نباشد، به خصوص در هفته اول بارداری. این نوع تمرینات می تواند فشار زیادی به بدن شما وارد کند و خطر آسیب را افزایش دهد.

  1. تماس با ورزش

در دوران بارداری باید از ورزش هایی که شامل تماس است، مانند بسکتبال یا فوتبال اجتناب شود. این ورزش ها می توانند خطر افتادن یا ضربه خوردن را افزایش دهند که می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

  1. بلند کردن اجسام سنگین

در دوران بارداری باید از بلند کردن وزنه‌های سنگین، به‌ویژه بلند کردن وزنه‌های بالای سر یا با پشت خودداری شود. این می تواند عضلات شما را تحت فشار قرار دهد و خطر آسیب را افزایش دهد.

راه های حمایت از همسر در هفته اول بارداری

برای او آنجا باشید

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید در هفته اول بارداری انجام دهید این است که در کنار همسرتان باشید. به نگرانی های او گوش دهید و از او حمایت عاطفی کنید. به او بفهمانید که در کنار او هستید و مشتاقانه منتظر این سفر جدید با هم هستید.

کمک در کارهای خانه

در هفته اول بارداری، همسر شما ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی یا حالت تهوع کند. کمک به کارهای خانه می تواند تا حدودی بار را از دوش او بردارد و به او کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

او را در قرار ملاقات با پزشک همراهی کنید

رفتن به وقت پزشک برای برخی از زنان می تواند استرس زا باشد، به خصوص در هفته اول بارداری که عدم اطمینان زیادی وجود دارد. همراهی همسرتان در این قرار ملاقات‌ها می‌تواند حمایت اخلاقی باشد و به شما کمک کند تا درک بهتری از آنچه در حال رخ دادن است داشته باشید.

عادات سالم را تشویق کنید

در هفته اول بارداری، حفظ عادات سالم برای همسرتان مهم است. او را به خوردن یک رژیم غذایی متعادل، استراحت کافی و فعال ماندن تشویق کنید. اگر او در مورد سلامتی یا سلامتی خود نگرانی دارد، او را تشویق کنید تا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کند.

صبور باشید و درک کنید

بارداری زمان تغییرات عمده ای است، هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی. همسر شما ممکن است در این دوران دچار نوسانات خلقی یا دیگر فراز و نشیب های عاطفی شود. مهم است که صبور باشید و درک کنید، حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود.

حمایت خانواده در هفته اول بارداری

حمایت از همسرتان در دوران بارداری فقط مربوط به شما نیست. سایر اعضای خانواده مانند والدین یا خواهر و برادر نیز می توانند نقش مهمی در ارائه حمایت داشته باشند. در اینجا چند راه وجود دارد که سایر اعضای خانواده می توانند به آنها کمک کنند:

ارائه حمایت عاطفی

درست مانند شما، سایر اعضای خانواده نیز می توانند از همسرتان حمایت عاطفی کنند. به او بگویید که همه در کنار او هستید و از اضافه شدن جدید به خانواده هیجان زده هستید.

در انجام کارها یا کارها کمک کنید

اگر همسرتان در انجام کارها یا انجام امور به کمک نیاز دارد، سایر اعضای خانواده می توانند وارد عمل شوند و کمک کنند. این می تواند به کاهش استرس او کمک کند و به او اجازه دهد تا بر سلامت و تندرستی خود تمرکز کند.

در قرار ملاقات های پزشک شرکت کنید

حضور چند نفر از اعضای خانواده در قرار ملاقات‌های پزشک می‌تواند حمایت بیشتری را فراهم کند و به اطمینان حاصل شود که همه در یک صفحه هستند.

کمک به مراقبت از کودکان

اگر از قبل بچه دارید، سایر اعضای خانواده می توانند در مراقبت از کودک کمک کنند تا همسرتان بتواند استراحت کند و از خودش مراقبت کند.

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران