جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

گل مژه چشم / از درمان خانگی تا قطره درمان گل مژه

گل مژه
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گل مژه یا Sty یک بیماری شایع چشمی است که می تواند باعث قرمزی، تورم و درد در پلک شود. این بیماری در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود و معمولاً با آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی درمان می شود. گل مژه می تواند دردناک و تحریک کننده باشد، اما معمولا جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که شب خوابیده‌اید و صبح فردا، وجود یک حجم کوچک اما آزاردهنده را در اطراف پلکتان دیده‌اید. به این حجم کوچک و صورتی رنگ در اصطلاح گل مژه می‌گوییم.

حالا به غیر از اسم زیبایی که برای این پدیده انتخاب شده، آیا تا به حـال فکر کرده‌اید که این برآمدگی برای چه به وجود می‌آید؟ یا حالا که پیش آمده آیا خطرناک است یا نه؟ آیا نیاز است به فکر درمانش باشیم یا خودبه‌خود خوب می‌شود؟ اصلا درمانش چیست؟ اگر این گل مژه کوچک چنین پرسش‌هایی ار در ذهنتان به وجود آورده، نگران نباشید، پاسخ این پرسش‌ها پیش ماست. در این مقاله همراهمان باشید تا شما هم در جریان آن‌ها قرار بگیرید.

 


تصویر خدمات اقساطی

گل مژه چیست

گل مژه عفونت پلک است که توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شود. با قرمزی چشم، تورم و درد در پلک مشخص می شود. گل مژه معمولا جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند. آنها بیشتر در بزرگسالان دیده می شوند، اما می توانند در کودکان نیز رخ دهند.

اما اصلا چرا این مشکل در چشم به وجود می‌آید؟ همان‌طور که گفته شد، گل مژه‌ها به دنبال مسدود شدن غده چربی روی پلک به وجود می‌آیند. این اتفاق زمانی می‌افتد که دهانه غده به واسطه عوامل خارجی نظیر مواد آرایشی یا گرد و غبار پوشانده می‌شود.

گل مژه

دیگر علت به وجود آمدن این مشکل، این است که ماده‌ای که از غدد موجود در پلک ترشح می‌شود، (به هر دلیلی) غلیظ شود؛ این غلظت باعث کندی جریان یا انسداد کامل آن خواهد شد. در نتیجه این مشکل در چشم به وجود می‌آید.

شما همینطور می‌توانید درباره پیر چشمی ، مطلبی را در بلاگ بخوانید.

علت ایجاد گل مژه

گل مژه در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. شایع ترین علت باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که بر روی پوست و در بینی یافت می شود. سایر باکتری ها یا ویروس هایی که می توانند باعث گل مژه شوند عبارتند از استرپتوکوک، سودوموناس و ویروس هرپس سیمپلکس.

خطرات گل مژه چشم

گل مژه چشم را درگیر می‌کند؛ در واقع محل اصلی بروز گل‌مژه روی یکی از پلک‌هایی پایینی یا بالایی چشم است. گل مژه چشم خطرناک نیست و عموما بدون دردسر و در زمانی کوتاه بهبود پیدا می‌کند. اما از آنجایی که چشم حساس است، اگر گل مژه چشمتان بهتر نشد، به فکر درمان جدی باشید. اگرچه در مجموع گل‌مژه چندان خطرناک و آزاردهنده نیست.

شما همینطور می‌توانید درباره انحراف چشم، مطلبی را در حال بخوانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم گل مژه

شایع ترین علامت گل مژه قرمزی، تورم و درد در پلک است. علائم دیگر ممکن است شامل خارش، سوزش و ریزش چشم باشد. پلک نیز ممکن است در لمس حساس باشد. اما می‌توان گفت علائم گل مژه عبارت‌اند از:

احساس جسم خارجی در چشم

از اولین علائم گل مژه می‌توان به احساس وجود یک جسم خارجی در چشم اشاره کرد؛ این احساس ناخوشایند با پلک زدن، تشدید می‌شود؛

احساس فشار

حس دیگری که پس از به وجود آمدن گل‌مژه، خودش را نشان می‌دهد، احساس فشار بر روی پلک‌ها و چشم است؛

بیشتر بدانید: فشار چشم چیست؟

درد هنگام گل مژه چشم

اگرچه در بیشتر موارد گل‌مژه دردی ندارد و تنها با دو علامت بالا شناخته می‌شود، اما ممکن است در برخی موارد احساس درد هم همراهش باشد، خصوصا زمانی که کمی روی آن را فشار می‌دهید. بنابراین یک برجستگی قرمز دردناک، گل مژه است.

تاری دید در گل مژه

در صورتی که چربی یا چرک غلیظ گل مژه به داخل چشم راه پیدا کند، احساس تاری درد دید هم خواهید داشت.

خشکی چشم

یکی از دلایل بروز گل‌مژه، بسته شدن غده میبومین است. اگر عملکرد این غده دچار اختلال شود (که یکی از نتایج آن گل‌مژه است)، سطح چشم نیز خشک می‌شود. زیرا وظیفه این غده در اصل ترشح یک لایه چربی است که مانع از خشک شدن سریع آب چشم در فاصله پلک زدن، می‌شود. عملکرد ضعیف غده میبومین بروز گل‌مژه و همچنین خشکی چشم را با خود به دنبال دارد.

با بهریتن راه برای عمل لیزیک چشم در این مقاله آشنا شوید

علائم گل مژه

برای تشخیص گل‌مژه خوب است این نکته را نیز بدانید:

گل‌مژه ممکن است بیرونی باشد؛ یعنی غده‌ای که مسدود شده، تورم حاصل از این انسداد را به قسمت بیرون هدایت کند و گل مژه به وضوح دیده شود. اما گاهی اوقات نیز ممکن است گل مژه در قسمت داخلی ظاهر شود که در این صورت غده مسدود شده پشت یا زیر پلک بیرونی قرار داشته است.

درباره علت ایجاد مگس پران چشم این مطلب را بخوانید

انواع گل مژه

به طور کلی دو نوع گل مژه وجود دارد؛ هوردئولوم و شالازیون. هر یک از این دو، علائم و طبیعتا درمان خاص خود را دارند.

هوردئولوم: در این نوع، یکی از غدد عرق که روی پوست پلک پایین یا بالا قرار گرفته، یا یکی از غدد عرق که در پلک پایینی وجود دارد، بسته می‌شوند. در این شرایط، غده چربی، چربی یا همان سبوم ترشح می‌کند؛ ماده‌ای که روغنی و مومی است.

شالازیون: نوع دیگر گل مژه، شالازیون است. شالازیون یا کیست چشمی زمانی به وجود می‌آید که غده میبومین بسته می‌شود. خوب است بدانید میبومین، غده‌ چربی مخصوص پلک‌هاست. این غده در داخل پلک قرار گرفته است.

در حال بخوانید:  داروی گیاهی برای دوبینی چشم

چگونه گل مژه را درمان کنیم

درمان گل مژه به علت آن بستگی دارد. اگر ناشی از باکتری باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. اگر عامل ویروس باشد، ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به تخلیه گل مژه داشته باشد.

اگر چند روزی گذشت واین مشکل خودبه‌خود از بین نرفت، احتمالا به فکر درمان آن می‌افتید. ما در اینجا روش‌های درمان گل‌مژه را می‌گوییم، اما تردیدی وجود ندارد که در صورت نیاز به مصرف دارو، حتما پزشک باید آن را تجویز کند. نوع و مقدار دارو باید از سوی پزشک معالج تعیین شود، در غیر این صورت، یک گل‌مژه ساده و کوچک می‌تواند، عوارض متعددی و ناخوشایندی را با خود به دنبال داشته باشد.

راستی اگر نیاز به خرید آمپول ایلیا دارید می‌توانید از اینجا اقدام به خرید کنید

در اولین قدم، پزشک برای شما قطره یا کرم موضعی آنتی‌بیوتیک را تجویز کنید. پس از چند بار استفاده منظم، به احتمال زیاد گل مژه از بین خواهد رفت. اما در صورتی که سرجای خود بماند و بهتر نشود، احتمالا پزشک از آنتی‌بیوتیک خوراکی برای درمان کمک خواهد گرفت.

به احتمال زیاد پس از استفاده از آنتی‌بیوتیک، گل مژه از بین می‌رود اما اگر این اتفاق نیافتاد و این تورم کوچک قرمز به حضور خود ادامه دهد، پزشک روی آن را برشی کوچک ایجاد می‌کند تا چرک و عفونت خارج شود. پس از خروج عفونت، این برآمدگی از بین می‌رود.

درباره بلفاریت چشم اطلاعات خود را کامل‌تر کنید

داروی مناسب برای گل مژه

دارویی که برای درمان گل مژه استفاده می شود به علت آن بستگی دارد. اگر توسط باکتری ایجاد شود، ممکن است آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین، کلیندامایسین یا سفالکسین تجویز شود. اگر عامل ویروس باشد، ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر تجویز شود. اما در هر صوت ابتدا باید با چشم پزشک آنلاین مشورت کنید تا بهترین دارو برای شما تجویز شود

قطره درمان گل مژه

معمولا پزشک قطره استریل چشمی را تجویز می‌کند اما ممکن است از قطره های حاوی کورتون نیز در موارد شدید استفاده شود که این مورد نیز نیاز به نظر پزشک دارد.

آیا گل مژه مسری است؟

مسری بودن یا نبودن بیماری‌ها و عوارضی نظیر گل‌مژه، همیشه از اولین دغدغه‌های افراد در برخورد با بیماران و کسانی است که دچار عارضه شده‌اند. مخصوصا از زمانی که کرونا با آن علائم آزاردهنده و تلفاتش خود را به ما نشان داد، بیشتر نگران مسری بودن یا نبودن بیماری‌ها و اختلالات مختلف هستیم. گل‌مژه نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بعید نیست اگر فردی را ببینیم که گل مژه دارد و سعی کنیم خود را از او دور نگه‌داریم تا نکند ما هم مبتلا شویم.

به طور کلی این مشکل مسری نیست، مگر اینکه شرایط خاصی به وجود بیاید. مثلا در مواردی که عفونت باعث بروز گل‌مژه شده، لمس یک انگشت و سپس انتقال این عفونت از انگشت به شخصی دیگر، ممکن است باعث بروز گل مژه شود.

برخی از محققات بر این باورند که بیشتر افراد که دچار گل مژه می‌شوند، خودشان باکتری‌های چندگانه آن را در پلکشان داشته‌اند و حالا تنها این باکتری‌ها رشد کرده‌اند. و از آنجایی که این باکتری‌ها لزوما از فردی به فردی دیگر منتقل نمی‌شوند، این محققان معتقدند که گل‌مژه مسری نیست و به افراد دیگر منتقل نمی‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان خانگی گل مژه

چندین درمان خانگی گل مژه وجود دارد که می توان برای درمان گل مژه استفاده کرد. از جمله این موارد می توان به استفاده از کمپرس گرم در ناحیه مورد نظر، استفاده از مخلوط عسل و آب به عنوان کمپرس و استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب در ناحیه مورد نظر اشاره کرد.

درمان خانگی گل مژه

به طور کلی بیشتر گل‌مژه ها بدون نیاز به درمان و ظرف چند روز بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر وجود این برجستگی کوچک قرمز رنگ آزارتان می‌دهد، در اولین قدم به فکر درمان خانگی گل مژه باشید. برای درمان گل مژه در خانه هم می‌توانید از کمپرس آب گرم بر روی موضع درگیر استفاده کنید. اگر با این کار بهبودی حاصل نشد، می‌توانید به فکر درمان گل مژه با استفاده از دارو باشید.

اگرچه گفتیم که گل‌مژه در زمانی کوتاه از بین می‌رود، اما خوب است به خاطر داشته باشید که شالازیون (که پیشتر درباره آن توضیح دادیم) ممکن است تا چند ماه مهمان پلک شما باشد و بهبودی آن کمی بیشتر طول بکشد. تشخیص نوع گل مژه و تجویز درمان موثر برای آن، بر عهده پزشک است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از گل مژه

بهترین راه برای پیشگیری از گل مژه رعایت بهداشت است که شامل شستن مرتب دست‌ها، اجتناب از دست زدن به چشم‌ها و استفاده نکردن از حوله یا آرایش است. همچنین باید از مالیدن یا خراشیدن چشم نیز خودداری کنید.

راه هنگام مبتلا شدن به گل مژه

بهترین راه برای مدیریت گل‌ریزه تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه است. همچنین باید از مالیدن یا خراشیدن چشم خودداری کنید. اگر گل مژه دردناک است، می توانید یک کمپرس گرم روی آن ناحیه قرار دهید. اما پزشک را هرگز فراموش نکنید.

توصیه‌هایی درباره درمان گل مژه در خانه

گل مژه، پدیده‌ای است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده‌اند. در بیشتر موارد، چندان آزاردهنده و حاد نیست. تنها کمی مراقبت نیاز دارد تا در مدت زمان کوتاهی به طور کامل از بین برود. برای اینکه این دوران کوتاه را راحت و بدون دردسر سپری کنید، انجام برخی اقدامات کمکتان می‌کند. برخی از این اقدامات، شامل موارد زیرند:

کاری به کار گل مژه نداشته باشید: به هیچ وجه سعی نکنید با وسایل تیز روی گل مژه برش ایجاد کنید یا به هر طریقی عفونت آن را تخلیه کنید. این کار ممکن است باعث گسترش عفونت شود.

پلکتان را تمیز نگه دارید: چشم و پلکی را که دچار گل مژه شده، با احتیاط و به آرامی با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از صابون یا شامپویی که چشم را نمی‌سوزاند هم فکر خوبی است.

یک پارچه تمیز و گرم روی چشمتان بگذارید: برای تسکین و بهبود هر چه سریع‌تر گل مژه، یک پارچه تمیز را با آب گرم، شتشو دهید. سپس چشمتان را ببندید و این پارچه را رویش بگذارید. به محض اینکه پارچه گرمایش را از دست داد، بار دیگر آن را با آب گرم مرطوب کنید. این کار را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، تکرار کنید. سپس به آرامی پلکتان را ماساژ بدهید. اگر دو تا سه روز به طور مرتب این کار را انجام دهید، گل مژه خودبه‌خود تخلیه می‌شود.

لنز نگذارید: لنزهای تماسی ممکن است آلوده به باکتری باشند. اگر همیشه از لنز تماسی استفاده می‌کنید، در ایامی که چشمتان گل مژه دارد، قیدش را بزنید.

چشمتان را تمیز نگه دارید: در مدتی که گل مژه دارید، از انجام آرایش خودداری کنید؛ یا حداقل چشمتان و اطرافش را آرایش نکنید. ضمنا همیشه از لوازم آرایش استاندارد و تایید شده استفاده کنید نه از محصولات فیک اما گرانقیمت. علاوه بر این، اجازه ندهید آرایش برای مدت طولانی روی صورتتان بماند. پس از چند ساعت آرایش را از روی صورتتان پاک کنید و صورتتان را بشویید (با ژل‌های شستشوی صورت) و آبکشی کنید. برای پاک کردن آرایش چشم، از محلول‌های پاک‌کننده مخصوص چشم استفاده کنید نه از آرایش پاک‌کن‌های کل صورت. و در نهایت به هیچ وجه شب‌ها با آرایش نخوابید.

کلام پایانی درباره گل مژه

گل مژه پدیده‌ای رایج و بی‌خطر است که داخل یا خارج پلک پایینی یا بالایی ظاهر می‌شود. این برجستگی قرمز رنگ و کوچک، در بیشتر موارد بدون درد است اما گاهی اوقات ممکن است مبتلایان، دردی مختصر یا شدیدی هم احساس کنند. اصلی‌ترین دلیل بروز گل مژه، انسداد یکی از غدد موجود در پلک است. عفونت، گرد و خاک و لوازم آرایشی از اصلی‌ترین موادی هستند که می‌توانند این انسداد را به وجود بیاورند.

منابع

www.mayoclinic.org

www.medicinenet.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حیاتی

6 ماه پیش

سلام.من دخترم خیلی وقته یه گل مژه درآوردهچندبار بردمش دکتر وتجویز دکتر یه قطره با یه پماد بود بهتر نشد ودوباره یکی هم جفتش دراومده...چکارکنم تا بدتر نشه .دخترم هم ۵سالشه
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر این خمورد باید حتما توسط پزشک متخصص برررسی بشه و علت پیدا بشه تا دارو مناسب تجویز شه با رعایت موارد زیر امکان ابتلا به گل مژه رو میشه کاهش داد : خواب کافی کمپرس سرد سرم های شست و شو
پاسخ دهید
0

میرزایی

11 ماه پیش

یه درمان خونگی که برای گلمژه پیشنهاد میدن اینه که چای سبز یا سیاه دمی رو توی یه فنجون کامل سرد کنیم و بعد با پنبه اونو بزاریم روی چشمون توی روز من دو بار اینکارو کردم البته این روش برای درمان گلمژه خودم جواب داده شاید برای همه درست نباشه این راه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات