جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چگونه دوقلو باردار شویم؟

چگونه دوقلو باردار شویم
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ شهریور

چگونه دوقلو باردار شویم؟ خب باید بدانید که داشتن دوقلو در زنان بالای 35 سال و کسانی که از درمان های باروری مانند IVF استفاده می کنند، شایع تر است، یک زن در طول تخمک گذاری چندین تخمک آزاد می‌کند. بنابراین اگر دو تخمک بارور شوند، دوقلو ایجاد می‌شود. در ادامه درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در هر زمان از بارداری می‌توانید از بخش دکتر زنان آنلاین با متخصص زایمان صحبت کرده و بهترین راهنمایی را دریافت نمایید.


تصویر خدمات اقساطی

چگونه دوقلو باردار شویم

قبل از اینکه بدانید که چگونه دوقلو باردار شویم بهتر است ابتدا انواع دوقلوها را بشناسید.

دوقلوهای همسان: زمانی رخ می‌دهد که یک تخمک بارور شده به دو جنین جداگانه تقسیم شود. از آنجایی که دوقلوها از یک تخمک بارور شده یکسان می آیند، دقیقاً ساختار ژنتیکی یکسانی دارند و همیشه از یک جنس هستند. دوقلوهای همسان تقریباً یکسان به نظر می رسند و تقریباً تمام ویژگی های فیزیکی مانند رنگ چشم، رنگ مو، قد و غیره را به اشتراک می گذارند. با این حال، دوقلوهای همسان می توانند تفاوت های فیزیکی کوچکی مانند اثر انگشت های مختلف داشته باشند.

دوقلوهای غیر همسان یا برادر: زمانی رخ می دهد که دو تخمک مجزا توسط دو اسپرم مجزا بارور شوند. دوقلوها تقریباً 50 درصد از DNA خود را به اشتراک می گذارند، درست مانند خواهر و برادرهای معمولی. ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما شباهت بیشتری نسبت به خواهر و برادرهای متولد شده در زمان‌های مختلف ندارند. دوقلوهای غیر همسان ممکن است همجنس بوده یا جنس‌های متفاوتی داشته باشند. برخی از ویژگی های فیزیکی ممکن است مشابه و برخی دیگر بسیار متفاوت باشند. دوقلوهای برادر به اندازه هر خواهر و برادر دیگری از یکدیگر منحصر به فرد هستند.

تفاوت اصلی این است که دوقلوهای همسان از یک تخمک بارور شده به دو قسمت تقسیم می شوند، در حالی که دوقلوهای غیر همسان از دو تخم بارور جداگانه به وجود می آیند. این بدان معنی است که دوقلوهای همسان تقریباً 100٪ از DNA خود را به اشتراک می گذارند در حالی که دوقلوهای غیر همسان فقط حدود 50٪ مانند خواهر و برادرهای معمولی مشترک هستند.

انواع راه های دوقلو باردار شدن

به طور طبیعی: حدود 3 درصد از بارداری ها به طور طبیعی منجر به دوقلو می شوند. دوقلو باردار شدن زمانی اتفاق می‌افتند که دو تخمک آزاد می‌شوند و بارور می‌شوند یا یک تخمک بارور شده به دو نیم تقسیم می‌شود. دوقلوهای برادر از دو تخم می آیند، دوقلوهای همسان از یک جنین در حال تقسیم.

داروهایی مانند کلومیفن که تخمدان ها را تحریک می کنند باعث آزاد شدن چندین تخمک می‌شوند و شانس دوقلو شدن را افزایش می‌دهند. حدود 5 تا 12 درصد از حاملگی های ناشی از داروهای باروری دوقلو هستند.

البته لقاح آزمایشگاهی یا IVF اغلب منجر به بارداری دوقلو می شود زیرا این فرآیند اغلب شامل کاشت جنین های متعدد برای افزایش شانس لقاح می شود. در طی IVF، تخمک ها با اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند تا جنین ایجاد شود. سپس بسیاری از کلینیک‌ها دو یا چند جنین را در یک چرخه IVF به رحم زن منتقل می‌کنند تا شانس کاشت موفقیت‌آمیز حداقل یکی از آنها را بهینه کنند.

داشتن دوقلو در خانواده ها به صورت ارثی، به ویژه از طرف مادر، به شدت وجود دارد. زنی با خواهر و برادر دوقلو شانس بیشتری برای ابنکه دوقلو باردار شود دارد. ژنتیک بر تخمک گذاری بیش از حد تأثیر می‌گذارد. همچنین داشتنسابقه داشتن دوقلو در گذشته، احتمال اینکه دوباره دوقلو باردار شویم را افزایش می دهد.

دوقلو باردار شدن

زمان و پوزیشن مناسب رابطه برای چند قلویی

البته هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه موقعیت های جنسی خاص یا زمان بندی خاص به طور قابل توجهی شانس دوقلوزایی به طور طبیعی را افزایش می‌دهد وجود ندارد. اما با این حال، چند پیشنهاد برای افزایش شانس دوقلو باردار شدن وجود دارد:

  • هر روز یا یک روز در میان در حوالی تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید: این احتمال به طور کلی لقاح دو تخمک را افزایش می‌دهد، اگرچه شانس هر آمیزش هنوز کم است. تخمک گذاری معمولاً 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی بعدی است.
  • موقعیت هایی را انتخاب کنید که امکان نفوذ عمیق را فراهم می‌کند: این نظریه وجود دارد که رسوب مایع منی در نزدیکی دهانه رحم شانس لقاح چندین تخمک آزاد شده از هر دو تخمدان را افزایش خواهد داد. موقعیت هایی مانند ورودی از عقب یا زن در بالا اجازه نفوذ عمیق تر را می دهد.
  • رابطه جنسی بین 5 تا 7 روز پس از قاعدگی: اگر تخمک گذاری بیش از حد اتفاق بیفتد و دو تخمک آزاد شود، ممکن است تخمک ثانویه در این زمان از چرخه آزاد شود.

در نهایت، باید بدانید که هیچ شواهد بالینی قوی وجود ندارد که نشان دهد کدام موقعیت ها یا زمان بندی جنسی شانس کمک می‌کند تا دوقلو باردار شویم.

چگونه دوقلو باردار شویم

لقاح مصنوعی برای دوقلو باردار شدن

لقاح مصنوعی یک روش درمانی برای باروری است که شامل قرار دادن اسپرم مستقیماً در سیستم تناسلی زن است. با این حال، این فرآیند به خودی خود حاملگی دوقلو را تضمین نمی کند. دوقلوها می توانند در نتیجه استفاده از لقاح مصنوعی ایجاد شوند، اما تا حد زیادی به عوامل مختلفی مانند روش درمان باروری انتخاب شده و پاسخ زن به درمان بستگی دارد.

دو روش متداول برای لقاح مصنوعی وجود دارد: لقاح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF).

1. تلقیح داخل رحمی (IUI): این روش شامل قرار دادن اسپرم های شسته شده به طور مستقیم به داخل رحم زن و دور زدن دهانه رحم است. می توان آن را با استفاده از اسپرم شریک یا اسپرم اهدا کننده انجام داد. با IUI، شانس دوقلو شدن به طور کلی کم است، معمولا بین 5-10٪.

2. لقاح آزمایشگاهی (IVF): IVF در مقایسه با IUI روش پیچیده تری است و شامل لقاح تخمک با اسپرم خارج از بدن زن در آزمایشگاه است. پس از لقاح، جنین های حاصل به داخل رحم زن منتقل می شوند. IVF در مقایسه با IUI کنترل بیشتری بر شانس باردار شدن دوقلو دارد.

یکی از راه‌های افزایش احتمال بارداری دوقلو در IVF، انتقال جنین‌های متعدد به داخل رحم در طول عمل است. با انتقال جنین های بیشتر، شانس بیشتری برای کاشت موفقیت آمیز بیش از یک جنین وجود دارد که منجر به دوقلوها یا حتی چند قلوهای مرتبه بالاتر می شود. با این حال، انتقال جنین های بیشتر خطر عوارض مرتبط با حاملگی های چند قلو را نیز افزایش می دهد.

IVF برای دوقلو بارداری

عوامل موثر برای اینکه دوقلو باردار شویم

دوقلو بارداری شدن زمانی اتفاق می‌افتند که یک زن در طول تخمک‌گذاری دو تخمک آزاد می‌کند و هر دو تخمک توسط اسپرم جداگانه بارور می‌شوند. این می تواند به طور طبیعی و بدون هیچ گونه دخالت خارجی اتفاق بیفتد.

با این حال، عواملی وجود دارند که می توانند شانس دوقلو شدن را افزایش دهند.

سابقه خانوادگی

ژنتیک نقش مهمی در احتمال داشتن دوقلو دارد. زنانی که سابقه دوقلو در خانواده دارند، به خصوص از طرف مادر، شانس بیشتری برای دوقلو شدن دارند.

مصرف قرص ضد بارداری

قطع داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است منجر به افزایش موقت شانس دوقلوزایی شود. قرص‌های ضدبارداری باعث سرکوب تخمک‌گذاری می‌شوند، اما زمانی که یک زن مصرف آن‌ها را متوقف می‌کند، اغلب یک اثر بازگشتی وجود دارد که در آن بیش از یک تخمک می‌تواند در یک چرخه آزاد شود. اگر هر دو تخمک بارور شوند، این امر منجر به بارداری دوقلویی می شود. با این حال، این افزایش نرخ دوقلو معمولاً فقط در 1-2 چرخه اول مصرف قرص های ضد بارداری دیده می شود. به طور کلی، قرص های ضد بارداری در صورتی که به طور کامل مصرف شوند 99 درصد در برابر بارداری موثر هستند. اما احتمال اینکه دوقلو بارداری شویم ممکن است پس از توقف مصرف دارو ، برای مدت کوتاهی افزایش یابد.

ویار بارداری از کی شروع میشه؟

قرص ضد بارداری

سن مادر

با بالا رفتن سن، زنان به طور طبیعی سطوح بالاتری از هورمون محرک فولیکول (FSH) تولید می کنند که می تواند شانس آزادسازی چندین تخمک را در طول تخمک گذاری افزایش دهد و منجر به دوقلو شدن شود.

درمان های باروری

برخی از درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا مصرف داروهای باروری مانند کلومیفن سیترات احتمال اینکه دوقلو باردار شویم را افزایش دهد. این درمان ها اغلب شامل تحریک تخمدان ها برای آزادسازی بیش از یک تخمک است.

نژاد و قومیت

مطالعات نشان داده است که قومیت های خاص احتمال بیشتری برای دوقلو باردار شدن دارند. به عنوان مثال، زنان آفریقایی و آفریقایی-آمریکایی در مقایسه با زنان آسیایی یا قفقازی بیشتر دوقلوزایی دارند.

زنان آفریقایی

چندقلوهای قبلی

زنانی که قبلاً چند قلویی داشته‌اند، در بارداری های بعدی بیشتر احتمال دارد که دوباره دوقلو باردار شوند.

وزن بدن

مطالعات نشان می دهد که زنان با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) شانس کمی برای بارداری دوقلو دارند.

قد

زنان قد بلندتر تمایل به سطوح بالاتری از فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) دارند که با افزایش احتمال بارداری دوقلو مرتبط است.

سیب زمینی شیرین

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف سیب زمینی شیرین و افزایش شانس دوقلو باردار شدن را بررسی کرده‌اند.

سیب زمینی شیرین حاوی فیتواستروژن طبیعی به نام دیوسژنین هستند. هنگامی که هضم می شود، دیوسژنین به مولکولی تبدیل می شود که استروژن را در بدن زیاد می کند.

افزایش سطح استروژن تخمدان ها را تحریک می‌کند تا به جای یک تخمک، چندین تخمک را در طول تخمک گذاری آزاد کنند. هنگامی که دو تخمک جداگانه بارور می شوند، این امر منجر به دوقلو باردار شدن می‌شود.

با این حال، تأثیر آن بسیار کم است. خوردن سیب زمینی به تنهایی پاسخی برای چگونه دوقلو باردار شویم نخواهد بود

مصرف کلومیفن سیترات

کلومیفن سیترات، که اغلب کلومید نامیده می شود، یک داروی خوراکی است که برای تخمک گذاری استفاده می شود. این دارو با تحریک غده هیپوفیز برای ترشح بیشتر هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) عمل می کند.

افزایش سطح FSH باعث می‌شود که تخمدان‌ها به جای یک سیکل قاعدگی، چندین فولیکول را در یک سیکل قاعدگی بالغ کنند. هنگامی که تخمک گذاری روی می دهد، این احتمال وجود دارد که دو یا چند فولیکول پاره شده و تخمک ها آزاد شوند. اگر چندین تخمک بارور شوند، این امر می تواند منجر به چندقلوها مانند دوقلو یا سه قلو شود.

مطالعات نشان می دهد که میزان دوقلوزایی در زنانی که کلومیفن مصرف می کنند حدود 5 تا 12 درصد است.

عوامل رژیمی

در حالی که هیچ غذای خاصی برای ایجاد دوقلو تضمینی وجود ندارد، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنانی که محصولات لبنی مانند شیر یا ماست مصرف می کنند، ممکن است کمی بیشتر شانس باروری دوقلو داشته باشند.

می‌توانید از اینجا با تغذیه در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

لقاح داخل رحمی

لقاح داخل رحمی که به عنوان IUI نیز شناخته می شود، یک درمان باروری است. در این روش اسپرم مستقیماً به داخل رحم وارد می شود. برای افزایش شانس باروری، زنانی که تحت IUI قرار می‌گیرند، اغلب از داروهای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند. این داروهای باروری منجر به آزادسازی تخمدان های متعدد در یک سیکل قاعدگی شوند. هنگامی که چندین تخمک آزاد می شود، امکان لقاح بیش از یک تخم وجود دارد. اگر دو یا چند تخمک بارور شوند، می تواند منجر به بارداری چند قلو مانند دوقلو، سه قلو یا بیشتر شود.

لقاح داخل رحمی

بارداری در تابستان

دانشمندان این نظریه را مطرح کرده‌اند که افزایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) در طول ماه‌های تابستان ممکن است به ترشح مکرر تخمک‌ها کمک کند. FSH هورمونی است که به تنظیم رشد فولیکول های تخمدان کمک می کند.

دمای بالاتر محیط در تابستان به طور طبیعی باعث افزایش دمای مرکزی بدن و متابولیسم می شود. این ممکن است تولید FSH را از غده هیپوفیز به طور ملایم افزایش دهد. افزایش FSH باعث می شود تخمدان ها به جای یک فولیکول، دو فولیکول بالغ کنند. هنگامی که دو تخمک به طور مستقل تخمک گذاری می کنند و بارور می شوند، دوقلوهای همسان به وجود می آیند. هر جنین از همان DNA تخمک و اسپرم بوجود می آید و دوقلوهای همسان ژنتیکی را تشکیل می دهد.

در مقابل، دوقلوهای غیر همسان از دو تخمک مجزا می‌آیند که توسط اسپرم های مختلف بارور شده اند. عوامل فصلی بر شانس دوقلوهای برادر تأثیر نمی گذارد.

حرکت جنین پسر از کی شروع میشه؟

گیاهان دارویی برای اینکه دوقلو باردار شویم

اما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه برخی گیاهان ممکن است بر شانس باردار شدن دوقلو تأثیر می‌گذارند.

برخی از گیاهان به‌طور سنتی برای تقویت باروری استفاده می‌شوند مانند بذر کتان.

محتوای لیگنان به مقدار زیاد در بذر کتان، وقتی وارد بدن می‌شود، فعالیت استروژنی را ایجاد می‌:ند. برخی از تئوری ها نشان می‌دهد که این موضوع ممکن است باعث افزایش ترشح چندین تخمک شود. اما در نهایت اثبات آن انجام نشده است.

روغن گل مغربی و ریشه شیرین بیان از گذشته برای تعادل هورمونی و افزایش بالقوه باروری استفاده می شده است. اما ادعاهایی که آنها احتمال دوقلو را افزایش می دهند ثابت نشده است.

در حالی که برخی از گیاهان در مطالعات پیش بالینی امیدوارکننده هستند، داده های انسانی در مورد افزایش موثر احتمال دوقلو ضعیف است و به همین دلیل برای اثبات هر گونه مزایای واقعی گیاهان دارویی برای اینکه دوقلو باردار شویم به مطالعات کنترل شده بیشتری نیاز است.

چگونه دوقلو باردار شویم

چگونه با دارو دوقلو باردار شویم؟

داروهای باروری خاصی وجود دارند که می توانند شانس دوقلوزایی را افزایش دهند. با این حال، این داروها فقط باید تحت نظارت دقیق دکتر زنان آنلاین مصرف شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

کلومید

این داروی خوراکی با تحریک تخمک گذاری عمل کرده و می‌تواند باعث شود که تخمدان ها بیش از یک تخمک را در یک چرخه آزاد کنند، به این معنی که اگر هر دو بارور شوند، می‌تواند منجر به دوقلوهای برادر شود.

گنادوتروپین ها

گنادوتروپین های تزریقی مانند Follistim و Gonal-F مستقیماً بر روی تخمدان ها عمل می کنند تا تخمک گذاری را تحریک کنند. با کنترل دوز، پزشکان می توانند سعی کنند به جای یک فولیکول بالغ، به دو فولیکول بالغ برسند.

اویدرال

این آمپول حاوی هورمون hCG است و هنگامی که دو تخمک بالغ وجود دارد، تخمک گذاری را تحریک می کند. زمان بندی صحیح در رابطه جنسی در کنار تزریق Ovidrel شانس بارور شدن هر دو تخمک را افزایش می دهد.

پرگونال

به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در درمان‌های پس از ناباروری شناخته می‌شود با هدف قرار دادن هیپوتالاموس، یک مرکز کنترل محوری در مغز که بر عملکردهای ضروری بدن نظارت دارد، به طور وسوسه انگیزی باعث ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) می شود. این هورمون حیاتی تخمک گذاری را به بدن هدیه می دهد. این دارو با تحریک تخمدان احتمال دوقلوزایی را نیز افزایش می‌دهد.

پارلودل

این دارو به شکل قابل توجهی سطح هورمون پرولاکتین را کاهش می‌دهد و همزمان تولید هورمون های محرک رشد فولیکول را تقویت می کند. به این ترتیب آزادسازی تخمک های متعدد را در طول هر سیکل قاعدگی را انجام می‌دهد و در نتیجه محیطی مناسب برای بارداری دوقلو ایجاد می‌کند.

هر دارویی که تخمدان ها را تحریک کند می تواند منجر به بارداری چند قلو شود. نظارت کامل و انتقال تک جنین با IVF می تواند این خطر را کاهش دهد. بیماران باید قبل از شروع داروهای باروری با پزشک خود گفتگوی عمیق داشته باشند.

خطرات اینکه دوقلو باردار شویم

زمانی که می‌خواهید بدانید که چگونه دوقلو باردار شویم، باید ابتدا خطرات آن را نیز بشناسید. خطرات خاصی را به همراه دارد که باید به دقت مدیریت شوند. یکی از نگرانی های اصلی، افزایش احتمال عوارض در دوران بارداری است. به طور کلی دوقلو باردار شدن خطرات بیشتری دارد زیرا اغلب شامل بروز بیماری هایی مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری و زایمان زودرس است. بدن مادر ممکن است برای انطباق با نیازهای حمل دو نوزاد مشکل داشته باشد که منجر به چالش هایی در حفظ یک بارداری سالم می شود. علاوه بر این، به دلیل فضای محدود در رحم، خود نوزادان ممکن است با مشکلات سلامتی بیشتری مانند وزن کم هنگام تولد و مشکلات تنفسی مواجه شوند.

  • زایمان زودرس: دوقلوها اغلب زود به دنیا می آیند، قبل از هفته 37. این می تواند منجر به مشکلات سلامتی برای نوزادان شود.
  • وزن کم هنگام تولد: دوقلوها معمولا کوچکتر از نوزادان مجرد هستند. نوزادان کم وزن ممکن است مشکلات سلامتی بیشتری داشته باشند.
  • مشکلات جفت: جفت ممکن است مواد مغذی و اکسیژن را بین دوقلوها به اشتراک نگذارد. یک نوزاد ممکن است کمتر از آنچه برای رشد سالم نیاز دارد دریافت کند.
  • زایمان سزارین: بیشتر زایمان های دوقلو با سزارین انجام می شود. اگرچه سزارین معمولاً بی خطر است، اما خطرات بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.
  • خونریزی پس از زایمان: از دست دادن خون بیشتر پس از زایمان خطری برای دوقلوها است.
  • خطرات سلامتی بیشتر برای نوزادان: دوقلوها ممکن است عوارض بیشتری مانند مشکلات تنفسی، عفونت، ناتوانی و مرگ نوزاد داشته باشند.
  • خطرات سلامتی بیشتر برای مادر: حمل بیش از یک نوزاد فشار بیشتری به بدن مادر وارد می کند و او در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری، زانودرد، کم خونی و سایر مشکلات قرار خواهد گرفت.

چگونه متوجه شویم که دوقلو باردار هستیم؟

راه های مختلفی برای تعیین اینکه آیا دوقلو باردار هستید وجود دارد:

  • اولتراسوند: سونوگرافی بارداری که توسط یک متخصص انجام می شود دقیق ترین روش برای تأیید اینکه آیا دوقلو دارید یا خیر. معمولاً می تواند حاملگی های چند قلو را در اوایل هفته ششم بارداری تشخیص دهد.
  • افزایش سطح hCG: گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که در دوران بارداری تولید می شود. سطوح بالاتر hCG ممکن است نشان دهنده وجود دوقلوها باشد، اگرچه در حاملگی های فردی نیز می‌تواند متفاوت باشد.
  • حالت تهوع صبحگاهی شدید: تجربه تهوع صبحگاهی شدیدتر یا طولانی تر از حد معمول ممکن است نشانه ای از دوقلو باشد. با این حال، این علامت منحصر به بارداری دوقلو نیست و می تواند در بین زنان بسیار متفاوت باشد.
  • افزایش وزن سریع یا رحم بزرگتر: زنان دوقلو اغلب در اوایل بارداری افزایش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند و رحم آنها ممکن است در مقایسه با بارداری تک قلو با سرعت بیشتری گسترش یابد.

برای تشخیص صحیح و تایید حاملگی دوقلو، بهتر است پس از مشاهده علائم اولیه با پزشک آنلاین گفتگو کنید تا بهترین راهکار را به شما ارائه کند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات